Fast jag tycker såsom TS skriver är det inte tydligt uttryckt. 770kr/tim OCH max 15 tim. Ett tydligt sätt att uttrycka sig hade ju varit xkr per timme a 15tim vilket då ger en kostnad på x kr totalt. Eller återimma med en skriftlig offert eller avtal.

Jag har gått kurser i kommunikation och vad folk uppfattar när saker sägs snabbt kan vara baserat på förväntan. Så om kunden i detta fall tänkt innan att det borde ju kosta någon tusenlapp så lät ju 770kr billigt, men inte oskäligt. 770kr/tim är dock jättehögt även för arkitekt. arkitekter brukar väl sällan ha löner över 50,000kr/mån - speciellt om uppdragen är oavancerade.

Redigerat:
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
O
Plåthuset skrev:
Men TS har ju sagt "770 kr/h, max 15 timmar". Kunden har hört "Det kostar 700 kr".

Om vi förutsätter att TS beskrivning är korrekt finns det ju några alternativ:
1. TS sluddrar något oerhört när han pratar, så till den milda grad att det är nästintill ohörbart.
2. Kunderna har oerhört dålig hörsel
3. Kunderna försöker köra en fuling.

Om det här skulle gå upp i rätten är det kunderna som har bevisbördan för att fast pris har avtalats. Det lär de inte lyckas med. Om fast pris inte har avtalats ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster. TS får stå för sitt misstag att ange priset exkl. moms men såvida TS kan styrka antalet nedlagda timmar lär han ha framgång med sin talan om att få ut 770 x 15 kronor av kunderna.
Eller både alternativ 2 & 3 :) Men det kan nog bli svårt för kunden att få det rimligt att det skulle kosta 150:-..
Dock finns risken att de skulle kunna vinna framgång med 770:- + moms... eller? rätta mig nu....

Byggis1976 skrev:
Men vad spelar detta för roll? Du som Entreprenör kan inte ens anta att dina privatkunder vet vad sociala avgifter ens är i %. Det är ju du som framstår som lite korkad om du inte skriver avtal, utan lurar dina kunder genom att prata ex moms och inte tydligt berätta kosnaden.

Jag har själv fixat bygglovshandlingar till oss utan utbildning. Skulle säga att det tog mig två tim totalt. 770kr för någon okunnig om sociala avgifter kan mycket väl motsvara 1-2h arbete. Rita skalenligt 45min. Fylla i papper 15min, och så posta dem.
Det var inte jag som drog upp frågan, så för mig spelar det ingen roll. Tack för att du kallar mig korkad, förresten.

Byggis1976 skrev:
770kr/tim är dock jättehögt även för arkitekt. arkitekter brukar väl sällan ha löner över 50,000kr/mån - speciellt om uppdragen är oavancerade.
Märkesverkstaden tar 1.500 kronor/timme för att serva din bil. Bilmeken tjänar inte över 100.000 kr/mån för det.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
hsd
Ts kör en fuling
max 15 tim
fixar jobbet på en eftermiddag
skickar faktura på 15 tim +moms
:thumbdown:

• Gilla
oliva
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Det var inte jag som drog upp frågan, så för mig spelar det ingen roll. Tack för att du kallar mig korkad, förresten.
Jag menade inte dig utan TS. Denne borde väl veta bättre än att köra på munliga saker, debitera moms mot privatperson mm......

Odjuret skrev:
Eller både alternativ 2 & 3 :) Men det kan nog bli svårt för kunden att få det rimligt att det skulle kosta 150:-..
Dock finns risken att de skulle kunna vinna framgång med 770:- + moms... eller? rätta mig nu....
Nja, om ord står mot ord om vad som har avtalats kommer nog domstolen försöka fastställa vad ett skäligt pris för tjänsten är, utifrån den bevisning som respektive part tar fram i den delfrågan. Om TS då kan styrka att det är fullt normalt att ett sådant uppdrag tar 15 timmar och att hans timpris är skäligt så är det mycket som talar för att det kommer vinna framgång enligt min bedömning.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Märkesverkstaden tar 1.500 kronor/timme för att serva din bil. Bilmeken tjänar inte över 100.000 kr/mån för det.
Jo, men en bliverkstad har säkert 600-1000kr i direkta kostnader för lokaler, olja, maskiner, reservdelar, filter. Sen tror jag lokalhyra är något högre än för en skrivbordskille som i princip kan jobba hemifrån. Bilmekanikern har ofta, på märkesverkstäder, en stab runt sig med säljare, chefer, receptionister mm. En arkitekt skulle jag dessutom gissa jobbar helt för kundens rökning o risk, inga garantiåtaganden.

Byggis1976 skrev:
Jo, men en bliverkstad har säkert 600-1000kr i direkta kostnader för lokaler, olja, maskiner, reservdelar, filter. Sen tror jag lokalhyra är något högre än för en skrivbordskille som i princip kan jobba hemifrån. Bilmekanikern har ofta, på märkesverkstäder, en stab runt sig med säljare, chefer, receptionister mm. En arkitekt skulle jag dessutom gissa jobbar helt för kundens rökning o risk, inga garantiåtaganden.
Tror du på allvar att reservdelar ingår i timdebiteringen när man lämnar in bilen?
Även om arkitekten inte har en billyft så har de ofta en tendens att sitta på fancy adresser i innerstaden, där hittar du sällan bilverkstäder. Så att lokhyran skulle vara så mycket lägre är inte säkert.
Det jag ville belysa är att timdebitering inte är slaviskt kopplat till lönen, men det missade du visst.
Dessutom - det finns billiga bilverkstäder och det finns dyra. Det samma gäller med största sannolikhet arkitekter.

Enligt mig är timdebitering direkt relaterad till lön. Men jo, jag förstår din poäng.

Och ja, när jag servar min bil på min märkesverkstad brukar olja och filter ingå faktiskt.

Byggis1976 skrev:
Och ja, när jag servar min bil på min märkesverkstad brukar olja och filter ingå faktiskt.
I timdebiteringen? Det har jag svårt att tro.

Om jag lämnar in bilen på verkstad för att t.ex. byta bromsskivor skulle jag nog rentav bli förbannad om olja och filter ingick i priset:)

För "service" brukar de väl inte ta nån timdebitering utan har ett fast pris?

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
hsd skrev:
Ts kör en fuling
max 15 tim
fixar jobbet på en eftermiddag
skickar faktura på 15 tim +moms
:thumbdown:
Ironisk eller visar du hur man kan se saken från ett annat perspektiv? Eller troll?

F_man skrev:
Ironisk eller visar du hur man kan se saken från ett annat perspektiv? Eller troll?
Det låter på TS första inlägg som att allt jobb gjordes på en torsdag, dvs. på mindre än 15 timmar. Det kanske inte stämmer, men man behöver knappast vara ett troll för att uppfatta det så.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
Att ett bygglov skall ta 15 timmar för ett proffs låter mycket. Om det inte innefattade att designa själva bygget också. Själv ritade jag vårt takkupe projekt utan tidigare ritninga i visio som jag knappt kunde i skala 1:100 på max två tim. Att fylla i blanketten tar väl en tio minuter. Eller är det någon aspekt av detta jag missar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.