14 195 läst ·
106 svar
14k läst
106 svar
Naiva kunder som tror man jobbar för 20 kr/timme
Visst, men det duger inte som argument till varför någon annan ska göra det billigt.harry73 skrev:
Jag jobbar som fotograf. Om någon ringer mig och säger "Kan du fota mitt bröllop? Min polares dotter har en systemkamera och tänkte göra det mot en bit av bröllopstårtan men nu fick hon förhinder, kan du komma hit och göra det om du får en hundring?" så tackar jag nej.Men även jag har fotat bröllop gratis - åt kompisar.
Och tror du att kunden gjorde det, när de tyckte att 700 spänn var ett bra pris. Jag tror inte ens att de beräknade att timersättningen skulle vara 46,66 kr
Hade TS berättad för kunden att han jobbar för 20 kr i timmen, då hade svaret säkert varit: Oj det är inte mycket, stämmer det verkligen?
Du förutsätter att kunderna har mer kunskap en de troligtvis har, och man får vara dum, framförallt som konsument.
Obs. jag säger inte att de ska komma undan med 700 kr, men man behöver inte heller dumförklara dom för att de trodde de fick jobbet till ett bra pris.
Hade TS berättad för kunden att han jobbar för 20 kr i timmen, då hade svaret säkert varit: Oj det är inte mycket, stämmer det verkligen?
Du förutsätter att kunderna har mer kunskap en de troligtvis har, och man får vara dum, framförallt som konsument.
Obs. jag säger inte att de ska komma undan med 700 kr, men man behöver inte heller dumförklara dom för att de trodde de fick jobbet till ett bra pris.
Kan ju vara så att dom kör en fuling och ska blåsa dig, ord står mot ord och du har själv.
Har hänt att badrumsrenoverare har sagt att badrummet kostar 150' och när fakturan kom så säger kunden men du sa ju 50' det hörde både jag o min fru...
Har hänt att badrumsrenoverare har sagt att badrummet kostar 150' och när fakturan kom så säger kunden men du sa ju 50' det hörde både jag o min fru...
Problemet är inte att kunden tror att du har jobbat för 20kr/tim utan för 700kr för ett jobb.
Stor skillnad.
Vi vet ju inte hur ni har kommuniserat men om kunden tex frågade
-vad tar du betalt?
du svarar
-770 kr timmen.
Kunden tror att det är gjort på en handvändning och i hans värld kostar jobbet max 700. Inte så realistiskt men man har ju mött ett och annat stolpskott...
Om man inte har möjlighet att ge kunden en offert som denne godkänner så kan man iaf be dem maila sitt godkännande, då har man det skriftligt. I mailet ska förstås offerten finnas med som bilaga så det är tydligt vad de har godkänt.
När jag ger offerter (inom skogsbranschen) så brukar jag också ange max antal timmar men det tar jag i ordentligt så att jag bara hamnar där om det är nåt oförutsett som händer, om allt flyter på så ska man vara långt ifrån max tycker jag.
Hoppas ni kan lösa det på ett vettigt sätt. Kunden måste ju ändå förstå att det inte kan kosta 700 spänn.
Stor skillnad.
Vi vet ju inte hur ni har kommuniserat men om kunden tex frågade
-vad tar du betalt?
du svarar
-770 kr timmen.
Kunden tror att det är gjort på en handvändning och i hans värld kostar jobbet max 700. Inte så realistiskt men man har ju mött ett och annat stolpskott...
Om man inte har möjlighet att ge kunden en offert som denne godkänner så kan man iaf be dem maila sitt godkännande, då har man det skriftligt. I mailet ska förstås offerten finnas med som bilaga så det är tydligt vad de har godkänt.
När jag ger offerter (inom skogsbranschen) så brukar jag också ange max antal timmar men det tar jag i ordentligt så att jag bara hamnar där om det är nåt oförutsett som händer, om allt flyter på så ska man vara långt ifrån max tycker jag.
Hoppas ni kan lösa det på ett vettigt sätt. Kunden måste ju ändå förstå att det inte kan kosta 700 spänn.
Redigerat av moderator:
Vad har du fått detta ifrån? Jobbar man mest mot företag pratar man ju aldrig moms. Säg att man har en privatkund per år då är det ju inte alls konstigt att man anger pris plus moms.Eller gå in på vilken bygghandel som helst så och får en offert så är det ju i regel ett pris plus moms.Pytt skrev:
Men du kan inte ange priser innan moms till privatpersoner, enbart företag.FreQa skrev:
Sen är det ju ffa ditt ansvar som entreprenör att skriva avtal. Om du inte orkade med det så tycker jag du får skylla dig själv. Om du lämnar ett pristak kan du självfallet inte gp över detta, om inte något oväntat tillkommer. Max kan du lägga på 15%.
Men vaf, har någon entreprenör hört ordet AVTAL, vad är det för nötter som börjar jobba på så lösa boliner som ' vi sade väl?" Nu lämnar jag tråden innan jag blir för sur....nino skrev:
Det är inte alls konstigt om du av misstag anger pris före moms. Men då gäller att privatkunden har rätt att inte betala momsen.johel572 skrev:
Sånt löser man ju väldigt lätt genom att se till att avtala skriftligt. Även att uppge ungefärliga prisuppgifter skriftligt.nino skrev:
I de flesta fall är det nämligen upp till företaget att stå för bevisbördan när det gäller tvister med konsument. Om man som företagare är så "slarvig" att man inte ser till att det finns skriftligt så får man nästan skylla sig själv.
Håller med Nerre, självfallet är det Entreprenören som ska se till att få tydliga och hållbara avtal. Om Entreprenören (eller privatpersonen för den delen) inte vill skriva avtal är det nått lurt och då ska man inte köra igång.
Men vad spelar detta för roll? Du som Entreprenör kan inte ens anta att dina privatkunder vet vad sociala avgifter ens är i %. Det är ju du som framstår som lite korkad om du inte skriver avtal, utan lurar dina kunder genom att prata ex moms och inte tydligt berätta kosnaden.Norrhyttan skrev:
Jag har själv fixat bygglovshandlingar till oss utan utbildning. Skulle säga att det tog mig två tim totalt. 770kr för någon okunnig om sociala avgifter kan mycket väl motsvara 1-2h arbete. Rita skalenligt 45min. Fylla i papper 15min, och så posta dem.
Men TS har ju sagt "770 kr/h, max 15 timmar". Kunden har hört "Det kostar 700 kr".
Om vi förutsätter att TS beskrivning är korrekt finns det ju några alternativ:
1. TS sluddrar något oerhört när han pratar, så till den milda grad att det är nästintill ohörbart.
2. Kunderna har oerhört dålig hörsel
3. Kunderna försöker köra en fuling.
Om det här skulle gå upp i rätten är det kunderna som har bevisbördan för att fast pris har avtalats. Det lär de inte lyckas med. Om fast pris inte har avtalats ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster. TS får stå för sitt misstag att ange priset exkl. moms men såvida TS kan styrka antalet nedlagda timmar lär han ha framgång med sin talan om att få ut 770 x 15 kronor av kunderna.
Om vi förutsätter att TS beskrivning är korrekt finns det ju några alternativ:
1. TS sluddrar något oerhört när han pratar, så till den milda grad att det är nästintill ohörbart.
2. Kunderna har oerhört dålig hörsel
3. Kunderna försöker köra en fuling.
Om det här skulle gå upp i rätten är det kunderna som har bevisbördan för att fast pris har avtalats. Det lär de inte lyckas med. Om fast pris inte har avtalats ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster. TS får stå för sitt misstag att ange priset exkl. moms men såvida TS kan styrka antalet nedlagda timmar lär han ha framgång med sin talan om att få ut 770 x 15 kronor av kunderna.