14 196 läst ·
106 svar
14k läst
106 svar
Naiva kunder som tror man jobbar för 20 kr/timme
En vent firma ringde på dörren och frågade om dom skulle rengöra mitt vent system , skulle inte ta mer än två timmar för en gubbe till en kostnad av 1950 kr efter rot avdrag . Det tycker jag var en ganska saftig timpenning
och det är framföralt för att han vet att ha kan få ett annat jobb som ger bättre lön. Det är alltså arbetsmaknaden som styrByggis1976 skrev:
Precis, försöker företaget sänka lönen får de kanske inga anställda.
Att höja lönen lockar mer kompetenta anställda, men minskar företagets vinst.
Sänker man timpenningen så minskar man vinsten, höger man timpenningen förlorar man kunder.
Så skillnaden mellan timpenningen och lönen är ju i princip måttet på hur lönsam verksamheten är. Att det diffar mellan olika brancher handlar ju enbart om skillnader i tillgång och efterfrågan (till tjänsten OCH kompetenta anställda).
Måste man höja timpenningen för att kunna täcka upp lönekostnaderna så är ju det antagligen tecken på att man har en dålig affärsidé (t.ex. att den inte är tillräckligt unik så det är hög konkurrens) eller att verksamheten drivs på ett dåligt sätt (inkompetent ledning).
(Men det kan ju finnas andra anledningar till att höja timpenningen.)
Att höja lönen lockar mer kompetenta anställda, men minskar företagets vinst.
Sänker man timpenningen så minskar man vinsten, höger man timpenningen förlorar man kunder.
Så skillnaden mellan timpenningen och lönen är ju i princip måttet på hur lönsam verksamheten är. Att det diffar mellan olika brancher handlar ju enbart om skillnader i tillgång och efterfrågan (till tjänsten OCH kompetenta anställda).
Måste man höja timpenningen för att kunna täcka upp lönekostnaderna så är ju det antagligen tecken på att man har en dålig affärsidé (t.ex. att den inte är tillräckligt unik så det är hög konkurrens) eller att verksamheten drivs på ett dåligt sätt (inkompetent ledning).
(Men det kan ju finnas andra anledningar till att höja timpenningen.)
Renoverare
· Stockholm
· 20 392 inlägg
Konsultarvoden styrs ju självklart även efter tillgång på konsulter / tillgängliga anställda på kundbolaget. Så efterfrågan på arbetsmarknaden och efterfrågan på projektmarknaden går hand i hand
Håller med. Den enda kopplingen som i princip inte går att komma ifrån är att lågt timarvode resulterar i rätt låg lön. Även om det även här finns en god spridning som beror på beläggningsgrad, kringkostnader, effektivitet och ev merförsäljning.harry73 skrev:
Så ett timarvode på säg 300:-/ tim kan nästan aldrig resultera i någon skyhög lön. Men att få ut 35.000:-/månad innan skatt är dock inte alls omöjligt.
Men är verksamheten nedtyngd med stora kringkostnader och dålig beläggningsgrad t.ex. så kan det lika gärna resultera i halva lönen.
@ Byggis1976
Generellt sett så finns det en viss koppling mellan lön och timarvode.
Men undantagen är många.
Inom husbyggarverksamheten kan jag ta exempel som lantmäteriet, bygglovshandläggare, kontrollansvarig, utsättning och kanske några andra tjänster.
Gemensamt här är väl monopol, monpolliknande, oligopol eller etableringssvårt, vilket brukar gynna möjligheten att ta ut höga arvoden utan att lönerna för den delen behöver vara höga.
Sen om man kikar på byggtjänsterna så varierar timpriset anmärkningsvärt mycket mer än lönen som den anställde får. Jämför t.ex. vad de som gjuter grunden har netto in per timme med vad målaren har.
Annars är det som regel svagare koppling mellan arvode och lön ju större företag det handlar om.
Renoverare
· Stockholm
· 20 392 inlägg
Ganska lätt att räkna, ta (arvode * 1720 / 12 / 1.3142) så har du månadslön om du tar ut allt i lön 
Mao drar du 300 så blir det utan tjänstepension etc 32 papp i månaden, mao rätt kass lön
Mao drar du 300 så blir det utan tjänstepension etc 32 papp i månaden, mao rätt kass lön
Det beror ju på vad man jämför med.AndersMalmgren skrev:
Skulle du säga till en undersköterska (24.000:-/mån grundlön) på akuten att denne har "kass lön" när hon eller han plåstrar ihop ditt lår, när du själv dumdristigt nog har satt morna i låret?
Vilset svar enligt mig!
Fel av mig!
Tydligen värre än jag har hört....
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Underskoterska-1242
Och det skulle ha stått moran (alltså morakniven) i inlägget ovan...
Tydligen värre än jag har hört....
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Underskoterska-1242
Och det skulle ha stått moran (alltså morakniven) i inlägget ovan...
Produkter som diskuteras: "morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 20 392 inlägg
Man blir inte undersköterska för den feta lönen
Renoverare
· Stockholm
· 20 392 inlägg
Jag bara underströk Mikael_L:s inlägg att nej man kan inte ta ut en bra lön med 300 i timmen i arvode