14 195 läst ·
106 svar
14k läst
106 svar
Naiva kunder som tror man jobbar för 20 kr/timme
Det resonemanget köper jag fullständigt... Men när man ber om prisuppgift av hantverkare så är det vettigt att de ger den inkl. moms eftersom det är lättare att göra en uppskattning av vad det kostar...F_man skrev:
Som sagt var, det finns en lag som säger att prisuppgifter till konsument skall vara angivna inklusive moms och skatter.
Jag förstår inte varför det skulle vara så mycket svårare för ett företag att ange "960 kronor i timmen" istället för "770 kronor i timmen plus moms". Timpriset ändras väl inte mer än nån gång om året och att då ägna 10 sekunder åt att slå på miniräknaren för att sen kunna ange pris både inklusive och exklusive moms kan knappast vara en stor arbetsbörda.
Är man dessutom en firma som har överväggande delen privatpersoner som kunder så är det ännu konstigare om man bara anger priset exklusive moms.
Jag förstår inte varför det skulle vara så mycket svårare för ett företag att ange "960 kronor i timmen" istället för "770 kronor i timmen plus moms". Timpriset ändras väl inte mer än nån gång om året och att då ägna 10 sekunder åt att slå på miniräknaren för att sen kunna ange pris både inklusive och exklusive moms kan knappast vara en stor arbetsbörda.
Är man dessutom en firma som har överväggande delen privatpersoner som kunder så är det ännu konstigare om man bara anger priset exklusive moms.
Du kan inte gardera dig med "tydlighet" . Priser till privatpersoner ska anges inkl moms.FreQa skrev:
Om du så har skrivit " plus moms" på en neonskylt samt skriker det i megafon åt kunden så sitter du ändå med svarte petter om kunden tar strid om det.
En enda jätteenkel regel att minnas "Priser till privatpersoner anges _alltid_ inklusive moms!"
Varför ange annat pris än denna typ kunder kommer få betala? En enkel och självklar regel för en gångs skull. Nu vet du till en annan gång och förlusten är säkert överkomlig, dock verkar ju kunden inte heller spela rent.
Själv skulle jag lösa det genom att stå för angett pris enligt regler mot konsument (inte mycket att orda om där) och sen även angett verklig faktisk tid helt ärligt. Att det gick mot din nämnda maxtid 15h kan givetvis stämma men jag är alltid skeptisk i sådana fall.
Själv skulle jag lösa det genom att stå för angett pris enligt regler mot konsument (inte mycket att orda om där) och sen även angett verklig faktisk tid helt ärligt. Att det gick mot din nämnda maxtid 15h kan givetvis stämma men jag är alltid skeptisk i sådana fall.
Som någon skrev tidigare skriv ett färdigt papper som du ger till alla kunder vid första mötet där det står hur ni arbetar vad som ingår och inte ingår. Vad timpriset är det kan bra stå både med och utan moms. Samt annan information som kunden kan behöva. Vi hade på mitt förra arbete ett sådant papper som kunderna fick läsa igenom. Det fungerar mycket bra. Då glömmer man inte berätta något.
I såna här situationer kan man ju inta två olika ståndpunkter:
1. Kunden fattade inte vad jag menade
2. Jag var otydlig mot kunden
Vilken ståndpunkt man intar tycker jag ganska bra reflekterar hur kundtillvänd man är.
Ser man det ut kvalitetssynpunkt så inser man ju också att det enda man kan göra för att förhindra upprepning är att vara tydligare mot kund. Att välja bort kunder som inte fattar går ju inte att göra.
(Eller går och går, visst kan man låta alla kunder genomgå ett kunskapstest för att sålla bort de som inte fattat, men det är ju inte direkt praktiskt genomförbart.)
1. Kunden fattade inte vad jag menade
2. Jag var otydlig mot kunden
Vilken ståndpunkt man intar tycker jag ganska bra reflekterar hur kundtillvänd man är.
Ser man det ut kvalitetssynpunkt så inser man ju också att det enda man kan göra för att förhindra upprepning är att vara tydligare mot kund. Att välja bort kunder som inte fattar går ju inte att göra.
(Eller går och går, visst kan man låta alla kunder genomgå ett kunskapstest för att sålla bort de som inte fattat, men det är ju inte direkt praktiskt genomförbart.)
Okej okej. Jag ger mig
Moms SKA påtalas till kund att den ingår, det får jag ta på mig ansvaret. . Men den stora frågan här var ju naiva kunder, hur de får 770 kr i timmen till att bli 700 kr för ALLT!
Som någon föreslog att be kommunen att stoppa processen en stund till vi har löst allt kan fungera men det bästa är som alltid, inte lämna ut handlingar till kund innan kontrakt är skrivet.
Som någon föreslog att be kommunen att stoppa processen en stund till vi har löst allt kan fungera men det bästa är som alltid, inte lämna ut handlingar till kund innan kontrakt är skrivet.
Du har varit så otydlig att kunden inte förstod. Jag vet ej om det beror på kunden eller dig, men lösningen är att vara tydligare i framtiden.FreQa skrev:
Sen är det så att det finns många som får 15 000 till 20 000 efter skatt i lön, och då tjänar man ca 500 - 1000 kr per arbetsdag. Om man då själv inte har ett jobb där man behöver sälja sina timmar till kunder, då har man inte heller så bra koll på att 700-800 kr/timme är en normal ersättning i många branscher.
Sen finns det många och stora kostnader när man bygger, och stressad som man är hoppas man alltid att folk vill vara snäll mot dig och ge ett rabatterat pris. Och då plötslig känns 700 kr för drygt en dags arbete inte alls konstigt.
Jag hoppas att det löser sig för dig i alla fall, men nästa gång skriv totalpris på offerten plus antal timmar det tar, sen kan du skriva att ni reglerar mer eller mindre utförda timmar med 1000 kr/timme
t ex Förberedning bygglovsansökan (15 timmar) 15 000 kr inkl moms
Priset baseras på 15 timmar arbete. Antal timmar regleras med 1000 kr/timme inkl moms
Men vad det gäller det juridiska så sitter du antagligen i rätt bra sits för att få ut åtminstone 770:- i 15 timmar inkl moms (11 550
.
Ty kunden lär knappast vinna i tingsrätten med att berätta att han fått uppfattningen att det var timpriset som var priset för hela jobbet.
Men som företagare kan man få svälja mycket mellan varven. Ibland är det läropengar, ibland är det goodwill osv. Försök komma på en bra ingång till ett konstruktivt samtal som mynnar ut i en kompromiss som ni båda kan nöja sig med. Mycket bättre än att strida till sista blodsdroppen.
Ty kunden lär knappast vinna i tingsrätten med att berätta att han fått uppfattningen att det var timpriset som var priset för hela jobbet.
Men som företagare kan man få svälja mycket mellan varven. Ibland är det läropengar, ibland är det goodwill osv. Försök komma på en bra ingång till ett konstruktivt samtal som mynnar ut i en kompromiss som ni båda kan nöja sig med. Mycket bättre än att strida till sista blodsdroppen.
Ja det är det jag hoppas på att båda parter blir nöjda.Mikael_L skrev:Men vad det gäller det juridiska så sitter du antagligen i rätt bra sits för att få ut åtminstone 770:- i 15 timmar inkl moms (11 550.
Nu vet vi inte hur orden fallit eller exakt hur du meddelat priset. Men det verkar som om kunderna varit minst två personer, och ingen av dem har uppfattat något annat än "sjuhundra kronor". De har alltså inte ens hört "sjuttio".
Du måste också vara införstådd med att det finns personer som är fullständigt ovetande om hur arkitekter jobbar, hur lång tid saker tar eller vilken betalningsmodell arkitektfirmor använder. Även om sådant är självklart för dig så är det inte så för alla.
Du måste också vara införstådd med att det finns personer som är fullständigt ovetande om hur arkitekter jobbar, hur lång tid saker tar eller vilken betalningsmodell arkitektfirmor använder. Även om sådant är självklart för dig så är det inte så för alla.
Men hörrni, visst kan man missförstå saker men att tro att någon ska plöja ner 15 timmar för 700 spänn är ju inte rimligt. I alla fall inte om inte vederbörande är EU-migrant i en slavliknande bransch som till exempel biltvätt (där lönen kan vara så pissig som 10 spänn svart i timmen).
Att säga att någon annan har erbjudit sig att göra det för 150 spänn funkar inte, inte i mina ögon.
Att säga att någon annan har erbjudit sig att göra det för 150 spänn funkar inte, inte i mina ögon.