S
Troligtvis helt fel forum att fråga i, men jag försöker. Jag har utvecklingssamtal med min chef imorgon. Jag har jobbat som larminstallatör/tekniker i ett elinstallationsföretag i cirka 10 år nu. Vi har ingen egen certifiering vilket innebär att vi bara utför montage och kabeldragning, ingen driftsättning av klassade anläggningar. Däremot driftsätter jag anläggningar med exakt samma utrustning men som dock inte har krav på att vara en klassad anläggning.

Jag hade planerat att jag skulle dunka fram förslag på utvecklingssamtalet att jag skulle få ta de utbildningar som krävs för certifikat. Nu är det för tight med tid för att kunna ta fram något konkret. Jag ska ringa SBSC imorgon innan mötet för att prata med dem.

Är det någon som vet vad som krävs för att bli certifierad anläggarfirma? Vi har många klassade anläggningar runtom i verksamheten och det kostar stora pengar att ta in en certifierad firma varje gång vi ska komplettera med en detektor eller liknande, så det finns pengar att spara, om det inte kostar alltför mycket att vara certifierad dvs.

tommib
Du kan väl börja med att titta här så ser du vad det kostar med certifieringarna.

Vad kraven är för att ta de olika personcertifikaten har jag ingen koll på men de är nog inte allt för betungande.
Det är egentligen lite trist med SBSC och liknande organisationer som fått makt likt en myndighet på grund av att de är inskrivna i någon form av standard som något annat fristående företag har hittat på. De gör nog rätt bra med pengar på det...

RilleRock
I stora drag krävs behörig ingenjör brandlarm, samt ett väl inarbetat kvalitetssystem.
Det är en hel del pappersarbete runtomkring som skall fram till varje projekt.
Med bra rutiner går det snabbare.
Som behörig ingenjör skriver man om det stora provet var 5:e år men kontroll varje år med antingen tidsbaserat webprov eller besök ute på arbetsplatsen för att kontrollera din kunskap.
Årligt besök av anläggarfirman så ni sköter ekonomi, kvalitetssystem samt att ni gjort tillräckligt många anl samt kontroll av 1-2 av dessa vid varje besök.

Du/ni behöver även ett abonnemang för gällande normer/föreskrifter.
Därmed får ni automatisk alla förändringar i regelverket.

BTC tex har en väldigt bra förberedande kurs.

Har du fler specifika frågor så PM.
Har sedan många år jobbat på anläggarfirma som är certifierade för brand och inbrott.

Kommer själv göra eximination för behörig ingenjör inbrottslarm i november.

RilleRock
tommib skrev:
Du kan väl börja med att titta här så ser du vad det kostar med certifieringarna.

Vad kraven är för att ta de olika personcertifikaten har jag ingen koll på men de är nog inte allt för betungande.
Det är egentligen lite trist med SBSC och liknande organisationer som fått makt likt en myndighet på grund av att de är inskrivna i någon form av standard som något annat fristående företag har hittat på. De gör nog rätt bra med pengar på det...
Förutom när de sura fakturorna kommer tycker jag att de är bra de finns då de upperätthåller en hög standard för anläggarfirmorna genom deras kontroller och krav.

RilleRock
Glömde skriva lycka till och tycker du gör helt rätt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.