Jag funderar på att betala för att få ett utemätarskåp uppsatt. (delvis för att man måste uppgradera detta om man vill säkra upp från 25A till 35A)

Min fråga är om det ryms några gruppsäkringar i ett "standard utemätarskåp" så att de kan dra ledningarna till garage och gäststuga mm direkt från detta skåp så man slipper få in dem i huset?

Ja, det finns de plats för

I många fall drar man då samma dimension till stugorna som till huvudcentralen. Då behöver man inte säkra av dem vid skåpet. Utan har undercentraler i stugorna.

Men det brukar finnas plats för några säkringar i skåpet.

P phallberg skrev:
Jag funderar på att betala för att få ett utemätarskåp uppsatt. (delvis för att man måste uppgradera detta om man vill säkra upp från 25A till 35A)

Min fråga är om det ryms några gruppsäkringar i ett "standard utemätarskåp" så att de kan dra ledningarna till garage och gäststuga mm direkt från detta skåp så man slipper få in dem i huset?
Det finns ca 18-20 platser för montage på dindskenan där huvudbrytaren sitter. På den kan du montera säkringar, kontaktorer mm mm.
Ska du ha 35 A säkring så är skåpet byggt för max 63 A.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P phallberg skrev:

Är det ett befintligt mätarskåp du vill byta ?
Det finns ombyggnassatser från 25A till 63A till en del skåp
Ombyggnadssats OBS 63 för mätarskåp, inkluderar säkringar och kablar för uppgradering från 25A till 63A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man byta upp sig till 35 A så kan det vara trevligt att säkra utgående kablar med 25 A säkringar och klara sig med 6 mm2 ledning till garage och gäststuga.

Protte

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.