Hej!
Vi bor i ett hus med vattenburen värme, radiatorer och fjärrvärme.
Vanligtvis brukar vi ha i princip alla element på högsta värme (utom enstaka rum där vi vill ha det svalare) och reglera med inställningarna på fjärrvärmecentralen. På sommaren brukar de fortsatta vara inställda på högsta värme men vara kalla.
Idag när vi kommer upp märker vi att 3st av elementen på bottenplan är tokvarma. Dessa 3 är i "samma del" av huset men i olika rum. Resterande element i huset är kalla som vanligt.
Vanliga termostater på elementen så inga som styrs av inomhustemperaturen vad jag vet.
Vad kan detta bero på?
Vi bor i ett hus med vattenburen värme, radiatorer och fjärrvärme.
Vanligtvis brukar vi ha i princip alla element på högsta värme (utom enstaka rum där vi vill ha det svalare) och reglera med inställningarna på fjärrvärmecentralen. På sommaren brukar de fortsatta vara inställda på högsta värme men vara kalla.
Idag när vi kommer upp märker vi att 3st av elementen på bottenplan är tokvarma. Dessa 3 är i "samma del" av huset men i olika rum. Resterande element i huset är kalla som vanligt.
Vanliga termostater på elementen så inga som styrs av inomhustemperaturen vad jag vet.
Vad kan detta bero på?
Det har hänt något med fjv-centralen.
Kan vara något med; utegivaren, reglercentralen, reglermotorn, reglerventilen.
Bild på fjv-centralen, så man ser alla komponenter skulle underlätta.
Edit:
Sen bör inte termostaterna stå på max utan de bör stå så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen, detta oberoende vilken "panna" man har. För på så sätt så minskas rumstemperatursvängningarna.
Kan vara något med; utegivaren, reglercentralen, reglermotorn, reglerventilen.
Bild på fjv-centralen, så man ser alla komponenter skulle underlätta.
Edit:
Sen bör inte termostaterna stå på max utan de bör stå så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen, detta oberoende vilken "panna" man har. För på så sätt så minskas rumstemperatursvängningarna.
Redigerat:
Just nu när bilden togs så är cirkulationspumpen avstängd, då bör det inte komma någon värme ut till radiatorerna.
Du kan på energimätaren (längst ner på första bilden) se om det är flöde på primärsidan/fjv-vattnet samt vilken tilloppstemp/returtemp/difftemp det är på fjv-vattnet.
Du kan på energimätaren (längst ner på första bilden) se om det är flöde på primärsidan/fjv-vattnet samt vilken tilloppstemp/returtemp/difftemp det är på fjv-vattnet.
Jag satte samtliga varma element på 0 så möjligt att den startar upp igen om jag vrider igång dem.
Dock verkar termostaten på ett av dem fungera sådär för det är fortfarande varmt medan de andra svalnar.
Det låter dock som att det är ett mindre flöde av vatten från centralen.
Får väl kolla manualen och se vad de olika siffrorna är på ☺️
Dock verkar termostaten på ett av dem fungera sådär för det är fortfarande varmt medan de andra svalnar.
Här är troligen manualen till fjv-centralen (och reglercentralen),
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_1089_6802867.pdf
I punk 6.3 i manualen kan man kontrollera bl.a. utegivaren.
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_1089_6802867.pdf
I punk 6.3 i manualen kan man kontrollera bl.a. utegivaren.
Kanske någon som monterat en felaktig termostat på den ventilen eller termostaten inte matchar just den ventilen. Titta efter ledtrådar såsom modellbeteckningar etc och skruva av termostathuset och ta bilder.C Coggy skrev:Jag satte samtliga varma element på 0 så möjligt att den startar upp igen om jag vrider igång dem.
Ja, det är fel, reglerventilen står nog ganska öppen, med cirkulationspumpen avstängd så blir det självcirkulation på radiatorkretsen, därav börjar andra radiatorer bli varma när de som var varma stängdes av.C Coggy skrev:
Tas det inget tappvarmvatten så bör fjv-returtempen gå ner till rumstemperatur, å när varmvatten tappas så bör fjv-returtempen hamna på ca 30⁰.
Kan ha varit det mest onödiga hembesöket. Han stängde ventilerna till radiatorerna och sa att felsökning får ske senare i veckan utanför jourtid.
Det kunde de ju bett mig göra via telefonen tänker jag....
Fjärrvärmecentralen är bara två år gammal och servades för bara någon månad sedan så konstigt att den redan krånglar.
Det kunde de ju bett mig göra via telefonen tänker jag....
Fjärrvärmecentralen är bara två år gammal och servades för bara någon månad sedan så konstigt att den redan krånglar.
Hade service från kommunen idag. Din diagnos var helt rätt. Ventilen låst sig i öppet läge och självcirkulation på radiatorerna ☺️Demmpa skrev:
Ja, det är fel, reglerventilen står nog ganska öppen, med cirkulationspumpen avstängd så blir det självcirkulation på radiatorkretsen, därav börjar andra radiatorer bli varma när de som var varma stängdes av.
Tas det inget tappvarmvatten så bör fjv-returtempen gå ner till rumstemperatur, å när varmvatten tappas så bör fjv-returtempen hamna på ca 30⁰.
Klicka här för att svara