halper halper skrev:
Det som jag tydligast märker är att man tappar en stor del av vardagskulturen: har ingen aning om vad folk pratar om när de nämner olika program som de tittar på
Inte nog med det!
När vi läser på nyhetssajter om diverse kändisar, sångare och artister som har gått ur tiden tittar vi frågande på varandra och undrar: Vem är det? Har aldrig hört namnet.

Ungefär som Nobelpriset i litteratur, där jag under mitt vuxna liv endast kände till och hade läst en, som fick priset: Doris Lessing.
Ja, bortsett från Bod Dylan då förstås.

F
När vi flyttade till huset 2009 insåg vi att vi pga att huset ligger på sidan av ett berg ligger i radioskugga för både marksänd och satellit-TV. Dock var det lagom till att SVT Play och Chromecast och sånt började dyka upp, så det har aldrig varit ett problem, inte ens när vi fortfarande hade ADSL.

Nu med två barn är det fortfarande inget problem, de har varsin platta som de kan titta på om de vill, eller så kollar de via Chromecast på nån av TV-apparaterna. Vi har kompletterat med ett Netflix-abonnemang för att utöka utbudet lite utöver YouTube och SVT Play & co, men det behövs egentligen inte.

Ingen av oss förstår det där med linjär-TV, hur ska man kunna hålla koll på när ett program går på TV? Det är väl mycket bättre att titta på det när det passar?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag sa upp mitt abonnemang för ungefär 1,5 år sen och är väldigt sällan jag velat ha tillbaka det. Jag trodde jag skulle sakna att slötitta på Tv:n på kvällarna men icket. Jag har Netflix, SvT, tv4 osv som jag kollar på istället när jag väl ska se något.
Och det bästa av allt är att man tenderar att få mer gjort hemma när man det blir lite "jobb" att se på tv när man måste välja nåt att se på :D

Hade fultv men det blev stoppad på det för 2 år sen, har sen dess kört play, netflix osv med chromcast till tv.
När grabben fick lgh i Borlänge så skulle ha så klart ha bredband och då kostade tv inkl app ca 30:- extra så då tag jag det med (comhem)
Sen brukar jag och en kompis dela på cmore sport när hockeyn drar igång, man kan ha 2 skärmar igång .

Tanten kikar ofta på tv4 nyhetsmorgon annars blir det mestadels serier

Mag254 och iptv ;)

316097
Ingen tv sedan jag flyttade in i huset för 3 år sedan, det fanns en antennkabel men jag har aldrig orkat koppla in den, tittar bara på det jag vill när jag vill på Svtplay och andra tjänster, funkar alldeles utmärkt för mig, i alla fall som inte har en familj och/eller barn som har några andra krav, kan inte påstå att jag saknar traditionell tv alls, får den dosen när jag ligger på hotell så det räcker och då blir man mest irriterad över att det är en massa skit som man INTE vill se :crysmile:

Skräp-TV uppsagd för tre år sedan. Som linjär-TV är det bara skogsTV kvar. Allt annat streamas via ChromCast.

K
Vi slängde ut vår tjocktv när vi fick barn för 5-6 år sedan. Tittade i princip aldrig på den innan och ville inte att våra barn skulle få tv som barnvakt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inte nog med det!
När vi läser på nyhetssajter om diverse kändisar, sångare och artister som har gått ur tiden tittar vi frågande på varandra och undrar: Vem är det? Har aldrig hört namnet.
Det kan bero på att ni blivit gamla :)

Det är svårt att acceptera att det kommer nya kändisar, dög det inte med Carola, Ingvar Oldsberg och Lillbabs?

Vi har inte haft tv-kanaler de senaste 5 åren. Vi har en Apple-tv så ungarna kan glo på ibland och vi kan se våra serier. När vi byggde huset drog vi inte ens in rör för antennkabel.

Vi bor mitt ute i skogen och har 4G uppkoppling.

engs
fgo fgo skrev:
Canal digital uppsagt idag så nu är det ingen återvändo. Nåja det är väl bara att ringa dom och starta abonnemanget igen. Från första juli så är det streaming som gäller om vindla se på tv.

Vilket engagemang det blev i tråden!
Många som verkar gett upp vanlig tv och trivs med det. (y)(y)
Sa upp Canal Digital tidigare i våras då vi i princip aldrig nyttjade det.

Enda anledningen till att vi alls började med CD, var att det var allt som fanns när vi flyttade in. Dvs parabol, ingen antenn och ett ostabilt ADSL. Tidigare ägaren lämnade sin box så vi hade någon månad med "gratis-tv" innan deras abb löpte ut och sen bara fortsatte på det.

Nu har vi fiber, streamar det vi ser men satte upp en TV-antenn på vinden nu i samband med uppsägningen, bra att ha som back-up. Samt när vi har besök av någon från den äldre generationen som är van vid tablå-tv, så kan kan de få igång TVn enkelt utan att lära sig apple-tv's fjärr och appsystem.

Kan tänka mig att det finns risk för frågetecken om man säljer också, dvs om man inte har antenn-tv framdraget, beroende på vem som råkar köpa.

Som motpol spar jag pengar på att inte ha nått internet :surprised:

Vi kör bara analogt basutbud (hos ComHem) eftersom det ingår i avgiften...annars är det HBO + Viaplay och alla "play"-kanaler när man vill titta på ngt..

Barnen kör mest viaplay och youtube...

Man blir väldigt beroende av att internetuppkopplingen funkar dock :)
/K

Isakare Isakare skrev:
Som motpol spar jag pengar på att inte ha nått internet :surprised:
Vet inte om det är billigare med häst och vagn jämfört med bil :crysmile:

MultiMan
Jag plockade ner parabolen 2009 och sålde TVn samtidigt. Har inte tittat på reguljär TV sedan dess. Betalar för webbåtskomst till en av de större tidningarna samt har netflix, det är det enda jag betalar för via abonnemang, allt annat får jag tillgodosett genom Youtube, direkt från nyhetssidor världen över mm. Allt ses numera via dator, platta och telefon. Till och från stöttar jag olika kanaler via Patreon. Youtube Red ska visst komma till Sverige senare i år tillsammans med svensk Google Assistant, det kommer jag hoppa på isf.

Edit: Huvudskälet 2009 var att jag blev riktigt förbannad på CD som än en gång hade plockat bort vitala kanaler och jag hade ändå inte rätt att säga upp. I det fallet CNBC och Squawk Box (RIP Mark Haines! :'(.

Känner mig befriad och har mer tid över men är ändå mer intresserad av nyheter och bättre påläst än någonsin tidigare. Win-win!

Redigerat:
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vår tv gick sönder i höstas och bestämde att inte köpa ny förens huset är klart (hoppas oled kommer ner i pris tills dess :p)
Streamar allt via laptopen nu och blir ju helt tokig när jag kommer hem till föräldrarna som matas av skit, program som börjat och för att inte tala om att det är helt hopplöst att se något när det är ca 50% reklam. Reklammängden är nog det som kommer döda reguljärtv snabbast.
Det störde mig inte så mycket tidigare men när man vant sig vid reklamfritt on demand, vad du vill när du vill, går det inte att gå tillbaka.

STREAMING ON DEMAND ÄR FRIHET!
Jag gillar heller inte reklam och kan jag välja ett program utan reklam så gör jag hellre det.
Vi har vanlig tv via fiber samt HBO, Viaplay och Netflix.
Har funderat på CMore men då mest för att slippa reklamen och då är vi där igen; inget är gratis!! Vill du slippa reklam så kostar det.
Antingen betalar man tv-avgift eller avgifter till andra bolag och i båda fallen slipper man reklamen men det kostar.
Foxpaint

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.