11 898 läst ·
77 svar
12k läst
77 svar
Någon som slutat använt "reguljär-tv"?
Sida 1 av 6
Vi fick precis fiber så nu har vi sett möjligheten att köra appar och liknande för att se tv.
Har idag parabol med canal digital abonnemang som kostar 500kr/mån. Vi kollar ganska ofta på tv men oftast står den bara på när man sitter med datorn eller liknande. Så egentligen är det onödigt.
Då vi har en tv med android som är möjligheterna goda, sedan kompletterar vi med apple-tv på de andra tv vi använder. Det blir ju lite knöligare men valmöjligheterna blir ju betydligt större. Har idag netflix, viaplay som vi använder sporadiskt.
Är det någon här som lagt ner reguljär-tv till förmån för appar på tv/dator typ svt-play mm.?
Har det funkat bra för er?
Har idag parabol med canal digital abonnemang som kostar 500kr/mån. Vi kollar ganska ofta på tv men oftast står den bara på när man sitter med datorn eller liknande. Så egentligen är det onödigt.
Då vi har en tv med android som är möjligheterna goda, sedan kompletterar vi med apple-tv på de andra tv vi använder. Det blir ju lite knöligare men valmöjligheterna blir ju betydligt större. Har idag netflix, viaplay som vi använder sporadiskt.
Är det någon här som lagt ner reguljär-tv till förmån för appar på tv/dator typ svt-play mm.?
Har det funkat bra för er?
Så länge man inte har begränsad surf (tex mobilt bredband) så är det inga större problem. men några saker som är värt att tänka på är att det inte är alla kanaler som har live-sändning tillgänglig i sina appar. Inte heller alla program som är tillgängliga utan att man först behöver betala för premium-konto. Det bästa är väl att ni kollar på vad betal-konton för de kanaler ni är intresserade av skulle gå på. men jag har svårt att tro att det skulle gå på mer än de 500 ni idag betalar. sen kan det vara lite knöligare när man ska byta mellan "kanaler", dvs gå mellan apparna är inte alltid lika smidigt som att bara zappa.
Har själv kört med bara app-tv sen i vintras men kommer fixa basic-utbud på kabel-tv nu för jag vill kunna sitta och slöglo på ett annat sätt än vad jag gör med apparna.
Har själv kört med bara app-tv sen i vintras men kommer fixa basic-utbud på kabel-tv nu för jag vill kunna sitta och slöglo på ett annat sätt än vad jag gör med apparna.
Intressant att höra någon som gjort det.
Är det något du/ni saknat under tiden ni testat?
Vi har möjlighet till de vanliga kanalerna men analogt så det är inte så kul att titta på.
Mycket vi tittar på är svt (finns på app) tv3 (finns väl på viaplay) tv4 (finns på app) och 5an (dplay?).
Nej appar är ju inte lika smidigt, men 6000kr per år är ju en slant.
Ser också fördelen att man kanske gör lite vettigare saker på kvällarna än häcka vid tvn.
Och nu när det blir sommar passar det bra att testa känner vi.
Är det något du/ni saknat under tiden ni testat?
Vi har möjlighet till de vanliga kanalerna men analogt så det är inte så kul att titta på.
Mycket vi tittar på är svt (finns på app) tv3 (finns väl på viaplay) tv4 (finns på app) och 5an (dplay?).
Nej appar är ju inte lika smidigt, men 6000kr per år är ju en slant.
Ser också fördelen att man kanske gör lite vettigare saker på kvällarna än häcka vid tvn.
Och nu när det blir sommar passar det bra att testa känner vi.
Jag rev ner antennen och parabol kör allt med fiber .. Jag har super stabil lina å då funkar allt Apple tv Viaplay d play alla streaming kanaler surf å kanal utbudet här hemma går på 250kr/mån och Internet lika mycke .. så tot 500 kr/mån aldrig haft ett ända problem ..nu betalar jag för 100/mbit och testa ..hade mellan 93 -97 ...
det som har varit jobbigt har nog varit direkt i relation till att den android-sticka jag har inpluggad i tvn är så pass gammal att det inte går att uppdatera till rimliga versioner av android, vilket i sin tur gör jag inte kan använda tex tv4. likaså så funkar inte textningen på netflix för mig på stickan. funkar när man kollar svenska och engelskspråkiga serier, men när jag ville kolla tyska "Dark" blev det jobbigt. Lösningen i båda fallen har varit att kolla på laptopen istället.
Om inte annat så skadar det ju inte att prova att gå utan vanlig tv. skulle man ångra sig så är det ju inga problem för canal digital att slå på "kranen" igen.
Om inte annat så skadar det ju inte att prova att gå utan vanlig tv. skulle man ångra sig så är det ju inga problem för canal digital att slå på "kranen" igen.
Då verkar vi vara på rätt väg iaf.
Om vi ska ha vanlig tv kvar blir det parabol (för att slippa boxarna, har det inbyggt i tv).
Är inte ett dugg orolig för hastigheten på fiber eftersom vi valde 100 Mbit till en början och kan lätt uppgradera till 1 Gbit.
Det jag är lite orolig för att när man vill slötitta och då måste välja nåt aktivt för att titta på
Om vi ska ha vanlig tv kvar blir det parabol (för att slippa boxarna, har det inbyggt i tv).
Är inte ett dugg orolig för hastigheten på fiber eftersom vi valde 100 Mbit till en början och kan lätt uppgradera till 1 Gbit.
Det jag är lite orolig för att när man vill slötitta och då måste välja nåt aktivt för att titta på
fgo skrev:
Då verkar vi vara på rätt väg iaf.
Det jag är lite orolig för att när man vill slötitta och då måste välja nåt aktivt för att titta på![]()
Nej jag har viasat via fiber också det var dem 250kr/mån å där har jag samma utbud som på gammelparabolen ...
Har ingen tv-tv. Tittar bara på svt play i apple tv. Ser inga nackdelar. Men då vill jag ändå inte se programen i de andra kanalerna...
Perfekt för barnen också. Hur mycket barnprogram som helst, när som helst. Minns när en annan var liten, då fick man snällt sitta och vänta på att visaren skulle gå innan programmet började.
Perfekt för barnen också. Hur mycket barnprogram som helst, när som helst. Minns när en annan var liten, då fick man snällt sitta och vänta på att visaren skulle gå innan programmet började.
Har också Canal digital och bestämde mig för nån månad sedan att säga upp det. Fick dock så bra erbjudande (efter att jag nekat två erbjudanden) från kundtjänst när jag ringde för att säga upp det så nu är jag kvar i 12 mån till .
Blev både väldigt billiga kanaler och fick deras nya androidbaserad box och en stor hårddisk till den också.
Man kan lägga in appar som svtplay och viaplay direkt i boxen, kan även casta till den som en chromecast. Mycket nöjd, men om 11 månader skippar jag nog linjär tv ändå, om jag inte får ett ännu bättre erbjudande...
Blev både väldigt billiga kanaler och fick deras nya androidbaserad box och en stor hårddisk till den också.
Man kan lägga in appar som svtplay och viaplay direkt i boxen, kan även casta till den som en chromecast. Mycket nöjd, men om 11 månader skippar jag nog linjär tv ändå, om jag inte får ett ännu bättre erbjudande...
Haha underbara säljare!sir_erken skrev:
Har också Canal digital och bestämde mig för nån månad sedan att säga upp det. Fick dock så bra erbjudande (efter att jag nekat två erbjudanden) från kundtjänst när jag ringde för att säga upp det så nu är jag kvar i 12 mån till .
Vad fick du för erbjudande då? Så man vet vad som kan väntas.
Förutom gratis nya boxen och hårddisken så fick jag halva priset på kanalerna, eller som han sa: gratis i 6 månader med 12 månaders bindningstid.fgo skrev:
Kan tillägga att jag varit sugen på nya boxen då jag är lite teknikintresserad och den väver ihop streamade program med det linjära innehållet snyggt...
Om 12 månader fortsätter jag nog med boxen men utan parabol och abonnemang