major_tom major_tom skrev:
varför kör ni isf inte bara en datorskärm utan mottagare, och en smart-låda av valfritt slag?
De smygtittar och vill inte erkänna det;)

Har själv inte haft någon TV sedan ungefär 2006 (och då bara sporadiskt sedan 2000 när jag bott i diverse lägenheter som haft TV). Det som jag tydligast märker är att man tappar en stor del av vardagskulturen: har ingen aning om vad folk pratar om när de nämner olika program som de tittar på. Vi tittar på serier och film på ”dator” (skärm som skärm, men dessa har ingen inbyggd TV-mottagare) eller iPad eller liknande. Nu vet jag inte ens riktigt hur det här med TV fungerar nuförtiden. Vi har nyligen köpt ett hus och där sitter en sådan där kvast på taket så gissningsvis kommer det alltjämt strålning från himlen. Det känns ju tryggt, när det blir krig och fibern grävs av.

Kul nog funderar vi på att köpa en ”TV”, det vill säga en stor billig men rätt dålig skärm som passar just för att titta på rörlig bild när man sitter i soffan.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Har själv inte haft någon TV sedan ungefär 2006 (och då bara sporadiskt sedan 2000 när jag bott i diverse lägenheter som haft TV). Det som jag tydligast märker är att man tappar en stor del av vardagskulturen: har ingen aning om vad folk pratar om när de nämner olika program som de tittar på. Vi tittar på serier och film på ”dator” (skärm som skärm, men dessa har ingen inbyggd TV-mottagare) eller iPad eller liknande. Nu vet jag inte ens riktigt hur det här med TV fungerar nuförtiden. Vi har nyligen köpt ett hus och där sitter en sådan där kvast på taket så gissningsvis kommer det alltjämt strålning från himlen. Det känns ju tryggt, när det blir krig och fibern grävs av.

Kul nog funderar vi på att köpa en ”TV”, det vill säga en stor billig men rätt dålig skärm som passar just för att titta på rörlig bild när man sitter i soffan.
Skulle säga samma sak. Har inte konsumerat vanlig tv på ca 8år och det är just de vanliga Svensson-programmen typ idol som man fattar nada av när det snackas i fikarummet.

Vår tv gick sönder i höstas och bestämde att inte köpa ny förens huset är klart (hoppas oled kommer ner i pris tills dess :P)
Streamar allt via laptopen nu och blir ju helt tokig när jag kommer hem till föräldrarna som matas av skit, program som börjat och för att inte tala om att det är helt hopplöst att se något när det är ca 50% reklam. Reklammängden är nog det som kommer döda reguljärtv snabbast.
Det störde mig inte så mycket tidigare men när man vant sig vid reklamfritt on demand, vad du vill när du vill, går det inte att gå tillbaka.

STREAMING ON DEMAND ÄR FRIHET!

• Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Kan instämma i detta. Har också gett upp med reklamkanalerna. Ser idag enbart några utvalda program på SVT.

G
Kört TV enbart via streaming sedan 2009 (platt-TV som bildskärm till dator). Kör idag Netflix och Cmore som abonnemang. Cmore mest för att kunna titta live på TV4-kanalerna (Dottern älskar Idol). I övrigt kollar vi på svtplay, viafree o.s.v. eller hyr en film via sf-anytime eller plejmo (oftast). Har inga planer på att gå tillbaks till 1900-talet. ;-)

Vi kör skogstv (vi vill ha Barnkanalen) och chromecast med Netflix och HBO.

Funkar fint. Vi internetar via ADSL.

Jag har gjort tvärtom (nästan) och satt upp en vanlig antenn på taket och och kollar bara "reguljär-TV".
Sparar pengar och får mer tid över.

Fast sen så har jag i ärlighetens namn mobilt bredband och en AppleTV med iTunes Films och Netflix. :-D

B
Inte haft vanlig tv på över 10 år... kör vara play-tjänster.

Vi har inte tittat eller använt någon TV-mottagare på snart ett år sedan jag och min sambo flyttade ihop i gemensamt hus.

Tyvärr lite dåligt ADSL (fiber kommer i slutet på året) - så när vi tittar på Netflix osv så får man inte göra annat på internet.

Men, eftersom systemet är som det är (än så länge) - så får vi betala till Radiotjänst ändå eftersom vi har en TV med TV-mottagare. När jag bodde själv innan så såg jag till att få tag på en TV som saknade TV-mottagare, så då anmälde jag TV-modell och att jag inte hade tillgång till TV-mottagare och slapp avgiften.

Min sambo saknar dock vissa program på "vanlig TV" som inte TV4 Play, SVT Play osv täcker - så när vi väl får fiber, så blir det nog en TV-box. Men det kommer aldrig in en analog TV-signal igen.

Lite underligt att betala Radiotjänst "igen" när man betalar kostnaden för IP-baserad TV-tjänst med vanliga kanaler. Men det pratas ju att lägga det direkt på skatten...

Men ja - jag klarar mig helt utan vanlig TV och min sambo klarar sig rätt ok. ;)

Är 30år, har fru och barn. En Tv har inte funnits i huset sedan 2004. Skulle nog aldrig ta in en igen. Som vissa säger här, livet är för kort för titta på skrotet som de sänder.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som sportnörd så fanns det ingen anledning att köra konventionell TV efter att villan fick fiberuppkoppling. Har alla playtjänster som är tillgängliga i Sverige. Jag trodde barnen skulle reagera mest men de har inte brytt sig alls. Kanske inte så konstigt då de är uppvuxna med YouTube. Vi har tre TV skärmar, alla med Google Chromecast och det fungerar smärtfritt t.o.m. med Dplay vilket inte varit fallet så länge. Så mycket skönare att slippa all reklam och zappande mellan kanalerna. Det som störde mig och var en stark bidragande orsak till denna nya vana var att jag tidigare betalade för samma kanal ett par gånger p.g.a. en av tjänsteleverantörerna smart paketering av kanalerna. Det finns fortfarande lite konstigheter som programbolagen håller på med t.ex. måste jag betala 100:- extra för cmore's sportutbud trots att jag inte vill ha deras filmer.

Canal digital uppsagt idag så nu är det ingen återvändo. Nåja det är väl bara att ringa dom och starta abonnemanget igen. Från första juli så är det streaming som gäller om vindla se på tv.

Vilket engagemang det blev i tråden!
Många som verkar gett upp vanlig tv och trivs med det. (y)(y)

• Gilla
316097
  • Laddar…
Vi sa upp alla kanaler för några år sedan, och förra året så kopplade jag bort antenn till marksända kanalerna i samband med renovering. Nu kör vi bara SVT och väldigt sällan TV4 via AppleTV och via smart tv’n, sedan är det Netflix och youtube som vi streamar allra mest ifrån. Dom andra streamingtjänsterna vi testat har för dåliga appar och tv programmen i dom vanliga kanalerna blir bara sämre o sämre. Vi har tröttnat på idol, lets Dance, fångar på fortet, gladiatorer mm som gått på samma kanal i typ 20år nu.

Och pengar spar vi massor då vi enbart betalar tv-licens och Netflix, att gå tillbaks o betala typ 500 för ett paket med 25 skräpkanaler är inte ett alternativ längre.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi har skrotat både antennen och tv-boxen vi fick med fibern och ersatt dem med en Google chromecast ultra. Vi är nöjda med valet. Har C-more och D-play, hyfsat låg kostnad på båda

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.