H Hasselnot skrev:
Tänker jag bidrar med hur jag fick igång det. Tack för hjälpen.
Så bra. Hur lätt som helst att montera efter detta inlägg. Stort tack

Är i färd att köpa denna såg för amatörmässigt finsnickeri. Högtalarlådor och lite enklare möbler.

Mjukstart: Är inte så pigg på att riva runt i maskinen det första man gör. Skulle en sådan här fungera?
https://www.conrad.se/sv/p/sygonix-sy-6801156-startstromsbegransare-sx16-svart-ip20-3400578.html

Geranhållet: Är det medföljande acceptabelt att börja med eller behöver man komplettera med ett nytt på en gång? Förstår att det är en relativt fråga utifrån behov, kör ni med original eller har ni uppgraderat?

Är inläggsplattan aluminium eller är det plast idag?
På bilderna så verkar det som att plastmattan inte är i nivå med bordet utan ligger en aningen nedsänkt. Är det lika med Al?

Känner att om jag behöver uppgradera med mjukstart, geranhåll och ny platta så kanske en dyrare maskin blir billigare?

Det bör vara alu-platta numera, det var det på min såg #2, men kolla för säkerhets skull.
Första sågen kom med plastplatta, så jag fick köpa till alu-plattan till den.
Både plast- och alu-plattan går att justera med insexskruvar.
Jag har inte sett behovet av mjukstart (ännu 😉 )

• Gilla
Percarlin
  • Laddar…
Jag har fortfarande ingen mjukstart efter två år. Tycker inte det behövs i den här precisionsnivån.

Geranhållet har jag bytt ut; tyckte den lilla pluttiga var för läbbig. Har iofs bytt ut kapanhållet med, för att få lite längre stöd och vettigt fäste för feather board.

• Gilla
Percarlin
  • Laddar…
S surglad skrev:
Jag har fortfarande ingen mjukstart efter två år. Tycker inte det behövs i den här precisionsnivån.

Geranhållet har jag bytt ut; tyckte den lilla pluttiga var för läbbig. Har iofs bytt ut kapanhållet med, för att få lite längre stöd och vettigt fäste för feather board.
Vilket kapanhåll har du?

P Percarlin skrev:
Är i färd att köpa denna såg för amatörmässigt finsnickeri. Högtalarlådor och lite enklare möbler.

Mjukstart: Är inte så pigg på att riva runt i maskinen det första man gör. Skulle en sådan här fungera?
[länk]

Geranhållet: Är det medföljande acceptabelt att börja med eller behöver man komplettera med ett nytt på en gång? Förstår att det är en relativt fråga utifrån behov, kör ni med original eller har ni uppgraderat?

Är inläggsplattan aluminium eller är det plast idag?
På bilderna så verkar det som att plastmattan inte är i nivå med bordet utan ligger en aningen nedsänkt. Är det lika med Al?

Känner att om jag behöver uppgradera med mjukstart, geranhåll och ny platta så kanske en dyrare maskin blir billigare?
Geranhåll: har uppgraderat med ett från Vevor. Medföljande var rätt uselt.

Har även köpt ett trepack klingor från Bayerwald. 24, 40 och 80 tänder om jag minns rätt.

C Chokladmonster skrev:
Vilket kapanhåll har du?
Skrev såklart fel. Klyvanhåll ska det vara. Köpte Bow Xtender så fick jag materialstöd framför och bakom också. Men kostade ju typ som sågen...

Geranhåll något mellanavancerat Enjoywood som funkar bra. Säkert typ likadant som Vevor eller annat Kina-företag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.