J JulietKilo skrev:
Efter att jag nu ägt sågen några dagar tycks den fungera bra och den är precis, men man önskar sig ju alltid fortfarande saker och ting som man ser på dyrare sågar av märken som Bosch och Dewalt.

Utfällbart längre bord, t.ex...

Vilken tur då att Biltema säljer en prisvärd oval klädstång på 240 cm i alu (139 SEK) som man kan bygga fina grejer av.

Också tur att man har 3D-printer och kan printa (många mislyckade prototyper för att til slut ända upp med) delar til denna lösningen som värkar fungera bra. Den sitter på snabbmontage och kan plockas av och på sågen på 1 minut. När den inte er monterad på sågen, skruvas bultarna helt enkelt inn och är då inte i vägen.

Så nu har sågen utfällbar förlängning av bordet på "rails", i samma höjd som huvudbordet. Rätt så nöjd blev jag!

I innfäld position:
[bild]

I utfälld position:
[bild]

Innfäld position igen, här ser man även at den har samma höjd som sågens bord:
[bild]

Klädstången i alu går rakt under rack-and-pinion-tänderna:
[bild]

Alla delar finns på bilden under - 3 bitar klädstång, 4X M5 bultar och några få 3d-printade deler.
[bild]

Mera info kommer nog med tiden, när jag hinner starta en separat tråd om lösningen.
Snyggt och bra jobbat
Menar du 3 st utav dessa ? https://www.biltema.se/hem/forvaring/kladforvaring/kladstang-oval-1-st-2000030565
Du får gärna dela med 3d filen när du hinner.

Ja visst, det är en Biltema 86-2034 klädstång. Men du behöver bara 1 styck, som så kapas i 3 anpassade bitar (+ en liten bit som man får ha kvar).

Det första jag tänker göra är att testa bordförlängningen med material av olika vikter och längder, ett "belastningstest" så att säga. Måste kolla at dom 3d-printade bitarna inte krossas när krefter från olika håll på sågen får jobba med dom. Dom är printade med extra tjocka väggar så jag hoppas det går bra.

Ska även byta ut insexskruvarna med handtagsbultar (stjärnformade) för verktygfri operation, och lite andra saker som tycks vore kul att ha.

Troligen kommer jag tyvärr inte ladda upp 3d-filerna, då jag har lite dårlig erfarenhet med det från andra forum. Ett tal gånger har jag delat 3d-filer av olika projekter på andra sajter och det nästa som händt är att någon snubbe printar ut en hel massa av dom och säljer til andra människor. När man har jobbat i CAD i flera titals timmar med et projekt, testprintat, redesignat, testprintat, redesignat, och äntligen har perfektionerat måtten så at olika biter går i hop med exakt rätt friktion och håller sig på plats samt har rätt funktionalitet.... då känns det himmla taskigt at någon springer i väg och gör pängar på allt arbete som jag gjort.

Et annat sätt kan ju vara om jag kan erbjuda något "kit" och skicka ut med instruktioner och alla delar förutom klädstången, som finns på alla BT. Vi får se när/om jag bliver nöjd med mitt "belastningstest". (Jag vet inte ens om man tillåter et sånt erbjudande här på forumet.)

• Gilla
slothy och 3 till
  • Laddar…
S
J JulietKilo skrev:
Ja visst, det är en Biltema 86-2034 klädstång. Men du behöver bara 1 styck, som så kapas i 3 anpassade bitar (+ en liten bit som man får ha kvar).

Det första jag tänker göra är att testa bordförlängningen med material av olika vikter och längder, ett "belastningstest" så att säga. Måste kolla at dom 3d-printade bitarna inte krossas när krefter från olika håll på sågen får jobba med dom. Dom är printade med extra tjocka väggar så jag hoppas det går bra.

Ska även byta ut insexskruvarna med handtagsbultar (stjärnformade) för verktygfri operation, och lite andra saker som tycks vore kul att ha.

Troligen kommer jag tyvärr inte ladda upp 3d-filerna, då jag har lite dårlig erfarenhet med det från andra forum. Ett tal gånger har jag delat 3d-filer av olika projekter på andra sajter och det nästa som händt är att någon snubbe printar ut en hel massa av dom och säljer til andra människor. När man har jobbat i CAD i flera titals timmar med et projekt, testprintat, redesignat, testprintat, redesignat, och äntligen har perfektionerat måtten så at olika biter går i hop med exakt rätt friktion och håller sig på plats samt har rätt funktionalitet.... då känns det himmla taskigt at någon springer i väg och gör pängar på allt arbete som jag gjort.

Et annat sätt kan ju vara om jag kan erbjuda något "kit" och skicka ut med instruktioner och alla delar förutom klädstången, som finns på alla BT. Vi får se när/om jag bliver nöjd med mitt "belastningstest". (Jag vet inte ens om man tillåter et sånt erbjudande här på forumet.)
Jag beklagar din upplevelse att andra säljer ens arbete. Kul idé i alla fall! Får se om jag ritar upp något liknande. Bravo!

I dag anlände stjärnmutrarna till snabbfästen. Så nu är av- och påmonteringen av railen verktygfri!

Dom har även större diameter än vanliga mutrar på innsidan, så att railen trycks mera rejält fast i sågbordet.

Stjärnmuttrar fästa på en rail med snabbfästen på ett sågbord, vilket möjliggör verktygfri montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Hur resonerar ni kring valet mellan 1340AA och 1343AA?

B
O oddan skrev:
Hur resonerar ni kring valet mellan 1340AA och 1343AA?
Beror väl på om du behöver släpa den långt eller inte. Jag flyttat min 90% i garaget och då skulle hjulen ta onödig plats, så hade valt 1340AA igen.

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
Jag blev förvånad nu när jag skulle köra sågen efter bara provsågat den tidigare.
Parallellanslaget vill inte låsa fast. Vad kan fela då? Kort film nedan

• Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
Det sitter en spak på sidan som du har för att låsa fast det.

Mvh Mackk

Jag tror det är högersidan och att du trycker den nedåt för att låsa fast.

Mvh Mackk

M Mackk skrev:
Jag tror det är högersidan och att du trycker den nedåt för att låsa fast.

Mvh Mackk
Tack för snabbt svar! Ja varför läsa instruktionerna när man kan fråga nån istället!
20260523_131356485.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Tack för snabbt svar! Ja varför läsa instruktionerna när man kan fråga nån istället!
[bild]
Precis!!

Har den sågen, spaken på sidan låser, jag nöjd med sågs förutom att det är högljud!

Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Har den sågen, spaken på sidan låser, jag nöjd med sågs förutom att det är högljud!
Vad jag vet är det väl bara sågar med induktionsmotor som är tysta, alla andra låtar väl mer eller mindre?

M Mackk skrev:
Precis!!
Visst är det här forumet underbart! Man är i behov av ett snabbt svar och slänger ut en fråga och oftast hinner någon vänlig själ svara inom kort så man inte behöver vänta så länge!!!
😍

• Gilla
Mackk och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Vad jag vet är det väl bara sågar med induktionsmotor som är tysta, alla andra låtar väl mer eller mindre?
Jo men denna har mycket högre ljud är den den röda orginalet man kopierat.

Just skill har väldigt hög volym.

Jag har tillgång till skill och originalet.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.