namnbyte
FreQa FreQa skrev:
Tack
Nu blev det en såg för min del också 😀 men är ovan att den saknar mjukstart så det ska införskaffas omedelbart!
Min mjukstart ligger fortfarande i hyllan, efter två år av prokrastinering har man vant sig

• Älska
Trafikverket1
  • Laddar…
H
Ytterligare en mjukstartsfråga. Ser att medlemmarna fått lika olika varianter när man beställt från samma säljare på amazon.

Får inte riktigt ihop det…. Nån vänlig själ som har LSP varianten och kan gör en guide?

Svart mjukstart till brunsvart motor eller svart motor?

• Handritat schema på ett papper med anteckningar för motoranslutningar; en verktygslåda och avbitartång syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd maskin med öppen panel visar flera sladdar och kontakter. En hand pekar på en av kontakterna.
    Skapa konto
  • En person håller en svart elektrisk komponent märkt med specifikationerna 16A/250V och 25A/125V, med synliga anslutningskablar.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar med anslutningar, en blå kapsling, en skruvmejsel och en svart plastlåda på ett bord.
    Skapa konto
  • Diagram av Misosatec installation med svart mjukstart, fas- och neutralanslutningar till en borstmotor och strömbrytare.
    Skapa konto
Redigerat:
H
Lästa om någon annan i tråden som fått samma variant men inte fått det att funka korrekt :(

H Hasselnot skrev:
Ytterligare en mjukstartsfråga. Ser att medlemmarna fått lika olika varianter när man beställt från samma säljare på amazon.

Får inte riktigt ihop det…. Nån vänlig själ som har LSP varianten och kan gör en guide?

Svart mjukstart till brunsvart motor eller svart motor?
Såhär gjorde jag.

Karl.s Karl.s skrev:
Här en min enkla skiss från när jag monterade mjukstart (räddad från papperskorgen)
[bild]

F/N är brun/blå från stickproppen, satte mjukstarten mellan blå+svart och brun+svart

• Gilla
Hasselnot
  • Laddar…
H
Tänker jag bidrar med hur jag fick igång det. Tack för hjälpen.

• Handskriven kopplingsskiss med färgkoder och en etikett från Misosatec för installation av en borstlös motor med switchanvisningar.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar anslutna till en panel i en konstruktion, visande blå och röda ledningar kopplade med anslutningar.
    Skapa konto
  • Färgade elektriska kablar kopplade till en metallbox, del av byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Gøffe och 4 till
  • Laddar…
Jag slog också till på en såg när den var extra billig härom veckan. Var beredd på att hoppa undan vid första starten men tyckte inte det var så farligt. Hade det inte sagts så mycket om det här hade jag inte reagerat och tycker inte den väsnas extremt heller. Den är mycket tystare och lugnare än min kap/ger (en gammal grön Bosch).

Allt var eller blev lätt rakt och rätt förutom anhållet som även på min lutar aningens bort från klingan. Inga klagomål än så länge men undrar om det inte finns nån stans att fästa insexnyckeln, har hittat platser för allt annat...

slothy slothy skrev:
Finns nu på Bauhaus under black friday för 2495:- ! Knep en!
Fortfarande 2 495 kr tom imorgon om någon inte köpt alla julklappar än.

Mvh Mackk

A
Hej! Jag behöver bygga en "crosscut sled" (osäker på svenska termen, någon får gärna upplysa mig!) till den här sågen, men har svårt att hitta lämpliga löpare. Behöver göra en ganska stor rackare, då jag ska såga paneler uppemot nästan 1 meter. Så skulle vilja hitta löpare på runt metern till rimligt pris. Det enda jag hittat på Amazon är korta bitar på typ 10 cm. Någon som vet vad och vart jag ska leta?

A Amatörmässig skrev:
Hej! Jag behöver bygga en "crosscut sled" (osäker på svenska termen, någon får gärna upplysa mig!) till den här sågen, men har svårt att hitta lämpliga löpare. Behöver göra en ganska stor rackare, då jag ska såga paneler uppemot nästan 1 meter. Så skulle vilja hitta löpare på runt metern till rimligt pris. Det enda jag hittat på Amazon är korta bitar på typ 10 cm. Någon som vet vad och vart jag ska leta?
Antar att du menar det som ska löpa i spåren. Alla konstruktioner jag sett har haft i trä. Letar du efter plast att såga till dem från så har Metallbiten acetal i långa stycken. https://metallbiten.se/plast/fyrkantstang-frasamne/acetalplast-pom/frsmne-acetalplast-pom-2020mm

A Amatörmässig skrev:
Gör egna av plywood?

A
D Deltidslantisen skrev:
Antar att du menar det som ska löpa i spåren. Alla konstruktioner jag sett har haft i trä. Letar du efter plast att såga till dem från så har Metallbiten acetal i långa stycken. [länk]
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0CYLXPGMF/ref=ewc_pr_img_2?smid=A3JD2SKDLBMHW2&psc=1

Sån här jag är ute efter, fast i betydligt längre längd
M Minimalist skrev:
Gör egna av plywood?
Tänkte bygga själva släden i plywood, men vill ha så hög precision som möjligt på den, så därför jag helst vill ha löparna i metall med T-profil. T-profilen blir extra viktig, då släden kommer bli väldigt stor och därför hamna en bra bit utanför sågbordet så då vill jag inte att den ska kunna tippa ut ur spåren.

A Amatörmässig skrev:
[länk]

Sån här jag är ute efter, fast i betydligt längre längd

Tänkte bygga själva släden i plywood, men vill ha så hög precision som möjligt på den, så därför jag helst vill ha löparna i metall med T-profil. T-profilen blir extra viktig, då släden kommer bli väldigt stor och därför hamna en bra bit utanför sågbordet så då vill jag inte att den ska kunna tippa ut ur spåren.
Kan det här vara intressant? https://www.rubank.se/sv/incra-t-sp...der-glidelock-steel-runner-special-edition-sv

D Deltidslantisen skrev:
Kan det här vara intressant? [länk]
Gamla skärbrädor är bra plast har jag läst mig till. Finns att köpa tjockare än den på 1 cm som jag sparat, tror de var Ikeas.

Skulle starta upp sågen efter att den stått i garaget några veckor och direkt gick säkringen i centralen. Återställde och provade ett par gånger med samma resultat. Till sist märkte jag att om man såg till att trycka in startknappen riktigt distinkt så går inte säkringen och sågar snurrar på som den ska.

Någon som har upplevt samma sak med sin såg och har tips om hur man fixar det?

Qparost Qparost skrev:
Skulle starta upp sågen efter att den stått i garaget några veckor och direkt gick säkringen i centralen. Återställde och provade ett par gånger med samma resultat. Till sist märkte jag att om man såg till att trycka in startknappen riktigt distinkt så går inte säkringen och sågar snurrar på som den ska.

Någon som har upplevt samma sak med sin såg och har tips om hur man fixar det?
Du har alltid 3 års garanti varav de första två ligger bevisbördan på säljaren, så börja med att kolla med dom.

Om du är ganska säker på att det är knappen som strular kostar en ny några få hundralappar, om det känns enklare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.