Haft min såg i ett och ett halv år utan problem men idag när jag skulle starta sågen lät den såhär

Den kommer inte upp i varv och hackar och lever om. Vad kan det vara för fel? Installerade en mjukstart för ett år sen som alltid funkat kan det va nått med den? Tog isär startknappen för att se om det var något glapp men kunde inte så något.
Tycker kolen såg okej ut också.

B
J Jeppeeng skrev:
Haft min såg i ett och ett halv år utan problem men idag när jag skulle starta sågen lät den såhär
[video]
Den kommer inte upp i varv och hackar och lever om. Vad kan det vara för fel? Installerade en mjukstart för ett år sen som alltid funkat kan det va nått med den? Tog isär startknappen för att se om det var något glapp men kunde inte så något.
Tycker kolen såg okej ut också.
Skulle börjat med montera bort mjukstarten bara för att utesluta den.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
B breakman skrev:
Skulle börjat med montera bort mjukstarten bara för att utesluta den.
Ska nog prova montera bort den ikväll 👍

Slog till jag med idag. Dock hade de höjt priset till 3495:- kan dock inte vänta in ett bättre pris, behöver nu.

Blir test imorgon.

• Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
J Jeppeeng skrev:
Ska nog prova montera bort den ikväll 👍
Motorn låter iofs som grovdammsugaren när den var på väg att ge upp. Blixtrade och luktade bränt.

Hur gick det?

Någon som har tips på var man kan hitta sågblad i okej kvalitet till vettigt pris?

Jag har haft bevakning på de grå 255 mm från Saxton på Amazon som nämnts tidigare i tråden sedan jag köpte sågen, men de är fortfarande vara slut nu ett par månader senare.

M M_H skrev:
Någon som har tips på var man kan hitta sågblad i okej kvalitet till vettigt pris?

Jag har haft bevakning på de grå 255 mm från Saxton på Amazon som nämnts tidigare i tråden sedan jag köpte sågen, men de är fortfarande vara slut nu ett par månader senare.
Hej, kolla nettiverstas.fi. sidan finns även på svenska, är mycket nöjd över det jag köpt därifrån.

Åtgärden
M M_H skrev:

Här har du ett stycke fyrtiotandat dunder
https://amzn.eu/d/ctkJtTj

Jag tycker också det är svårt att hitta klinga till den här sågen. Stomtjocklek under 1,8 mm med åtminstone 2,6 mm i skärbredd är en knepig kombination.

Enligt manualen är klyvkniven 2,3 mm. En 2,8/1,8 borde väl fungera i praktiken? Då är nämligen utbudet mycket större.

Hälsningar från en nybörjare

• Diagram över såg med klingdimensioner; 2,6-3,2 mm skärbredd, mindre än 1,8 mm stomtjocklek, 2,3 mm klyvkniv; modell från manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån mer som har en såg som går trögt att veva upp? Halvvägs är inget problem sen blir det allt trögare (går inte att bara hålla i lilla veven utan måste ta tag om hjulet med hela handen). Den är ny och oanvänd.

H High_Fidelity skrev:
Nån mer som har en såg som går trögt att veva upp? Halvvägs är inget problem sen blir det allt trögare (går inte att bara hålla i lilla veven utan måste ta tag om hjulet med hela handen). Den är ny och oanvänd.
Svarar mig själv. Nej så ska det inte vara, bytt och mkt bättre.

• Gilla
Bomba
  • Laddar…
B breakman skrev:
Har inte rört klingan så den var nog dåligt dragen från fabrik. Köpte denna mjukstart
[länk]
Finns det någon bra beskrivning hur den installeras? Jag har varken sågen eller någon mjukstart, men funderar på att skaffa bägge sakerna.

B
I Igelknorr skrev:
Finns det någon bra beskrivning hur den installeras? Jag har varken sågen eller någon mjukstart, men funderar på att skaffa bägge sakerna.
Följde med ett litet papper med mjukstarten som visade hur den skulle kopplas. Sedan var det bara att titta bakom brytaren på sågen vilken kabel som var vilken.
Tror även att någon postat ett kopplingsschema här i tråden som visar hur hen gjorde.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Hur gör ni för att få klyvkniven rak?
När man drar åt skruvarna så vill den röra lite på sig, ffa vrida sig med skruven.

Några tips?
Behöver ju bli rakt i både sidled, rotation och lod samtidigt

Viktigt att det inte ligger spån/skit i fästet och att man verkligen får det helt i. Men min pekade ändå någon mm snett på toppen. Jag knackade till det med en hammare.

Nu funkar det perfekt. Sen behöver det kanske inte vara så exakt som du tror, provsåga om det inte ser för illa ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.