Det tog ett halvår för mig att packa upp och montera bordssågen, men idag blev det äntligen gjort och jag hann även testa några kapningar i en 95 mm bräda. Direkt upptäckte jag ett par problem. Det mesta ligger säkert på mig, eftersom jag aldrig har använt en bordssåg tidigare.

• Snitten flisar sig i bakkant på brädan. En bit tejp gjorde det bättre, men hur undviker man att behöva tejpa varje kapning och snitt?
  • Hur får man helt raka snitt? De första kapningarna blev riktigt sneda eftersom jag inte lyckades hålla brädan helt rakt mot sidoanslaget när jag försökte utan hjälpmedel. Sen testade jag att trycka med geringsvinkelmätaren inställd på 90°. Resultatet blev bättre, men fortfarande ungefär 1 mm snett över 90°. När jag noggrant kontrollmätte visade det sig att vinkeln inte var exakt 90°, bara "nästan". Efter att ha justerat den mer exakt blev det bättre, men ändå kanske 1/3 mm fel på slutet av snittet. Jag måste ha råkat vingla till och ge ojämnt tryck precis på slutet. Jag har mätt, och både sågbladet och sidoanslaget står i 90°, så felet verkar ligga på mig. Finns det någon jigg eller något tillbehör man kan använda i skenan för att alltid pressa helt rakt fram utan vingel? Eller förväntar jag mig för exakt resultat?
  • Finns det några "måste-saker" man ska skaffa till bordssågen? Fjäderanhåll, någon jigg eller något annat som gör arbetet enklare och resultatet bättre? Än så länge har jag bara köpt den mjukstart som redan nämnts i tråden.

M M_H skrev:
Det tog ett halvår för mig att packa upp och montera bordssågen, men idag blev det äntligen gjort och jag hann även testa några kapningar i en 95 mm bräda. Direkt upptäckte jag ett par problem. Det mesta ligger säkert på mig, eftersom jag aldrig har använt en bordssåg tidigare.

• Snitten flisar sig i bakkant på brädan. En bit tejp gjorde det bättre, men hur undviker man att behöva tejpa varje kapning och snitt?
  • Hur får man helt raka snitt? De första kapningarna blev riktigt sneda eftersom jag inte lyckades hålla brädan helt rakt mot sidoanslaget när jag försökte utan hjälpmedel. Sen testade jag att trycka med geringsvinkelmätaren inställd på 90°. Resultatet blev bättre, men fortfarande ungefär 1 mm snett över 90°. När jag noggrant kontrollmätte visade det sig att vinkeln inte var exakt 90°, bara "nästan". Efter att ha justerat den mer exakt blev det bättre, men ändå kanske 1/3 mm fel på slutet av snittet. Jag måste ha råkat vingla till och ge ojämnt tryck precis på slutet. Jag har mätt, och både sågbladet och sidoanslaget står i 90°, så felet verkar ligga på mig. Finns det någon jigg eller något tillbehör man kan använda i skenan för att alltid pressa helt rakt fram utan vingel? Eller förväntar jag mig för exakt resultat?
  • Finns det några "måste-saker" man ska skaffa till bordssågen? Fjäderanhåll, någon jigg eller något annat som gör arbetet enklare och resultatet bättre? Än så länge har jag bara köpt den mjukstart som redan nämnts i tråden.
Förlåt men det låter nästan som att du kapar en längre bräda på frihand och kör den med kortändan mot anhållet. Det är extremt riskfyllt. Faktiskt farligare med anhåll än utan.

Eller menar du att du klyver?

Om du vill kapa med precision, så är det en "cross cut jig" du behöver.

Bordsågen är relativt farlig om man inte känner till hur man gör. Så ta lite tid framför youtube innan du fortsätter.

I all välmening, ber om ursäkt om jag missförstod och skriver dig på näsan.

• Gilla
M_H och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Förlåt men det låter nästan som att du kapar en längre bräda på frihand och kör den med kortändan mot anhållet. Det är extremt riskfyllt. Faktiskt farligare med anhåll än utan.

Eller menar du att du klyver?

Om du vill kapa med precision, så är det en "cross cut jig" du behöver.

Bordsågen är relativt farlig om man inte känner till hur man gör. Så ta lite tid framför youtube innan du fortsätter.

I all välmening, ber om ursäkt om jag missförstod och skriver dig på näsan.
Nej, det är nog exakt det jag har gjort, jag kapade upp en 100 cm bräda i 20 cm bitar när jag gjorde första testen för att se att sågen fungerade. Jag får ta och söka upp bordsåg för dummies på Youtube.

Det låter som en en väldigt bra ide att kolla ett gäng säkerhetsvideos! Var tacksam att du inte skadade dig 👍

T Tomas Eklund skrev:
Angående sågklingor. Jag har nu tittat i manualen och konstaterar följande specifikationer gäller:

Diameter: 254 mm (10 tum)
Håldiameter: 30 mm
Stambladstjocklek (gauge/body/plate thickness): max 1,8 mm
Skärbredd (kerf): 2,6 - 3,2 mm

"For the riving knife to function properly, the saw blade diameter must match the appropriate riving knife and the body of the saw blade must be thinner than the thickness of the riving knife and the cutting width of the saw blade must be wider than the thickness of the riving knife."

Jag har inte packat upp min såg ännu och har inte kunnat mäta klyvknivens faktiska tjocklek.

Jag undrar generellt hur mycket man kan avvika från dessa specifikationer. Klingor som marknadsförs som 10-tum är som någon tidigare nämnt allt från 250 till 260 mm i praktiken. Så där antar jag att man kan välja ganska fritt i detta spann. När det gäller skärbredden antar jag att man bör hålla sig inom intervallet. Men bladtjockleken specificeras tydligt som "< 1,8 mm" och detta förefaller begränsa utbudet avsevärt. När man tittar på klingor med 3,2 mm skärbredd så är bladet ofta 2,2 - 2,5 mm tjockt.
Medföljande sågklinga är i alla fall helt kass för att klyva 45-reglar, har jag kommit fram till i min egen dumsnålhet istället för att köpa läkt… fuktigt virke direkt från brädgården blev mycket harts på klingan som till slut bara ryker och inte vill samarbeta

Så nu har jag letat klinga av bättre kvalisort för uppgiften och därmed utrustad med betydligt färre antal tänder.
Hittat denna:

Bosch Sågklinga 254x30mm 22T Expert Wood för Grovklyvning​

https://toolab.se/sv/products/bosch...ert-wood-for-grovklyvning#product-information

Tekniska data
  • Ytter-Ø mm 254.0
  • Klinghåls-Ø mm 30
  • Klingbredd (b1) mm / stamklingbredd (b2) mm 2,6/1,8
  • Tandantal 22
  • Tandform ATB
  • Max. rotationshastighet (varv/min.) 7500.0
  • NL/Ø TKS 2/7/42 / 2/9,5/46,5 / 2/9/46 / 2/10/60
  • Spånvinkel ° w1 15.0
  • Frivinkel ° w2 15.0

Den borde väl funka?
Finns det någon annan? Handlar helst inte på Amazon.

Edit: Hittade en från CMT på Swedendro, visserligen bara 250 mm men resten verkar matcha.

CMT Klyvsågklinga D250 Z24 d30 skärbredd 2,8​

https://swedendro-tools.se/se/produ...0/cmt-klyvsagklinga-d250-z24-d30-skarbredd-28

Specifikationer

Diameter Ø 250 mm
Bredd 2,8 mm
Ø Håldiameter 30 mm
Antal skär Z 24
Stamblad 1,8 mm
Skärvinkel 20°
Tandtyp 10° ATB

Redigerat:
pjgb pjgb skrev:
Medföljande sågklinga är i alla fall helt kass för att klyva 45-reglar, har jag kommit fram till i min egen dumsnålhet istället för att köpa läkt… fuktigt virke direkt från brädgården blev mycket harts på klingan som till slut bara ryker och inte vill samarbeta

Så nu har jag letat klinga av bättre kvalisort för uppgiften och därmed utrustad med betydligt färre antal tänder.
Hittat denna:

Bosch Sågklinga 254x30mm 22T Expert Wood för Grovklyvning​

[länk]

Tekniska data
  • Ytter-Ø mm 254.0
  • Klinghåls-Ø mm 30
  • Klingbredd (b1) mm / stamklingbredd (b2) mm 2,6/1,8
  • Tandantal 22
  • Tandform ATB
  • Max. rotationshastighet (varv/min.) 7500.0
  • NL/Ø TKS 2/7/42 / 2/9,5/46,5 / 2/9/46 / 2/10/60
  • Spånvinkel ° w1 15.0
  • Frivinkel ° w2 15.0

Den borde väl funka?
Finns det någon annan? Handlar helst inte på Amazon.

Edit: Hittade en från CMT på Swedendro, visserligen bara 250 mm men resten verkar matcha.

CMT Klyvsågklinga D250 Z24 d30 skärbredd 2,8​

[länk]

Specifikationer

Diameter Ø 250 mm
Bredd 2,8 mm
Ø Håldiameter 30 mm
Antal skär Z 24
Stamblad 1,8 mm
Skärvinkel 20°
Tandtyp 10° ATB
Satt i din sits för något år sen och letade klingor.
Slutade med att jag köpte Freud klingor ifrån Sautershop.de. Mycket nöjd men kan inte svara på om dom är prisvärda. Köpte dessa två.

Cirkelsågklinga Freud HM 254 x 2.6/1.8 x 30 mm, 24 tänder, pris 48.90 EUR inkl. moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd cirkelsågklinga från Freud på Sautershop.de för träbearbetning, specificerad med mått 254 X 2.6/1.8 X 30 MM, Z=60, pris 78.90 EUR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Bra tips på butik. Jag lutar just nu åt CMT:s klinga som har en skarpare vinkel på 20 grader. Lutar mig mot denna pdf eftersom jag inte kan så mycket om sånt här, där sägs 20 graders ”hook” vara lämpligt för klyvklinga (ripcut). Om jag nu inte blandat ihop koncepten…
https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/15_Mfrs_Publications/01_Wood_Working/Cutting Tools/Saw Blades/Saw Tip Angles.pdf

Plus att Swedendro har CMT:s rengöringsspray, så kanske det går att rädda originalklingan 😀
Tröd och tandborste funkade sådär…

Hej! Någon annan som haft bekymmer med att motoraxeln inte verkar helt rak? (Ny såg)

Min klinga rör sig i sidled. Trodde först klingan var skev, men tog ut den och dubbelkolla, men den verkar plan. så måste vara axeln som gör att klingan rör sig lite i sidled. är nog ett kast på 1-2mm ungefär.

Tänker att jag får åka in med sågen till Bauhaus så får dom kika på det.

• Wow
breakman
  • Laddar…
O ohlinj skrev:
Hej! Någon annan som haft bekymmer med att motoraxeln inte verkar helt rak? (Ny såg)

Min klinga rör sig i sidled. Trodde först klingan var skev, men tog ut den och dubbelkolla, men den verkar plan. så måste vara axeln som gör att klingan rör sig lite i sidled. är nog ett kast på 1-2mm ungefär.

Tänker att jag får åka in med sågen till Bauhaus så får dom kika på det.
Uppdatering:

Det var klingan ändå... men det måste ha varit i mitten felet var för att klingan låg plant och fint när man la det på plan yta. Men monterat i såg fick man ett kast. Felet kunde lätt identifieras när man montera klingan åt fel håll och att felet uppstod på andra sidan då.
Bauhaus löste det på enkelt sätt genom att ge mig en ny klinga, dock från Ryobi. Men kändes helt ok för min del. Gissar att det är rätt motsvarande kvalite som orginal...

• Gilla
  • Ledsen
Karl.s och 4 till
  • Laddar…
Finns nu på Bauhaus under black friday för 2495:- ! Knep en!

• Gilla
Boxer63 och 1 till
  • Laddar…
O ohlinj skrev:
Uppdatering:

Det var klingan ändå... men det måste ha varit i mitten felet var för att klingan låg plant och fint när man la det på plan yta. Men monterat i såg fick man ett kast. Felet kunde lätt identifieras när man montera klingan åt fel håll och att felet uppstod på andra sidan då.
Bauhaus löste det på enkelt sätt genom att ge mig en ny klinga, dock från Ryobi. Men kändes helt ok för min del. Gissar att det är rätt motsvarande kvalite som orginal...
Jag fick ny klinga skickad till mig då den första var sne, inte så att det vållade kasst men snitten blev mindre snygga. Ersättaren vsr också rätt medioker så jag köpte en av bättre kvalite

Många sidor att läsa men jag ställer en fråga utan att läsa allt.
Vad har ni upptäckt för nackdelar med denna bordssåg?
Jag har i en annan tråd frågat om ett bekymmer jag har på min Ryobi där sågspånet fastnar i gängorna för höj/sänk-funktionen så hjulet fastnar. Något ni har problem med?

FreQa FreQa skrev:
Jag har i en annan tråd frågat om ett bekymmer jag har på min Ryobi där sågspånet fastnar i gängorna för höj/sänk-funktionen så hjulet fastnar. Något ni har problem med?
Höjdjusteringen av klingan är lite krånglig. Vet inte bara om det är på min såg men när jag skulle såga urtag blev de alltid för grunda. Förstod aldrig problemet. Sen såg jag att klingan hoppar ner några millimeter när sågen startar. Så nu tar jag tag i klingan varje gång jag ändrat höjden och trycker klingan ner mot bordet. Då går den ner några millimeter och jag får rätt höjd direkt.

Sen hade jag föredragit en vev för att ändra vinkeln på klingan. Nu är det ju bara ett lås vilket gör det svårt att finjustera. Jag har dock inte fått några problem av detta men gissar att det beror på vad man har för projekt. Vev är väl dock ovanligt på byggsågar det kommer väl först på ”riktiga” sågar.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag har inte upplevt det problemet. Sen kanske det beror på att jag inte sågar så mycket. Överlag är jag supernöjd med sågen men hade jag köpt en såg idag så hade det blivit en Evolution, likvärdig i pris (ofta rabatterad på Amazon) men med en del finesser som jag saknar på Skil. Till exempel vred för att ställa in vinkel samt att den har en släde.

T Trafikverket1 skrev:
Jag har inte upplevt det problemet. Sen kanske det beror på att jag inte sågar så mycket. Överlag är jag supernöjd med sågen men hade jag köpt en såg idag så hade det blivit en Evolution, likvärdig i pris (ofta rabatterad på Amazon) men med en del finesser som jag saknar på Skil. Till exempel vred för att ställa in vinkel samt att den har en släde.
Tack
Nu blev det en såg för min del också 😀 men är ovan att den saknar mjukstart så det ska införskaffas omedelbart!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.