Sittställning
P Processengine skrev:
Nä.
Jo :)

A Alikzus skrev:
Nä, default för USB är 500 mA och 5 V. USB BC kan höja strömmen och PD kan förhandla om högre spänning (samt riktning). USB 1.1, 2, 3, C, BC och PD är olika standarder som täcker olika saker och så finns QC och andra proprietära lösningar. Det är ett härke och matchas endast av BT/BLE, enligt min erfarenhet.
Det är ju inte PD standarens fel dock utan att tillverkarna kör på egna grejer som exemplet med min OnePlus.

Edit: Ah du har rätt. Men 99 procent av alla USB-A grejer kan leverera 2-2.1A.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju inte PD standarens fel dock utan att tillverkna kör på egna grejer som exemplet med min OnePlus.
Absolut. Men USB-C är främst kontaktdonet och det gränssnittet. Datakommunikationen kan vara 2.0 och/eller 3.x. Laddningen kan vara PD eller inte eller något annat. Det kan finnas videokanal eller inte, ljudkanal eller inte. Konsument-/Användarperspektivet är rörigt nog, men grottar du ner dig i detaljerna så blir det etter värre. USB är, kort sagt, flera delvis överlappande standarder, officiella såväl som inofficiella/properitära; just for fun. ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Om det var sosse politik på Energimyndigheten så skulle effektavgifterna inte finnas, det var under sossarna som hela Sveriges elnät byggdes utan effektavgifter.

Att betala igen för något som vi alla redan betalat, betala till privatägda bolag, det är anti sosse, mer borgerlig politik än moderaterna. Det är typiskt amerikanisering att man kan aldrig köpa något man kan bara subscriba på en tjänst som ständigt ökar i pris och blir sämre.
Den politikhistorian stämmer tyvärr inte helt. Men det kan du läsa på om.

kisumisu
A Alikzus skrev:
. USB är, kort sagt, flera delvis överlappande standarder, officiella såväl som inofficiella/properitära; just for fun. ;)
Japp och därför är det så bra att ha ett 230v uttag i bilen 😉

Var i någon tråd just nån som menade att bara man har USB-C uttag i bilen så kan man ladda precis allt där och att vanliga uttag onödiga.....

kisumisu
Jag har en OnePlus telefon som har en egen 100W standard, så även fast den klarar 100W blir det bara 2.1A även om jag kopplar in den till en laddare som klarar upp till PD 3.1
Samma sak här!

Jag gillar Oneplus på många sätt även deras snabbladdning. Men däremot borde det vara förbjudet göra som dom nu har gjort dvs kör sina egna standarder.

Men det görs ju allt för att man skall kunna ta 200-300 spänn för en ynka kabeljävel och inga laddare ingår ens med nya relefoner 🤦‍♂️ det nya sättet att tvinga folk originaldelar.

När EU spikat usb-c standard på kablar och kontakter borde även det andra vara standard dvs att jag kan ladda min dator med telefonladdaren, ladda telefonen snabbt med datorsladden....likaså andra enheter som Nintendo Switch etc.....har för mig jag läste någonstans att just Nintendo fick nu backa och införa en vanlig standard till sin usb-c på det nyaste switch 2. Att EU krävt det, det lustigt när Oneplus kan fortsätta med sin grej ännu.

Kanske något man borde anmäla till EU domstolen 😉

Sedan när man nu har ändra usb standarder skulle inte usb-c egentligen inte kunna ersätta även HDMI. Tänkte på det en dag när jag hade svårigheter koppla in sladden bakom tv (såg ej dit bak ordentligt och då tänkte jag på usb-c som kan vara åt vilket håll som helst för att passa in).

Nåja billiga 19kr kablar från Ikea fungerar ändå fint ha i bilen och blir som sagt ändå någorlunda effekt ändå till en mobiltelefon.

Sen har ju telefoner blivit sämre med åren...
Lite i den här ordningen
-Opensource försvinner (bankid mm kräver en viss os)
-Fysisk qwerty försvinner
-Batterier blir inbyggda
-3.5 mm uttag försvinner
-plats för minneskort försvinner

Det som dock blivit bättre är kamera, batterikapacitet och just USB-C och att väldigt många lurar stödjer dubbla simkort!

Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Samma sak här!

Jag gillar Oneplus på många sätt även deras snabbladdning. Men däremot borde det vara förbjudet göra som dom nu har gjort dvs kör sina egna standarder.

Men det görs ju allt för att man skall kunna ta 200-300 spänn för en ynka kabeljävel och inga laddare ingår ens med nya relefoner 🤦‍♂️ det nya sättet att tvinga folk originaldelar.

När EU spikat usb-c standard på kablar och kontakter borde även det andra vara standard dvs att jag kan ladda min dator med telefonladdaren, ladda telefonen snabbt med datorsladden....likaså andra enheter som Nintendo Switch etc.....har för mig jag läste någonstans att just Nintendo fick nu backa och införa en vanlig standard till sin usb-c på det nyaste switch 2. Att EU krävt det, det lustigt när Oneplus kan fortsätta med sin grej ännu.

Sedan när man nu har ändra usb standarder skulle inte usb-c egentligen inte kunna ersätta även HDMI. Tänkte på det en dag när jag hade svårigheter koppla in sladden bakom tv (såg ej dit bak ordentligt och då tänkte jag på usb-c som kan vara åt vilket håll som helst för att passa in).

Nåja billiga 19kr kablar från Ikea fungerar ändå fint ha i bilen och blir som sagt ändå någorlunda effekt ändå till en mobiltelefon.

Sen har ju telefoner blivit sämre med åren...
Lite i den här ordningen
-Opensource försvinner (bankid mm kräver en viss os)
-Fysisk qwerty försvinner
-Batterier blir inbyggda
-3.5 mm uttag försvinner
-plats för minneskort försvinner

Det som dock blivit bättre är kamera, batterikapacitet och just USB-C och att väldigt många lurar stödjer dubbla simkort!
När det gäller laptops så vägrade jag köpa ny laptop enbart för att få PD laddning så köpte en PD trigger från amazon. Fungerade klockrent med min asuslaptop. Kan nu köra den direkt från PD 3.0 USB-C uttaget på min ecoflow power station när jag är ute i naturen

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0F24X1QKL

kisumisu kisumisu skrev:
Japp och därför är det så bra att ha ett 230v uttag i bilen 😉

Var i någon tråd just nån som menade att bara man har USB-C uttag i bilen så kan man ladda precis allt där och att vanliga uttag onödiga.....
Jag köpte precis en power station utan AC inverter för att få ner storlek och vikt på enheten :) enbart USB-C PD och en 12V cigarett uttag. 10-30 VOC solpanelingång

kisumisu
Jag måste ta testa datorn direkt från bilens usb-c vad som händer.

Men måste fixa nån bra usb-c till usb-c kabel först. Då nätdelen sitter fast i andra ändan och är inte EU standard 😉 blev (blir) ju lag att alla nätdelar ska kunna kopplas också loss med USB-C.

Undra om den godkänner den röda usb kabeln från Oneplus, den går ju loss 😉
Ikeas kablar lär nog inte fungera för dessa är ju gjorda till max 2A.

Sån där adapter fast Lenovos standard måste inhandlas för jag har även en äldre ThinkPad och den saknar ju helt usb-c. Tack för tipset. Då äldre kablar och nätdelar blir väl svårare och svårare få tag i om dessa paijar. Usb-C är också smidigt när det går använda samma kablar, laddare mm (förutom då oneplus med sitt jux även om nu 2A dock fungerar).

Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nissens
När det gäller laptops så vägrade jag köpa ny laptop enbart för att få PD laddning så köpte en PD trigger från amazon. Fungerade klockrent med min asuslaptop. Kan nu köra den direkt från PD 3.0 USB-C uttaget på min ecoflow power station när jag är ute i naturen
Du menar när du är i Humlegården eller kanske på Skansen? 😉
[länk]

• Haha
Dilato
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
/../

/../
Det är väl just det som är problemet när politiker skall försöka att styra en marknad. Det fungerar helt enkelt inte riktigt. Delvis så löser marknaden det genom att alla köper färdiga laddnings- och kommunikationskretsar som över tid täcker en större union av standarderna. Man att EU skall sitta och uppdatera styrdokument som följer utvecklingen av de olika USB-standarder som finns och deras valfri tillägg är inte hållbart. Vi fick åtminstone en gemensam kontakt, :) men det kommer att dröja tills man inte behöver andra USB-sladdar liggandes vid laddningsplatserna om man inte byter ut fungerande prylar bara för att de har fel kontakt.

OnePlus kommer kanske undan eftersom de även stödjer andra laddningstekniker? Min OP7 som jag hade tidigare kunde bara snabblanda med deras egna laddare medans den OP8 som min fru hade tidigare kunde köra QC eller PD (kommer inte ihåg exakt).

Nintendo borde ha stryk för hur de har gjort med USB-C tidigare. Lenovo likaså; jag har en privat laptop (ThinkPad) från 2018 som endast har USB-C för laddning men den stödjer inte PD utan bara Lenovos egna lösning...

Nissens Nissens skrev:
Du menar när du är i Humlegården eller kanske på Skansen? 😉
Japp, skansen som här

En person i blå jacka står på en stenig stig i ett fjällandskap med berg och moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Det är väl just det som är problemet när politiker skall försöka att styra en marknad. Det fungerar helt enkelt inte riktigt. Delvis så löser marknaden det genom att alla köper färdiga laddnings- och kommunikationskretsar som över tid täcker en större union av standarderna. Man att EU skall sitta och uppdatera styrdokument som följer utvecklingen av de olika USB-standarder som finns och deras valfri tillägg är inte hållbart. Vi fick åtminstone en gemensam kontakt, :) men det kommer att dröja tills man inte behöver andra USB-sladdar liggandes vid laddningsplatserna om man inte byter ut fungerande prylar bara för att de har fel kontakt.

OnePlus kommer kanske undan eftersom de även stödjer andra laddningstekniker? Min OP7 som jag hade tidigare kunde bara snabblanda med deras egna laddare medans den OP8 som min fru hade tidigare kunde köra QC eller PD (kommer inte ihåg exakt).

Nintendo borde ha stryk för hur de har gjort med USB-C tidigare. Lenovo likaså; jag har en privat laptop (ThinkPad) från 2018 som endast har USB-C för laddning men den stödjer inte PD utan bara Lenovos egna lösning...
Fast privat sektor löser ju inte det heller speciellt bra tyvärr. Ett svårt problem lösa. "Den standard som finns är dålig vi tar fram en ny" :D Iblan kan faktiskt en dålig standard vara bättre än en ny :P

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fast privat sektor löser ju inte det heller speciellt bra tyvärr. Ett svårt problem lösa. "Den standard som finns är dålig vi tar fram en ny" :D Iblan kan faktiskt en dålig standard vara bättre än en ny :p
Tecknad serie om hur standarder ökar: 14 standarder finns, två figurer föreslår en universell standard, vilket snart leder till 15 standarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]
Klassiker :D

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.