11 654 läst ·
172 svar
12k läst
172 svar
Någon som funderat tackla effektavgifterna med batterier?
Jag vill inte du svarar på att batterier går ihop.Nissens skrev:
Vilken kalkyl?
Jag använder som sagt funktioner i Tibber som har koll på effekttopparna.
Att dyra batterier betalar sig själva har jag aldrig påstått. Men det känns overkligt att det skulle gå att få ekonomi i batterier när elräkningarna är så låga utan batterier. Det borde ta flera evigheter att få igen dom.
Hur mycket tror du att man kan spara per år med ett batteri om man redan har effektreglering
jag vill du svarar med kalkyl på varför det INTE går ihop.
Jag förklarade just, att med redan låga elräkningar med effektreglering finns det inga pengar att få in till att finansiera några batterier.Sittställning skrev:
Svårare än så är det inte.
Sparar man 2000:- om året så tar det mer än 30 år att få in finansiering, och så länge lär inte batterierna hålla.
Ser fram emot din fina kalkyl som visar något annat. 😊
Hur räknar du att man sparar 2000kr?Nissens skrev:
Jag förklarade just, att med redan låga elräkningar med effektreglering finns det inga pengar att få in till att finansiera några batterier.
Svårare än så är det inte.
Sparar man 2000:- om året så tar det mer än 30 år att få in finansiering, och så länge lär inte batterierna hålla.
Ser fram emot din fina kalkyl som visar något annat. 😊
1. Timprisoptimering (arbitrage, okt-feb) - Batteriet laddas under lågpristimmar och används under högtimmar vintertid när prisskillnaden är som störst.
Besparing: ca 2 500-5 300 kr/år
2. Flytt och egenanvändning av solel (mar-sep) - Solel lagras istället för att säljas billigt och används senare, vilket minskar inköpt el samt kostnader för överföring och skatt. Besparing: ca 5 300 kr/år
3. Försäljning av solel under högpristimmar - Överskott som inte
används själv säljs vid höga timpriser, ca 3 000 kWh × 0,70 kr marginal.
Besparing: ca 2 100 kr/år (konservativ uppskattning - faktiska prisskillnader har ofta varit högre, upp mot 1-2 kr/kWh vissa dagar)
4. Effekttoppskapning - Batteriet jämnar ut förbrukningen och sänker den högsta effekt som nätavgiften baseras på.
Besparing: ca 2 500 kr/år
Total årlig besparing: ca 12 400-15 200 kr/år
Slå gärna hål på min dröm, men jag kommer installera batteri och tror det är ett bra tillfälle nu. Funderar också på att bygga ut solceller för att plocka morgonsolen, då förlänger jag säsongen avsevärt mot idag.
Besparing: ca 2 500-5 300 kr/år
2. Flytt och egenanvändning av solel (mar-sep) - Solel lagras istället för att säljas billigt och används senare, vilket minskar inköpt el samt kostnader för överföring och skatt. Besparing: ca 5 300 kr/år
3. Försäljning av solel under högpristimmar - Överskott som inte
används själv säljs vid höga timpriser, ca 3 000 kWh × 0,70 kr marginal.
Besparing: ca 2 100 kr/år (konservativ uppskattning - faktiska prisskillnader har ofta varit högre, upp mot 1-2 kr/kWh vissa dagar)
4. Effekttoppskapning - Batteriet jämnar ut förbrukningen och sänker den högsta effekt som nätavgiften baseras på.
Besparing: ca 2 500 kr/år
Total årlig besparing: ca 12 400-15 200 kr/år
Slå gärna hål på min dröm, men jag kommer installera batteri och tror det är ett bra tillfälle nu. Funderar också på att bygga ut solceller för att plocka morgonsolen, då förlänger jag säsongen avsevärt mot idag.
R robbbbe skrev:Kommer verkligen solcellerna lyckas att ladda 38kwh batteriet september-mars via solenergi?
Hur tänker ni vintertid?
Antar att ni kör på tim/kvartpris och kommer ladda batterierna på natten?
Jag tänker att det är vintertid man vill använda batteriet mest och där man kan reducera kostnaderna?
Dvs Hur går kalkylen ihop vintertid undrar jag väl..
Vad kommer siffrorna ifrån? Vad baseras de på?Sittställning skrev:
1. Timprisoptimering (arbitrage, okt-feb) - Batteriet laddas under lågpristimmar och används under högtimmar vintertid när prisskillnaden är som störst.
Besparing: ca 2 500-5 300 kr/år
2. Flytt och egenanvändning av solel (mar-sep) - Solel lagras istället för att säljas billigt och används senare, vilket minskar inköpt el samt kostnader för överföring och skatt. Besparing: ca 5 300 kr/år
3. Försäljning av solel under högpristimmar - Överskott som inte
används själv säljs vid höga timpriser, ca 3 000 kWh × 0,70 kr marginal.
Besparing: ca 2 100 kr/år (konservativ uppskattning - faktiska prisskillnader har ofta varit högre, upp mot 1-2 kr/kWh vissa dagar)
4. Effekttoppskapning - Batteriet jämnar ut förbrukningen och sänker den högsta effekt som nätavgiften baseras på.
Besparing: ca 2 500 kr/år
Total årlig besparing: ca 12 400-15 200 kr/år
Slå gärna hål på min dröm, men jag kommer installera batteri och tror det är ett bra tillfälle nu. Funderar också på att bygga ut solceller för att plocka morgonsolen, då förlänger jag säsongen avsevärt mot idag.
Se4A Alikzus skrev:
Solceller 9,25 kW
Årsproduktion cirka 10 000 kWh
Egenanvänd solel cirka 4 000 kWh
Exporterad solel cirka 6 000 kWh
Förbrukning 2024 11 523 kWh
Förbrukning 2025 hittills 9 529 kWh
Total årlig elförbrukning cirka 10 000-11 500 kWh
Säsongsmönster högst vintertid januari-mars och
november-december, lägst sommartid maj-augusti
Genomsnittlig dagsproduktion mars och september omkring 30 kWh
Batteri, 38kwh & 10kw växelriktare. Observera att jag tänker inte styra om mitt liv med familjen utan beräknar detta på att hålla mitt liv intakt, dvs inte ändra mitt mönster för mycket.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Nja skulle jag väl säga.pacman42 skrev:
16A enfas går ju hur bra som helst om du har effektvakt. Det tar tre timmar att ladda min laddhybrid på enfas med 16A, men då har jag bara tunga förbrukare kopplade till matlagning på den fasen. Jag har 20A huvudsäkring och har inga problem med detta.
Jag har dock två laddfordon och en badtunna så jag krämar på ordentligt på nätterna dock.
Hos oss håller inte huvudsäkring om 3 av dessa är igång samtidigt diskmaskin/tvättmaskin/ugnen/billadd/bastu
20A har vi.
Finns säkert olika slags laddboxar. Men jag hade önskat att jag kan ha på den fasen hybriden laddar fullkräm på 16A och på de två andra 6A. Då hade det fungerat optimalt.
Nu är det dock väldigt snedraget hos oss och den tredje fasen har knappt nåt inkopplat i den har man dock flyttat just enfasladdning 16A på.
Men det är ett juxande i inställningar.
Hybriden vill jag absolut inte ladda i 6A. Tar ju hela natten ladda när elbilen också behövs laddas.
Någon gång har jag dock använt bilens egna mormorsladdare som ger 12A och tar man det från garaget 230v uttag drabbas inte heller huvudsäkring. Då de uttaget går från den huvudsäkring där knappt nåt annat är inkopplat! Då går det även ladda båda bilarna samtidigt!
Visst man borde fördela om dessa huvudsäkringar men oavsett hur man vänder på det så blir det svårt göra ett där många saker går köra samtidigt. Senast igår gick den mellersta huvudsäkringen då var det pga att man körde induktion häll, billaddning och torktumlare.
Elektriker och alla yrar om lastbalanserare, men balanseraren gör väl bara så att den begränsar eller tom helt stoppar billaddningen och det vill jag inte heller för jag vill att bilarna är färdigladdade då när jag behöver dessa!
Hade förut Tibber timavtal och lekte med deras styrning vilket resulterade att hybriden blev 1/3 laddat, en annan dag blev bilen inte alls laddat och man fick köra med dyr bensin nästa dag 😡
Redigerat:
Är säkert skillnad på batterier också.D Dilato skrev:
Jag hade på min gamla Dieselbil batteri över 10år. Det stackars batteriet var med om mycket t ex många kallstarter på -30 osv men fungerade envist tills jag bytte när den började göra sitt och den nya fick jag byta på garanti efter 6 månader 😉
Dock ingen start o stopp i den bilen....
Men vilken AH har du på din batteri?
Det har nog störst betydelse och vilken klimat bilen startas osv.
Min elbil och hybrid har bara halva kapaciteten än vad min diesel hade. Ryms heller ingen större 12v batteri.
Samma problem är det med bekantas bensinbilar. Enda undantaget min gamla V70 (antar det var samma batterilåda till diesel/bensin och det därför gick sätta in "onödigt" stor batteri. Batteriet satt ju i bakluckan så var säkert därför samma oavsett drivmedel). Volvon hade också en liten skitbatteri från början och bilen vägrade starta i -15. Med Vartas 100AH batteri startade den i alla väder tom -36 helt utan problem!
Redigerat:
Vi får se hur Vattenfall gör.K Kluffe skrev:Jag tolkar det som att en del elbolag i själva verket kommer minska månadskostnaden för att säkra upp huset från tex 16A-abonnemang till 25A-abonnemang, kanske ned till noll (så har det iallafall varit i Sollentuna sedan lång tid tillbaka). Eftersom effekttaxan fullt ut ska kompensera elbolaget för det potentiellt högre effektuttaget med 25A.
Om man isåfall utan extrakostnad istället kan uppgradera till 25A så kan man köra en enfas-billaddare på högre ström än 6A utan att huvudsäkringarna löser ut. Det slår ju potentiellt lite på effekttaxan, men som du påpekar så ger ju alternativet 6A orimligt lång laddtid.
Rent allmänt så får man väl se det som att effektavgifterna kan vara sämre för plugin-hybrider (beroende givetvis på vilket körmönster man har) jämfört med för rena elbilar. Sannolikheten att man kommer hem med tomt batteri är ju större med en plugin-hybrid, och om man ska vidare redan samma dag utan att köra på bensin så behöver man hög laddeffekt. En ren elbil har man större marginal med, givet att man inte dagligen kör väldigt långa sträckor. I Sollentuna som har väldigt hög effekttaxa (135kr per kW vintertid och dagtid) är resultatet att plugin-hybrid-ägare väljer att köra på bensin om bilens batteri är tomt, snarare än att snabb-ladda bilen på tider med hög effekttaxa.
Om man ska full-ladda en plugin-hybrid helt och hållet med hjälp av ett stationärt batteri så behöver ju detta vara rätt stort i det fall det även ska täcka husets övriga elbehov under tex 12 timmar med hög effekttaxa. Mkt större än det TS skissat på
Jag har faktist en massa 25A bottnar och säkringar som jag en gång hittade.
Men har dock aldrig vågat byta ut dessa då det olagligt, mätaren sitter ute dvs kan kollas närsomhelst av Vattenfall och jag antar att dessa nya digitala mätare kanske tom tjallar om nån använder större säkring (obs min egen teori)?!
Men vore ju bra om säkringsavgiften togs bort helt då skulle nog ingen bry sig om man "uppgraderar dessa"..... mycket välkommet tycker jag då det känns löjligt behöva anlita en elektriker och behöva betala mer på abbonemangsavgift bara för att man har 5A mer i säkring. Byta botten är ju heller ingen raketforskning direkt....
Jo hybridbilar har sina nackdelar.
Efter att ha kört med olika drivmedel så gillar jag allra bäst Eldrift och Diesel!
Båda är driftsäkra och kräver mindre underhåll (längre mellan service osv). Roliga att köra med då de är mer vridmoment (utan att behöva ha nån motor som drar 20liter milen...).
Dieseldrift är skönt på långa sträckor men jävligt kallt vintertid.
Eldrift är riktigt skönt på vintern, billigt och köra när man kan ladda hemma men dyrare på långresor!
Bensin, Hybrid hmmmm hmmmm dyra servicar, går inte så billigt, de flesta hybrider kräver bensin för att värma kupen, sliter batteri, sölig laddning osv osv..... Sen är ju båda motorerna oftast i minimal storlek.
Men jag ser heller ingen vits att sälja min hybridbil. Vi behöver ibland två bilar men den ena bilen behöver ej köras så mycket med och man får ju inget i inbyte på hybrider! Ingen verkar vilja ta det i inbyte medans affärerna visar stort intresse ta min elbil i inbyte.
Redigerat:
Ingen av dessa parameter stämmer på nyare XC60 hybrid…kisumisu skrev:
Och du missade nackdelen med att planera för laddning med renodlad elbil… rätt bökigt på längre resor och om det är högsäsong med köer till laddstationerna.
Redigerat:
Jag kör badtunnan, elbil och laddhybrid samtidigt på nätterna, alla drar 16 A var (ungefär, badtunnan lite mindre). Elbilsladdningen får då bara en fas, en fas till badtunnan och en fas till laddhybriden. Elbilen får tre faser á 16A när de andra kört klart, efter knappt tre timmar. Då kan jag köra LLVP, FLVP, tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare på nätterna också efter som de bara har korta spikar med 10 A. Jag sänker då strömmen temporärt till de tre första till 10A eller till och med 6A, sedan höjs den igen så snart strömmen på husnivå ligger under 16A igen.kisumisu skrev:
Nja skulle jag väl säga.
Hos oss håller inte huvudsäkring om 3 av dessa är igång samtidigt diskmaskin/tvättmaskin/ugnen/billadd/bastu
20A har vi.
Finns säkert olika slags laddboxar. Men jag hade önskat att jag kan ha på den fasen hybriden laddar fullkräm på 16A och på de två andra 6A. Då hade det fungerat optimalt.
Nu är det dock väldigt snedraget hos oss och den tredje fasen har knappt nåt inkopplat i den har man dock flyttat just enfasladdning 16A på.
Men det är ett juxande i inställningar.
Hybriden vill jag absolut inte ladda i 6A. Tar ju hela natten ladda när elbilen också behövs laddas.
Någon gång har jag dock använt bilens egna mormorsladdare som ger 12A och tar man det från garaget 230v uttag drabbas inte heller huvudsäkring. Då de uttaget går från den huvudsäkring där knappt nåt annat är inkopplat! Då går det även ladda båda bilarna samtidigt!
Visst man borde fördela om dessa huvudsäkringar men oavsett hur man vänder på det så blir det svårt göra ett där många saker går köra samtidigt. Senast igår gick den mellersta huvudsäkringen då var det pga att man körde induktion häll, billaddning och torktumlare.
Elektriker och alla yrar om lastbalanserare, men balanseraren gör väl bara så att den begränsar eller tom helt stoppar billaddningen och det vill jag inte heller för jag vill att bilarna är färdigladdade då när jag behöver dessa!
Hade förut Tibber timavtal och lekte med deras styrning vilket resulterade att hybriden blev 1/3 laddat, en annan dag blev bilen inte alls laddat och man fick köra med dyr bensin nästa dag 😡
Visst är bilar olika men de flesta hybrider fungerar på ett visst sätt.....Nissens skrev:
Jag vet att de finns även Skoda Plugin som tar emot DC laddning!
Här börjar vi prata helt klart!
Men fortfarande har hybrid två drivlinor och även bådas nackdelar till en viss del gånger två då: batteri, fysisk växellåda, olja, fossilmotor som behöver användas annars förstör man den.
Det här med köer har jag missat helt!
Visst kvällstidningarna skriver....men i verkligheten!
Däremot har Sverige väldigt få laddare (men de byggs på) men största problemet i Sverige är att elen i dessa laddare är alldeles för dyrt!
Lidl priser i Finland
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock drygt hålla på med deras app och laddstationerna bråkar ofta.
Men finns även andra och de flesta har de här priserna!
Sverige.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så förstår till en viss del varför hybridbilar går åt som smör i Sverige.
Alla har inte möjligheten att ladda hemma även om man i sin egen villa gör det för 1-2kr kWh inklusive alla nätavgifter mm
Bor man i hyres/brf och tvingas till dessa dryga priser och abbonemang (har en bekant som får betala en månavgift och 3kr för elen till det där, dryg förening som skulle anlita en ockerfirma installera laddboxarna). Men så blir det när det skall vara jantelag och fossilbilister vill ha sin rättvisa.
Så Dieselbil och Hybrid blir i de fallen billigare. Men dieseln har den fördelen att det är bara en drivlina som kan gå sönder dvs Diesel lönar sig mer i de fallen.
Den går också längre med en tank då de flesta hybrider har ju förutom minimal batteri även minimal tankvolym till bensin.
Men sedan har vi ju konstiga skatteregler gällande bilar i Sverige. De som äger hybridbil får samma låga skatt som elbilar och de tycker inte jag heller är rätt, ska man vara miljövänlig ska ju inga avgaser kunna komma!
Men de här lär nog EU ändra reglerna till så småningom.
Redigerat:
Har du två laddboxar?pacman42 skrev:
Jag kör badtunnan, elbil och laddhybrid samtidigt på nätterna, alla drar 16 A var (ungefär, badtunnan lite mindre). Elbilsladdningen får då bara en fas, en fas till badtunnan och en fas till laddhybriden. Elbilen får tre faser á 16A när de andra kört klart, efter knappt tre timmar. Då kan jag köra LLVP, FLVP, tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare på nätterna också efter som de bara har korta spikar med 10 A. Jag sänker då strömmen temporärt till de tre första till 10A eller till och med 6A, sedan höjs den igen så snart strömmen på husnivå ligger under 16A igen.
Då går det ju, jag använder också mormorssladden ibland. Då kan man automatisera det lite och även om man sänker på shuckoladdaren effekten till 6A spelar det ändå ingen större roll båda bilarna får sin laddning under natten och är fullt laddade!
Men nu skall man enligt vissa inte använda schuko laddare.
Men den dagen jag köper nästa elbil så tänker jag installera en till laddbox eller byter den befintliga till en med dubbla uttag på 😎 då går det ju styra det lite mer 👍
Visserligen behöver man inte ladda rena elbilar dagligen men annat är det ju med hybriden som kräver en laddning efter stortsett varje körning. Den behöver även el till motorvärmaren vintertid, fast de styr man ju med enkel timer och går på när bilarna är laddade.
Ja, jag har två laddboxar, jag har byggt dem själv för en dryg tusenlapp styck. Den ena är portabel med handtag och ansluts med CEE trefasuttag. Den andra är inbyggd i en lamppollare så den är nästintill osynlig (bara ett ladduttag på pollaren). Jag har suterrängvilla och frugan laddar på ovanvåningen där vi har entrén och jag på nedervåningen där vi har garaget.kisumisu skrev:
Har du två laddboxar?
Då går det ju, jag använder också mormorssladden ibland. Då kan man automatisera det lite och även om man sänker på shuckoladdaren effekten till 6A spelar det ändå ingen större roll båda bilarna får sin laddning under natten och är fullt laddade!
Men nu skall man enligt vissa inte använda schuko laddare.
Men den dagen jag köper nästa elbil så tänker jag installera en till laddbox eller byter den befintliga till en med dubbla uttag på 😎 då går det ju styra det lite mer 👍
Visserligen behöver man inte ladda rena elbilar dagligen men annat är det ju med hybriden som kräver en laddning efter stortsett varje körning. Den behöver även el till motorvärmaren vintertid, fast de styr man ju med enkel timer och går på när bilarna är laddade.
Iom att jag byggt boxarna själv så har jag full kontroll över enfas/trefas och laddströmmar via mitt webb-API.
