kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag har två laddboxar, jag har byggt dem själv för en dryg tusenlapp styck. Den ena är portabel med handtag och ansluts med CEE trefasuttag. Den andra är inbyggd i en lamppollare så den är nästintill osynlig (bara ett ladduttag på pollaren). Jag har suterrängvilla och frugan laddar på ovanvåningen där vi har entrén och jag på nedervåningen där vi har garaget.

Iom att jag byggt boxarna själv så har jag full kontroll över enfas/trefas och laddströmmar via mitt webb-API.
Här pratar vi intressanta saker!

Jag själv ogillar också mest det när man vill stänga in människor till vissa molnlösningar mm.

Sen här ser vi verkligen då vilka överpriser tillverkare och installatörer tar!
Jag betalade ca 7000kr för min Easee box, men samma box hade t ex hos Vettenfall kostat det dubbla dvs från 14000+

Du borde starta eget inom det där!

Visst är det som sagt svårt övertala vissa i en BRF och alla påhittebidragen som man får om man tar en viss installatör osv osv.

Men till folk i egna villor borde du kunna sälja. Vi är nog flera som vill ha opensource system i våra villor!

Okej att vi har sedan Elsäkerhetsverket och andra myndigheter som motverkar också opensource utveckling....

• Haha
  • Gilla
Trolltomte och 1 till
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Visst är bilar olika men de flesta hybrider fungerar på ett visst sätt.....
Nja, XC60 har typ 350hp, så den är inte motorsvag. Jag har en, och tankar typ en gång i kvartalet, batteriet räcker till alla vardagskörningar, laddas på nätterna med billig el. Den bästa av två världar. Försök dra husvagn med en renodlad elbil, det blir många laddningar…
Så, en hybrid är det bästa av två världar.
kisumisu kisumisu skrev:
Jag vet att de finns även Skoda Plugin som tar emot DC laddning!
Här börjar vi prata helt klart!
Jo, men det är ju fortfarande ny teknik, den har inte mognat ännu.
kisumisu kisumisu skrev:
Men fortfarande har hybrid två drivlinor och även bådas nackdelar till en viss del gånger två då: batteri, fysisk växellåda, olja, fossilmotor som behöver användas annars förstör man den.
Motorn motioneras automatiskt så det är alls ingen roisk att den förstörs. Visst är det två drivlinor, men den elektriska har inte mycket behov av underhåll.
kisumisu kisumisu skrev:
Det här med köer har jag missat helt!
Visst kvällstidningarna skriver....men i verkligheten!
Jodå, de finns i verkligheten. Kvällstidningar läser jag inte…
kisumisu kisumisu skrev:
Däremot har Sverige väldigt få laddare (men de byggs på) men största problemet i Sverige är att elen i dessa laddare är alldeles för dyrt!
Precis, det är ett problem.
kisumisu kisumisu skrev:
Lidl priser i Finland
[bild][bild][bild]

Dock drygt hålla på med deras app och laddstationerna bråkar ofta.
Men finns även andra och de flesta har de här priserna!

Sverige.....
[bild]

Så förstår till en viss del varför hybridbilar går åt som smör i Sverige.
Jag förstår det till 100%
kisumisu kisumisu skrev:
Alla har inte möjligheten att ladda hemma även om man i sin egen villa gör det för 1-2kr kWh inklusive alla nätavgifter mm
Nä, rätt dumt att skaffa el/hybrid om man inte kan ladda hemma.
kisumisu kisumisu skrev:
Bor man i hyres/brf och tvingas till dessa dryga priser och abbonemang (har en bekant som får betala en månavgift och 3kr för elen till det där, dryg förening som skulle anlita en ockerfirma installera laddboxarna). Men så blir det när det skall vara jantelag och fossilbilister vill ha sin rättvisa.
Som sagt, struligt är det.
kisumisu kisumisu skrev:
Så Dieselbil och Hybrid blir i de fallen billigare. Men dieseln har den fördelen att det är bara en drivlina som kan gå sönder dvs Diesel lönar sig mer i de fallen.
Så du menar att eldrivlinor ofta krånglar??? Det är motsatsen till min bild.
kisumisu kisumisu skrev:
Den går också längre med en tank då de flesta hybrider har ju förutom minimal batteri även minimal tankvolym till bensin.
Jaså, vad har en XC60 för volym tror du? Den har inte mindre än andra bilar….
kisumisu kisumisu skrev:
Men sedan har vi ju konstiga skatteregler gällande bilar i Sverige. De som äger hybridbil får samma låga skatt som elbilar och de tycker inte jag heller är rätt, ska man vara miljövänlig ska ju inga avgaser kunna komma!
Och elbilar sliter inte på miljön när de tillvekas?
kisumisu kisumisu skrev:
Men de här lär nog EU ändra reglerna till så småningom.
Ja, både för el o hybrid.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Sittställning
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fula solceller skulle dock påverka mig negativt :(
Nissens Nissens skrev:
Nja, XC60 har typ 350hp, så den är inte motorsvag. Jag har en, och tankar typ en gång i kvartalet, batteriet räcker till alla vardagskörningar, laddas på nätterna med billig el. Den bästa av två världar. Försök dra husvagn med en renodlad elbil, det blir många laddningar…

Motorn motioneras automatiskt så det är alls ingen roisk att den förstörs. Visst är det två drivlinor, men den elektriska har inte mycket behov av underhåll.

Tycker vi respekterar trådskaparens ämne "

Någon som funderat tackla effektavgifterna med batterier?"​

Sen får du gärna kika lite nämre på min siffror om batterier, återkom gärna med din kalkyl på varför det inte är vettigt alls, berätta gärna vad dina 2000kr om året avser. Observera att vi inte pratar om att ta bort sin elförbrukning utan att optimera den. Tyvärr håller det inte att optimera huset med en billaddare och timpris, det är bara en del av ekvationen.

Sittställning Sittställning skrev:
Tycker vi respekterar trådskaparens ämne "

Någon som funderat tackla effektavgifterna med batterier?"​

Sen får du gärna kika lite nämre på min siffror om batterier, återkom gärna med din kalkyl på varför det inte är vettigt alls, berätta gärna vad dina 2000kr om året avser. Observera att vi inte pratar om att ta bort sin elförbrukning utan att optimera den. Tyvärr håller det inte att optimera huset med en billaddare och timpris, det är bara en del av ekvationen.
Man kan dock använda batteriet i bilen för att sprida ut förbruknihngen i hemmet..

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Nissens Nissens skrev:

Okej alla bilar är olika.

Visst motioneras motorn men gör det tillräckligt. Men här är det också olika från bil till bil.

Jag menar att saker slits ju mer som sagt fossilmotorn går ej tillräckligt, batteri, sladdar/uttag, tom luckor slits mer när det behövs konstant laddning.

Men vi skall inte tjafsa alla har olika behov och hybrid lär nog funka bra i stadsmiljö och om man kör korta sträckor t ex 10km/dag. Men då och då behöver köra längre.

Men som du redan nämner elbilsdelen kräver knappt nån service därav blir en ren elbil mindre problem med!

En dieselbil kommer man längst utan att behöva tanka/ladda. Det kan tro mig bli köer även till besinmack. Märks mycket tydligt här nära finska gränsen! Sverige har ju typ den billigaste soppan i hela EU 😉

Nej det blir inte mindre utsläpp med ny produktion. Men nu skall vi jämföra rättvist dvs helt nya elbilar vs fossilbilar eller så jämför vi helt enkelt begagnade båda bilarna är redan tillverkade ska man då skrota det ena eller det andra 😉

Men såklart är det miljöförstöring skrota fullt fungerande saker och det gäller allt inte bara bilar....hur många lagar t ex sina vitvaror nä man går och köper nytt när den nya fina frysen gick sönder efter 2år.
Sen säger man att vi som kör våra 30år gamla Freon frysar är miljöbovar när vi inte vill skrota den gamla. Den här politiken och jargongen ogillar jag skarpt!

Sen att en A+++++ frys drar så lite el kompenserar ibte det att jag måste vartannat år laga eller tom köpa en ny!

Redigerat:
Sittställning
Man kan dock använda batteriet i bilen för att sprida ut förbruknihngen i hemme
Det är väl inte riktigt igång än, vissa bilar har väl funktionen. Men det är något jag är väldigt intresserad av. Tror inte tesla juniper har den funktionen.

Det skulle defintivt jämna ut energi behovet avsevärt. Tänk i en värd där man kan stå på laddaren på jobbet och "tjäna" pengar genom att avlasta nätet, samma sak hemma, ladda och ladda ur lite här och var för nyttans skull.

Dock har väl batterierna i bilarna färre cykler totalt sett, än LI fe som man har hemma. 3-5 ggr fler cykler på ett li fe, men Li-ion (NMC/NCA) har i gengäld ca 2 ggr högre energitäthet. vilket gör mig tveksam att cykla bilen så mycket.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Det är väl inte riktigt igång än, vissa bilar har väl funktionen. Men det är något jag är väldigt intresserad av. Tror inte tesla juniper har den funktionen.

Det skulle defintivt jämna ut energi behovet avsevärt. Tänk i en värd där man kan stå på laddaren på jobbet och "tjäna" pengar genom att avlasta nätet, samma sak hemma, ladda och ladda ur lite här och var för nyttans skull.

Dock har väl batterierna i bilarna färre cykler totalt sett, än LI fe som man har hemma. 3-5 ggr fler cykler på ett li fe, men Li-ion (NMC/NCA) har i gengäld ca 2 ggr högre energitäthet. vilket gör mig tveksam att cykla bilen så mycket.
Kia är nog ensamma på svensk marknad med just den lösningen.

Är inte precis så som ni beskriver, men då bilen har 230v ut så borde det inte vara raketforskning att få det fungera!
Kommer tom med utan extrakostnad en mojäng som gör Typ2 till schuckouttag. Testade den för skojs skull på hybriden och en helt annan elbil där reaktionen såklart blev noll. Hade varit lite häftigt kunna ta el ur hybriden och använda bensinmotorn som generator. Dock inte det heller omöjligt om man nu skulle köpa en bra inverter.

Men jag hade räknat att den andra elbilen eller hybriden skulle reagera med nån felmeddelande eller liknande. Men det var noll reaktion. Dvs den ör nog bara en kontakt som har nån datachip i sig som öppnar kontakten till högvoltsbatteriet? (ungefär som hacken till Tesla).

Jag var och provkörde en ID Buzz. Häftig bil men även den saknar V2G.
Nåt som är just bra ha om man campar.
Enligt säljaren var inte jag ensam om att fråga om just den funktionen. Så det kanske kommer även till andra elbilar så småningom.

Till nån Tesla modell skall det också finnas dock hack inget som tillverkaren stödjer.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Kia är nog ensamma på svensk marknad med just den lösningen.

Är inte precis så som ni beskriver, men då bilen har 230v ut så borde det inte vara raketforskning att få det fungera!
Kommer tom med utan extrakostnad en mojäng som gör Typ2 till schuckouttag. Testade den för skojs skull på hybriden och en helt annan elbil där reaktionen såklart blev noll. Hade varit lite häftigt kunna ta el ur hybriden och använda bensinmotorn som generator. Dock inte det heller omöjligt om man nu skulle köpa en bra inverter.

Jag var och provkörde en ID Buzz. Häftig bil men även den saknar V2G.
Nåt som är just bra ha om man campar.
Enligt säljaren var inte jag ensam om att fråga om just den funktionen. Så det kanske kommer även till andra elbilar så småningom.

Till nån Tesla modell skall det också finnas dock hack inget som tillverkaren stödjer.
230V ut är bra att ha när man campar, men V2G (Vehicle to grid) behöver man ju möjligen hemma, men inte när man campar.

Sedan är det inte enkelt att koppla in 230V till huset bara för att bilen har möjlighet att producera 230V. Man skall synka in på frekvensen också, det finns en massa krav som skall vara uppfyllda. Jag skulle vilja påstå att det är enklare att koppla in likspänningen ur bilen till en växelriktare som redan finns i huset än att göra V2G direkt från bilen till vilket anslutning som helst...

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
230V ut är bra att ha när man campar, men V2G (Vehicle to grid) behöver man ju möjligen hemma, men inte när man campar.

Sedan är det inte enkelt att koppla in 230V till huset bara för att bilen har möjlighet att producera 230V. Man skall synka in på frekvensen också, det finns en massa krav som skall vara uppfyllda. Jag skulle vilja påstå att det är enklare att koppla in likspänningen ur bilen till en växelriktare som redan finns i huset än att göra V2G direkt från bilen till vilket anslutning som helst...
Så är det säkert.

Förlåt jag blanda ihop namnen lite V2L är den ritkiga benämningen.
Men som sagt kan till en viss del säkert användas till V2G. Visst du får ut enfas men ändå 16A, räcker rätt långt bara det.

Bilen verkar dock ge ut rätt så ren el i sig. T ex Led lampor fungerar, har inte lyckats paija min dator heller. Medans den började konsta sig på en billig inverter (gick som tur ej sönder då).

En gång körde jag tv och lite belysning via bilen när vi hade strömavbrott.

Ps. Fast V2G innebär även att man säljer el vidare i elnätet? I så fall är det ju betydligt svårare.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Sittställning
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det säkert.

Förlåt jag blanda ihop namnen lite V2L är den ritkiga benämningen.
Men som sagt kan till en viss del säkert användas till V2G. Visst du får ut enfas men ändå 16A, räcker rätt långt bara det.

Bilen verkar dock ge ut rätt så ren el i sig. T ex Led lampor fungerar, har inte lyckats paija min dator heller. Medans den började konsta sig på en billig inverter (gick som tur ej sönder då).

En gång körde jag tv och lite belysning via bilen när vi hade strömavbrott.

Ps. Fast V2G innebär även att man säljer el vidare i elnätet? I så fall är det ju betydligt svårare.
V2G kan vara att du kopplar upp ditt nätanslutna hus, då matchar du frekvensen från nätet och kan mata till huset. Använder huset energin "rinner" den inte ut på nätet, så du matar ej. Lite så fungerar ju ett hemma batteri. Se det som 2 tappkranar i olika ändar där din förbrukning är i mitten. Exakt hur man matar ut osv brukar vara mjukvarustyrt om man vill / kan göra det.

Biliga inverter brukar ha en fyrkantig smutsig sinus våg som ofta tolkas som överspänning eller liknande så elektronik ogillar den och kan till och med ta skada av den. en kvalitets växelriktare ger ut en "ren sinusvåg" och fungerar då felfritt.

Precis som beskrev är det liten vetenskap bakom den, men principen är enkel. Det ska synka med elnätet, samma frekvens helt enkelt.

V2X - så man kan mata in och ut tror jag på kommer vara en del i att hantera energikris och se guint fram emot att se det in action. Skulle jag gissa är vi kanske 5 år bort från det. Men sen har vi problemet med att batterierna i bilarna inte klarar lika många cykler som "hemma batteri" Li Fe. det är idag för stor skillnad för att man ska vilja slita ut sitt bilbatteri tror jag, det är min tanke om det iaf.

För att driva huset och nätet måste det till 3 fas V2G eftersom alla stora förbrukare är 3 fas.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
V2G kan vara att du kopplar upp ditt nätanslutna hus, då matchar du frekvensen från nätet och kan mata till huset. Använder huset energin "rinner" den inte ut på nätet, så du matar ej. Lite så fungerar ju ett hemma batteri. Se det som 2 tappkranar i olika ändar där din förbrukning är i mitten. Exakt hur man matar ut osv brukar vara mjukvarustyrt om man vill / kan göra det.

Biliga inverter brukar ha en fyrkantig smutsig sinus våg som ofta tolkas som överspänning eller liknande så elektronik ogillar den och kan till och med ta skada av den. en kvalitets växelriktare ger ut en "ren sinusvåg" och fungerar då felfritt.

Precis som beskrev är det liten vetenskap bakom den, men principen är enkel. Det ska synka med elnätet, samma frekvens helt enkelt.

V2X - så man kan mata in och ut tror jag på kommer vara en del i att hantera energikris och se guint fram emot att se det in action. Skulle jag gissa är vi kanske 5 år bort från det. Men sen har vi problemet med att batterierna i bilarna inte klarar lika många cykler som "hemma batteri" Li Fe. det är idag för stor skillnad för att man ska vilja slita ut sitt bilbatteri tror jag, det är min tanke om det iaf.

För att driva huset och nätet måste det till 3 fas V2G eftersom alla stora förbrukare är 3 fas.
Stora bilbatterier klarar många fler cykler än vad bilens livslängd behöver, men jag skulle inte heller slita på dem genom att använda dem till huset.

Till TS så är ändå min första och största rekommendation att optimera användningen istället för att stoppa in batterier i huset. Jag sparar bra mycket på det sättet utan några större investeringar

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu

Så är det. Den där invertern har jag köpt nångång från Biltema. Om jag inte minns helt fel.

Det roliga är att den kunde driva min gamla laptop medans min nya (som heller ej är nån ny direkt) vägrar totalt ta emot ström från den!

Invertern i sig verkar ändå fungera då andra saker som en 60w glödlampa fungerar klanderfrittbgenom den 😉

Tänkte att datorns nätdel gett upp men direkt jag kom hem och kopplade till grid så börja den ladda. I elbilen laddar den också helt utan problem. Säkert nån skydd mot smutsig el antar jag?

Men aboslut jag är medventen att de finns skillnader och den invertern vägrade redan för 15år sedan driva min frys.

Sedan har vi såklart begränsningen hur mycket man kan ta ut från en inverter. Vad jag förstått så är de riktigt bra grejorna otympliga, tunga och inte minst dyra! Kollade en gång att en mer rejäl inverter skulle gått på närmare 10 000kr. Att man får sådant på köpet i elbilen är ju bara suveränt! Och en grej fler borde kräva! Usb-c är en grej men den kan inte driva frysar, tvättmaskiner osv. Långt ifrån alla grejor har ens Usb-C ännu och även där verkar det ej finnss standarder. Datorns nätdel klarar ladda mobilen men går inte i superwook mode, bara standard hastighet. Kopplar jag in Oneplus mobilens laddaren till datorn, så händer ingenting överhuvudtaget!

Bilens usb-c har jag inte ens testat ladda datorn. Tror ej det funkar då mobilen ej laddas heller på 15 minuter utan tar 1-2h bli fullt.

Eller så är det som sagt ostandarder som ställer till där. Ingen big deal behöva långsamladda mobil dock i bilen. Man kör ju oftats längre ön 1h om man behöver ladda mobil där.

Dock skulle inte jag heller vilja slita på bilens batteri som är krånglig och dyr att byta. Däremot ör det en väldigt bra powerbank om man nångång behöver el. Min släkt ha t ex en stuga där dom har gammalt dieselverk men inget el ens i närheten. Min morfar var elektriker och tom han sade att det hade kostat multum dra in el till stugan därav dieselverk! Om jag inte minns fel så sade han att dom hade tvingats dra elkabel minst 5km för att komma fram till stugan.

Från bilen så går set driva stugans lampor, tv och skulle säkert gå driva även kyl/frys, induktionsplatta mm (finns idag gamla gasdrivna som borde ev bytas ut).

Redigerat:
Fel, man samma kapacitet bara olika spänning, dvs 15kwh.
Nä.

kisumisu kisumisu skrev:
Så är det. Den där invertern har jag köpt nångång från Biltema. Om jag inte minns helt fel.

Det roliga är att den kunde driva min gamla laptop medans min nya (som heller ej är nån ny direkt) vägrar totalt ta emot ström från den!

Invertern i sig verkar ändå fungera då andra saker som en 60w glödlampa fungerar klanderfrittbgenom den 😉

Tänkte att datorns nätdel gett upp men direkt jag kom hem och kopplade till grid så börja den ladda. I elbilen laddar den också helt utan problem. Säkert nån skydd mot smutsig el antar jag?

Men aboslut jag är medventen att de finns skillnader och den invertern vägrade redan för 15år sedan driva min frys.

Sedan har vi såklart begränsningen hur mycket man kan ta ut från en inverter. Vad jag förstått så är de riktigt bra grejorna otympliga, tunga och inte minst dyra! Kollade en gång att en mer rejäl inverter skulle gått på närmare 10 000kr. Att man får sådant på köpet i elbilen är ju bara suveränt! Och en grej fler borde kräva! Usb-c är en grej men den kan inte driva frysar, tvättmaskiner osv. Långt ifrån alla grejor har ens Usb-C ännu och även där verkar det ej finnss standarder. Datorns nätdel klarar ladda mobilen men går inte i superwook mode, bara standard hastighet. Kopplar jag in Oneplus mobilens laddaren till datorn, så händer ingenting överhuvudtaget!

Bilens usb-c har jag inte ens testat ladda datorn. Tror ej det funkar då mobilen ej laddas heller på 15 minuter utan tar 1-2h bli fullt.

Eller så är det som sagt ostandarder som ställer till där. Ingen big deal behöva långsamladda mobil dock i bilen. Man kör ju oftats längre ön 1h om man behöver ladda mobil där.

Dock skulle inte jag heller vilja slita på bilens batteri som är krånglig och dyr att byta. Däremot ör det en väldigt bra powerbank om man nångång behöver el. Min släkt ha t ex en stuga där dom har gammalt dieselverk men inget el ens i närheten. Min morfar var elektriker och tom han sade att det hade kostat multum dra in el till stugan därav dieselverk! Om jag inte minns fel så sade han att dom hade tvingats dra elkabel minst 5km för att komma fram till stugan.

Från bilen så går set driva stugans lampor, tv och skulle säkert gå driva även kyl/frys, induktionsplatta mm (finns idag gamla gasdrivna som borde ev bytas ut).
USB-C är bakåtkompatibel med USB 2.0 så default startar den skicka 5volt 2.1A. Sedan om den stödjer PD (power delivery) så förhandlar den spänningen med det du kopplar in. Båda två måste stödja 20V för att kunna få ut 140W ur USB-C

Jag har en OnePlus telefon som har en egen 100W standard, så även fast den klarar 100W blir det bara 2.1A även om jag kopplar in den till en laddare som klarar upp till PD 3.1

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
USB-C är bakåtkompatibel med USB 2.0 så default startar den skicka 5volt 2.1A. Sedan om den stödjer PD (power delivery) så förhandlar den spänningen med det du kopplar in. Båda två måste stödja 20V för att kunna få ut 140W ur USB-

Jag har en OnePlus telefon som har en egen 100W standard, så även fast den klarar 100W blir det bara 2.1A även om jag kopplar in den till en laddare som klarar upp till PÐ 3.1
Nä, default för USB är 500 mA och 5 V. USB BC kan höja strömmen och PD kan förhandla om högre spänning (samt riktning). USB 1.1, 2, 3, C, BC och PD är olika standarder som täcker olika saker och så finns QC och andra proprietära lösningar. Det är ett härke och matchas endast av BT/BLE, enligt min erfarenhet.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.