11 654 läst ·
172 svar
12k läst
172 svar
Någon som funderat tackla effektavgifterna med batterier?
Nä, jag tror inte att problemet har en komplett lösning.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vinst kan ju tyvärr ofta vara att ta fram en konkurerande srtandardA Alikzus skrev:
Det bästa är väl privata ISO-iniativ så man slipper mossig offentlig sektor
Kort sammanfattat allt är egentligen politik 😁A Alikzus skrev:Det är väl just det som är problemet när politiker skall försöka att styra en marknad. Det fungerar helt enkelt inte riktigt. Delvis så löser marknaden det genom att alla köper färdiga laddnings- och kommunikationskretsar som över tid täcker en större union av standarderna. Man att EU skall sitta och uppdatera styrdokument som följer utvecklingen av de olika USB-standarder som finns och deras valfri tillägg är inte hållbart. Vi fick åtminstone en gemensam kontakt,men det kommer att dröja tills man inte behöver andra USB-sladdar liggandes vid laddningsplatserna om man inte byter ut fungerande prylar bara för att de har fel kontakt.
OnePlus kommer kanske undan eftersom de även stödjer andra laddningstekniker? Min OP7 som jag hade tidigare kunde bara snabblanda med deras egna laddare medans den OP8 som min fru hade tidigare kunde köra QC eller PD (kommer inte ihåg exakt).
Nintendo borde ha stryk för hur de har gjort med USB-C tidigare. Lenovo likaså; jag har en privat laptop (ThinkPad) från 2018 som endast har USB-C för laddning men den stödjer inte PD utan bara Lenovos egna lösning...
Vare sig man vill det eller inte. Sen att EU hittar på en massa dumma saker stämmer också. Men mycket bra har också kommit, tyvärr stretar vissa emot dessa. Med tänder och klor, vissa inte ens riktigt lagligt! T ex det här med fri rörelse fungerar lite sisådär. Visst vi behöver sällan visa pass eller sällan blir stoppade av tull och andra myndigheter. Men skall du börja jobba t ex bara i grannlandet och bor i Sverige oj oj oj oj vad man hittar på ursäkter varför det ej går! Här är finnarna experter! Jag är inte rasist men har så många gånger råkat själv ut för rasism.
Även i Sverige har vi faktist många undantag och specialregler när man inte vill följa vissa beslut. Bara det här att man vill tillhöra EU och plocka allt negativt därifrån men sen vill man ändå inte tillhöra EU fullt ut. Inte ens Euron är Sverige med. Men här jublar ju bankerna när dom får ta sina utlandsavgifter (som ska vara kostnadsfritt som det står så fint) men man döper det till nåt som heter valutaväxlingsavgift! Eftersom inget annat EU land har samma kronor som vi i Sverige så blir det ändå avgifter!
Där är åtminstone Finland med alltså i Euron.
Men annars samma sak där och man vill inte ens lyssna på de saker som faktist är bra i Sverige. Likadant är det när man på dessa forum säger att nåt är bättre i nåt annat EU land "så kan du inte jämföra" men när det kommer till några försämringar "klart vi måste göra så, dom gör ju så i de andra EU landet".
Redigerat:
Håller med!AndersMalmgren skrev:
Det är svår fråga, för vissa är det en självklar fråga.
Men för mig är det heller inte helt självklart.
På väldigt många saker är faktist t ex utan att nämna några länder vissa så jävla lika även om de tänker annorlunda.
Så vi säger kortfattat att kapitalism och kommunism ger liknande slutresultat!
I Sverige har kapitalismen blivit lite som monopolism, bara vissa som får göra saker och vinst.
Hade vi haft äkta valfrihet och konkurrens på lika villkor så hade vi nog haft många saker bättre än vad det är idag. När allt är bara för stort, inget vet, ingen bryr sig, ingen kan det, vi har inte råd...
Bara det här med elsäkerhet är förjävligt.
Haha tar upp det då det är ett hett ämne här 👹👿😈
Nej men det där att vemsomhelst får inte starta eget. Ändå får dom anställa en från gatan och utföra eljobb helt lagligt bara det är nån firma som står bakom.
Varför sådan byråkrati men ändå så slapphänt?
En som har gått elutbildning vet väl grunderna ändå bättre än brorsans son som gått handelsprogrammet (obs inget illa menat tog bara nåt att jämföra) eller kanske inte ens gått gymnasiet överhuvudtaget. Sedan säger såklart inte utbildning allt hatar det här själv när man jämt "har du utbildning.." här är grannlandet Finland nog värst i hela Europa 😁
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Sjukt imponerad av enheten jag köpt iaf. Det är ju precis vad jag vill göra för huset fast på liten skala 
https://ecoflow.se/collections/trail-serien/products/ecoflow-trail-300-dc
https://ecoflow.se/collections/trail-serien/products/ecoflow-trail-300-dc
Stolleprov. Lägg energi och pengar på något roligare. Elen till huset är en minimal kostnadsnivå förhållande till allt annat som kostar. Fastprisavtal och en bra värmepump så slipper man bekymra sig det minsta. Finns betydligt roligare saker att hålla på med än kludda med elförsörjningen och försöka hitta billiga kvartar att laga mat vid.
Jag vil påstå att detta börjar bli samma idiotiska debatt som Asbest och Parkslide eller för den skull dränering 😆
Jag vil påstå att detta börjar bli samma idiotiska debatt som Asbest och Parkslide eller för den skull dränering 😆
Vissa har väl det lite som hobby (mig själv inkluderat) att "lura systemet" även om det kanske inte alltid lönsamt.GoC skrev:
Stolleprov. Lägg energi och pengar på något roligare. Elen till huset är en minimal kostnadsnivå förhållande till allt annat som kostar. Fastprisavtal och en bra värmepump så slipper man bekymra sig det minsta. Finns betydligt roligare saker att hålla på med än kludda med elförsörjningen och försöka hitta billiga kvartar att laga mat vid.
Inte heller lönsamt och låta hela sin lön stå på lönekonto (som så många verkar göra) eller leva med vatten och bröd sista dagarna innan löning.
Skulle nästan säga att vi som driver utvecklingen också.
Varför fanns (nu när du ändå tar just det upp) knappt värmepumpar på 80-tals hus? 90-talshus? Nä man satte in eldrivna golvvärmeslingor tom på hus byggda i början av 2000 talet.
Nu helt plötsligt är det sådan hype på luftvärmepumpar osv.
Bor själv i hus byggt 80 talet. Var direktverkande el. Ändå är t ex bergvärme uppfunnen i slutet av 70 talet om inte jag helt missminner när jag läste om det.
Men det är helt klart bra att alla tänker inte som jag heller. Som det här med elförbrukning att skulle precis alla göra likadant skulle vi ha ännu högre nätavgifter!
Redigerat:
min erfarenhet av snart ett år med effektavgift (Ellevio) är att det blivit billigare.tveksamt skrev:
Så jämfört med i fjol har jag ”sparat” pengar genom att inte göra något alls. Har inte förändrat något i familjens elanvändande. Även när värmepumpen gick non stop inklusive tillsats under några dagar januari så blev det lägre kostnad än året innan då vi inte hade effektavgift.
Har självklart även treårigt fastprisavtal på elen.
Okej?GoC skrev:
min erfarenhet av snart ett år med effektavgift (Ellevio) är att det blivit billigare.
Så jämfört med i fjol har jag ”sparat” pengar genom att inte göra något alls. Har inte förändrat något i familjens elanvändande. Även när värmepumpen gick non stop inklusive tillsats under några dagar januari så blev det lägre kostnad än året innan då vi inte hade effektavgift.
Har självklart även treårigt fastprisavtal på elen.
Du kan fortfarande inte säkra dig för effektavgifterna med ett fastprisavtal. Att just din förbrukning gör att du får det billigare med den nätägare du har med deras nuvarande prismodell ändrar inte det.
Det står dig förstås fritt att tycka, men ditt råd om att skaffa fastprisavtal kan vara direkt kontraproduktivt vad gäller effektavgifter.GoC skrev:
De som är mindre insatta kan ledas till att tro att det inte längre är applicerbart på dem (eftersom de har fastprisavtal) och därmed dra igång elbilsladdning, matlagning, diskmaskin och tvättmaskin samtidigt som värmesystemet går för fullt). Då kan det bli en dyr månad.
Så klart, men då är man fruktansvärt oinsatt i frågan. Troligen lika oinsatt som de som blåser upp effekten av effektavgiften till oproportionerligt stora konsekvenser.tveksamt skrev:
Det står dig förstås fritt att tycka, men ditt råd om att skaffa fastprisavtal kan vara direkt kontraproduktivt vad gäller effektavgifter.
De som är mindre insatta kan ledas till att tro att det inte längre är applicerbart på dem (eftersom de har fastprisavtal) och därmed dra igång elbilsladdning, matlagning, diskmaskin och tvättmaskin samtidigt som värmesystemet går för fullt). Då kan det bli en dyr månad.
Är väl bara elbilsladdning man bör flytta till tid med låg effektavgift.
Men värme, tvätt och matlagning förbrukar då inte så enorma mängder energi. Det är ju inte maxeffektuttag som avgör. Går helt fint att köra vitvaror då dom inte alls förbrukar så mycket energi, är snarare nån liten effekttopp man kan få, men inte i en hel timme.