11 654 läst ·
172 svar
12k läst
172 svar
Någon som funderat tackla effektavgifterna med batterier?
I TS fall ska allt gå via batteriet som om ingen nätanslutning finns. Då behövs det marginaler för att ta strömspikar skulle jag tro.Sittställning skrev:
De flesta överbelastar sin 16A säkring regelbundet korta stunder, det är inga problem normalt sätt men om allt ska gå via batteriet och inte bara komplettera nätansutningen kan det nog bli svajigt.
För en normal installation av ett hemmabatteripack spelar toppeffekten inte så stor roll. Då kan man ta vilken effekt som erbjuds från batteriet och sen bara toppa upp med nätanslutningen. Det är det jag skulle rekommendera tekniskt. Ekonomiskt tror jag inte på det då heller.
Verkligheten ligger däremellan iofs. Har man 20A (som de flesta med BVP/FLVP har) så toppar man lätt på 24A kortare spetsar utan att säkringarna löser ut (säkringarna löser pga medelströmmen över olika tidsintervaller, dessutom snabbare ju högre strömmen är). Så spikar på 16-17 kW är inte orimligt under någon/några sekunder i de flesta hushåll med 20A.Sittställning skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
16kw @ 230V är typ 70A under hälften av vad batteriet levererar. Men klarar verkligen en 20A säkring 70A ens kortare stunder?
jag kan gjort en tankevurpa, jag tog min kWh per timme och tänker att det var mina spikar. Men jag har inte mätt mina spikar så jag vet faktiskt inte vad som är idag. Men med batteri kommer jag kunna se det. Men med matlagning, jordvärme från 01, och 3 st luft luft garanterar jag mina spikar är ganska höga 🫣
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
De lär inte vara 200A högaSittställning skrev:
jag kan gjort en tankevurpa, jag tog min kWh per timme och tänker att det var mina spikar. Men jag har inte mätt mina spikar så jag vet faktiskt inte vad som är idag. Men med batteri kommer jag kunna se det. Men med matlagning, jordvärme från 01, och 3 st luft luft garanterar jag mina spikar är ganska höga 🫣
Edit: men invertern äter väl lite effekt.
För att mätas ska dina "spikar" vara under en hel timme.Sittställning skrev:
jag kan gjort en tankevurpa, jag tog min kWh per timme och tänker att det var mina spikar. Men jag har inte mätt mina spikar så jag vet faktiskt inte vad som är idag. Men med batteri kommer jag kunna se det. Men med matlagning, jordvärme från 01, och 3 st luft luft garanterar jag mina spikar är ganska höga 🫣
Om du snittar 3 kWh med värme och annat konstant och sedan slår på en spis/ugn som drar 3 kW men bara under 15 minuter (= 0,75 kWh) så har din "spik" blivit 3,75 kWh.
Slår du på spisen 5 minuter före hel timme blir spiken den 1:a timmen 3,25 kWh och nästa timme 3,5 kWh
EDIT: insåg nu att det INTE var effektavgift det handade om 😮
Det är lätt att googla priser.Sittställning skrev:
Jag är mer nyfiken på kalkylen som visar att man får tillbaka investeringen i ett tillräckligt stort batteri.
Jag tror inte på det förrän jag ser det.
Själv har jag klippt effekttopparna med hjälp av den funktionen i laddboxen/effektvakten som Tibber har.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Du har tre faser in i ditt nya hus. Du behöver inte ha trefaslaster för att utnyttja dessa tre faser. Du delar upp dessa helst jämnt fördelade över diverse enfaslaster.AndersMalmgren skrev:
En helt ny värld kommer öppna sig när du skaffar hus...
Jag tolkar det som att en del elbolag i själva verket kommer minska månadskostnaden för att säkra upp huset från tex 16A-abonnemang till 25A-abonnemang, kanske ned till noll (så har det iallafall varit i Sollentuna sedan lång tid tillbaka). Eftersom effekttaxan fullt ut ska kompensera elbolaget för det potentiellt högre effektuttaget med 25A.kisumisu skrev:
Det där har jag också tänkt på.
Speciellt när jag har en familj med många barn och de ställer till om man ska planera allt i minsta detalj. Redan idag ryker det 20A huvudsäkringar titt som tätt.
Sen kan huset stå med princip noll uttag när ingen är hemma. Då skulle batteriet istället kunna jobba tex konstant uttag 6Ax3fas, lite som att slöladda elbil. Låg effekt men stor nytta i slutändan.
Man skulle tom kunna säkra ner huset till 16A och ändå utnyttja 25A pikar då och då, om man drar resterande 9A från batteriet för det har väl inte elbolaget något att göra vad som försiggår efter mätaren?!
Jag själv jobbar oregelbundna tider, vill ibland gå basta när elen är som dyrast. Ibland måste man ladda bilen speciellt pluginhybriden kommer bli jobbig ladda om man ska dra ner effekten till 6A då den går på enfas och tar därmed olidligt lång tid ladda. Den riktiga elbilen kan man ju kanske leva med att den tar nån timme längre med 3x6A. Istället för 3x16A...men pluginen vill man ju kunna ladda med 16A då den har bara enfasladdning.
Om man isåfall utan extrakostnad istället kan uppgradera till 25A så kan man köra en enfas-billaddare på högre ström än 6A utan att huvudsäkringarna löser ut. Det slår ju potentiellt lite på effekttaxan, men som du påpekar så ger ju alternativet 6A orimligt lång laddtid.
Rent allmänt så får man väl se det som att effektavgifterna kan vara sämre för plugin-hybrider (beroende givetvis på vilket körmönster man har) jämfört med för rena elbilar. Sannolikheten att man kommer hem med tomt batteri är ju större med en plugin-hybrid, och om man ska vidare redan samma dag utan att köra på bensin så behöver man hög laddeffekt. En ren elbil har man större marginal med, givet att man inte dagligen kör väldigt långa sträckor. I Sollentuna som har väldigt hög effekttaxa (135kr per kW vintertid och dagtid) är resultatet att plugin-hybrid-ägare väljer att köra på bensin om bilens batteri är tomt, snarare än att snabb-ladda bilen på tider med hög effekttaxa.
Om man ska full-ladda en plugin-hybrid helt och hållet med hjälp av ett stationärt batteri så behöver ju detta vara rätt stort i det fall det även ska täcka husets övriga elbehov under tex 12 timmar med hög effekttaxa. Mkt större än det TS skissat på
Och jag är nyfiken på din kalkyl. Svara upp nu snälla.Nissens skrev:
Vilken kalkyl?Sittställning skrev:
Jag använder som sagt funktioner i Tibber som har koll på effekttopparna.
Att dyra batterier betalar sig själva har jag aldrig påstått. Men det känns overkligt att det skulle gå att få ekonomi i batterier när elräkningarna är så låga utan batterier. Det borde ta flera evigheter att få igen dom.
Hur mycket tror du att man kan spara per år med ett batteri om man redan har effektreglering?
