Q
Sittställning Sittställning skrev:
22kw är grymt i överkant?! Dom flesta idag har väl 16A, alltså 11kw?
I TS fall ska allt gå via batteriet som om ingen nätanslutning finns. Då behövs det marginaler för att ta strömspikar skulle jag tro.

De flesta överbelastar sin 16A säkring regelbundet korta stunder, det är inga problem normalt sätt men om allt ska gå via batteriet och inte bara komplettera nätansutningen kan det nog bli svajigt.

För en normal installation av ett hemmabatteripack spelar toppeffekten inte så stor roll. Då kan man ta vilken effekt som erbjuds från batteriet och sen bara toppa upp med nätanslutningen. Det är det jag skulle rekommendera tekniskt. Ekonomiskt tror jag inte på det då heller.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
22kw är grymt i överkant?! Dom flesta idag har väl 16A, alltså 11kw?
Verkligheten ligger däremellan iofs. Har man 20A (som de flesta med BVP/FLVP har) så toppar man lätt på 24A kortare spetsar utan att säkringarna löser ut (säkringarna löser pga medelströmmen över olika tidsintervaller, dessutom snabbare ju högre strömmen är). Så spikar på 16-17 kW är inte orimligt under någon/några sekunder i de flesta hushåll med 20A.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
16kw @ 230V är typ 70A under hälften av vad batteriet levererar. Men klarar verkligen en 20A säkring 70A ens kortare stunder?

• Haha
Nissens
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
16kw @ 230V är typ 70A under hälften av vad batteriet levererar. Men klarar verkligen en 20A säkring 70A ens kortare stunder?
Men bara 40A vid 400V

Sittställning
jag kan gjort en tankevurpa, jag tog min kWh per timme och tänker att det var mina spikar. Men jag har inte mätt mina spikar så jag vet faktiskt inte vad som är idag. Men med batteri kommer jag kunna se det. Men med matlagning, jordvärme från 01, och 3 st luft luft garanterar jag mina spikar är ganska höga 🫣

jag kan gjort en tankevurpa, jag tog min kWh per timme och tänker att det var mina spikar. Men jag har inte mätt mina spikar så jag vet faktiskt inte vad som är idag. Men med batteri kommer jag kunna se det. Men med matlagning, jordvärme från 01, och 3 st luft luft garanterar jag mina spikar är ganska höga 🫣
De lär inte vara 200A höga :)

Edit: men invertern äter väl lite effekt.

För att mätas ska dina "spikar" vara under en hel timme.

Om du snittar 3 kWh med värme och annat konstant och sedan slår på en spis/ugn som drar 3 kW men bara under 15 minuter (= 0,75 kWh) så har din "spik" blivit 3,75 kWh.

Slår du på spisen 5 minuter före hel timme blir spiken den 1:a timmen 3,25 kWh och nästa timme 3,5 kWh

EDIT: insåg nu att det INTE var effektavgift det handade om 😮

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
trefas naturligtvis...

Nissens
Du får gärna bidra med en kalkyl för dina påståenden du lagt i tråden. Är genuint intresserad av fakta.
Det är lätt att googla priser.
Jag är mer nyfiken på kalkylen som visar att man får tillbaka investeringen i ett tillräckligt stort batteri.
Jag tror inte på det förrän jag ser det.

Själv har jag klippt effekttopparna med hjälp av den funktionen i laddboxen/effektvakten som Tibber har.

pacman42 pacman42 skrev:
trefas naturligtvis...
Spis och värmepump mao om man inte köpt sieg heil-bil
Räcker lätt med 200A då

edit: Man kan ju använda bilen som batteri btw

Nissens
Du har bott i lägenhet för länge så har du inte koll på trefas…

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Q
Spis och värmepump mao om man inte köpt sieg heil-bil
Räcker lätt med 200A då

edit: Man kan ju använda bilen som batteri btw
Du har tre faser in i ditt nya hus. Du behöver inte ha trefaslaster för att utnyttja dessa tre faser. Du delar upp dessa helst jämnt fördelade över diverse enfaslaster.

En helt ny värld kommer öppna sig när du skaffar hus...

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det där har jag också tänkt på.

Speciellt när jag har en familj med många barn och de ställer till om man ska planera allt i minsta detalj. Redan idag ryker det 20A huvudsäkringar titt som tätt.

Sen kan huset stå med princip noll uttag när ingen är hemma. Då skulle batteriet istället kunna jobba tex konstant uttag 6Ax3fas, lite som att slöladda elbil. Låg effekt men stor nytta i slutändan.

Man skulle tom kunna säkra ner huset till 16A och ändå utnyttja 25A pikar då och då, om man drar resterande 9A från batteriet för det har väl inte elbolaget något att göra vad som försiggår efter mätaren?!

Jag själv jobbar oregelbundna tider, vill ibland gå basta när elen är som dyrast. Ibland måste man ladda bilen speciellt pluginhybriden kommer bli jobbig ladda om man ska dra ner effekten till 6A då den går på enfas och tar därmed olidligt lång tid ladda. Den riktiga elbilen kan man ju kanske leva med att den tar nån timme längre med 3x6A. Istället för 3x16A...men pluginen vill man ju kunna ladda med 16A då den har bara enfasladdning.
Jag tolkar det som att en del elbolag i själva verket kommer minska månadskostnaden för att säkra upp huset från tex 16A-abonnemang till 25A-abonnemang, kanske ned till noll (så har det iallafall varit i Sollentuna sedan lång tid tillbaka). Eftersom effekttaxan fullt ut ska kompensera elbolaget för det potentiellt högre effektuttaget med 25A.

Om man isåfall utan extrakostnad istället kan uppgradera till 25A så kan man köra en enfas-billaddare på högre ström än 6A utan att huvudsäkringarna löser ut. Det slår ju potentiellt lite på effekttaxan, men som du påpekar så ger ju alternativet 6A orimligt lång laddtid.

Rent allmänt så får man väl se det som att effektavgifterna kan vara sämre för plugin-hybrider (beroende givetvis på vilket körmönster man har) jämfört med för rena elbilar. Sannolikheten att man kommer hem med tomt batteri är ju större med en plugin-hybrid, och om man ska vidare redan samma dag utan att köra på bensin så behöver man hög laddeffekt. En ren elbil har man större marginal med, givet att man inte dagligen kör väldigt långa sträckor. I Sollentuna som har väldigt hög effekttaxa (135kr per kW vintertid och dagtid) är resultatet att plugin-hybrid-ägare väljer att köra på bensin om bilens batteri är tomt, snarare än att snabb-ladda bilen på tider med hög effekttaxa.

Om man ska full-ladda en plugin-hybrid helt och hållet med hjälp av ett stationärt batteri så behöver ju detta vara rätt stort i det fall det även ska täcka husets övriga elbehov under tex 12 timmar med hög effekttaxa. Mkt större än det TS skissat på

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det är lätt att googla priser.
Jag är mer nyfiken på kalkylen som visar att man får tillbaka investeringen i ett tillräckligt stort batteri.
Jag tror inte på det förrän jag ser det.

Själv har jag klippt effekttopparna med hjälp av den funktionen i laddboxen/effektvakten som Tibber har.
Och jag är nyfiken på din kalkyl. Svara upp nu snälla.

Nissens
Och jag är nyfiken på din kalkyl. Svara upp nu snälla.
Vilken kalkyl?
Jag använder som sagt funktioner i Tibber som har koll på effekttopparna.

Att dyra batterier betalar sig själva har jag aldrig påstått. Men det känns overkligt att det skulle gå att få ekonomi i batterier när elräkningarna är så låga utan batterier. Det borde ta flera evigheter att få igen dom.

Hur mycket tror du att man kan spara per år med ett batteri om man redan har effektreglering?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.