Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni har ju röstat ju på sossar och miljöpartister sedan 1920, man ligger som man bäddar.
Du menar att vi aldrig haft, och (inte har) borgerliga regeringar i Sverige?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att vi aldrig haft, och (inte har) borgerliga regeringar i Sverige?
Finns ju inget borgerligt parti kvar. Men titta lita på hur fördelningen sett ut de senaste 100 åren så ser du ett mönster

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det där har jag också tänkt på.

Speciellt när jag har en familj med många barn och de ställer till om man ska planera allt i minsta detalj. Redan idag ryker det 20A huvudsäkringar titt som tätt.

Sen kan huset stå med princip noll uttag när ingen är hemma. Då skulle batteriet istället kunna jobba tex konstant uttag 6Ax3fas, lite som att slöladda elbil. Låg effekt men stor nytta i slutändan.

Man skulle tom kunna säkra ner huset till 16A och ändå utnyttja 25A pikar då och då, om man drar resterande 9A från batteriet för det har väl inte elbolaget något att göra vad som försiggår efter mätaren?!

Jag själv jobbar oregelbundna tider, vill ibland gå basta när elen är som dyrast. Ibland måste man ladda bilen speciellt pluginhybriden kommer bli jobbig ladda om man ska dra ner effekten till 6A då den går på enfas och tar därmed olidligt lång tid ladda. Den riktiga elbilen kan man ju kanske leva med att den tar nån timme längre med 3x6A. Istället för 3x16A...men pluginen vill man ju kunna ladda med 16A då den har bara enfasladdning.
16A enfas går ju hur bra som helst om du har effektvakt. Det tar tre timmar att ladda min laddhybrid på enfas med 16A, men då har jag bara tunga förbrukare kopplade till matlagning på den fasen. Jag har 20A huvudsäkring och har inga problem med detta.

Jag har dock två laddfordon och en badtunna så jag krämar på ordentligt på nätterna dock.

Q
Om vi går tillbaka till TS ursprungliga idé så misstänker jag att den lösningen faller på effektuttaget också.

Batteripaket brukar klara 0,5C i urladdningsström. I en villa har man ofta korta peakar som överstiger säkringarna. Hur klarar ett litet batteripaket detta?

Dvs det räcker inte att ha en litet batteri som kontinuerligt laddas/laddas ur på det sättet som föreslås (förslaget var att alltid gå via batteri/omformare och koppla inkommande direkt via batteriet).

Man behöver ha huset kopplat mot elnätet parallellt och sen bara komplettera med vad batteriet förmår om man inte ska ha ett väldigt stort batteri som klarar effekten ensamt.

Det är ju det normala sättet att koppla in ett hemmabatteri men jag förstår TS förslag som nån sorts passthrough laddning där inkommande el alltid går via ett rätt litet batteri (för att få det billigt?).

T
Ni har ju röstat ju på sossar och miljöpartister sedan 1920, man ligger som man bäddar.
Om det var sosse politik på Energimyndigheten så skulle effektavgifterna inte finnas, det var under sossarna som hela Sveriges elnät byggdes utan effektavgifter.

Att betala igen för något som vi alla redan betalat, betala till privatägda bolag, det är anti sosse, mer borgerlig politik än moderaterna. Det är typiskt amerikanisering att man kan aldrig köpa något man kan bara subscriba på en tjänst som ständigt ökar i pris och blir sämre.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Tyvärr är batterier snordyra, och billiga kinabatterier har kortare livslängd.
Du får gärna bidra med en kalkyl för dina påståenden du lagt i tråden. Är genuint intresserad av fakta.

Q qvirre skrev:
Om vi går tillbaka till TS ursprungliga idé så misstänker jag att den lösningen faller på effektuttaget också.

Batteripaket brukar klara 0,5C i urladdningsström. I en villa har man ofta korta peakar som överstiger säkringarna. Hur klarar ett litet batteripaket detta?

Dvs det räcker inte att ha en litet batteri som kontinuerligt laddas/laddas ur på det sättet som föreslås (förslaget var att alltid gå via batteri/omformare och koppla inkommande direkt via batteriet).

Man behöver ha huset kopplat mot elnätet parallellt och sen bara komplettera med vad batteriet förmår om man inte ska ha ett väldigt stort batteri som klarar effekten ensamt.

Det är ju det normala sättet att koppla in ett hemmabatteri men jag förstår TS förslag som nån sorts passthrough laddning där inkommande el alltid går via ett rätt litet batteri (för att få det billigt?).
De flesta 300 Ah 12.8V batterier ligger på 200A (0,67C) så utan paralellkoppling får du 200x12.8 watt

kisumisu kisumisu skrev:
Japp och är även skillnad på batterier till bilar. T ex moderna bilar med start/stopp funktion tar död på standard 12v bly accu.
Det stämmer inte, jag har en Mitsubishi ASX från 2011 med Start stop och har bara bytt startbatteriet en gång och det var för att bilen inte kördes på 11 månader under 2020 så batteriet drogs ur helt och dog.
Den bilen har vanligt blysyra och har gått 23000 mil.

D Dilato skrev:
Det stämmer inte, jag har en Mitsubishi ASX från 2011 med Start stop och har bara bytt startbatteriet en gång och det var för att bilen inte kördes på 11 månader under 2020 så batteriet drogs ur helt och dog.
Den bilen har vanligt blysyra och har gått 23000 mil.
Jag är inne på mitt fjärde batteri på min Mitsubishi Outlander PHEV (litet batteri), men där är det dess WiFi-AP som drar ur batteriet då den är på när bilen är parkerad. Är det då under -10 grader på vinterns så sugs det batteriet ur på nolltid...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är inne på mitt fjärde batteri på min Mitsubishi Outlander PHEV (litet batteri), men där är det dess WiFi-AP som drar ur batteriet då den är på när bilen är parkerad. Är det då under -10 grader på vinterns så sugs det batteriet ur på nolltid...
Som sagt, det är inte start/stop som sänker batteriet, den lilla effekten återladdas snabbt.
Mitt batteri skulle nog också dö oftare om jag lät Dashcam vara på alltid ..

T
Sittställning Sittställning skrev:
Du får gärna bidra med en kalkyl för dina påståenden du lagt i tråden. Är genuint intresserad av fakta.
Det är inte batteriets pris, även om elektrikerna tar för installationen av ett ca 5kwh batteri lika mycket som batteriets pris. Det är invertern som kostar. Ska du kunna mata ditt hus med tex 4kw, om ditt batteri då har 0.5C behöver du 8kwh batteri eller ha 0.8C med 6kwh batteri. En inverter som kan ge dig 3 fas från detta batteri är för dyr.
Det är 3 fas elen vi har i Sverige som förstör beräkningarna, för att det finns billiga bra inverter som kan ge dig 5kw med 1 fas, du skulle kunna driva ditt hem med en sån inverter från ett batteri.
Ska du då ha en inverter som både kan ta från nätet tex 1kw max, och resten från batteriet, då igen blir det en dyr affär.

Tänker man på batteridrivning för att undvika effekttoppar, 3 fas inverter som även kan aggregera från nätet samt från batteriet, dyrt som fan. Det är dyrt eftersom komponenterna i en sån inverter är dyrt som fan.
Priset för detta blir över 100 000kr. För att undvika ca 500kr i effektavgift per månad.

Q
De flesta 300 Ah 12.8V batterier ligger på 200A (0,67C) så utan paralellkoppling får du 200x12.8 watt
Ja, det var lite min poäng. I en villa vill du nog kunna ta ut runt 22 kW peak. Då behöver du typ 3-4 strängar om 4 batterier var för att mata din växelriktare med 48V och tillräcklig marginal för effektuttaget på batteriet. Du behöver bygga/köpa en BMS för att inte elda ner huset också. Du behöver också rejäla kablar som du drar på ett vettigt sätt.

Dvs i praktiken bygger du en hemmabatterilösning, då är det nog bättre att köpa en färdig lösning och koppla den konventionellt istället.

Att bygga sin egen lösning kräver massor av kunskap tid och troligen mer pengar än de färdiga lösningarna (som du också får bidrag att installera).

Det är väldigt lite pengar att tjäna mot den stora risken för allvarliga fel och de potentiella driftstörningar som du inför.

Du tjänar troligen mycket mer på att sälja några fler timmar i bolaget än tiden du kommer behöva lägga på detta.

Men gör du det för nöjets skull så kör på!

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Sittställning
T Trolltomte skrev:
Det är inte batteriets pris, även om elektrikerna tar för installationen av ett ca 5kwh batteri lika mycket som batteriets pris. Det är invertern som kostar. Ska du kunna mata ditt hus med tex 4kw, om ditt batteri då har 0.5C behöver du 8kwh batteri eller ha 0.8C med 6kwh batteri. En inverter som kan ge dig 3 fas från detta batteri är för dyr.
Det är 3 fas elen vi har i Sverige som förstör beräkningarna, för att det finns billiga bra inverter som kan ge dig 5kw med 1 fas, du skulle kunna driva ditt hem med en sån inverter från ett batteri.
Ska du då ha en inverter som både kan ta från nätet tex 1kw max, och resten från batteriet, då igen blir det en dyr affär.

Tänker man på batteridrivning för att undvika effekttoppar, 3 fas inverter som även kan aggregera från nätet samt från batteriet, dyrt som fan. Det är dyrt eftersom komponenterna i en sån inverter är dyrt som fan.
Priset för detta blir över 100 000kr. För att undvika ca 500kr i effektavgift per månad.
Får man inte fler fördelar än det? Jag betalar inte över 100k för min installation. 10kw 3 fas inverter.

Peak shaving
Flytta förbrukning från nätet till billigare timmar
Sälja solel dyrare timmar
Laga och använda solel

Dessa poster adderas till tusen lappar, inte bara 500kr per månad. Jag har dock räknas med 200 kr per månad på effekt avgifter, inte 500.

Sittställning
Q qvirre skrev:
Ja, det var lite min poäng. I en villa vill du nog kunna ta ut runt 22 kW peak. Då behöver du typ 3-4 strängar om 4 batterier var för att mata din växelriktare med 48V och tillräcklig marginal för effektuttaget på batteriet. Du behöver bygga/köpa en BMS för att inte elda ner huset också. Du behöver också rejäla kablar som du drar på ett vettigt sätt.

Dvs i praktiken bygger du en hemmabatterilösning, då är det nog bättre att köpa en färdig lösning och koppla den konventionellt istället.

Att bygga sin egen lösning kräver massor av kunskap tid och troligen mer pengar än de färdiga lösningarna (som du också får bidrag att installera).

Det är väldigt lite pengar att tjäna mot den stora risken för allvarliga fel och de potentiella driftstörningar som du inför.

Du tjänar troligen mycket mer på att sälja några fler timmar i bolaget än tiden du kommer behöva lägga på detta.

Men gör du det för nöjets skull så kör på!
22kw är grymt i överkant?! Dom flesta idag har väl 16A, alltså 11kw?

T
Sittställning Sittställning skrev:
Får man inte fler fördelar än det? Jag betalar inte över 100k för min installation. 10kw 3 fas inverter.

Peak shaving
Flytta förbrukning från nätet till billigare timmar
Sälja solel dyrare timmar
Laga och använda solel

Dessa poster adderas till tusen lappar, inte bara 500kr per månad. Jag har dock räknas med 200 kr per månad på effekt avgifter, inte 500.
Ja, men då pratar vi inte bara kapa effekttoppar, då har du även solpaneler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.