11 654 läst ·
172 svar
12k läst
172 svar
Någon som funderat tackla effektavgifterna med batterier?
Fel, man samma kapacitet bara olika spänning, dvs 15kwh.P Processengine skrev:Om du kopplar 4 st 12,8 V batterier parallellt får du fortfarande bara 12,8 V, men du får 4x300=1200 Ah kapacitet. Du måste seriekoppla batterierna för att få upp spänningen, men då har du fortfarande bara 300 Ah. Om du gör flera grupper med seriekopplade batterier kan du sedan parallellkoppla grupperna sinsemellan för att få större kapacitet.
Kommer verkligen solcellerna lyckas att ladda 38kwh batteriet september-mars via solenergi?Sittställning skrev:
Vi har en solcellsanläggning på 9,25 kW som producerar cirka 10 000 kWh per år. Av detta säljer vi runt 6 000 kWh till nätet och använder cirka 4 000 kWh själva. Vi installerar nu ett 38 kWh-batteri för att lagra solel till kvällar och nätter, vilket gör oss självförsörjande större delen av perioden mars till september. Då har vi i snitt 30kwh per dag i "ändarna" vi har betydligt mer sommartid, mer än vi kan använda, inte ens med batteri.
När effekttarifferna införs väntas batteriet minska våra effekttoppar. Samtidigt slipper vi elöverföringsavgifter på den el vi både producerar och förbrukar själva, vilket ökar värdet av varje lagrad kilowattimme.
Tillsammans med smart styrning av luft-luftvärmepumpen och Home Assistant som anpassar värme och laster efter timpris får vi både lägre effektuttag, högre egenanvändning och bättre utnyttjande av solcellsanläggningen.
Jag tror det är ett bra läge att skaffa batteri nu, jag räknar mellan 5-8tkr besparing per år.
Hur tänker ni vintertid?
Antar att ni kör på tim/kvartpris och kommer ladda batterierna på natten?
Jag tänker att det är vintertid man vill använda batteriet mest och där man kan reducera kostnaderna?
Dvs Hur går kalkylen ihop vintertid undrar jag väl..
vissa dagar nej, men i snitt kommer den klara det. Finns det en produktion på 30kwh och en förbrukning på det eller mindre så räknar jag att vi klarar oss bra utan nätet.R robbbbe skrev:Kommer verkligen solcellerna lyckas att ladda 38kwh batteriet september-mars via solenergi?
Hur tänker ni vintertid?
Antar att ni kör på tim/kvartpris och kommer ladda batterierna på natten?
Jag tänker att det är vintertid man vill använda batteriet mest och där man kan reducera kostnaderna?
Dvs Hur går kalkylen ihop vintertid undrar jag väl..
Februari har ca 400kwh producerat, oktober ca 500kwh så vi är inte helt nakna då, detta räknar jag går helt till egen förbrukning där vi idag har svårt att förbruka den vettigt
Vintertid kommer vi ladda på timpris och förbruka när det är dyrt på timpris precis som du misstänker.
Ska ärligt säga att jag inte räknat på hur mycket jag kommer spara på att flytta inköp av el vintertid utan räknar nästan det som bonus. Det blir garanterat billigare än idag.
Letade min kalkyl men hittar ej den nu, hade den i chatgpt men hittar ej den
Enklaste "batteritekniken" för solpaneler är att låta dessa värma varmvatten till kranen i en gammaldags VVB innan det kommer till BVP/FLVP. Då behöver inte BVP/FLVP värma vatten alls och man kan använda el till att värma huset istället. Iom att VVB värmer vattnet innan värmepumpen så kommer dessutom inte vattnet att bli kallt ens om flera duschar i rad. Man har ju helt plötsligt fått mycket större VVB "i värmepumpen". Om dessutom varmvattnet är varmare än vattnet i värmepumpens tank så värmer man huset med solceller också på höst och vår (och sommar om man har det behovet).
Man kan visserligen inte sälja överskottsel till nätet, men man sparar in komplexitet i systemet. Solpaneler direkt på en VVB, så enkelt det kan bli...
...har man dessutom badtunna/pool så kan man på sommaren värma denna också utan att ha solpanelerna "on grid". Säg att man på detta sätt kan spara in 1 kr/kWh i snitt, i mitt hus skulle jag på detta sätt kunna spara in 6-7 kWh per dygn (jag har badtunna) om uppvärmningen görs av solpaneler allena. Detta fungerar kanske 180 dagar per år, så 2000kr per år sparar man där. Sedan är det bara att räkna på hur dyr anläggning man har råd med...
Men nu har jag ju ingen effekttariff på sommaren och enbart på dagtid, så jag har det lite lättare. Vattnet i min VVB (i FLVP) räcker hela dagen och kan därför värmas när elpriset är som lägst (på nätterna på vintern och på dagen på sommaren). Och helt plötsligt föll (nästan) hela idén. Det går ju fortfarande värma en ack-tank på natten när jag inte har effekttariff, men nu måste man börja räkna på COP på FLVP, hur många timmar man sparar in osv, det blir jobbigt. Solpaneler kan jag på detta sätt bara räkna hem för varmvatten och lite värme och då inte fler än fyra stycken.
Badtunnans vatten skall jag förvara i en tank i garaget istället, då behöver jag inte värma så mycket varje dygn. Jag borde vara klar med detta, men mycket annat har kommit emellan. Jag värmer dessutom i princip enbart på nätterna och då till en högre temperatur än jag skall bada i.
Det finns så många saker som är enklare att göra än att stoppa in batterier och sätta solpaneler på taket, om man vill spara in pengar vill säga...
Man kan visserligen inte sälja överskottsel till nätet, men man sparar in komplexitet i systemet. Solpaneler direkt på en VVB, så enkelt det kan bli...
...har man dessutom badtunna/pool så kan man på sommaren värma denna också utan att ha solpanelerna "on grid". Säg att man på detta sätt kan spara in 1 kr/kWh i snitt, i mitt hus skulle jag på detta sätt kunna spara in 6-7 kWh per dygn (jag har badtunna) om uppvärmningen görs av solpaneler allena. Detta fungerar kanske 180 dagar per år, så 2000kr per år sparar man där. Sedan är det bara att räkna på hur dyr anläggning man har råd med...
Men nu har jag ju ingen effekttariff på sommaren och enbart på dagtid, så jag har det lite lättare. Vattnet i min VVB (i FLVP) räcker hela dagen och kan därför värmas när elpriset är som lägst (på nätterna på vintern och på dagen på sommaren). Och helt plötsligt föll (nästan) hela idén. Det går ju fortfarande värma en ack-tank på natten när jag inte har effekttariff, men nu måste man börja räkna på COP på FLVP, hur många timmar man sparar in osv, det blir jobbigt. Solpaneler kan jag på detta sätt bara räkna hem för varmvatten och lite värme och då inte fler än fyra stycken.
Badtunnans vatten skall jag förvara i en tank i garaget istället, då behöver jag inte värma så mycket varje dygn. Jag borde vara klar med detta, men mycket annat har kommit emellan. Jag värmer dessutom i princip enbart på nätterna och då till en högre temperatur än jag skall bada i.
Det finns så många saker som är enklare att göra än att stoppa in batterier och sätta solpaneler på taket, om man vill spara in pengar vill säga...
Det där har jag också tänkt på.AndersMalmgren skrev:
Jag tänker man sätter batterierna på inkommande laddar dem på låg effekt hela tiden och låter huset drivas av dessa istället för av elnätet. Storleken på batteriet måste ju vara tillräckligt så det räcker även vid låg laddeffekt.
Går köpa billiga lifepo4 från kina. Tänker jag galet eller är det en bra ide?
Speciellt när jag har en familj med många barn och de ställer till om man ska planera allt i minsta detalj. Redan idag ryker det 20A huvudsäkringar titt som tätt.
Sen kan huset stå med princip noll uttag när ingen är hemma. Då skulle batteriet istället kunna jobba tex konstant uttag 6Ax3fas, lite som att slöladda elbil. Låg effekt men stor nytta i slutändan.
Man skulle tom kunna säkra ner huset till 16A och ändå utnyttja 25A pikar då och då, om man drar resterande 9A från batteriet för det har väl inte elbolaget något att göra vad som försiggår efter mätaren?!
Jag själv jobbar oregelbundna tider, vill ibland gå basta när elen är som dyrast. Ibland måste man ladda bilen speciellt pluginhybriden kommer bli jobbig ladda om man ska dra ner effekten till 6A då den går på enfas och tar därmed olidligt lång tid ladda. Den riktiga elbilen kan man ju kanske leva med att den tar nån timme längre med 3x6A. Istället för 3x16A...men pluginen vill man ju kunna ladda med 16A då den har bara enfasladdning.
Tyvärr är batterier snordyra, och billiga kinabatterier har kortare livslängd.kisumisu skrev:
Det där har jag också tänkt på.
Speciellt när jag har en familj med många barn och de ställer till om man ska planera allt i minsta detalj.
Sen kan huset stå med princip noll uttag när ingen är hemma. Då skulle batteriet istället kunna jobba tex konstant uttag 6Ax3fas, lite som att slöladda elbil. Låg effekt men stor nytta i slutändan.
Man skulle tom kunna säkra ner huset till 16A och ändå utnyttja 25A om man drar resterande 9A från batteriet för det har väl inte elbolaget något att göra vad som försiggår efter mätaren?!
Jag själv jobbar oregelbundna tider, vill ibland gå basta när eleb är som dyrast. Ibland måste man ladda bilen speciellt pluginhybriden kommer bli jobbig ladda om man ska dra ner effekten till 6A då den går på enfas och tar därmed olidligt lång tid ladda.
Visst är det väl så. Men batterier utvecklas helatiden. Man har redan nu kommit på batterilösningar som klarar massa laddningar/urladdningar och ska vara tom billigare än elbilsbatterier.Nissens skrev:
Men har just den nackdelen att de väger mer, är mer otympliga, tål inte minusgrader = går ej använda till elbil. Men vad spelar det för roll om batteriet är otympligt, tål ej frost osv om den är fast placerad i huset? Man behöver inte ens ha det inne på själva boytan men går ju alltid bygga in i t ex en friggeboda 😉
Visst det här är kanske lite framtidsscenario....men är väl inte omöjligt?
Sen att batterier kostar är väl mest att de är just anpassade till en viss bil, bilmärket skall ha sin vinst precis som det är med allt annat gällande bilar. Inte är originaldelar billiga. Så är det väl med dagens hemmabaterier till t ex solceller? Man gör bara en massa vinst på delar som i själva verket inte är så dyra.
Sen är det lite fel säga att alla Kinaprylar är dåliga. Däremot tar man ju alltid en chansning när det gäller t ex Aliexpress beställningar 😉
Finns mycket roligt där och har elektronik som är köpt därifrån som faktist ännu efter 10-15år fungerar tillskillnad mot vissa "märkesvaror" som är gjorda för att paija inom 10år!
Redigerat:
Nu är jag inte elektriker men om du seriekopplar 4 st 12,8v batterier för du en 51,2volt bank * 300ah ger 15 360wh iP Processengine skrev:Om du kopplar 4 st 12,8 V batterier parallellt får du fortfarande bara 12,8 V, men du får 4x300=1200 Ah kapacitet. Du måste seriekoppla batterierna för att få upp spänningen, men då har du fortfarande bara 300 Ah. Om du gör flera grupper med seriekopplade batterier kan du sedan parallellkoppla grupperna sinsemellan för att få större kapacitet.
Kapacitet vilket är samma som en parallelkopplad bank på 12.8v * 1200ah = 15 360wh. Så vad jag förstår är det i princip samma kapacitet.
Jag är också en hobbyelektriker.H hellem skrev:
Men jag antar det där är ett kort uttag den klarar av typ enslags start till tex startmotor till en bil?!
Jag gjorde det du beskriver, men i mindre skala. En av mina barn fick en "elmoppe" som skulle gå på 12v.
Men istället för att köpa en "dyr bly batteri" tänkte jag seriekoppla en massa AA batterier av NiMH typ. Men det fungerade ju inte alls så bra jodå moppen rullade men batterierna blev riktigt varma så jag struntade i den iden sen.
Blev i slutändan en blybatteri men som jag hittade billigt i Finland (andra skatteregler).
Ja, batterier har ju olika möjligheter till effektuttag som inte siffrorna ovan förtäljer. Det brukar finnas i specenkisumisu skrev:
Jag är också en hobbyelektriker.
Men jag antar det där är ett kort uttag den klarar av typ enslags start till tex startmotor till en bil?!
Jag gjorde det du beskriver, men i mindre skala. En av mina barn fick en "elmoppe" som skulle gå på 12v.
Men istället för att köpa en "dyr bly batteri" tänkte jag seriekoppla en massa AA batterier av NiMH typ. Men det fungerade ju inte alls så bra jodå moppen rullade men batterierna blev riktigt varma så jag struntade i den iden sen.
Blev i slutändan en blybatteri men som jag hittade billigt i Finland (andra skatteregler).
Japp och är även skillnad på batterier till bilar. T ex moderna bilar med start/stopp funktion tar död på standard 12v bly accu.H hellem skrev:
Sen är det ju ren idioti (eller business?) när man lägger in små mopedbatterier till nya bilar. Äger själv en Varta Silver på 100Ah som det inte finns en chans ens att den skulle gå till min elbil där jag skulle behöva byta 12v batteriet. Får inte plats till min hybridbil heller.
Får inte ens plats till mina kompisars nyare Volvo och då pratar vi ändå gamla från runt 2010.
Medans den fick galant plats till min gamla Volvo V70 årsmodell 2000. Hade aldrig några batteriproblem med den bilen! Startade i alla väder 👍
Redigerat:
Varför slår inte Svensken näven i bordet istället när det gäller effekttarifferna? Det är ju helt vansinnigt för konsumenterna som bara blir utsugna om och om igen av energibolagen.AndersMalmgren skrev:
Jag tänker man sätter batterierna på inkommande laddar dem på låg effekt hela tiden och låter huset drivas av dessa istället för av elnätet. Storleken på batteriet måste ju vara tillräckligt så det räcker även vid låg laddeffekt.
Går köpa billiga lifepo4 från kina. Tänker jag galet eller är det en bra ide?
Bara som ett exempel kan nämnas att nu kan vi ju inte ens förbruka el när det finns massor av den som ledig kapacitet, d.v.s. när elen är billig. Detta medför att konkurransen på övrig tid ökar och med det ökar priset på elen. Och det här svamlet om att ta ner effekttoppar är ju bara ett teoretiskt fjolleri. Det funkar ju inte i verkligheten. Dom enda som kan tjäna på detta är energibolagen samt Svenska kraftnät och såklart Svenska staten vars momsintäkter ökar i takt med att vi får enligt svammlet ledig kapacitet på ledningarna. I teorin ska då SydSverige kunna sälja mer el utomlands men det kommer inte att fungera eftersom konkurransen om elen på dyr tid ökar. D.v.s. när vi har ont om el. Detta åter igen för att vi inte tillåts använda el när det finns ledig kapacitet och vi t.o.m. har minuspriser. Detta kommer som ett brev på posten att ge än större minuspriser som en följd av denna väldigt dåligt genomtänkta idén. Hur hamnade vi i det här egentligen och vår EXPERTMYNDIGHET som dom kallar sig (Energi myndigheten) Ei har gett nätleverantörerna fria händer att konstruera egna regler för hur detta ska fungera utan att det ska bli dyrare för kunden. Eller som dom uttrycker sig ska ge kunderna en kostnadsneutral prisbild.
Alla inser väl förhoppningsvis att det här inte blir som Ei påstår utan det är vi kunder som får stå där och betala kalaset för vår förståndshandikappade energimyndighet. Eller det kanske heter intellektuell funktionsnedsättning?
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Ni har ju röstat ju på sossar och miljöpartister sedan 1920, man ligger som man bäddar.P Peter__1 skrev:Varför slår inte Svensken näven i bordet istället när det gäller effekttarifferna? Det är ju helt vansinnigt för konsumenterna som bara blir utsugna om och om igen av energibolagen.
Bara som ett exempel kan nämnas att nu kan vi ju inte ens förbruka el när det finns massor av den som ledig kapacitet, d.v.s. när elen är billig. Detta medför att konkurransen på övrig tid ökar och med det ökar priset på elen. Och det här svamlet om att ta ner effekttoppar är ju bara ett teoretiskt fjolleri. Det funkar ju inte i verkligheten. Dom enda som kan tjäna på detta är energibolagen samt Svenska kraftnät och såklart Svenska staten vars momsintäkter ökar i takt med att vi får enligt svammlet ledig kapacitet på ledningarna. I teorin ska då SydSverige kunna sälja mer el utomlands men det kommer inte att fungera eftersom konkurransen om elen på dyr tid ökar. D.v.s. när vi har ont om el. Detta åter igen för att vi inte tillåts använda el när det finns ledig kapacitet och vi t.o.m. har minuspriser. Detta kommer som ett brev på posten att ge än större minuspriser som en följd av denna väldigt dåligt genomtänkta idén. Hur hamnade vi i det här egentligen och vår EXPERTMYNDIGHET som dom kallar sig (Energi myndigheten) Ei har gett nätleverantörerna fria händer att konstruera egna regler för hur detta ska fungera utan att det ska bli dyrare för kunden. Eller som dom uttrycker sig ska ge kunderna en kostnadsneutral prisbild.
Alla inser väl förhoppningsvis att det här inte blir som Ei påstår utan det är vi kunder som får stå där och betala kalaset för vår förståndshandikappade energimyndighet. Eller det kanske heter intellektuell funktionsnedsättning?
När många har reducerat lasten dagtid med batterier sjunker priset på el och när uttaget på natten ökar så stiger det.
Kan var bra på kort sikt men oklart hur framtiden ser ut och det är lång återbetalningstid för en sådan installation.
Kan var bra på kort sikt men oklart hur framtiden ser ut och det är lång återbetalningstid för en sådan installation.