11 656 läst ·
172 svar
12k läst
172 svar
Någon som funderat tackla effektavgifterna med batterier?
Skulle nog behöva isolera då, huset är inte bra på att lagra värme. K märkt 30talsfunkis krångligt/dyrt att göra något effektivt på den fronten.tveksamt skrev:
Varmvattenvärmning på natten kan ju vara värt det. Sedan sätter sig värmen i huset också. Det tar några timmar innan ett par timmars höjning gått ur mitt hus. Så jag stänger av LLVP/FLVP under frukosttimmarna och under middagen. Den kör inte heller när badtunnan kör.H hellem skrev:
Jag bor i hus 3 personer hade en effekt avgift på 54 kr, lever som vi alltid gjort för mig inte lönsamt att tänka på det .AndersMalmgren skrev:
Jag tänker man sätter batterierna på inkommande laddar dem på låg effekt hela tiden och låter huset drivas av dessa istället för av elnätet. Storleken på batteriet måste ju vara tillräckligt så det räcker även vid låg laddeffekt.
Går köpa billiga lifepo4 från kina. Tänker jag galet eller är det en bra ide?
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Du tjänar inte på det. Du reducerar din kostnad. Så till pacmans ursprungliga kommentar då, om alla reducerar sitt effektuttag (tar ansvar) så betyder det att nätet mår bättre Och att närbolagen tjänar mindre pengar. Dom två sistnämnda är inte populära. Nätbolagen och staten vill inte att lösningen på ett problem de skapat kommer med lägre intäkter för dem.Dennan4 skrev:
Man kan tjäna eller förlora på en förändring av avgiftsstruktur, ordet har en bredare betydelse än du tillskriver det.V Viktorbyggahus skrev:Du tjänar inte på det. Du reducerar din kostnad. Så till pacmans ursprungliga kommentar då, om alla reducerar sitt effektuttag (tar ansvar) så betyder det att nätet mår bättre Och att närbolagen tjänar mindre pengar. Dom två sistnämnda är inte populära. Nätbolagen och staten vill inte att lösningen på ett problem de skapat kommer med lägre intäkter för dem
Om alla reducerar sitt effektuttag så nätbolagen därigenom får mindre intäkter kortsiktigt så har dom fortfarande sin intäktsram intakt så dom kan ta ut mellanskillnaden på annat håll efterföljande år. Däremot skulle det på lång sikt minska investeringsbehov för nätägaren, vilket gynnar både nätägare och dess användare.
Något tråkigt att ta med i beräkningarna är att det finns förluster vid såväl laddning som urladdning. Totalt får man det som kallas round-trip efficiency (verkningsgrad för laddning + urladdning). För bra batterier är effektiviteten kring 90%, och förlusterna kring 10%. Du får ut kanske 0.9kWh i huset på varje 1.0kWh du använder från nätet för att ladda batteriet.AndersMalmgren skrev:
Jag tänker man sätter batterierna på inkommande laddar dem på låg effekt hela tiden och låter huset drivas av dessa istället för av elnätet. Storleken på batteriet måste ju vara tillräckligt så det räcker även vid låg laddeffekt.
Går köpa billiga lifepo4 från kina. Tänker jag galet eller är det en bra ide?
De billigare kinabatterierna kanske rent av har sämre round-trip, och då kanske du istället har 20% förluster …
Lägg därtill att de tar plats, ökar risken för brand, risken att det krånglar med mjuk- eller hårdvara …
Med billiga kina lithium batterier så finns det två väldigt viktiga frågor!AndersMalmgren skrev:
1, Har dom verkligen den Ah som sägs?
Det är OERHÖRT vanligt att dom är över speccade och har lägra Ah. Det är inte ovanligt med under halva!
2, Hur länge håller dom?
Och det är då frågan om livstiden i sig (dvs antal laddningar tills döda) men även hur många laddningar klarar dom av innan dom börjar tappa Ah!
Ganska vanligt att dom inte klarar av speciellt många laddningar innan dom börjar tappa orken och sen dö rätt tidigt.
Har använt 18650 batterier i 20+ år nu och har sett/läst om en hel del bedrövliga batterier.
Tex att dom haft under en tiondel mAh som det sades, heller varför inte ett väldigt högt mAh som hade runt hälften och som sedan märkbart tappade mAh vid varje laddning och 12 olika batterier dog mellan 10-15 laddningar.
Visst det var ett tag sedan så risken för så otroligt dåliga batterier är troligen betydligt lägre idag, dock inte helt borta och risken för halvtaskiga batterier är fortfarande hög idag!
Så man köper enbart från nån kina butik/säljare/annons som många har köpt ifrån och lämnat mängder med bra omdömen?
Eeeeehhhh!
Kanske det är väldigt vanligt att dom började sälja rätt bra batterier och sen byter till betydligt sämre och man får skit istället för bra batterier som man trodde.
Och DETTA händer IDAG!!!
Vi har en solcellsanläggning på 9,25 kW som producerar cirka 10 000 kWh per år. Av detta säljer vi runt 6 000 kWh till nätet och använder cirka 4 000 kWh själva. Vi installerar nu ett 38 kWh-batteri för att lagra solel till kvällar och nätter, vilket gör oss självförsörjande större delen av perioden mars till september. Då har vi i snitt 30kwh per dag i "ändarna" vi har betydligt mer sommartid, mer än vi kan använda, inte ens med batteri.R robbbbe skrev:
När effekttarifferna införs väntas batteriet minska våra effekttoppar. Samtidigt slipper vi elöverföringsavgifter på den el vi både producerar och förbrukar själva, vilket ökar värdet av varje lagrad kilowattimme.
Tillsammans med smart styrning av luft-luftvärmepumpen och Home Assistant som anpassar värme och laster efter timpris får vi både lägre effektuttag, högre egenanvändning och bättre utnyttjande av solcellsanläggningen.
Jag tror det är ett bra läge att skaffa batteri nu, jag räknar mellan 5-8tkr besparing per år.
Förutsatt att huset håller värmen så skall man ju lyckas balansera det mot att ha svalt i sovrummen också. Jag har ogärna över 20 grader i sovrummet med extra tunt täcke och barnen verkar brås på mig. Hustrun kör med tjockare täcke för att kompensera.tveksamt skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Finns en bra kanal som reviewar billiga batterierG grizzly666 skrev:Med billiga kina lithium batterier så finns det två väldigt viktiga frågor!
1, Har dom verkligen den Ah som sägs?
Det är OERHÖRT vanligt att dom är över speccade och har lägra Ah. Det är inte ovanligt med under halva!
2, Hur länge håller dom?
Och det är då frågan om livstiden i sig (dvs antal laddningar tills döda) men även hur många laddningar klarar dom av innan dom börjar tappa Ah!
Ganska vanligt att dom inte klarar av speciellt många laddningar innan dom börjar tappa orken och sen dö rätt tidigt.
Har använt 18650 batterier i 20+ år nu och har sett/läst om en hel del bedrövliga batterier.
Tex att dom haft under en tiondel mAh som det sades, heller varför inte ett väldigt högt mAh som hade runt hälften och som sedan märkbart tappade mAh vid varje laddning och 12 olika batterier dog mellan 10-15 laddningar.
Visst det var ett tag sedan så risken för så otroligt dåliga batterier är troligen betydligt lägre idag, dock inte helt borta och risken för halvtaskiga batterier är fortfarande hög idag!
Så man köper enbart från nån kina butik/säljare/annons som många har köpt ifrån och lämnat mängder med bra omdömen?
Eeeeehhhh!
Kanske det är väldigt vanligt att dom började sälja rätt bra batterier och sen byter till betydligt sämre och man får skit istället för bra batterier som man trodde.
Och DETTA händer IDAG!!!
https://youtube.com/@willprowse?si=by8H5KL01c06amos
Han underhåller en lista av rekomenderade batterier som verkar bra
Om du kopplar 4 st 12,8 V batterier parallellt får du fortfarande bara 12,8 V, men du får 4x300=1200 Ah kapacitet. Du måste seriekoppla batterierna för att få upp spänningen, men då har du fortfarande bara 300 Ah. Om du gör flera grupper med seriekopplade batterier kan du sedan parallellkoppla grupperna sinsemellan för att få större kapacitet.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Sorry menade köra seriellt och parallelt. Men frågan är om 4x300 Ah inte räcker för att fånga topparna så då blir det ju 4 seriellt för att få upp volten till något användbart för invertern. Edit: men man kanske måste köra pararellt också för att få upp effekten dock. Får räkna på det.P Processengine skrev:Om du kopplar 4 st 12,8 V batterier parallellt får du fortfarande bara 12,8 V, men du får 4x300=1200 Ah kapacitet. Du måste seriekoppla batterierna för att få upp spänningen, men då har du fortfarande bara 300 Ah. Om du gör flera grupper med seriekopplade batterier kan du sedan parallellkoppla grupperna sinsemellan för att få större kapacitet.
Edit: kapaciteten är konstant btw.
Redigerat: