11 656 läst ·
172 svar
12k läst
172 svar
Någon som funderat tackla effektavgifterna med batterier?
Jag håller med. Men ibland så blir det inte riktigt som man tänkt...Q qvirre skrev:Hela den där tråden hade kunnat undvikas om man smartstyr smart...
All hemautomatisering måste vara helt dold för användarna, den ska bara fungera utan att någon behöver göra någon aktiv åtgärd. Allt annat är dömt att misslyckas.
Varmvatten får naturligtvis inte ta slut när någon tar en välförtjänt lång dusch på höglasttid. Det löser man man stor acctank som laddas på låglasttid.
Kör någon ugn, tvättmaskin etc samtidigt så stänger värmen, pool, billaddning, spabad etc av en stund bara.
Man får bara göra saker som inte minskar komforten. Det går utmärkt att spara runt 30-40% av elpriset samt kapa ner topparna rejält utan att behöva sova ensam.
Helt rätt tänkt. Det finns t o m sätt att beräkna storleken på batteriet du behöver om du vill kapa effekt-topparna, för en som förbrukar tex 700kwh per mån, med 4kwh som topp nästan varje dag, räcker det faktiskt med 4kwh batteri för att släta ut topparna till att vara runt 1kwh. Speciellt med tanke på att batteriet inte behöver urladdas varje timme i 12 timmar, det räcker med 30min urladdning under en timme för att kapa den timmen till hälften.AndersMalmgren skrev:
Jag tänker man sätter batterierna på inkommande laddar dem på låg effekt hela tiden och låter huset drivas av dessa istället för av elnätet. Storleken på batteriet måste ju vara tillräckligt så det räcker även vid låg laddeffekt.
Går köpa billiga lifepo4 från kina. Tänker jag galet eller är det en bra ide?
Men kostnaden för installationen av batteriet och sen en inverter när du ska både ta 1kw från nätet och batteriet, då blir det över plötsligt för dyrt. Främst är det installationen och invertern som kostar.
Nej, man kan inte tjäna på effektavgiften, men man kan spara.V Viktorbyggahus skrev:
Det är klart att nätägaren tar ut det den kan, men det har inte med effektavgiften att göra, det är så systemet tillåter dem att göra helt enkelt.
Äh jag kör på 38kw batteri, det kostar lite mer men då kan jag också ha lite kul med att optimera användningen. Tänker lite att det är bra att sprida risken. Lite paneler, lite batteri, lite börsen, lite boende osv. Eller ja vissa poster är inte är lite lite 
Mitt mål är att helt undvika dyra timmar
Mitt mål är att helt undvika dyra timmar
Hur lång livstid tror du att du får med de batterierna?AndersMalmgren skrev:
Jag tänker man sätter batterierna på inkommande laddar dem på låg effekt hela tiden och låter huset drivas av dessa istället för av elnätet. Storleken på batteriet måste ju vara tillräckligt så det räcker även vid låg laddeffekt.
Sannolikt går det inte ihop ekonomiskt.
Hur många år tar det att få tillbaka investeringen menar du?Sittställning skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jo men du måste nog beskriva förutsättningarna bättre, huset Bromma?-fjärrvärme? Elbil?AndersMalmgren skrev:
Sen är det ju inte bara att köpa batterier, made in china eftersom det behövs mer utrustning samt inkoppling av elektriker för x tusen kronor. Kanske finns vettigare saker som är mer angelägna i huset?
Det beror ju på vad du har för storförbrukare också. Elbil? Badtunna/pool? Elvärme/värmepump?H hellem skrev:
Jag har huvuddelen av min förbrukning på natten. Men jag har två laddbilar, badtunna, LLVP och FLVP med APIer så att jag kan styra dem. Men å andrasidan, har man inte dessa storförbrukare så finns det inte mycket att vinna på optimering mot effekttariffen - oavsett om man använder batterier eller flyttar på lasten.
Inget av de sakerna förutom bergvärme då. Den kan jag så klart köra hårt på nätterna men att ha varmt på natten vet jag inte vad det tjänar tillpacman42 skrev:
Det beror ju på vad du har för storförbrukare också. Elbil? Badtunna/pool? Elvärme/värmepump?
Jag har huvuddelen av min förbrukning på natten. Men jag har två laddbilar, badtunna, LLVP och FLVP med APIer så att jag kan styra dem. Men å andrasidan, har man inte dessa storförbrukare så finns det inte mycket att vinna på optimering mot effekttariffen - oavsett om man använder batterier eller flyttar på lasten.
Jag styr endast elbilen och kommer ner till 3-3.4 kW effekt trots att mitt nätbolag inte har några tider med lägre kostnad. Utan bilen skulle det kunna på runt 2.6 kW och det är svårt att komma ner under det om man har tvättmaskin hemma...H hellem skrev:
Du kan lagra värmen i huset för att slippa köra så hårt på dagen och därmed kapa dina effektavgifter.H hellem skrev:
Om det är värt det i just ditt fall är ju upp till dig.