11 660 läst ·
172 svar
12k läst
172 svar
Någon som funderat tackla effektavgifterna med batterier?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag tänker man sätter batterierna på inkommande laddar dem på låg effekt hela tiden och låter huset drivas av dessa istället för av elnätet. Storleken på batteriet måste ju vara tillräckligt så det räcker även vid låg laddeffekt.
Går köpa billiga lifepo4 från kina. Tänker jag galet eller är det en bra ide?
Du tänker rätt!AndersMalmgren skrev:
Jag tänker man sätter batterierna på inkommande laddar dem på låg effekt hela tiden och låter huset drivas av dessa istället för av elnätet. Storleken på batteriet måste ju vara tillräckligt så det räcker även vid låg laddeffekt.
Allt handlar om hur lång tid det tar innan det blir plus/minus- noll av investeringen. För att låta huset drivas av batterier så måste storleken vara därefter. Antagligen enorma.
Lite beror ju på ditt effektbehov. Kontra laddeffekten och hur du löser denna.
Det är ingen större egen analys du gjort innan- lite allmänt avslappnat snack bara. Men om du hittar batterier till superpris- har plats för dessa, och antagligen fodras också att du är elektriker, eller elektronik som yrke eller hobby.
Gör en beräkning så får du återbetalningstid, och ser om det lönar sig.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Så har ja också tänkt med min otroligt begränsade kunskap om el in och ut och effekttariffer osv.
Det ska bli intressant och se vad den samlade kunskapen säjer.
/W
Det ska bli intressant och se vad den samlade kunskapen säjer.
/W
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Precis. Inte ens fått tillträde till huset ännu. Tänkte kolla på förbrukning i vår. man kan köpa riktigt billiga 12.8v 300ah från Kina som man kopplar parallelt upp till tex 51.2v.S styren skrev:Du tänker rätt!
Allt handlar om hur lång tid det tar innan det blir plus/minus- noll av investeringen. För att låta huset drivas av batterier så måste storleken vara därefter. Antagligen enorma.
Lite beror ju på ditt effektbehov. Kontra laddeffekten och hur du löser denna.
Det är ingen större egen analys du gjort innan- lite allmänt avslappnat snack bara. Men om du hittar batterier till superpris- har plats för dessa, och antagligen fodras också att du är elektriker, eller elektronik som yrke eller hobby.
Gör en beräkning så får du återbetalningstid, och ser om det lönar sig.
Det beror ju helt på vilket elbolag man har om det ens är värt att räkna på det. Jag antar Ellevio då du bor i Stockholm, då handlar det ju om att du har halverad tariff/dubblad effekt på natten.
Rent krasst har jag svårt att se att du kan räkna hem batterier på detta. Jag ligger i mitt hus alltid under 4 kWh/h under de timmar jag är vaken (kör bilar och badtunna på natten, så då ökar det). Normalt sett ligger jag inte ens på 2 kWh/h.
Bättre då att dimensionera för topparna enbart och att använda batterier under dessa. Då kommer du undan med mycket mindre kapacitet på batterierna. Men jag tror fortfarande inte att det lönar sig.
Hos mig finns det inte en chans att räkna hem ett batteri på effekttariffen, jag betalar bara 57 kr/kW.
Tänk också att modellen för effekttariff mycket väl kan ändras snabbt om för många kommer på hur man går runt den. Att då göra stora investeringar för att komma undan är kanske en dålig idé...
Rent krasst har jag svårt att se att du kan räkna hem batterier på detta. Jag ligger i mitt hus alltid under 4 kWh/h under de timmar jag är vaken (kör bilar och badtunna på natten, så då ökar det). Normalt sett ligger jag inte ens på 2 kWh/h.
Bättre då att dimensionera för topparna enbart och att använda batterier under dessa. Då kommer du undan med mycket mindre kapacitet på batterierna. Men jag tror fortfarande inte att det lönar sig.
Hos mig finns det inte en chans att räkna hem ett batteri på effekttariffen, jag betalar bara 57 kr/kW.
Tänk också att modellen för effekttariff mycket väl kan ändras snabbt om för många kommer på hur man går runt den. Att då göra stora investeringar för att komma undan är kanske en dålig idé...
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Troligtvis sant och detta bör göra folk rasande. För det finns inget om heter gå runt den. Om du lyckas så reducerar du lasten. Om det inte är tillräckligt för nätbolagen att det helt plötsligt är högre stabilitet även om det är på bekostnad av intäkter så handlade effekttariff aldrig om balansering. Jag misstänker att detta är fallet.pacman42 skrev:
Den skall vara intäktsneutral, så det du tjänar, det skall någon annan förlora. Om för många tjänar på den, då måste man ändra modellen.V Viktorbyggahus skrev:Troligtvis sant och detta bör göra folk rasande. För det finns inget om heter gå runt den. Om du lyckas så reducerar du lasten. Om det inte är tillräckligt för nätbolagen att det helt plötsligt är högre stabilitet även om det är på bekostnad av intäkter så handlade effekttariff aldrig om balansering. Jag misstänker att detta är fallet.
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Man kan inte tjäna på effektavgiften. Men om vi leker med orden och säger "Om effektuttaget minskar såpass mycket att intäktstaket inte nås så måste prissättningen göras om" är ett fint sätt att säga att målet är att debitera så mycket som lagen tillåter - inte att reducera effekttoppar.pacman42 skrev:
Kör faktiskt så sen 3år nu. Har batterier som jag laddar på natten och sen använder det på dagen under vinterhalvåret och sen när solen kommer fram igen så laddas de även av regulator med solpaneler.
Enda du även måste ha är invertrar som ger dig 230v.
Vad det har sparat mig är för komplicerat att räkna fram fast vi haft högeffektstariffer i många år nu med våran nätägare. Har även paneler som säljer ut på nätet och min elkostnad inkl nät har varit i snitt 3-400kr/månad med detta system så jag är iallafall nöjd.
Bör även tillägga att jag bor litet på 50kwm men med eluppvärmning.
Enda du även måste ha är invertrar som ger dig 230v.
Vad det har sparat mig är för komplicerat att räkna fram fast vi haft högeffektstariffer i många år nu med våran nätägare. Har även paneler som säljer ut på nätet och min elkostnad inkl nät har varit i snitt 3-400kr/månad med detta system så jag är iallafall nöjd.
Bör även tillägga att jag bor litet på 50kwm men med eluppvärmning.
Nja, om det sker så reduceras ju effekttopparna också, två saker kan vara sanna samtidigt.V Viktorbyggahus skrev:
Allt beror på vad du har för kostnad för ditt system. Blir väldigt svårt att få det lönsamt.
Du kanske i bästa fall kan undvika 5 kW peakar. Dvs cirka 250-500 kr per månad. Troligen lägre.
Blir svårt att få igen pengarna på systemets livstid.
Med lite smart styrning av förbrukarna så kommer man rätt långt till låg kostnad.
Du kanske i bästa fall kan undvika 5 kW peakar. Dvs cirka 250-500 kr per månad. Troligen lägre.
Med lite smart styrning av förbrukarna så kommer man rätt långt till låg kostnad.
Det är så mycket billigare att styra konsumtionen. Men det påverkar ju andra också:Q qvirre skrev:Allt beror på vad du har för kostnad för ditt system. Blir väldigt svårt att få det lönsamt.
- https://www.byggahus.se/forum/threads/waf-eller-er-partners-ignorans-foer-energifragor.562749/
Hela den där tråden hade kunnat undvikas om man smartstyr smart...pacman42 skrev:
All hemautomatisering måste vara helt dold för användarna, den ska bara fungera utan att någon behöver göra någon aktiv åtgärd. Allt annat är dömt att misslyckas.
Varmvatten får naturligtvis inte ta slut när någon tar en välförtjänt lång dusch på höglasttid. Det löser man man stor acctank som laddas på låglasttid.
Kör någon ugn, tvättmaskin etc samtidigt så stänger värmen, pool, billaddning, spabad etc av en stund bara.
Man får bara göra saker som inte minskar komforten. Det går utmärkt att spara runt 30-40% av elpriset samt kapa ner topparna rejält utan att behöva sova ensam.