Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.

Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.

Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.

Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?

Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.

Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.

Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.

Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.

Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Vic&Phil och 48 till
  • Laddar…
Den enkla slutsatsen är väl att din fru är klok och praktiskt lagd och har konstaterat att det är inte värt allt bök och stök för att spara 348kr per månad.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Markus Strömberg och 348 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Redovisa extrakostnaderna/extraförbrukningen beteendet medför. Borde en ingenjör förstå.

• Gilla
Bj00rn och 10 till
  • Laddar…
Om det inte är en fråga som kan välta er ekonomi, utan mer en princip, tycker jag att du ska släppa det direkt. När man inom ett förhållande går runt och surar för något och riskerar att man bryr sig mer om en princip än om människan, är det hög tid att dra i handbromsen. Antingen för förhållandet eller för principen. Vilket som är bäst i det här fallet får du själv avgöra.

• Gilla
  • Älska
TechChad och 141 till
  • Laddar…
Nu har vi iofs varken effektavgift eller timdebitering av el. Men vi gör också rätt lite for att optimera NÄR vi använder el. Då häromåret när det var stora krisrubriker, och folk med timdebitering kunde få betala 7- 8 kr/kWh. Så började vi köra diskmaskin och tvättmaskin på timerstart, för att liiite bidra till att hålla ned effekttopparna för dem som led av höga timpriser. Samma med billaddning.

Om man nu har effektavgift, timdebitering osv. Så är jag övertygad om att det går att spara en del på att hårdoptimera elanvändningen, men det ör inte värt strulet om man skall hålla på hela tiden och tänka på när ex. diskamaskinen skall köras av den anledningen. Det är en annan femma med sådant som går att automatisera som att se till att varmvattenproduktionen inte ligger på dyraste timmen osv. Fast det gäller i så fall att styrningen verkligen fungerar bra, så man inte står där och får duscha kallt en morgon, för att något blev fel med styrningen. Det behövs inte så många sådana incidenter innan styrningen skrotas.

• Gilla
johel572 och 15 till
  • Laddar…
Fairlane
Det jag tycker är mest störande i er relation är nog att hon verkar strunta i din profession. Hon borde förstå att det här är viktigt för dig och respektera det även om hon själv tycker det är oviktigt. På samma sätt som jag hoppas du respekterar det hon tycker är viktigt. Kanske är det där diskussionen bar tas istället för fokusera på ekonomin som inte verkar vara något problem. Jag tänker lite som att man frågar hur det var på jobbet idag och lyssnar om det är något ens partner vill förmedla, även om man inte förstår alla delar. Eller om ens partner har deltagit i en tävling så frågar man hur det gick och försöker engagera sig lite, även om man tycker sporten (eller vad det nu är) är rätt ointressant egentligen.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Leif T och 49 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Bara för att du jobbar inom energisektorn behöver din familj inte leva ett liv i askes. Försök bidra professionellt istället till att vanliga familjer kan leva ett gott liv med gott om energi när det behövs!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
PaddyO och 75 till
  • Laddar…
Det är vådan med effekttaxorna, kan bli en del orosmoment hos en del.
Nu är det så, att det täckä könet som det heter, kan ha många bollar i luften och är otroligt effektiva i sina göromål. Allt kan snurra runt klockan med nästan millimeterpassning och vid pass, så är det ene eller det andra färdigt. Medans annat forsätter att arbeta. Det kallas för effektivitet på ren svenska.
Att som nu i dagens läge, ha någon form av förhållningsregler, för användande av elektriska maskiner/apparater i hushållet kommer säkert att så en massa splitt innom en familj.
Mycket sorgligt att några ska hamna i en sådan sitiation, men är nog ofrånkomligt för en del.
Vi får se vad det kommer att medföra i framtiden, med ev skiljsmässor och delningar av familjer.
Har skrivit om detta i andra trådar om faran med komplikationer i effekttaxornas spår. Men har blivit
nedröstad, att det är ingen fara.

Redigerat:
  • Gilla
Raukn och 16 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Tecknad figur hittar sanningens pergament i en grotta. Pergamentet säger: "Om du tvättar själv finns inget problem." Figuren ignorerar det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
oscar_uppsala och 161 till
  • Laddar…
J
Det finns bara en lösning på detta, hemautomation. Styr detta så hon tappar kontrollen.

Jäklar vilket gnäll när jag ströp varmvattenproduktion under dyra timmar.

Dock fick jag backa lite och låta det gå ned till typ 40 grader och sen lägga mig där. Jag tänkte att familjen kunde lära sig att duschar man varmt och länge tex kl 18 på kvällen så blir det tillslut kallt. Antingen duschar man kortare eller en annan tid.

Diskmaskinen tänker jag du kunde styra med en IKEA (jag tror den heter) knyckla, vattenavstäning. Fimpa tillförseln så kommer maskinen inte starta, eller ta en paus. Snällare än att styra på att fimpa elen, det kan göra att programmet nollställs. Torktumlare skulle man i princip kunna blocka dyra tider.

Nu kör jag tvätt och tork och disk nästan närsomhelst på dygnet, men försöker jobba med billaddning och varmvatten då jag tror de slår mest på effektavgiften och elpriset.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
swagmeikster21 och 13 till
  • Laddar…
I och med att din fru är ingenjör behöver du redovisa mätvärden som underbygger din argument. Ta fram alla Home Asssistant-skills du har och sätt ihop en info-panel åt henne. Du kommer snabbt att ligga i lä vad gäller onödig energiåtgång och effektbelastning.
Min fru är ekonom och förstod mina ingenjörsfasoner redan efter en muntlig presentation av teorierna. Behövdes inte ens visa alla mätvärden jag tänkte hala fram. Vi har själva bara effekttoppar att ta hänsyn till. Jaga elpris är ett självnivellerande nollsummespel.

• Gilla
  • Haha
Seglarvännen och 14 till
  • Laddar…
Istället för att ta med dig ditt arbete hem, ta med dig de insikter som din fru ger dig om hur allmänheten ser på dessa frågor för att förbättra din profession

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Qaniel och 122 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
I och med att din fru är ingenjör behöver du redovisa mätvärden som underbygger din argument. Ta fram alla Home Asssistant-skills du har och sätt ihop en info-panel åt henne. Du kommer snabbt att ligga i lä vad gäller onödig energiåtgång och effektbelastning.
Min fru är ekonom och förstod mina ingenjörsfasoner redan efter en muntlig presentation av teorierna. Behövdes inte ens visa alla mätvärden jag tänkte hala fram. Vi har själva bara effekttoppar att ta hänsyn till. Jaga elpris är ett självnivellerande nollsummespel.
Du kanske inte menar så men den här attityden att man måste "förklara" för frun och bara hon "förstår" så tycker hon som du är otroligt självupptagen.

Frun kanske förstår men inte håller med dig? Eller - håll i dig - du kanske har fel?
Det kanske bara är så att frun värderar saker annorlunda, kanske inte tycker det är värt att göra något som tar mer tid för att spara 10 kr?

Världen är inte full av kvinnor som antingen håller med er eller inte förstår vad ni menar..🤔

• Gilla
  • Haha
  • Älska
PaddyO och 115 till
  • Laddar…
J
....fast jag tror ändå man måste vara beredd att visa viss respekt till sin respektive...

Om den ene tex tycker att det är viktigt att inte slösa plastpåsar och tar med tygpåsar till affären och den andre alltid har plastpåsar, den ena tycker det är viktigt att ha en energisnål bil och den andra kommer hem med en RAM V8 pickis. Om energifrågor är viktiga för någon i familjen så tänker jag att man får hitta en kompromiss.

Det är inte bara frågan om ekonomi - att minska "topparna" gör att man slipper gå in med "dålig" elproduktion. Detta är i högsta grad en klimatfråga som faktiskt inte behöver försämra vardagen. På diskmaskinen finns en knapp att fördröja starten, det är inte så svårt. Jag använder den ibland. Men man kan ju inte äta utan bestick eller komma till jobbet med skitiga kläder för att man ville fördröja maskinstart några timmar. Men ofta är det ren lathet att inte köra maskinerna "off rush hours".

• Gilla
PalomaG och 18 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Världen är inte full av kvinnor som antingen håller med er eller inte förstår vad ni menar..🤔
Det där gör mig riktigt rädd. Kan det verkligen vara sant??

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Kungen_283746 och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.