Magnus E K
Fritt ur minnet:

Fördelar
* Producerar el utan utsläpp under drift
* Producerar (i norra Europa) normalt mer under vinter- än sommarhalvåret

Nackdelar
* Varierar produktionen efter vädret (kan lätt producera väldigt lite vid hög efterfrågan)
* Tar i anspråk enorma mängder landyta som blir otillgänglig för mycket annan verksamhet
* Skapar buller och visuella störningar över ännu mer land- och havsyta
* Kräver ett stort antal anslutningspunkter till elnätet
* Dödar fåglar och andra djur (fladdermöss, insekter etc.)
* Kräver stora mängder material med tveksam återvinningsmöjlighet
* Kort livslängd (20-30 år)

• Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Med den logiken vore det ju skitlätt att finansiera kärnkraftsutbyggnaden.
Bara att stifta en lag som säger att varje medborgare ska köpa och annullera ett kärnkraftscertifikat i månaden, och sedan ger man kärnkraftscertifikat gratis till de som bygger kärnkraft.

Ingen subvention (enligt logiken ovan) och ingen skatt heller (eftersom pengar inte går in i statskassan). Alla är glada och nöjda...
Bra där.
Jag lägger märke till att du jämställer stöd till kärnkraft med stöd till vindkraft, det är gott så ...
Jag slutar så, för att inte driva iväg offtopic.

Redigerat:
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fritt ur minnet:
Fördelar
* Producerar el utan utsläpp under drift
* Producerar (i norra Europa) normalt mer under vinter- än sommarhalvåret

Nackdelar
* Varierar produktionen efter vädret (kan lätt producera väldigt lite vid hög efterfrågan)
* Tar i anspråk enorma mängder landyta som blir otillgänglig för mycket annan verksamhet
* Skapar buller och visuella störningar över ännu mer land- och havsyta
* Kräver ett stort antal anslutningspunkter till elnätet
* Dödar fåglar och andra djur (fladdermöss, insekter etc.)
* Kräver stora mängder material med tveksam återvinningsmöjlighet
* Kort livslängd (20-30 år)
En rätt bra sammanfattning.
En till nackdel är att vindkraften inte alls bidrar med t.ex. rotationsenergi i elsystemet inte heller möjligheten till reaktiv effektkompensering. (Och om man skapar detta på syntetisk väg (det kanske redan finns, jag har inte helt koll) så är det kanske svårt att få det lika bra som när fysikens lagar bara arbetar på detta helt av sig självt).
Som nackdel kan man väl även anföra att billig el från vindkraft kannibaliserar på annan kraftproduktion.

Men samtidigt blir det ju också en punkt på fördels-kontot, att vindkraften är ett av kraftslagen som ger billigast el. Så det är väl lite kluvet.

Jag tänkte att det är en fördel att det är snabbt att bygga.
Men när jag tänker efter, det vete tusan, solkraft och gaskraft är nog snabbare att bygga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som nackdel kan man väl även anföra att billig el från vindkraft kannibaliserar på annan kraftproduktion.
Uttrycket Kannibalisering brukar användas för att beskriva att (nybyggd) vindkraft pressar sitt eget pris och befintlig vindkrafts pris och lönsamhet.

Pressar vindkraften priserna så annan produkt blir olönsam så kallad det konkurrens, något som anses nyttigt och som ska hålla nere kostnaderna och elpriset.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
P
E Eje_19 skrev:
Intressant att du påstår att vi "fått" 294TWh för 8-12öre/kWh i subvention ...
Här är ett par sevärda länkar, där radikalt motsatta åsikter lufttas:
[media][länk]

Man får välja vem man litar på!
Miljödårarna är helt hjärntvättade.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
D
P Peter787 skrev:
Miljödårarna är helt hjärntvättade.
Jag undrar jag, det är inte helt normalt att hänvisa till uppgifter som bara finns tillgängliga i konspirationsforum.

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, jag är inte högerextrem och vill inte driva trafik till propaganda.

Du vet alltså inte och hänvisar till konspirationsteorier, det är svaret?
Att du är en näbbstövelkille, är väl belagt. Men vilken "högerextrem" och vilka "konspirationteorier" syftar du på?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Att du är en näbbstövelkille, är väl belagt. Men vilken "högerextrem" och vilka "konspirationteorier" syftar du på?
Jag identifierar mig inte som det men kan säkert uppfattas som tråkig när jag inte orkar hänge mig åt tramsiga lögner eller kliva in i den världen. Saker är sällan så uppseendeväckande som det sägs, extremer händer sällan och man kan förstå det mesta om man vill.

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Uttrycket Kannibalisering brukar användas för att beskriva att (nybyggd) vindkraft pressar sitt eget pris och befintlig vindkrafts pris och lönsamhet.
Och det uttrycket borde i konsekvens också gälla när det etableras en ny ICA-butik. Då pressas närliggande ICA-butikernas lönsamhet. (Det är väl känt att en ICA-handlares svåraste konkurrent är inte en COOP-butik, eller Willys, eller någon annan firma, utan en annan ICA-butik).

Men jag kan inte påminna mig om att jag hört kannibalisering nämnas i sammanhanget. Annars borde COOP-anhängarna göra det precis som kärnkraftsanhängarna gör det. I någon slags bisarr strävan att få ICA-förbjudna.

blackarrow blackarrow skrev:
Pressar vindkraften priserna så annan produkt blir olönsam så kallad det konkurrens, något som anses nyttigt och som ska hålla nere kostnaderna och elpriset.
Ja det råder väl inget tvivel om att såväl vindkraft som ICA presser priserna.
Och det retar en del. Vindkraft tillskrivs en mängd konstiga nackdelar (som däremot tolereras i samhället i övrigt). Och ICA klagar man på över att de har höga priser??? Och går med vinst. Är ju bara att handla på COOP då. Men det vill man inte göra. Och att göra någon bättre själv verkar vare en helt oacceptabel tanke. Det enda möjliga är att klaga på andra.

D djac skrev:
Jag identifierar mig inte som det men kan säkert uppfattas som tråkig när jag inte orkar hänge mig åt tramsiga lögner eller kliva in i den världen. Saker är sällan så uppseendeväckande som det sägs, extremer händer sällan och man kan förstå det mesta om man vill.
Det var inte mycket till svar på frågan om vad som är högerextremt och propaganda.

D
Intet Intet skrev:
Det var inte mycket till svar på frågan om vad som är högerextremt och propaganda.
Nej, det är ju ingen lista som underhålls men idag är det mycket av de varorna, många har, av olika anledningar, radikaliserats och hamnat i såna tassemarker. Som sagt så är saknar sanning och fakta många gånger den lockelsen som dessa historier ger, den är dessutom mer nyanserad och erbjuder ofta ingen att hata, som så många verkat gå igång på.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag undrar jag, det är inte helt normalt att hänvisa till uppgifter som bara finns tillgängliga i konspirationsforum.
Du menar Henrik Jönssons film med gröna extremister som har problem med att sälja grön teknik ingen vill ha ?
Du må tycka att det är ett konspirationsforum, vi mer upplysta inser nog vad som sker.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D
P Peter787 skrev:
Du menar Henrik Jönssons film med gröna extremister som har problem med att sälja grön teknik ingen vill ha ?
Du må tycka att det är ett konspirationsforum, vi mer upplysta inser nog vad som sker.
Haha, men du får inte berätta det?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Haha, men du får inte berätta det?
?
Du kan själv titta på Henrik Jönssons film i inlägg #6 av @Eje_19

Det är väl trevligt att beslutsfattare börjar nyktra till när det gäller det gröna svammleriet som vi matats med i flera år.

K krfsm skrev:
Med den logiken vore det ju skitlätt att finansiera kärnkraftsutbyggnaden.

Bara att stifta en lag som säger att varje medborgare ska köpa och annullera ett kärnkraftscertifikat i månaden, och sedan ger man kärnkraftscertifikat gratis till de som bygger kärnkraft.

Ingen subvention (enligt logiken ovan) och ingen skatt heller (eftersom pengar inte går in i statskassan). Alla är glada och nöjda...
Hoppas ingen av Tidö-kommunisterna läser detta. För då är risken att dom gör precis så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.