10 561 läst ·
459 svar
11k läst
459 svar
Nackdelarna med vindkraft
Ja men det gör jag och tyckte det var roligtGK100 skrev:
Visst kan man se sånt och inte sällan från olika sidor där kanske inte varken ena eller andra mer neutralt bedömt är så mycket "bättre" än andra fronten. För egen del bryr jag mig inte så mycket men jag hoppas du kände igen ditt eget "Mår du bra?"
Det brukar ju nämnas att vissa här kan vara avlönade av nygamla Sovjet. Hur kan man få det bidraget? Jag gör vad som helst för en så enkel penning.![]()
Jag köper inte resonemanget att det finns -good people on both sides, det jag ser här är att det är en sida som driver desinformationsbaserad argumentation, sen kan alla ha fel men det är något helt annat.
Man kan ju utgå ifrån att båda sidor ljuger så mycket de kan. Allt annat vore ju tjänstefel.D djac skrev:
Om det var så generellt så skulle näringslivet aldrig få ut några fungerande produkter.Intet skrev:
För att det skall vara möjligt så måste det finnas sådana som jag som skiter fullständigt i sociala aspekter och är rabiat med fakta och logik. Det är bara då de som har fantasier blir nedkämpade och får underkasta sig verkligheten.
Starta någon kanal, som är upprörande, som sliter i samhället, polariserar, och där du tar emot donationer på olika sätt, typ Jönsson, så ska du se att pengarna trillar in i en jämn ström.GK100 skrev:
Det är ett extremt billigt sätt att kriga mot ett land man inte gillar.
Kul!Mikael_L skrev:
Att den sumprunkande torksorkent till leopardmålande nollan, utan bevis, skulle dyka upp igen, förvånade mig.
-"Vi". Det vill säga, "du", "betackar sig," är från östfronten, Intet nytt. Kadaverexaminator.
Tips. När argumenten tryter. Dra inte in dina låtsaskompisar som försvar.
Att de som driver någon form av kampanj, försöker framställa sin sida av saken i en så god dager som möjligt, är självklart. Ja, förutom för du och dina fantasi "vi".
Redigerat:
Det här är liksom ingen fråga att tycka i, detta säger varenda säkerhetstjänst i europa och att främmande makt verkar genom sk alternativmedia och med trollkonton är ju bara ett faktum. Nu vet jag inte om det var det du syftade på men Trumps -good people on both sides, är inte bara felaktigt utan även det typisk propaganda för att tvätta smutsiga grupper. Att skapa en ny mitt genom att säga att bägge sidor har lite fel är väldigt falsk argumentation och står bakom mycket av det dåliga vi upplever nu.Intet skrev:
Kul!
Att den sumprunkande torksorkent till leopardmålande nollan, utan bevis, skulle dyka upp igen, förvånade mig.
-"Vi". Det vill säga, "du", "betackar sig," är från östfronten, Intet nytt. Kadaverexaminator.
Tips. När argumenten tryter. Dra inte in dina låtsaskompisar som försvar.
Att de som driver någon form av kampanj, försöker framställa sin sida av saken i en så god dager som möjligt, är självklart. Ja, förutom för du och dina fantasi "vi".
Preciserar uppgiftslämnarna vad desinformationen består av?D djac skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Det är väl mest överdrifter i stil med:E Eje_19 skrev:
Ett vindkraftverk havererar -> "Vindkraftverken håller bara några år, faller samman ett och ett"
Elpriset är kraftigt negativt vid ett tillfälle när det blåser bra -> "Vindkraften driver ner elpriset under noll, omöjligt att tjäna pengar"
En uggla hittas död vid ett vindkraftverk -> "Vindkraft tar livet av fridlysta ugglor. Magnus Uggla och Caroline af Ugglas begär utökat säkerhetsavstånd"
Etc.
Vad menar du med överdrifter. Skulle det där nu inte vara sant?Magnus E K skrev:
Det är väl mest överdrifter i stil med:
Ett vindkraftverk havererar -> "Vindkraftverken håller bara några år, faller samman ett och ett"
Elpriset är kraftigt negativt vid ett tillfälle när det blåser bra -> "Vindkraften driver ner elpriset under noll, omöjligt att tjäna pengar"
En uggla hittas död vid ett vindkraftverk -> "Vindkraft tar livet av ugglor. Magnus Uggla och Caroline af Ugglas begär utökat säkerhetsavstånd"
Etc.
Mest trams som få bryr sig i, med andra ord.Magnus E K skrev:
Det är väl mest överdrifter i stil med:
En uggla hittas död vid ett vindkraftverk -> "Vindkraft tar livet av fridlysta ugglor. Magnus Uggla och Caroline af Ugglas begär utökat säkerhetsavstånd"
Etc.
Det där kallas "cherrypicking"!Mikael_L skrev:
Ja tänk om det skulle varit sant det du skriver ...
Vid topplasttimmen som skedde den 13/1 -25 så stod vindkraften för 10 GW av Sveriges elproduktion, medan vattenkraften bistod med 8 GW och kärnkraften hjälpte till med knappt 6GW
Data och länkar och allt du behöver för att följa detta hittar du i detta inlägg.
[länk]
Du väljer ut en mätpunkt som råkar stödja din uppfattning.
Ett mer korrekt sått är att titta statistiskt på hur vindförhållandena brukar se ut under vinter med högtrycksväder med mätserier som sträcker sig över t.ex. de senaste 50 åren.
Att hitta en enstaka dag som som ser speciell ut är inte speciellt vettigt.
BTW så har jag varit med om att det fallit snö i Småland på midsommarafton, betyder det att snöfall på midsommarafton är en gängse vädertyp?
Jag kommenterade bara Mikaels hispiga ryssnojeinlägg.D djac skrev:Det här är liksom ingen fråga att tycka i, detta säger varenda säkerhetstjänst i europa och att främmande makt verkar genom sk alternativmedia och med trollkonton är ju bara ett faktum. Nu vet jag inte om det var det du syftade på men Trumps -good people on both sides, är inte bara felaktigt utan även det typisk propaganda för att tvätta smutsiga grupper. Att skapa en ny mitt genom att säga att bägge sidor har lite fel är väldigt falsk argumentation och står bakom mycket av det dåliga vi upplever nu.
Det är alltid lika roligt när han i brist på argument börjar raljera och tvinga in okända "vi" som stöd för sin fantasihypotes.
När en intresseorganisation som står bakom en grupp företag med tvivelaktig lönsamhet beklagar sig över att de blir baktalade, bör man spetsa öronen.Mikael_L skrev:
Likaså när det framförs negativa påståenden av desamma. Kan till exempel olje, kärnkraft, Lovikavante, vattenkraftindustrin ligga bakom?
Det finns tidigare ett inlägg med en film av Henrik Jönsson där han gör just det. Talar illa om vindkraften, vilket fick @Mikael_L att gå i taket och helt kavat konstatera att det var lögn alltihop. Tror jag? För när jag nyfiket frågade Vad det var i Jönssons film som var felaktigt, vägrade Mikael, trots flera uppmaningar att svara. Nja. Hans svar var att han hade Swichat ynka 100kr till Ukraina (se nedan) Det var ju vänligt, om än rätt snålt. Men mycket till svar på min fråga om Jönsson och vindkraften, det var det verkligen inte. Så jag drog slutsatsen att Mikael inte heller den gången hade en susning om vad han pratade om och därför sprang och gömde sig som vanligt.
Du själv hoppar på tåget med de svepande vaga påståendena och vägrar hoppa av när du blir tillfrågad om var i filmen den desinformationen finns.Mikael_L skrev:
Se nedan
Som tur är dyker Mikael upp och raljerar i vanlig ordning om Jönsson utan att ha sett den, eller andra filmer, får jag förmoda.D djac skrev:
Och så dyker du upp igen, med mer nonsenssörja till svar på en specifik fråga.Mikael_L skrev:
Ganska ynkligt. Tycker du inte det själv djac, såhär i efterhand?
Sedan hoppar daVinci in med det i sammanhanget absurda påståendet att Mikael skriver "Logiska faktabaserade inlägg" när han I verkligheten inte kan styrka sitt raljerande svammel, alls.D djac skrev:
För att ytterligare skydda Mikael_L vill daVinci tvärtom att frågeställaren själv skall leta fram bevis för att det som sägs i filmen är sant! Det här liknar mer och mer en sekt.
se nedan.
Så för att friska upp minnet: Favorit i repris. Dessa och andra filmer brukar jag lyssna på när jag pillar med annat där jag inte behöver tänka på vad jag gör. Bära ved till exempel.D daVinci skrev:
Som sagt var. @daVinci @djac och framförallt @Mikael_L
Vad är desinformation, faktafel och högervridning. Jag är verkligen intresserad då mina kunskaper uppenbart är sämre än era. För jag måste i alla fall se det jag kommenterar.
Redigerat:
För att avgöra om det garanterade elpriset för Hinkley point C är rimligt eller orimligt, måste man se hur elpriserna ligger i landet som reaktorn ska leverera elen till.Mikael_L skrev:
De 40 öre/kWh är ju förstås bara en kalkyl (och dessutom är denna siffra en generell siffra framtagen på något sätt som jag inte har koll på, inte något som gäller en unik vindkraftspark).
Och glädjekalkyler finns det ju gott om.
Så därför valde jag inte den lägsta siffran på kalkylerat elpris för att få en vindpark att gå runt, utan en mer moderat en, ja det florerar ju dessutom olika siffror, 40öre/kWh är inte den enda.
Ja som sagt det är ju gott om glädjekalkyler i energisektorn, så det verkliga priset som vindkraften behöver är kanske 60 öre, eller 80 öre ...
Det är ju inte konstigare än att Finlands reaktor till sist blev 3 ggr dyrare att bygga än kalkylen man gjort innan byggstart, eller att strike price (det garanterade elpriset) för Hinkley point C gick från de 1,14 SEK per kWh till att idag ha höjts till 1,61 SEK/kWh för att inte bygget ska stoppas och allt gå i konkurs istället, och reaktorn är ju inte klar än.
Så 40 öre/kWh är väl troligen en glädjekalkyl det också. Och de 30-35öre/kWh som florerar är väl ännu mer glädjekalkyl ...
Dock ser det ju fortfarande ut som att vindkraften ger den lägsta produktionskostnaden för något nybyggt produktionsslag, så att veva om priset för vindkraftsel är väl rätt offtopic i denna tråd, då det troligen är den låga produktionskostnaden som är den enda fördelen med vindkraft, allt annat är väl nackdelar.
Att förfäras över priset ur en svensk synvinkel är knappast relevant.
OL3 dras ofta fram som ett förskräckande exempel, på rätt goda grunder. Det blev ett dyrt projekt för byggarna eftersom dom gav sig på ett projekt över sin förmåga.
Efter många om och men fick finnarna till slut en kraftig reaktor till det pris som avtalades från början, även om väntan blev förfärligt lång.
Att vindkraften (påstås) ha den lägsta produktionskostnaden är ju väldigt bra, eftersom den kräver omfattande balanskraft. I stora delar av världen sker det med hjälp av fossila bränslen, många gånger från redan befintliga anläggningar.
Vindkraften har, rätt använd, fler bra egenskaper. En av dom är att med hjälp av den, minska användningen av fossila bränslen..
I Sverige, som sen decennier i princip slutat använda fossila bränslen för elproduktion, är situationen en annan.
Men, om gemene man hade tillräckligt gott ställt, skulle vi kunna köpa/köra elbilar i betydligt större omfattning, för att minska utsläppen från transportsektorn.