Håller på att förbereda renovering av köket, bl a byte av köksfläkt. Bor i Villa. Några frågor:
behöver jag montera en renslucka?
I nuläget finns ingen isolering runt röret, OK?
vh
behöver jag montera en renslucka?
I nuläget finns ingen isolering runt röret, OK?
vh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Du behöver en renslucka om det behövs för att det ska gå att komma åt att rensa kanalen. Jag tycker att det ser ut som att det behövs en renslucka på bilden, men en bild säger inte allt utan det beror ju på var det finns andra rensluckor och hur röret går åt olika håll.
Så länge som kanalen befinner sig i köket verkar det som att det räcker med 3 cm luft till brännbart material.
Sotare brukar vara bra på att svara på den typen av frågor.
Så länge som kanalen befinner sig i köket verkar det som att det räcker med 3 cm luft till brännbart material.
Sotare brukar vara bra på att svara på den typen av frågor.
Två skarpa 90⁰ böjar direkt efter varandra är dåligt för luftflödet. Flödesmässigt ska det aldrig vara någon skarp 90⁰ böj, behöver man ha 90⁰ böj så är det "långböj" man ska eftersträvar, eller två 45⁰.
Övre 90⁰ böjen bör bytas ut till 45⁰.
Det går att få bort bägge 90⁰ böjarna, men då behöver man veta flera olika mått för att kunna räkna på det. Man kan även prova sig fram i tex affären med olika böjar.
Övre 90⁰ böjen bör bytas ut till 45⁰.
Det går att få bort bägge 90⁰ böjarna, men då behöver man veta flera olika mått för att kunna räkna på det. Man kan även prova sig fram i tex affären med olika böjar.
Kan bara komma med en liten uppdatering/uppföljning: Trots 90 graders krökar, ingen renslucka
så var Imkanalen/röret var i stort sett sterilt, inget fett. En liten yta just i kröken hade väl ett mycket tunt fettlager
Vi har haft huset närmare 7 år och vet inte när IKEA-köket byggdes...
så var Imkanalen/röret var i stort sett sterilt, inget fett. En liten yta just i kröken hade väl ett mycket tunt fettlager
Vi har haft huset närmare 7 år och vet inte när IKEA-köket byggdes...
Klicka här för att svara