useless useless skrev:
Det handlar inte om vad ni har kunnat kolla eller inte. rent ordagrant står det så här i lagen (jordabalken):

"Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. "

Eftersom ni har fått indikationer på att grunden är dålig så finns det i princip inga följdfel som inte är förväntade. Undantaget är möjligen rena konstruktionsfel, men då ska det vara gjort de senaste tio åren för att någon ska kunna ställas till svars.
med flera.

Tack för det förtydligandet, då var min tankevurpa att jag trodde att det kunde att indikation på fuktrelaterade skador i grunden gjorde att man inte kunde förvänta sig myrrelaterade sakor. Men jag skulle tänkt att det finns indikationer på grundproblem då spelar det ingen roll vad det verkar bero på, källorna till problemen är inte det viktiga.

• Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
S sjalin skrev:
Lite trist ton, men jag blev faktiskt ganska nyfiken på när du tror jag är född.

Kan tänka mig att denna/liknande frågeställningar kan komma till förstahusköpare oavsett när de är födda, det är ju inte nått man fudnerar över så mycket när man bor i hyresrätt.
Jag tror att detta handlar om att "dagens ungdom", om man får uttrycka det så, tenderar att utgå från att det är någon annans "fel" och att man har "rättigheter" i varenda fråga. Jag menar inte att det gäller dig men man kan ändå på något vis skönja den typen av beteende idag, både här på Byggahus och i övriga samhället.

Jag upplever att de äldre generationerna har en annan, mer lösningsorienterad livsstil, där man åtgärdar fel och tar mer eget ansvar än letar syndabockar för allting.

Som sagt, säger inte att detta gäller just dig men jag tror att det är så många reagerar när de läser den 300:e tråden om "dolda fel" från skribenter som tillhör den yngre gardet.

• Gilla
Turbo_Tail och 11 till
  • Laddar…
S sjalin skrev:
med flera.

Tack för det förtydligandet, då var min tankevurpa att jag trodde att det kunde att indikation på fuktrelaterade skador i grunden gjorde att man inte kunde förvänta sig myrrelaterade sakor. Men jag skulle tänkt att det finns indikationer på grundproblem då spelar det ingen roll vad det verkar bero på, källorna till problemen är inte det viktiga.
Myror angriper inte torrt och friskt virke.

• Gilla
Pelleplint
  • Laddar…
Lagtexten finns i Jordabalken och alla kan själv läsa där. Det finns även kommentarer till lagtexten som gör det mer tydligt. Termen ”dolt fel” finns inte i lagstiftningen, men har blivit dagligt tal för sådana fel som enligt lagen är ersättningsbara. Sådana fel finns förstås , men det är i praktiken inte så vanligt, kraven är höga för att en köpare ska kunna få ersättning. I detta fall är det nog tydligt att det inte är fråga om ett fel som kan anses ersättningsbart.

Vi har här även fått en diskussion kring vad en köpare bör veta. Att köpa en fastighet är för de flesta en av livets största investeringar. Det vore kanske bra om det fanns bättre möjligheter att bättre förstå lagstiftningen kring fastighetsköp så att fler förstår vad man ger sig in på. Jag vet inte hur man kan skapa en sådan husköparskola. Tills vidare är kanske det bästa att googla och läsa detta forum

Redigerat:
V vectrex skrev:
Myror angriper inte torrt och friskt virke.
Antisimex sa att just brun trämyra kunde ge sig på frist virke, baserar min tanke på det. Men jag hittar inga egna belägg på internet för det.

Dom ger sig på även friskt virke, men för att dom över huvud taget ska intressera sig för huset behöver det nog finnas fuktigt virke på marken där dom kan bosätta sig från början.

• Gilla
sjalin
  • Laddar…
S sjalin skrev:
Antisimex sa att just brun trämyra kunde ge sig på frist virke, baserar min tanke på det. Men jag hittar inga egna belägg på internet för det.
Friskt är inte samma sak som torrt.

• Gilla
sjalin
  • Laddar…
S sjalin skrev:
Eftersom jag inte är jurist (eller har erfarenhet om vad exakt som kan vara ett dolt fel) och detta är mitt första hus tänkte jag att det var bättre att fråga om man är osäker istället för att anta att det är ett dolt fel och börja driva nått som bara tar tid för både mig och säljaren.
Jo, det är alltid bättre att fråga någon. Men hade du innan du skrivit, gjort en enkel sökning på "dolda fel" här på ByggaHus, tror jag du förstått vad som är ett riktigt fel som är ersättningsbart. Då hade du också sett "trenden" att många förstagångsköpare ropar DOLT FEL så fort det hittas något. Lite som jag köper det hur det än ser ut och hittas sen något så betalar säljaren reparationen.
@klimt har rätt, när han nämner husköparskola.

• Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
Sen är det ju, rent juridiskt, så att vid ett eventuellt konstaterat "dolt fel" så ska inte säljaren betala kostnaden för att åtgärda felet, utan ersättningen blir för det eventuellt lägre värde huset hade haft vid köptillfället om felet varit känt.
Dock finns det fall där rätten har utgått i från åtgärdskostnaden för att det är svårt att beräkna skillnaden i värde, men det är iallafall grundregeln.

S sjalin skrev:
Hej. köpte ett hus för ca ett år sedan och när vi nu skulle renovera golv och grund i ett rum så var det fullt med myror som ätit både reglar och syll så de fick bytas (reglarna helt och syllen delvis). Anledningen är att grunden behövde ses över enligt besiktningsprotokollet (se nedan) och eftersom det bara kunde göras innifrån så fick vi ta upp golvet och passade på att byta det.

Från besiktningsprotokoll:
"
Iaktagelser:
Grunden är inte åtkomlig,endast inspekterad via mindre ventileri grundmur. När besiktning görs via ventiler så erhålls i normalfallet för lite information för att kunna dra några säkra slutsatser. För en bättre bedömning av grundens utförande och status bör hela grunden göras åtkomlig för besiktning.Det saknas plastfolie på mark som hindrar/minskar fukttillskottet till krypgrundsluften från mark. För att begränsa risken för mikrobiella skador bör det finnas ett kapillärbrytande material typ singel eller liknande över marken och heltäckande plastfolie. Det finns kvarlämnat organiskt material (typ byggskräp etc.). Rekommenderar att grundenrensas från organiskt material.

I torpargrund mot öster noterades att blindbotten ramlat ner (ligger delvis på mark).En avvikande luktkan noteras från ventiler som undertecknad förknippar med mögellukt.

Riskanalys:
Grunden är inte åtkomlig för besiktning.Torpargrund betraktas allmänt som en riskkonstruktion med avseende på fuktrelaterade skador (mögel-och rötskador) pga. att fuktmässiga förutsättningar för mikrobiell tillväxt periodvis kan finnas i en krypgrund (särskilt sommartid pga. kondens eller pga.vatteninträngning). Detta kan medföra risk för fuktrelaterade skador och konstruktionsförsvagningari golvbjälklag och syllar samt att mark kan avge "dålig lukt" som kan tränga upp i bostaden och även luktsmitta anslutande bjälklag, väggar, mm. Det finns kvarlämnat organiskt material (typ byggskräp etc.) som avger mögellukt. Risk föreliggeratt luktsmitta sätter sig i konstruktionsdelaroch/eller att lukttränger upp i bostaden.

Fortsatt teknisk utredning:
Uppmärksammad lukt i inomhusluften samt från ventiler innebär sannolikt stor risk för att fuktrelaterade skador (mögel-ochrötskador) finns i konstruktionen. För att fastställa orsak,omfattning och nödvändiga åtgärder rekommenderas fortsatt teknisk utredning
"
Vi var medvetna om att reglarna kanske behövde bytas eftersom blindbotten hade lossnat. Men att både reglar och syllar var mycket ätna av myror hade vi ingen aning om, inget vi kunnat se eller läst oss till har indikerat detta.

Så min fråga är om myrorna i syllen (och kanske i reglarna) kan ses som dolt fel och det kan reklameras till säljarna? Det gav oss merkostnader vid renoveringen eftersom det behövde bytas.

Grunden är gjord på 30-talet men åtminstionde golvet är bytt en gång sedan dess, oklart om när.

Har jag missat nått som kan vara vesäntligt för detta?

MVH
Sebastian
Vid dolt fel måste du ge säljaren en chans att åtgärda felet när du upptäcker det. Det har du inte gjort utan bytt golvet i egen regi. Därmed har du accepterat felet.

• Gilla
S_J_K och 1 till
  • Laddar…
Man ska iallafall anmäla till säljaren direkt utan dröjsmål. Är det ett fel som måste fixas akut, typ avsågade bärande delar när vintern närmar sig så kan man åtgärda utan att vänta på säljaren.

M Maledictus skrev:
Jag tror att detta handlar om att "dagens ungdom", om man får uttrycka det så, tenderar att utgå från att det är någon annans "fel" och att man har "rättigheter" i varenda fråga. Jag menar inte att det gäller dig men man kan ändå på något vis skönja den typen av beteende idag, både här på Byggahus och i övriga samhället.

Jag upplever att de äldre generationerna har en annan, mer lösningsorienterad livsstil, där man åtgärdar fel och tar mer eget ansvar än letar syndabockar för allting.

Som sagt, säger inte att detta gäller just dig men jag tror att det är så många reagerar när de läser den 300:e tråden om "dolda fel" från skribenter som tillhör den yngre gardet.
Efter lite surgubbefunderingar tror jag detta är skitsnack.

Det har alltid gnällts om fel dolda och andra...

Det enda som hänt är att forum som detta kommit till och det leder till att surgubbekärringgenerationen kan klättra upp på sina höga hästar.

Jag tror de flesta förstagångsköparna är av den yngre typen och en överväldigande majoritet klarar det bra och sen behöver en del råd vilka de kan få här eller andra ställen.

Hittar du en konflikt som är 10+ år gammal med stämningar till höger och vänster och väntar på grannfejden... då hittar du den "lösningsorienterade" generationen.

/ATW

• Gilla
  • Haha
Karl.s och 18 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Lagtexten finns i Jordabalken och alla kan själv läsa där. Det finns även kommentarer till lagtexten som gör det mer tydligt. Termen ”dolt fel” finns inte i lagstiftningen, men har blivit dagligt tal för sådana fel som enligt lagen är ersättningsbara. Sådana fel finns förstås , men det är i praktiken inte så vanligt, kraven är höga för att en köpare ska kunna få ersättning. I detta fall är det nog tydligt att det inte är fråga om ett fel som kan anses ersättningsbart.

Vi har här även fått en diskussion kring vad en köpare bör veta. Att köpa en fastighet är för de flesta en av livets största investeringar. Det vore kanske bra om det fanns bättre möjligheter att bättre förstå lagstiftningen kring fastighetsköp så att fler förstår vad man ger sig in på. Jag vet inte hur man kan skapa en sådan husköparskola. Tills vidare är kanske det bästa att googla och läsa detta forum
En husköparskola tror jag definitivt är en bra idé.
Tror också att det skulle behövas en uppsträckning i mäklarkåren.
I Mäklarens uppgift ingår att uppmana att köparen att denne ska uppfylla sin undersökningsplikt. I verkligheten så driver mäklarna på processen så hårt så att det varken finns tid eller möjlighet att undersöka ordentligt:
Visning på måndag där man under en halvtimme får titta tillsammans med 50 andra. Budgivning på onsdag. Kontraktsskrivning på fredag. "Va, ville köparen ha besiktningsklausul?, nämen det hinns inte med, då pushar jag säljaren att välja köpare nr 2 istället, då kan jag ta min provision och rusa vidare till nästa objekt".
Nästan så att det är dags att fundera på lagstadgad besiktningsklausul.

Rätt vanligt att man lägger betydligt mer research när man köper ny tv än när man köper ett hus för flera millar

• Gilla
  • Älska
redep och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Efter lite surgubbefunderingar tror jag detta är skitsnack.

Det har alltid gnällts om fel dolda och andra...

Det enda som hänt är att forum som detta kommit till och det leder till att surgubbekärringgenerationen kan klättra upp på sina höga hästar.

Jag tror de flesta förstagångsköparna är av den yngre typen och en överväldigande majoritet klarar det bra och sen behöver en del råd vilka de kan få här eller andra ställen.

Hittar du en konflikt som är 10+ år gammal med stämningar till höger och vänster och väntar på grannfejden... då hittar du den "lösningsorienterade" generationen.

/ATW
Då har vi helt enkelt olika uppfattningar och jag tycker att du blandar lite äpplen och päron.

Att vara konfliktbenägen är inte samma sak som att försöka skylla ifrån sig och bortse från ens egen ansvar att ta reda på information vid ett husköp.

thomas33 thomas33 skrev:
Jo, det är alltid bättre att fråga någon. Men hade du innan du skrivit, gjort en enkel sökning på "dolda fel" här på ByggaHus, tror jag du förstått vad som är ett riktigt fel som är ersättningsbart. Då hade du också sett "trenden" att många förstagångsköpare ropar DOLT FEL så fort det hittas något. Lite som jag köper det hur det än ser ut och hittas sen något så betalar säljaren reparationen.
@klimt har rätt, när han nämner husköparskola.
När du säger många... Hur stor procent pratar du om? 80-90% av förstagångsköparna?

eller är det ett antal hundra/tusen? vilka en del vädrar sina funderingar här?

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.