23 354 läst ·
72 svar
23k läst
72 svar
Myror i golvreglar och syllar dolt fel?
Nu tror jag inte 80-90% av förstagångsköparna finner fel att klaga på i sitt hus. Av dem som köpt och sen plötsligt upptäcker ett större problem (som kommer att kosta en massa pengar), då verkar halmstrået vara DOLDA FEL.A ArneTW skrev:
Många är synonymt med otaliga och flera och kan beskrivas som ”ett stort antal”.
I förhållande till vadå?thomas33 skrev:
Nu tror jag inte 80-90% av förstagångsköparna finner fel att klaga på i sitt hus. Av dem som köpt och sen plötsligt upptäcker ett större problem (som kommer att kosta en massa pengar), då verkar halmstrået vara DOLDA FEL.
Många är synonymt med otaliga och flera och kan beskrivas som ”ett stort antal”.
var det mindre frågor och halmstrågreppande på 90-80-70 talet?
Nu slängs frågan ut på nätet men om du pratar med gamla mäklare kan du ge dig på att de hört klagomål i alla tider?
Det är mer pengar inblandade och eftersom ingen verkar räkna eller klara ens en 1% fastighetsskatt så är ju marginalen till desperation liten.
Det är lätt att sitta i en villa i stockholm inköpt för 20 år sen med ett antal % i värdestegring och gnälla över de dåligt förberedda förstagångsköparna.
/ATW
Nu tycker jag att du enbart är tjatig och är det så viktigt för dig att få en exakt siffra på många och förhållande till vadå, får du skapa en egen tråd om det.A ArneTW skrev:I förhållande till vadå?
var det mindre frågor och halmstrågreppande på 90-80-70 talet?
Nu slängs frågan ut på nätet men om du pratar med gamla mäklare kan du ge dig på att de hört klagomål i alla tider?
Det är mer pengar inblandade och eftersom ingen verkar räkna eller klara ens en 1% fastighetsskatt så är ju marginalen till desperation liten.
Det är lätt att sitta i en villa i stockholm inköpt för 20 år sen med ett antal % i värdestegring och gnälla över de dåligt förberedda förstagångsköparna.
/ATW
Jag kan upplysa dig om att min villa inte ligger i 08-land och den har haft en måttlig värdestegring, men ändå har jag aldrig kontaktat säljarna och försökt att få dem att betala upphittade skador och fel.
En nyfiken fråga om problemen i grunden till TS
Hur går ni vidare? kan man ta sig vidare från det stället ni har tagit upp så man faktiskt kan undersöka hela grunden och göra en analys av hur stora problem ni har?
Dolt fel eller ej är inte mitt område men att ni har ett fel är ju uppenbart med dålig lukt och myror men har ni gjort någon aktiv sak för att få bukt med det nu när ni har det öppet?
Hade ni dålig lukt inomhus med eller var det bara ett tillägg att det kan uppkomma om grunden är i dåligt skick?
Hur går ni vidare? kan man ta sig vidare från det stället ni har tagit upp så man faktiskt kan undersöka hela grunden och göra en analys av hur stora problem ni har?
Dolt fel eller ej är inte mitt område men att ni har ett fel är ju uppenbart med dålig lukt och myror men har ni gjort någon aktiv sak för att få bukt med det nu när ni har det öppet?
Hade ni dålig lukt inomhus med eller var det bara ett tillägg att det kan uppkomma om grunden är i dåligt skick?
Hej.L Leafy skrev:En nyfiken fråga om problemen i grunden till TS
Vi hade ingen dålig lukt inne i huset vad vi kunde känna innan vi började ta tag i detta. Sen så kunde varken vi eller byggarna kände någon dålig lukt när golvet och isoleringen var borta, då grunden var helt öppen, vi kunde inte så några mögelskador eller annat. All isolering (torv) togs bort och slängdes så när Antisimex väl kom flera dagar senare så såg man inga myror längre så de antog att de bott i antingen några av reglarna eller i torven som var borttagen. Stora problemet här var att då vi märkte det, en måndag, så var det mycket myror i rörelse men då Antisimex väl kom fredag samma vecka så var det inga myror kvar, golvet revs och slängdes måndag och tisdag. Det Antisimex hade velat var att se typ 100 myror så de kunde spruta giftpulver på dessa, gör man det så sa de att man kunde typ vara säker på att de tog med giftet till drottningen och dödade hela kolonin. Antisimex sa att eftersom vi inte såg myror senare eller då de var där så fick vi troligen bort boet och att dessa myror inte har satelitbon utan bara ett med en drottning.
Delen av huset som vi öppnade upp var en utbyggnad som den har separat grund från de andra delarna. Vi la plast mot marken och sen någon form av skumglas från Hasopor. De delarna av syllen som var dåliga byttes ut. Sen blev det blindbotten reglar isolering och golv. La även till inspektionsluckor i golvet så man kan kolla ner om man är nyfiken. Har även satt ner en fuktsensor. Så "hela" grunden är kollad och fixad efter vår och byggföretagets bästa förmåga, sen att huset har 1 till grund är nått vi skall kolla senare, men där hade vi inga indikationer från besiktningsmannen mer än att "torpargrund är en riskkonstruktion".
Till sommaren skall vi nog drenera runt huset, har fixat lite med stuprören så att de inte släpper av sitt vatten vid grunden längre utan flera meter från huset.
Men nu ligger det nytt golv och vi skall snart börja med tak och väggar i det rummet, bara för att fixa ytskikten. Tänkte då nog ta upp ett hål i väggen runt där myrorna var för att se så att det inte är någon aktivitet där, i så fall får Antisimex komma förbi igen.
Nu väntar jag bara på att det skall bli kallt och tort ute så att man kan vädra grunden lite för nu är det ju "innomhusluft" som kylts ner och då får man ju lite för hög relativ luftfuktighet. Så jag hoppas på kalla soliga dagar framöver.
Ja men det låter ju som ni har koll och har ni även haft en besiktning efteråt så måste man ju någonstans lita på att det de säger stämmer, så man inte går och oroar sig i onödan heller utan får ta problemen då de dyker upp, om de dyker upp.S sjalin skrev:Hej.
Vi hade ingen dålig lukt inne i huset vad vi kunde känna innan vi började ta tag i detta. Sen så kunde varken vi eller byggarna kände någon dålig lukt när golvet och isoleringen var borta, då grunden var helt öppen, vi kunde inte så några mögelskador eller annat. All isolering (torv) togs bort och slängdes så när Antisimex väl kom flera dagar senare så såg man inga myror längre så de antog att de bott i antingen några av reglarna eller i torven som var borttagen. Stora problemet här var att då vi märkte det, en måndag, så var det mycket myror i rörelse men då Antisimex väl kom fredag samma vecka så var det inga myror kvar, golvet revs och slängdes måndag och tisdag. Det Antisimex hade velat var att se typ 100 myror så de kunde spruta giftpulver på dessa, gör man det så sa de att man kunde typ vara säker på att de tog med giftet till drottningen och dödade hela kolonin. Antisimex sa att eftersom vi inte såg myror senare eller då de var där så fick vi troligen bort boet och att dessa myror inte har satelitbon utan bara ett med en drottning.
Delen av huset som vi öppnade upp var en utbyggnad som den har separat grund från de andra delarna. Vi la plast mot marken och sen någon form av skumglas från Hasopor. De delarna av syllen som var dåliga byttes ut. Sen blev det blindbotten reglar isolering och golv. La även till inspektionsluckor i golvet så man kan kolla ner om man är nyfiken. Har även satt ner en fuktsensor. Så "hela" grunden är kollad och fixad efter vår och byggföretagets bästa förmåga, sen att huset har 1 till grund är nått vi skall kolla senare, men där hade vi inga indikationer från besiktningsmannen mer än att "torpargrund är en riskkonstruktion".
Till sommaren skall vi nog drenera runt huset, har fixat lite med stuprören så att de inte släpper av sitt vatten vid grunden längre utan flera meter från huset.
Men nu ligger det nytt golv och vi skall snart börja med tak och väggar i det rummet, bara för att fixa ytskikten. Tänkte då nog ta upp ett hål i väggen runt där myrorna var för att se så att det inte är någon aktivitet där, i så fall får Antisimex komma förbi igen.
Nu väntar jag bara på att det skall bli kallt och tort ute så att man kan vädra grunden lite för nu är det ju "innomhusluft" som kylts ner och då får man ju lite för hög relativ luftfuktighet. Så jag hoppas på kalla soliga dagar framöver.
Har det varit något snack om att täta till grunden och stoppa ner en avfuktare? Då slipper du vänta på den kalla torra luften och kan låta klimatet styras av avfuktaren året om?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Nej, säljaren har ingen som helst rätt att åtgärda några fel på en fastighet man sålt. Däremot bör man ge säljaren en möjlighet att undersöka det påstådda felet, innan det åtgärdas.D Dr Jumping Jack skrev:
OM man hittar ett "riktigt dolt fel", som uppfyller alla kriterier, så är säljaren skyldig att ersätta mellanskillnaden för vad fastigheten skulle varit värd om felet vore känt vid köpet, mot vad den nu såldes för. Säljaren kan inte kräva att få åtgärda felet själv istället för att betala.
Men det är som sagt troligen inte aktuellt i det här fallet, det fanns indikationer på problem innan köpet.
Har haft lite olika personer här som har tänkt i och med att jag tog in offerter och bara en av typ 5 tyckte avfuktare skulle vara en bra idé, hans företag verkade mer vara inriktade på aktiva lösningar. Vi hade en fuktkille som gick runt i grunden då den var öppen och byggarna har föjt hans rekomendationer.L Leafy skrev:Ja men det låter ju som ni har koll och har ni även haft en besiktning efteråt så måste man ju någonstans lita på att det de säger stämmer, så man inte går och oroar sig i onödan heller utan får ta problemen då de dyker upp, om de dyker upp.
Har det varit något snack om att täta till grunden och stoppa ner en avfuktare? Då slipper du vänta på den kalla torra luften och kan låta klimatet styras av avfuktaren året om?
Att täta grunden tror jag (som lekman) är svårt och tycker mig ha hört sådana tankar från andra nu då jag försöker minnas.
Vi har en toalett i nästa grund som skall fixas nästa år kanske och då tänkte jag ta upp golvet för att kunna titta ner i den och se så att man inte behöver fixa en massa där med, så det finns en plan för att kolla fler delar men inte exakt just nu.
Ja det verkar tydligt som att vi har bara att göra med att vanligt fel. Men jag har lärt mig en hel del så om jag skulle köpa ett nytt hus vet jag mer, trivs dock bra så jag ser inte det innom en överskådlig framtid.H hempularen skrev:Nej, säljaren har ingen som helst rätt att åtgärda några fel på en fastighet man sålt. Däremot bör man ge säljaren en möjlighet att undersöka det påstådda felet, innan det åtgärdas.
OM man hittar ett "riktigt dolt fel", som uppfyller alla kriterier, så är säljaren skyldig att ersätta mellanskillnaden för vad fastigheten skulle varit värd om felet vore känt vid köpet, mot vad den nu såldes för. Säljaren kan inte kräva att få åtgärda felet själv istället för att betala.
Men det är som sagt troligen inte aktuellt i det här fallet, det fanns indikationer på problem innan köpet.
Ett bra tips inget dolt fel gå vidare lägg tid o pengar på reparera och gläds åt det......S sjalin skrev:Hej. köpte ett hus för ca ett år sedan och när vi nu skulle renovera golv och grund i ett rum så var det fullt med myror som ätit både reglar och syll så de fick bytas (reglarna helt och syllen delvis). Anledningen är att grunden behövde ses över enligt besiktningsprotokollet (se nedan) och eftersom det bara kunde göras innifrån så fick vi ta upp golvet och passade på att byta det.
Från besiktningsprotokoll:
"
Iaktagelser:
Grunden är inte åtkomlig,endast inspekterad via mindre ventileri grundmur. När besiktning görs via ventiler så erhålls i normalfallet för lite information för att kunna dra några säkra slutsatser. För en bättre bedömning av grundens utförande och status bör hela grunden göras åtkomlig för besiktning.Det saknas plastfolie på mark som hindrar/minskar fukttillskottet till krypgrundsluften från mark. För att begränsa risken för mikrobiella skador bör det finnas ett kapillärbrytande material typ singel eller liknande över marken och heltäckande plastfolie. Det finns kvarlämnat organiskt material (typ byggskräp etc.). Rekommenderar att grundenrensas från organiskt material.
I torpargrund mot öster noterades att blindbotten ramlat ner (ligger delvis på mark).En avvikande luktkan noteras från ventiler som undertecknad förknippar med mögellukt.
Riskanalys:
Grunden är inte åtkomlig för besiktning.Torpargrund betraktas allmänt som en riskkonstruktion med avseende på fuktrelaterade skador (mögel-och rötskador) pga. att fuktmässiga förutsättningar för mikrobiell tillväxt periodvis kan finnas i en krypgrund (särskilt sommartid pga. kondens eller pga.vatteninträngning). Detta kan medföra risk för fuktrelaterade skador och konstruktionsförsvagningari golvbjälklag och syllar samt att mark kan avge "dålig lukt" som kan tränga upp i bostaden och även luktsmitta anslutande bjälklag, väggar, mm. Det finns kvarlämnat organiskt material (typ byggskräp etc.) som avger mögellukt. Risk föreliggeratt luktsmitta sätter sig i konstruktionsdelaroch/eller att lukttränger upp i bostaden.
Fortsatt teknisk utredning:
Uppmärksammad lukt i inomhusluften samt från ventiler innebär sannolikt stor risk för att fuktrelaterade skador (mögel-ochrötskador) finns i konstruktionen. För att fastställa orsak,omfattning och nödvändiga åtgärder rekommenderas fortsatt teknisk utredning
"
Vi var medvetna om att reglarna kanske behövde bytas eftersom blindbotten hade lossnat. Men att både reglar och syllar var mycket ätna av myror hade vi ingen aning om, inget vi kunnat se eller läst oss till har indikerat detta.
Så min fråga är om myrorna i syllen (och kanske i reglarna) kan ses som dolt fel och det kan reklameras till säljarna? Det gav oss merkostnader vid renoveringen eftersom det behövde bytas.
Grunden är gjord på 30-talet men åtminstionde golvet är bytt en gång sedan dess, oklart om när.
Har jag missat nått som kan vara vesäntligt för detta?
MVH
Sebastian
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Visst är det underbart med hus. Dessa små hyss det hittar på! Du har fått en vän vars humor du kanske är lite annorlunda.
Hej
Kul att ni köpt hus, tråkigt att ni åkte på en överraskning, dock förstår jag det som att de åtgärder som ni gjort och visste att ni skulle göra löste problemet.
OT, men det är lite intressant att många lägger mycket tid på att svara samma sak som framgår i de 10 föregående inläggen.
Lycka till med ert hus
Kul att ni köpt hus, tråkigt att ni åkte på en överraskning, dock förstår jag det som att de åtgärder som ni gjort och visste att ni skulle göra löste problemet.
OT, men det är lite intressant att många lägger mycket tid på att svara samma sak som framgår i de 10 föregående inläggen.
Lycka till med ert hus
Intressant fråga ändå med dolda fel och undersökningsplikt i sådana utrymmen. Det är ju inte helt enkelt att få riva upp golvet och besikta fullt ut innan köpet är klart 
Min tolkning av det där besiktningsprotokollet är att hela grunden är felbyggd och hårt angripen av mögel. Jag skulle aldrig ha vågat köpa det där huset! Rätt kyligt av er att slå till ändå. Jag kan tänka mej att ni fick ett bra pris, och så visade det sig att fuktproblemen inte alls vad så stora ändå. Trist att golvet var skadat pga myrorna, men renoveringen var ni väl inställda på att göra ändå.
Min tolkning av det där besiktningsprotokollet är att hela grunden är felbyggd och hårt angripen av mögel. Jag skulle aldrig ha vågat köpa det där huset! Rätt kyligt av er att slå till ändå. Jag kan tänka mej att ni fick ett bra pris, och så visade det sig att fuktproblemen inte alls vad så stora ändå. Trist att golvet var skadat pga myrorna, men renoveringen var ni väl inställda på att göra ändå.