Ja det är ju lite roligt det här ... jag är väl någonstans mittemellan en gammal man som känner lojalitet till min lokala gårdsaffär även om den är dyrare och den moderna människan som utan dåligt samvete jämför aktörer och hoppar på det bästa erbjudandet. Därför skickade jag ett meddelande till min bank (som förstås undrade när jag begärde ut amorteringsunderlaget varför jag funderade på att byta) där jag vänligt förklarade att jag tagit en titt på marknaden och sett att den erbjuder en viss ränta på mitt lån, och att en nyligen gjord värdering som kan vara intressant hamnade på ett visst belopp. Jag säger rentav att det för min del vore enklast att ha kvar lånet och inte göra något men att skillnaden är rätt stor, vilket är svårt att motivera krasst ekonomiskt. Skulle de ha möjlighet att se vad de kan erbjuda vore det toppen, avslutar jag med.

Fem dagar senare: inget svar. Frågan om varför jag funderade på att byta bank kom på en timme.

Jag gjorde precis som TS vill göra för ca 2månader sen.
Frågade banken vad de vill ha för att jag skulle kunna få göra en omvärdering av fastigheten (efter halv-mycket renovering). Var inte intresserad av att ändra det amorteringsgrundande värdet än. Har mer renoveringar att göra innan dess.
(PS man får göra omvärdering av det amorteringsgrundande värdet tidigare än 5 år OM man kan visa att renoveringarna har ökat värdet med en 50-60% nått ... dvs att tex bara göra om ett kök & badrum för totalt 300k på en bostad värd 1.5M hjälper inte. Du måste renovera mer för att det ska gå. Utköning av boa som tex tillbyggnad brukar ligga på gränsen enl två banker jag pratade med)

Så bankerna vill ha en mäklarvärdering som jag skulle skicka in till dem.
Skaffade en sådan och fick en ny värdering som jag sedan använde mig av.
(Till skillnad från TS så använde jag den till att utöka lånen istället för att ändra räntan)
Gick hur bra som helst

• Gilla
halper
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja det är ju lite roligt det här ... jag är väl någonstans mittemellan en gammal man som känner lojalitet till min lokala gårdsaffär även om den är dyrare och den moderna människan som utan dåligt samvete jämför aktörer och hoppar på det bästa erbjudandet. Därför skickade jag ett meddelande till min bank (som förstås undrade när jag begärde ut amorteringsunderlaget varför jag funderade på att byta) där jag vänligt förklarade att jag tagit en titt på marknaden och sett att den erbjuder en viss ränta på mitt lån, och att en nyligen gjord värdering som kan vara intressant hamnade på ett visst belopp. Jag säger rentav att det för min del vore enklast att ha kvar lånet och inte göra något men att skillnaden är rätt stor, vilket är svårt att motivera krasst ekonomiskt. Skulle de ha möjlighet att se vad de kan erbjuda vore det toppen, avslutar jag med.

Fem dagar senare: inget svar. Frågan om varför jag funderade på att byta bank kom på en timme.
Så är det ju idag, man är inte direkt en nyckelkund om man har för lite i lån eller amorterar "onödigt" mycket. Du gick inte ut för hårt i formuleringen då, så att de fick för sig att de ändå inte hade en chans? ;) Prova ringa in istället och be att få prata med någon om dina räntor.

Jag tycker jag var rätt trevlig i min ton. Dock saklig förstås: sa vad jag blivit erbjuden, vilket ju var långt från deras aktuella erbjudande. Försökte tidigare att ha pensionssparande där men det går inte heller. Svårt att motivera att betala mer än 0 kr som hos Avanza, tyckte jag. Nåja. De klassiska bankernas tid är väl förbi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.