Halloj
Nu när badrummet är i stort sett färdigt efter vattenskada så funderade vi på att omvärdera bostaden. Ska ju tydligen vara bra för att kunna få ner typ räntor eller topplån. Men, nu är ju bostadspriserna så osäkra. Kan det finnas risk att man råkar få värdet nedsatt istället och topplånet istället ökar?

Spelar det någon roll vilken mäklare man anlitar? Ska man ta den som skötte husköpet? Antar att de tar ut nån avgift för att komma dit om man vill kunna använda det till banken. Vad kan man vänta sig i avgift? Några tusen?

Tänkte jag skulle försöka ta kontakt innan alla semestrar drar igång.
 
Har det inte gått 5 år sedan senaste amorteringsgrundande värderingen får du inte göra en ny endast på grund av badrumsrenovering.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Har det inte gått 5 år sedan senaste amorteringsgrundande värderingen får du inte göra en ny endast på grund av badrumsrenovering.
Okej. Jag har för mig banken sa att man kunde göra undantag, men det kan ha varit om det varit en större renovering. Är det lagstadgat med 5 år alltså?
 
Ett förslag är att först kolla onlinevärdering på Booli.se. Det kan ge en fingervisning.

Vi har anlitat en mäklare för värdering av sommarstugan för ett par år sedan. Kostade 1500 kr.

Sen så det här med femårsregeln: det är fritt fram att omvärdera så ofta du (eller banken) vill i syfte att få ner belåningsgraden och därmed räntan (många nischbanker går strikt på belåningsgrad).

Däremot kan du inte ändra det amorteringsgrundande värdet som påverkar om du behöver amortera 0%, 1% eller 2%. Med en brasklapp för att det faktiskt i teorin ska gå att göra efter en väldigt omfattande renovering men jag vet inte vad det är.
 
Redigerat:
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
Sen om du gör en värdering och det skulle visa sig att värdet minskat så behöver du ju inte använda den. Så ingen risk för att det ska försämras.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Vi har gjort en omfattande renovering under en tid och avser omvärdera fastighetens värde redan efter 8 månader. Det som sägs av vår bank, SBAB, det ska ha gått från ”koja till slott”.

vi har tagit en värdering från den mäklare vi köpte från men när det nu skaptas ett ärende hos SBAB så står det att man helst ska ta en annan mäklare till omvärderingen. Vi har också varit tvungna att skicka före- och efterbilder till banken. Nu väntar vi på återkoppling.

Det som banken nämnde är att de kan lägga en högre/lägre värdering än vad mäklarens skriftliga utlåtande låg på. Det tycker jag låter lite knepigt då bilder kanske inte säger allt men ändå tryggar för att något har hänt i huset. Bättre om de ber om kompletteringar från värderingsbolaget eller neka av någon anledning.


Om ni får ett utlåtande från värderare som är till er nackdel behöver ni förstås inte använda er av den. Det är bankens utlåtande som påverkar. Det låter dock som att, om ni inte haft en värdering el köpt fastigheten för mer än 5 år sedan, att ni kan få svårt att få igenom en omvärdering.
 
Redigerat:
Hej! Vi har omvärderat vår fastighet 2 gånger efter vi köpte huset för 5 år sedan. Första vändan var det hel renovering med kök, bergvärmepump med golvvärme i hela markplan, fönster, badrum osv… andra vändan byggde vi uterum och la om taket samtidigt.
När vi var klara hörde jag av mig till mäklare, de kom och gjorde en kostnadsfri värdering men ville jag ha det på papper så jag kunde skicka till banken ville de ha 2.000kr för detta. Så var man inte nöjd med priset man fått kunde man fråga vidare eller avböja.
 
A Appeman skrev:
Hej! Vi har omvärderat vår fastighet 2 gånger efter vi köpte huset för 5 år sedan. Första vändan var det hel renovering med kök, bergvärmepump med golvvärme i hela markplan, fönster, badrum osv… andra vändan byggde vi uterum och la om taket samtidigt.
När vi var klara hörde jag av mig till mäklare, de kom och gjorde en kostnadsfri värdering men ville jag ha det på papper så jag kunde skicka till banken ville de ha 2.000kr för detta. Så var man inte nöjd med priset man fått kunde man fråga vidare eller avböja.
Vi har ju tänkt dra in fjärrvärme och håller på och gör i ordning i gillestuga och ska bli nytt garage i del av stort förråd. Kanske kan vara värt att avvakta tills detta är klart?
 
K kattparet skrev:
Vi har ju tänkt dra in fjärrvärme och håller på och gör i ordning i gillestuga och ska bli nytt garage i del av stort förråd. Kanske kan vara värt att avvakta tills detta är klart?
Allt beror ju på vad du vill få ut av det i slutändan. Ändra amotering? lägre ränta? låna ytterligare?

Topplån som koncept att du har högre ränta på denna delen av lånet praktiseras ju inte av det flesta banker längre och ur den synvinkeln inte så relevant.

Ändra amoteringsgrundande värde kan du ju som orre skrev bara göra vart femte år så då är det ju lämpligt att vänta så man får med allt samt att det gått 5 år sedan man köpte eller senaste omvärderarde. Personligen vet jag inte om jag skulle betala några tusenlappar till en mäklare för att amortera lite mindre framöver då lägger jag hellre de tusenlapparna på amorteringen.

För att kunna belåna fastigheten ytterligare (t.ex. för vidare finansiering av er renovering) har du möjligt att omvärdera oftare så i teorin skulle du kunna göra det nu men även efter ni gjort nästa etapp. Det kostar ju dock att få skriftliga värderingar.

För att få lägre räntesats så ska man hos de flesta banker komma ner rätt bra i belåningsgrad, typ 50-60% för att det ska göra någon skillnad. Är besparingen tillräckligt stor för att betala 1500-2000kr?
 
Unikt namn
M MsTake skrev:
För att få lägre räntesats så ska man hos de flesta banker komma ner rätt bra i belåningsgrad, typ 50-60% för att det ska göra någon skillnad.
Hos vår bank SBAB räckte det med ett telefonsamtal för att omvärdera* vårt hus.
Det var mindre än 5år sedan vi köpte, så amorteringen är samma. Vi fick några punkter lägre ränta eftersom belåningsgraden sjönk. Ingen förmögenhet men det blev någon hundring vill jag minnas.
Men vi bor i ett område där det är bra rullians på bostäder och priserna har stuckit iväg. Så det kan säkert skilja beroende på var man bor.

Frågade även om amorteringen och enligt vår handläggare krävdes det mycket mer än ytskick(kök, badrum, etc) för att komma runt 5års spärren. Dvs i princip godkändes endast åtgärder som ökar antalet kvm bo-area, eller annan form av tillbyggnad.

*) Handläggaren kollade statistik för området i sin dator
 
Som tidigare har nämnts - ”omvärdering” för att räkna ut belåningsgraden för att sätta räntan på lånet kan göras hur ofta som helst. Det är om man vill ändra amorteringen till utanför de amorteringskrav som man har som femårsregeln gäller, med undantag om ”omfattande” renovering har skett.

SBAB ansåg att vårt fall med byte från vedpanna till bergvärme, samt ombyggnation av pannrum (5m2 biarea) till tvättstuga (5m2 boarea) INTE räknades som ”omfattande”. Inte för att vi ville ändra amorteringen, men tänkte passa på att ha så högt amorteringsgrundande värde som möjligt för framtiden (nu när priserna kanske går ner). Det gick alltså inte.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hos vår bank SBAB räckte det med ett telefonsamtal för att omvärdera* vårt hus.
Det var mindre än 5år sedan vi köpte, så amorteringen är samma. Vi fick några punkter lägre ränta eftersom belåningsgraden sjönk. Ingen förmögenhet men det blev någon hundring vill jag minnas.
Men vi bor i ett område där det är bra rullians på bostäder och priserna har stuckit iväg. Så det kan säkert skilja beroende på var man bor.

Frågade även om amorteringen och enligt vår handläggare krävdes det mycket mer än ytskick(kök, badrum, etc) för att komma runt 5års spärren. Dvs i princip godkändes endast åtgärder som ökar antalet kvm bo-area, eller annan form av tillbyggnad.

*) Handläggaren kollade statistik för området i sin dator
Ja du har rätt, bankerna har interna värderingsystem som går på statistik för området så det är ju bara om man vill få till en högre värdering än detta som man behöver ta in en skriftlig värdering från mäklare.

Detta kan man ju alltid fråga efter samt om det är fördelaktigt använda i diskussionen om räntan. Sen om det är det värdeförändringen eller bara att man tar diskussion som är den springande punkten kan nog vara lite olika.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hos vår bank SBAB räckte det med ett telefonsamtal för att omvärdera* vårt hus.
Det var mindre än 5år sedan vi köpte, så amorteringen är samma. Vi fick några punkter lägre ränta eftersom belåningsgraden sjönk. Ingen förmögenhet men det blev någon hundring vill jag minnas.
Men vi bor i ett område där det är bra rullians på bostäder och priserna har stuckit iväg. Så det kan säkert skilja beroende på var man bor.

Frågade även om amorteringen och enligt vår handläggare krävdes det mycket mer än ytskick(kök, badrum, etc) för att komma runt 5års spärren. Dvs i princip godkändes endast åtgärder som ökar antalet kvm bo-area, eller annan form av tillbyggnad.

*) Handläggaren kollade statistik för området i sin dator
Ni behövde ingen mäklare som kom dit och tittade?

Vi kollade med vår förra mäklare och de kunde göra omvärdering gratis första gången, men är ju osäkert om man vill vänta eller ta det nu eftersom vi ska göra klart dels garagegolv och uppfart och dels ett rum i källaren. Mäklaren kanske kan avgöra om det i sig höjer värdet markant nog eller inte?
 
Unikt namn
K kattparet skrev:
Ni behövde ingen mäklare som kom dit och tittade?

Vi kollade med vår förra mäklare och de kunde göra omvärdering gratis första gången, men är ju osäkert om man vill vänta eller ta det nu eftersom vi ska göra klart dels garagegolv och uppfart och dels ett rum i källaren. Mäklaren kanske kan avgöra om det i sig höjer värdet markant nog eller inte?
Precis, ingen mäklare behövdes i vårt fall.

Det är väl ett bra första steg att bara ringa banken och höra vad som går att göra per telefon, om du inte redan gjort det.

Som nästa steg hade jag i första hand kontaktat mäklaren som sålt bostaden för en ny värdering, så länge inte banken inte har några specifika krav på vem som får utföra värderingen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.