Hallå, lagkunniga forumvänner!

Att man "inte kan göra en värdering mer än var femte år" är en refräng man hittar på nätet om man säker på "omvärdering bostad", men jag förstår inte om det verkligen är så. I vår situation har vi under några år amorterat relativt flitigt på vårt lån, och marknaden har i allmänhet rört sig uppåt. Därför skulle vi, om vi använder den senaste värderingen som gjorts av en mäklare, hamna under 60% belåningsgrad som vanligtvis är där man hittar de bästa räntorna.

Vi vill
  • inte låna mer pengar,
  • inte amortera mindre,
  • inte göra några renoveringar eller något sådant utan
  • bara få en "bättre siffra" på aktuellt marknadsvärde för att kunna förhandla ner vår ränta.
De allra allra flesta verkar inte kunna prata om omvärdering utan att prata om amorteringskravet, vilket inte är alls intressant för oss i det här läget. Vi vill bara få en lägre belåningsgrad baserat på ett nytt högre marknadsvärde för att kunna förhandla om räntan. Flera banker och mäklare verkar på sina sidor skriva att omvärdering bara kan göras var femte år, men är det verkligen så? Det gäller väl enbart för att bedöma vilken storlek på amorteringen som lägst krävs?

Jag kan hålla med om att det blir luddigt när Finansinspektionen skriver
Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.
men jag tolkar det som att det gäller i sammanhanget det är skrivet, dvs belåningsgraden som används för att beräkna vilken amorteringsnivå som gäller.

Banerna får väl sätta min ränta hur de vill, så om jag kommer med ett papper som säger att marknadsvärdet är högre nu än för tre år sedan måste de väl få beräkna en belåningsgrad baserat på det? Amorteringskravet bryr jag mig, som sagt, inte ett dugg om. Vad gäller egentligen?

/Förvirrad räntebetalare

Det är det amorteringsgrundande värdet som inte kan ändras oftare än vart femte år (med vissa undantag), du kan när som helst fråga din bank om att få ett nytt "belåningsgradsvärde". De är inte skyldiga att ändra det men du är ju åas inte skyldig att stanna kvar (om du inte har bundna lån men då är ju en omförhandling tämligen onödig).

Trilskas de så ber du dem helt enkelt skicka amorteringsunderlaget, det brukar ge dem eld i baken så att de ger dig ett bättre erbjudande.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det är det amorteringsgrundande värdet som inte kan ändras oftare än vart femte år (med vissa undantag), du kan när som helst fråga din bank om att få ett nytt "belåningsgradsvärde". De är inte skyldiga att ändra det men du är ju åas inte skyldig att stanna kvar (om du inte har bundna lån men då är ju en omförhandling tämligen onödig).

Trilskas de så ber du dem helt enkelt skicka amorteringsunderlaget, det brukar ge dem eld i baken så att de ger dig ett bättre erbjudande.
Det är så jag uppfattar det också, men finns det någon betrodd och seriös källa som uttrycker det så skriftligt? Jag misstror inte dig, men skulle min bank trilskas är det svårare att säga "zarkov sa det" än att säga "här är en länk till Finansinspektionen där de förtydligar detta".

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Det är så jag uppfattar det också, men finns det någon betrodd och seriös källa som uttrycker det så skriftligt? Jag misstror inte dig, men skulle min bank trilskas är det svårare att säga "zarkov sa det" än att säga "här är en länk till Finansinspektionen där de förtydligar detta".
Va, litar de inte på en anonym källa på nätet? ;)

Gör tvärtom, be dem hänvisa till en källa där det står att man _inte_ kan göra på detta sätt. Eller ring/maila FI och fråga?

• Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller själva omvärderingen är det Finansinspektionens föreskrifter om amortering av bolån, FFFS 2016:16, som säger att den tidigast får göras fem år efter köp eller efter den senaste omvärderingen. Har man gjort omfattande renovering (tänk tillbyggnad, inte tapetsering) får man göra omvärderingen tidigare.

Ni behöver dock inte en omvärdering bara för att kunna diskutera ränta med banken. Då har antingen ni uttryckt er fel eller så är banken bara inte villig att förhandla.

zarkov zarkov skrev:
Va, litar de inte på en anonym källa på nätet? ;)

Gör tvärtom, be dem hänvisa till en källa där det står att man _inte_ kan göra på detta sätt. Eller ring/maila FI och fråga?
Ja, det är förstås en gångbar metod.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Vad gäller själva omvärderingen är det Finansinspektionens föreskrifter om amortering av bolån, FFFS 2016:16, som säger att den tidigast får göras fem år efter köp eller efter den senaste omvärderingen. Har man gjort omfattande renovering (tänk tillbyggnad, inte tapetsering) får man göra omvärderingen tidigare.

Ni behöver dock inte en omvärdering bara för att kunna diskutera ränta med banken. Då har antingen ni uttryckt er fel eller så är banken bara inte villig att förhandla.
Nu är ju amortering som sagt inget vi har synpunkter på utan kan fortsätta att amortera i samma takt som tidigare. Naturligtvis behöver vi ingen omvärdering, men det känns rent spontant som att jag är i en bättre situation när jag pratar med banken om jag säger "här är ett papper som säger att fastigheten är värd X vilket gör att vår belåningsgrad hamnar på 59,7%" än att jag säger "nu har det ju gått några år, så jag tycker ni borde värdera upp den lite i ert system för att ge oss bättre ränta".

halper halper skrev:
Nu är ju amortering som sagt inget vi har synpunkter på utan kan fortsätta att amortera i samma takt som tidigare. Naturligtvis behöver vi ingen omvärdering, men det känns rent spontant som att jag är i en bättre situation när jag pratar med banken om jag säger "här är ett papper som säger att fastigheten är värd X vilket gör att vår belåningsgrad hamnar på 59,7%" än att jag säger "nu har det ju gått några år, så jag tycker ni borde värdera upp den lite i ert system för att ge oss bättre ränta".
Fast det ena har ju ingenting att göra med det andra.

En omvärdering enligt FI:s föreskrifter görs för att få ett nytt marknadsvärde, för att kunna beräkna ett nytt belåningsgrad, som sen ligger till grund för att bestämma amorteringsgraden.

Det är ju inte det ni vill göra, om jag förstod det rätt. Ni vill bara ha något bättre att komma med än en muntlig uppskattning inför ränteförhandling, och då räcker en "vanlig" skriftlig värdering av en standardmäklare (inte för att bankerna bryr sig lika mycket om sådant på senare tid). Ni får ingen formell ändring av marknadsvärdet i systemet (eftersom den kräver en omvärdering), men det ska som sagt inte heller behövas när det är räntorna man diskuterar med banken.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Fast det ena har ju ingenting att göra med det andra.

En omvärdering enligt FI:s föreskrifter görs för att få ett nytt marknadsvärde, för att kunna beräkna ett nytt belåningsgrad, som sen ligger till grund för att bestämma amorteringsgraden.

Det är ju inte det ni vill göra, om jag förstod det rätt. Ni vill bara ha något bättre att komma med än en muntlig uppskattning inför ränteförhandling, och då räcker en "vanlig" skriftlig värdering av en standardmäklare (inte för att bankerna bryr sig lika mycket om sådant på senare tid). Ni får ingen formell ändring av marknadsvärdet i systemet (eftersom den kräver en omvärdering), men det ska som sagt inte heller behövas när det är räntorna man diskuterar med banken.
Ja, så kan man säga. Några argument som väger aningens tyngre än vår uppskattning är tanken. Nåväl, vi får se hur det går.

Bytte själv till landshypotek för några år sedan och dom begärde ingen utförd värdering från någon annan utan har någon egen databas dom får ut en siffra från. Var iaf fördelaktigt för mig och hamnade på rätt sida om 60% belåningsgrad och så slipper jag förhandla räntor och eländas

• Gilla
halper
  • Laddar…
Man kan värdera sitt hus hur ofta man vill. Det är den amorteringsgrundande värderingen som inte kan uppdateras mer än var femte år.
Vilken värdering banken går med på är ju helt upp till dem.

• Gilla
Bzr
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man kan värdera sitt hus hur ofta man vill. Det är den amorteringsgrundande värderingen som inte kan uppdateras mer än var femte år.
Vilken värdering banken går med på är ju helt upp till dem.
Ja det är min uppfattning också. (y) Ska se hur det går med banken nu. Har berättat för dem vilken ränta jag erbjudits på annat håll och den är betydligt bättre, så jag gissar att jag återigen kommer förvånas över att banken tycker det är lönt att förlora en kund.

V vinylskiva skrev:
Bytte själv till landshypotek för några år sedan och dom begärde ingen utförd värdering från någon annan utan har någon egen databas dom får ut en siffra från. Var iaf fördelaktigt för mig och hamnade på rätt sida om 60% belåningsgrad och så slipper jag förhandla räntor och eländas
Ja, under 60% öppnar möjligheterna upp sig verkar det som. Stor skillnad i ränta som man erbjuds. Lite konstigt att det är så skarpa gränser.

A
Beror inte denna regel om omvärdering på när lånet togs. Vi tog lån 2016 och vad jag vet så omfattas vi inte av detta regelverk.

A Alfons3301 skrev:
Beror inte denna regel om omvärdering på när lånet togs. Vi tog lån 2016 och vad jag vet så omfattas vi inte av detta regelverk.
Tog ni lånet under det första halvåret 2016 så omfattas inte lånet av de nya föreskrifterna. Då görs en amorteringsgrundande omvärdering först om/när ni vill utöka lånet.

• Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
A
Ja det stämmer, februari 2016.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.