P pmd skrev:
Jag undrar varför det är prickmark. Kan kommunen ha nån slags underjordisk installation precis där muren står, innanför tomgränsen?
Jag tror inte det spelar någon roll. Har stadsarkitekt eller motsvarande ritat in prickmark så gäller det, när kommunfullmäktige klubbat detaljplanen, oavsett om det är draget VA-ledningar på det prickmarkerade området eller vederbörande bara kände för att pricka just det området.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Det behövs ingen rationell motivering, alltså?

P
C cpalm skrev:
Känner vi inte igen otrygghetsargumentet från tidigare mur-bygglovstvister det skrivits om här?
Våra härskare måste ju kunna kontrollera att vi inte gör några dumheter, och det blir svårare ju mer vi gömmer oss bakom murar och plank.

Det är alltså för våra härskare det blir otryggare med murar.

P
Nicro Nicro skrev:
Artikeln
Kommunens Plan- och byggchef om plan- och bygglagen:
"Byggnader eller anläggningar ska inte orsaka negativa effekter för sin omgivning. Murens utformning har bedömts göra det".

"Har bedömts". Vems är bedömningen och vad baseras den på? Jag gissar att bedömningen inte behöver motiveras.
Det tycks och bedöms för mycket i svensk myndighetsutövning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Det behövs ingen rationell motivering, alltså?
Nej, det har slentrianprickats en enorm massa mark i olika detaljplaner helt utan kända skäl.

Kanske hade planarkitekten nån tanke när viss mark prickades, t ex kring infrastruktur eller estetiska hänsyn som t ex bebyggelsens luftighet eller siktlinjer. Eller inte.

Men vi får aldrig veta eftersom att detaljplaner inte kommer med en motivering där man fastighet för fastighet, kvarter för kvarter redovisar vilka detaljerade avvägningar planarkitekten har gjort. Man ritar något godtyckligt och efter samråd och kanske någon liten ändring så antas detaljplanen. Sen låtsas vi i efterhand att den är jättegenomtänkt.

• Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.