38 861 läst ·
154 svar
39k läst
154 svar
Muntligt medgivande blev inte bra
För två dagar sedan förstod du att det handlade om ljud för att någon skrev det...E ElinPelin1 skrev:Nej, jag förstår att det inte handlar om ljud även om det kan ha en viss betydelse, utan mest om förtroende och att dom säker känner att det inte går att lita på oss. Det känns lite olustigt att bli bedömd hur man är som människa utifrån en felbedömning och en tråd på ett forum. Om du visste något om vårt liv och vilka vi är skulle du inte skriva som du gör. Utifrån ditt dömande av människor som du inte känner, aldrig har träffat så skulle jag gissa att du själv inte är en speciellt empatisk person. Vi är 54 och 56 år.
Mitt råd är att tänka om..Jag har själv gjort det många gånger och aldrig ångrat mig.
Du har rätt, jag känner inte dig, det intryck du har givit mig är däremot ett facit över hur jag upplever dig som person.
Det är upp till dig att tycka att min upplevelse är ok och du trivs med den, eller att förändra den. Ditt val.
Du får fundera på hur din omvärld ser på dig och om det överensstämmer med det du vill.
G gaidin skrev:För två dagar sedan förstod du att det handlade om ljud för att någon skrev det...
Mitt råd är att tänka om..Jag har själv gjort det många gånger och aldrig ångrat mig.
Du har rätt, jag känner inte dig, det intryck du har givit mig är däremot ett facit över hur jag upplever dig som person.
Det är upp till dig att tycka att min upplevelse är ok och du trivs med den, eller att förändra den. Ditt val.
Du får fundera på hur din omvärld ser på dig och om det överensstämmer med det du vil
Det är ju trots allt flera gånger i livet som man stöter på människor som tänker helt annorlunda än man själv och det var just därför som jag startade tråden, för att försöka förstå. Hur idiotiskt det än låter så hade jag tänkt helt annorlunda om jag var grannen. Det betyder ju inte att jag tycker det är det minsta fel att inte tycka som jag.G gaidin skrev:För två dagar sedan förstod du att det handlade om ljud för att någon skrev det...
Du får fundera på hur din omvärld ser på dig och om det överensstämmer med det du vill.
Jag tror nog också att ts egentligen menar typ "Det här blev inte bra", eller helt enkelt "Vi har gjort en bajsmacka", men att det inte alltid framgår supertydligt. TS försöker ändå vara ödmjuk och sympatisk och rädda det som räddas kan och det får man ju uppskatta på nåt vis.Alfredo skrev:
Numera ska grannmedgivande inhämtas sktiftligt!E ElinPelin1 skrev:Innan vi köpte huset var det 2 saker som var viktigt för att vi skulle vilja köpa huset: 1: Att vi skulle få bygga garaget precis bredvid deras stuga som låg precis bredvid oss eftersom dom hade avstyckat tomten så att vdet inte fanns garage på vår tomt och att det egentligen den enda plats det kunde ligga på.
2: Att vi fick nyttjande rätt på en smal remsa bredvid tomten som är deras men som inte används men som vi vehöver.
Mäklaren pratade med säljaren och sa att båda våra villkor godkändes. När vi sen sa att vi vile ha det skriftligt när vi skrev köpekontraktet stod dom på sig och sa att det inte behövdes plus att Mäklaren sa att han var vittne, valde vi att inte tjata om det.
En gång till frågade vi dom efter tillträdet och förklarade då att det kommer ju bli nära deras stuga och igen sa ägaren att det går jätte bra.
Efter att ha funderat bestämde vi oss för att bygga ett gästhus istället för garage och tänkte att det var bättre eftersom det är mindre men de blev jätte arga och sa att vi skulle ha frågat först och att de bara hade godkänt ett garage. Nu är vi rädda att vi måste flytta gästhuset som är en friggebod på under 15 kvm. Vi ångrar naturligtvis att vi inte stod på oss med ett skriftligt medgivande men VAD gör vi? Kommunen pratade vi med innan bygget och de sa att så länge grannen var ok så behövdes inget annat.
När grannen godkände bygget av garaget så trodde de ju att ett garage var mer nödvändigt för er och visade välvilja. De har säkert diskuterat sins emellan sig själva innan de gick med på det och känner sig nog oerhört svikna av er. Sen vet ni inte heller deras framtida visioner för sitt eget hus, de kanske planerar att bo där permanent om ett par år. De vet heller inte era planer för friggeboden, de kanske känner rädsla att ni ska börja hyra ut av olika anledningar och då blir scenariot verkligen motsatsen till vad de gått med på. Sluta anta att ni vet vad som är bäst för dem.E ElinPelin1 skrev:Nej, spontanköp var det verkligen inte, huset låg ute i 1,5 år för det var ett rejält renoveringsobjekt. Att vi köpte huset beror på att vi var ute efter just ett renoveringsobjekt där vi såg potential. Innan vi köpte huset gick all kommunikation genom mäklaren som det alltid gör. Sen har vi pratat om garage och häck flera gånger. Att vi valde bort garage är för att vi aldrig har haft bilen i garaget och med långväga släktingar kändes det viktigare med gästhus. Grannens stuga (där ingen bor men hyrs ut ibland) ligger bara 1 meter in på deras tomt och har fönster mot oss. Hade vi byggt som vi blev lovade hade vi täckt deras fönster helt men nu är det bara ca hälften täckt.
Då ni redan visat respektlöshet genom att inte hålla det ni gått med på så är de berättigade till att måla fan på väggen gällande framtiden. De grämer sig nog ännu mer än ni över att inte haft en skriftlig överenskommelse. Gör om och gör rätt.
Reglerna för attefall och friggebod samt till stora delar bygglov är lika både på landet och i samhället så åtminstone vilka storlekar som kräver bygganmälan och bygglov borde ni ha haft koll på. Så det är en dålig ursäkt att ni inte bott i ett samhälle tidigare och jag hade som granne förväntat mig att ni hade haft koll på detta med tanke på er ålder och att ni har bott i hus tidigare.E ElinPelin1 skrev:Ja, vi inser att vi är allt för okunniga för att bo i ett samhälle (vi har bott i lägenhet och hus på landet tidigare) Vi har förstås googlat massor och pratat med kommunen och enligt dom var det bara att bygga så länge vi hade ett muntligt godkännande. Sen hängde vi upp oss på storleken av byggnaden och trodde dumt nog att en mindre byggnad var ok.
(Det finns en del mindre skillnader i vad som kräver bygglov mellan landet och sammanhållen bebyggelse i olika kommuner som troligen inte är aktuella i detta fall och detaljplan kan strama åt det ytterligare men med tanke på beskrivningen av ert hus så verkar er eventuella detaljplan vara äldre än att ha med regler för friggebod/attefall)
Har ni sagt till kommunen att ni håller er till 15 kvm eller pratat på ett sätt så att de antog det så är det inte så konstigt att de sa att det bara var att bygga om ni har muntligt ok från grannen.
Har ni sagt att ni vill bygga större än 15 kvm så är det dåligt av kommunen att ge er fel info men tyvärr inte helt ovanligt och ni är ändå alltid ansvariga för att ni håller er till reglerna när ni bygger bygglovsfritt oavsett vilken info ni får från kommunen. Inte ens om ni har fått det skriftligt från kommunen är det säkert att ni får gehör för det om ni bygger något som i efterhand visar sig inte vara bygglovsfritt och kommunen gör en kontroll
Ni har kommit överens om ett garage, en gäststuga är nåt helt annat. Det har inget att göra med att det är en mindre byggnad ni byggt, ni har byggt en helt annan byggnad, en byggnad för en helt annan användning än det ni kommit överens om. Hur svårt kan det vara att förstå det. Riv byggnaden.E ElinPelin1 skrev:
Vi flyttar den, inte river isåfall.L Lövborgen skrev:
Bry dig inte om alla surkartar här inne, som läser första inlägget utan att sätta sig in i tråden, unnar sig en psykologisk utvärdering av ert allmäntillstånd, och gör sig därmed till större åtlöje själva, än vad ni nu skulle ha gjort. De upprepar det alla andra surkartar sagt innan. Det är tyvärr ganska vanligt i en del underforum härinne. Lite Familjeliv.se helt enkelt. Fokusera på de som gett er bra råd. Du har ingen skyldighet att svara på alla påhopp, speciellt inte då ni nu verkar ha förstått vad som gick fel.
Har läst alla inlägg å tyvärr så ändrar jag mig inte. Dom har gjort bort sig å det grövsta enligt mig iallafall.J Jocke Best skrev:Bry dig inte om alla surkartar här inne, som läser första inlägget utan att sätta sig in i tråden, unnar sig en psykologisk utvärdering av ert allmäntillstånd, och gör sig därmed till större åtlöje själva, än vad ni nu skulle ha gjort. De upprepar det alla andra surkartar sagt innan. Det är tyvärr ganska vanligt i en del underforum härinne. Lite Familjeliv.se helt enkelt. Fokusera på de som gett er bra råd. Du har ingen skyldighet att svara på alla påhopp, speciellt inte då ni nu verkar ha förstått vad som gick fel.
Sorry, var lite snabb att skriva och tänkte inte på att TS ju faktiskt redan byggt gästhuset.Unikt namn skrev: