E etompau skrev:
Är där ingen knapp/brytare på ditt proppskåp i lägenheten? Låter skumt att du ska behöva gå ner i källaren för att stänga av elen.
Nej jag blev också förvånad när jag flyttade in. Ska ta foto ändå. Min mobilkamera är så kass bara. :oops:
 
E etompau skrev:
Är där ingen knapp/brytare på ditt proppskåp i lägenheten? Låter skumt att du ska behöva gå ner i källaren för att stänga av elen.
Kors i taket. Fotot blev helt okej. Är det inte lite få proppar för en trerumslägenhet?
 
  • Elskåp med tre säkringar och fyra proppar, undran om detta är tillräckligt för en trerumslägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju ett sött litet proppskåp. Lär ha suttit där ett antal decennier och lär funka bra även idag.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det var ju ett sött litet proppskåp. Lär ha suttit där ett antal decennier och lär funka bra även idag.
Eller hur! Hon är född i början av 50-talet. :heart:
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
En god årgång, med andra ord. ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Eller du menar att jag ska ta kort på elcentralen (?) i källaren där huvudströmbrytaren sitter? Dumt att proppar finns i lägenheten men huvudströmbrytaren i källaren. Vilken som är min vet jag som sagt inte heller :p
1957-59 ??? Etta med kök eller kokvrå?

Lätt som en plätt.

Spis = Blå säkring 20A
Stora Rum den i mitteln
Belysning i köket och eventuellt ett uttag i ett rum vägg i vägg med köket.

Därför lossa en propp kolla alla uttag för att se vilken säkring som hör till vad.

Den lilla svarta skylten har ett anl. nummer. samma nummer finns i källaren, det finns ingen brytare. Bara en huvudsäkring.

Så här ser det normalt ut i källaren.

Elektriska mätare och säkringsskåp uppradade på en vägg i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
I en lägenhet från 10-20-talet skulle det nästan vara lite väl många säkringar, i alla fall om det fanns stadsgas.

Det syns dock tydligt för den som vet (mest på färgen), att den där centralen är mycket modernare.
Låt mig gissa på 60-tal, eventuellt slutet på 50-talet eller tidigt 70-tal.

Skulle det vara 70-tal är det troligen en väldigt liten lägenhet, säg en etta med kök eller kokvrå.
Skulle det vara ifrån 50-talet skulle det faktiskt kunna vara en 3 eller 4-rummare.
Det fanns inte så mycket el på den tiden.


edit:
Nu såg jag ju att du skrev trerummare ...:oops:
Så då sitter min gissning som en smäck, huset är ifrån exakt 1963. ;)
 
Immobil Immobil skrev:
En god årgång, med andra ord. ;)
Det har jag ingen aning om. Det va långt före min tid. ;)
 
L Leif i Skåne skrev:
1957-59 ??? Etta med kök eller kokvrå?

Lätt som en plätt.

Spis = Blå säkring 20A
Stora Rum den i mitteln
Belysning i köket och eventuellt ett uttag i ett rum vägg i vägg med köket.

Därför lossa en propp kolla alla uttag för att se vilken säkring som hör till vad.
Huset är byggt -54 och lägenheten är en 3:a på 75 kvadrat.
Så jag kan nog räkna med att få testa mig fram lite. :rofl:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I en lägenhet från 10-20-talet skulle det nästan vara lite väl många säkringar, i alla fall om det fanns stadsgas.

Det syns dock tydligt för den som vet (mest på färgen), att den där centralen är mycket modernare.
Låt mig gissa på 60-tal, eventuellt slutet på 50-talet eller tidigt 70-tal.

Skulle det vara 70-tal är det troligen en väldigt liten lägenhet, säg en etta med kök eller kokvrå.
Skulle det vara ifrån 50-talet skulle det faktiskt kunna vara en 3 eller 4-rummare.
Det fanns inte så mycket el på den tiden.


edit:
Nu såg jag ju att du skrev trerummare ...:oops:
Så då sitter min gissning som en smäck, huset är ifrån exakt 1963. ;)
Haha nope. Om man nu inte bytt skåpet efter det att huset byggdes -54 ;)
 
Mikael_L
-54 ... :thinking:

Hmm, fanns den där gråblå färgen på säkringscentraler då?
Jag trodde alla var svarta då...

Kan dom bytt någon gång under tidens lopp.



edit:
*hehe*
Vi är så snabba på tangentbordet att vi håller på och skriver om varandra hela tiden. :D
 
  • Gilla
EmmaSmåland och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
-54 ... :thinking:

Hmm, fanns den där gråblå färgen på säkringscentraler då?
Jag trodde alla var svarta då...

Kan dom bytt någon gång under tidens lopp.
Det är ju iofs fullt möjligt att de kan ha bytt.
 
L Leif i Skåne skrev:
1957-59 ??? Etta med kök eller kokvrå?

Lätt som en plätt.

Spis = Blå säkring 20A
Stora Rum den i mitteln
Belysning i köket och eventuellt ett uttag i ett rum vägg i vägg med köket.

Därför lossa en propp kolla alla uttag för att se vilken säkring som hör till vad.

Den lilla svarta skylten har ett anl. nummer. samma nummer finns i källaren, det finns ingen brytare. Bara en huvudsäkring.

Så här ser det normalt ut i källaren.

[bild]
Jamen vad du är duktig! Har inte ens tänkt på den svarta skylten. Springer genast ner i källaren! (y)
 
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Är det inte lite få proppar för en trerumslägenhet?
Nej, men hade det varit en fyrarummare skulle det behövts en till... ;)
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
Mikael_L
Men det är alltså en lägenhet, då kan man ju med 99.99% chans vara säker på att det inte existerar några främmande spänningar ifrån andra centraler i rummen i lägenheten.

Och så har du bara två säkringar att testa ... :)

Så, som sagt, koppla in en lampa, dammsugare eller något annat, skruva ur den ena eller den andra säkringen (den till spisen (1) kan du strunta i) och kolla när strömmen försvinner, sen kollar du alla andra uttag i rummet, glöm inte att kolla alla ev uttag i taket, om du måste få strömlöst där också. Behövs ju dock inte om du bara ska tapetsera eller måla väggar endast.

Svårare än så är inte detta lilla problem.
Det är jävligare att skära den våta tapeten fint, där har jag inga bra tips (eller jo, byt rakblad i tapetskäraren ofta).
 
  • Gilla
EmmaSmåland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.