Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Kors i taket. Fotot blev helt okej. Är det inte lite få proppar för en trerumslägenhet?E etompau skrev:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
1957-59 ??? Etta med kök eller kokvrå?EmmaSmåland skrev:
Lätt som en plätt.
Spis = Blå säkring 20A
Stora Rum den i mitteln
Belysning i köket och eventuellt ett uttag i ett rum vägg i vägg med köket.
Därför lossa en propp kolla alla uttag för att se vilken säkring som hör till vad.
Den lilla svarta skylten har ett anl. nummer. samma nummer finns i källaren, det finns ingen brytare. Bara en huvudsäkring.
Så här ser det normalt ut i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I en lägenhet från 10-20-talet skulle det nästan vara lite väl många säkringar, i alla fall om det fanns stadsgas.
Det syns dock tydligt för den som vet (mest på färgen), att den där centralen är mycket modernare.
Låt mig gissa på 60-tal, eventuellt slutet på 50-talet eller tidigt 70-tal.
Skulle det vara 70-tal är det troligen en väldigt liten lägenhet, säg en etta med kök eller kokvrå.
Skulle det vara ifrån 50-talet skulle det faktiskt kunna vara en 3 eller 4-rummare.
Det fanns inte så mycket el på den tiden.
edit:
Nu såg jag ju att du skrev trerummare ...
Så då sitter min gissning som en smäck, huset är ifrån exakt 1963.
Det syns dock tydligt för den som vet (mest på färgen), att den där centralen är mycket modernare.
Låt mig gissa på 60-tal, eventuellt slutet på 50-talet eller tidigt 70-tal.
Skulle det vara 70-tal är det troligen en väldigt liten lägenhet, säg en etta med kök eller kokvrå.
Skulle det vara ifrån 50-talet skulle det faktiskt kunna vara en 3 eller 4-rummare.
Det fanns inte så mycket el på den tiden.
edit:
Nu såg jag ju att du skrev trerummare ...
Så då sitter min gissning som en smäck, huset är ifrån exakt 1963.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Huset är byggt -54 och lägenheten är en 3:a på 75 kvadrat.L Leif i Skåne skrev:
Så jag kan nog räkna med att få testa mig fram lite.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Haha nope. Om man nu inte bytt skåpet efter det att huset byggdes -54Mikael_L skrev:
I en lägenhet från 10-20-talet skulle det nästan vara lite väl många säkringar, i alla fall om det fanns stadsgas.
Det syns dock tydligt för den som vet (mest på färgen), att den där centralen är mycket modernare.
Låt mig gissa på 60-tal, eventuellt slutet på 50-talet eller tidigt 70-tal.
Skulle det vara 70-tal är det troligen en väldigt liten lägenhet, säg en etta med kök eller kokvrå.
Skulle det vara ifrån 50-talet skulle det faktiskt kunna vara en 3 eller 4-rummare.
Det fanns inte så mycket el på den tiden.
edit:
Nu såg jag ju att du skrev trerummare ...
Så då sitter min gissning som en smäck, huset är ifrån exakt 1963.![]()
-54 ... 
Hmm, fanns den där gråblå färgen på säkringscentraler då?
Jag trodde alla var svarta då...
Kan dom bytt någon gång under tidens lopp.
edit:
*hehe*
Vi är så snabba på tangentbordet att vi håller på och skriver om varandra hela tiden.
Hmm, fanns den där gråblå färgen på säkringscentraler då?
Jag trodde alla var svarta då...
Kan dom bytt någon gång under tidens lopp.
edit:
*hehe*
Vi är så snabba på tangentbordet att vi håller på och skriver om varandra hela tiden.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Jamen vad du är duktig! Har inte ens tänkt på den svarta skylten. Springer genast ner i källaren!L Leif i Skåne skrev:1957-59 ??? Etta med kök eller kokvrå?
Lätt som en plätt.
Spis = Blå säkring 20A
Stora Rum den i mitteln
Belysning i köket och eventuellt ett uttag i ett rum vägg i vägg med köket.
Därför lossa en propp kolla alla uttag för att se vilken säkring som hör till vad.
Den lilla svarta skylten har ett anl. nummer. samma nummer finns i källaren, det finns ingen brytare. Bara en huvudsäkring.
Så här ser det normalt ut i källaren.
[bild]
Men det är alltså en lägenhet, då kan man ju med 99.99% chans vara säker på att det inte existerar några främmande spänningar ifrån andra centraler i rummen i lägenheten.
Och så har du bara två säkringar att testa ...
Så, som sagt, koppla in en lampa, dammsugare eller något annat, skruva ur den ena eller den andra säkringen (den till spisen (1) kan du strunta i) och kolla när strömmen försvinner, sen kollar du alla andra uttag i rummet, glöm inte att kolla alla ev uttag i taket, om du måste få strömlöst där också. Behövs ju dock inte om du bara ska tapetsera eller måla väggar endast.
Svårare än så är inte detta lilla problem.
Det är jävligare att skära den våta tapeten fint, där har jag inga bra tips (eller jo, byt rakblad i tapetskäraren ofta).
Och så har du bara två säkringar att testa ...
Så, som sagt, koppla in en lampa, dammsugare eller något annat, skruva ur den ena eller den andra säkringen (den till spisen (1) kan du strunta i) och kolla när strömmen försvinner, sen kollar du alla andra uttag i rummet, glöm inte att kolla alla ev uttag i taket, om du måste få strömlöst där också. Behövs ju dock inte om du bara ska tapetsera eller måla väggar endast.
Svårare än så är inte detta lilla problem.
Det är jävligare att skära den våta tapeten fint, där har jag inga bra tips (eller jo, byt rakblad i tapetskäraren ofta).

