Det är bara att sätta på sig gummistövlar, kavla upp gummihandskarna till armbågen, sätt på dig en badmössa (av gummi) sen plocka ut kablarna 1 och 1 och sätt på en wago på varje kabel. Sen kan du binda ihop dem med lite eltjejp så du kan flytta på alla kablarna samtidigt. Sen är det bara att trycka in dem tillbaka i koppen.
Var försiktig när du skär upp tapeten efteråt så du inte skär i någon kabel bara.
 
Tack för era svar! Nu känner jag mig lugnare :-D
 
Det är ju ingen multimeter...
 
Ahh... tapeter och el, vilka minnen. Faktiskt mer än en gång jag funderat varför det ryker om tapeten när man passerat en brytare eller ett vägguttag.... :geek:
 
hsd hsd skrev:
Exempelvis denna modell är bra
[länk]
Har en tidig modell av en sådan, tror tillverkaren är Steinel. Den drar så mycket ström under mätning att den triggar jordfelsbrytaren om man mäter mellan jord och fas. Kanske är dagens modell högohmigare.
 
Moderna elkontakten kommer du inte i beröring av spänningsförande ytor. Gamla elkontakten ser man anslutningskablar och skruvar, där är det en större risk att man rör vid, vid tapetsering.
Ta ett foto på säkringscentralen och lägg upp här.
Det enklaste är att tänd lampan, sätt dammsugaren i ett uttag låt den vara igång, lossa en säkring åt gången när dammsugaren tystnar har du hittat rätt säkring!
Dra ut sladden och testa övriga uttag så det är strömlöst !

Sätt upp en ny tapet eller måla. Klart att bjuda till fest och skryt för kompisarna att du fixat allt själv även elen! (=Ta ur o sätt tillbaka rätt säkring. :)) :strong:;)
 
Redigerat:
  • Gilla
EmmaSmåland och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att ett rum kan ha mer än en säkring. Räkna inte med att du brutit strömmen för alla uttag i rummet för att du testat på ett uttag.
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
Det är t.o.m så att på dom senaste 30 - 40 åren är det vanligt att det går mer än en grupp till varje rum.
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
Mikael_L
Shakula Shakula skrev:
Tänk på att ett rum kan ha mer än en säkring. Räkna inte med att du brutit strömmen för alla uttag i rummet för att du testat på ett uttag.
Därför ska man testa alla uttag med t.ex. dammsugaren eller en lampa, innan man vet att det är helt strömlöst. Som Leif i Skåne skrev.
 
  • Gilla
EmmaSmåland och 1 till
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Tänk på att ett rum kan ha mer än en säkring. Räkna inte med att du brutit strömmen för alla uttag i rummet för att du testat på ett uttag.
Det är därför du skulle testa med dammsugaren i alla uttag !!
Läs inlägg #23 igen.
 
slacker slacker skrev:
Ahh... tapeter och el, vilka minnen. Faktiskt mer än en gång jag funderat varför det ryker om tapeten när man passerat en brytare eller ett vägguttag.... :geek:
Hahaha ska kontrollera att brandvarnaren funkar också innan jag börjar
 
L Leif i Skåne skrev:
Moderna elkontakten kommer du inte i beröring av spänningsförande ytor. Gamla elkontakten ser man anslutningskablar och skruvar, där är det en större risk att man rör vid, vid tapetsering.
Ta ett foto på säkringscentralen och lägg upp här.
Det enklaste är att tänd lampan, sätt dammsugaren i ett uttag låt den vara igång, lossa en säkring åt gången när dammsugaren tystnar har du hittat rätt säkring!
Dra ut sladden och testa övriga uttag så det är strömlöst !

Sätt upp en ny tapet eller måla. Klart att bjuda till fest och skryt för kompisarna att du fixat allt själv även elen! (=Ta ur o sätt tillbaka rätt säkring. :)) :strong:;)
Häftigt trick det där med dammsugaren Jag ska absolut kolla alla uttag noga.

Här sitter det bara gamla vägguttag.
Proppskåpet har ingen huvudströmbrytare. Propparna är märkta men de vågar jag inte lita på så jag drar ut och som du säger kollar alla uttagen.
Eller du menar att jag ska ta kort på elcentralen (?) i källaren där huvudströmbrytaren sitter? Dumt att proppar finns i lägenheten men huvudströmbrytaren i källaren. Vilken som är min vet jag som sagt inte heller :-P
Haha ja antingen blir det skrytfest eller så bjuder jag på grillat. Bokstavligt talat. ;-)
 
Är där ingen knapp/brytare på ditt proppskåp i lägenheten? Låter skumt att du ska behöva gå ner i källaren för att stänga av elen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.