Det är bara att sätta på sig gummistövlar, kavla upp gummihandskarna till armbågen, sätt på dig en badmössa (av gummi) sen plocka ut kablarna 1 och 1 och sätt på en wago på varje kabel. Sen kan du binda ihop dem med lite eltjejp så du kan flytta på alla kablarna samtidigt. Sen är det bara att trycka in dem tillbaka i koppen.
Var försiktig när du skär upp tapeten efteråt så du inte skär i någon kabel bara.
Var försiktig när du skär upp tapeten efteråt så du inte skär i någon kabel bara.
Köpte en idag på Clas Ohlsson för 149 spänn, indikerar bara upp till 250 volt men det räcker nog gott för brytare och uttag https://m.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT33D/36-6247
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Tack för era svar! Nu känner jag mig lugnare :-D
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
Exempelvis denna modell är bra
https://m.clasohlson.com/se/Spänningsprovare/36-5733
https://m.clasohlson.com/se/Spänningsprovare/36-5733
Moderna elkontakten kommer du inte i beröring av spänningsförande ytor. Gamla elkontakten ser man anslutningskablar och skruvar, där är det en större risk att man rör vid, vid tapetsering.
Ta ett foto på säkringscentralen och lägg upp här.
Det enklaste är att tänd lampan, sätt dammsugaren i ett uttag låt den vara igång, lossa en säkring åt gången när dammsugaren tystnar har du hittat rätt säkring!
Dra ut sladden och testa övriga uttag så det är strömlöst !
Sätt upp en ny tapet eller måla. Klart att bjuda till fest och skryt för kompisarna att du fixat allt själv även elen! (=Ta ur o sätt tillbaka rätt säkring.
) 

Det enklaste är att tänd lampan, sätt dammsugaren i ett uttag låt den vara igång, lossa en säkring åt gången när dammsugaren tystnar har du hittat rätt säkring!
Sätt upp en ny tapet eller måla. Klart att bjuda till fest och skryt för kompisarna att du fixat allt själv även elen! (=Ta ur o sätt tillbaka rätt säkring.
Redigerat:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Häftigt trick det där med dammsugaren Jag ska absolut kolla alla uttag noga.L Leif i Skåne skrev:Moderna elkontakten kommer du inte i beröring av spänningsförande ytor. Gamla elkontakten ser man anslutningskablar och skruvar, där är det en större risk att man rör vid, vid tapetsering.
Sätt upp en ny tapet eller måla. Klart att bjuda till fest och skryt för kompisarna att du fixat allt själv även elen! (=Ta ur o sätt tillbaka rätt säkring.)
![]()
Här sitter det bara gamla vägguttag.
Proppskåpet har ingen huvudströmbrytare. Propparna är märkta men de vågar jag inte lita på så jag drar ut och som du säger kollar alla uttagen.
Eller du menar att jag ska ta kort på elcentralen (?) i källaren där huvudströmbrytaren sitter? Dumt att proppar finns i lägenheten men huvudströmbrytaren i källaren. Vilken som är min vet jag som sagt inte heller
Haha ja antingen blir det skrytfest eller så bjuder jag på grillat. Bokstavligt talat. ;-)