14 453 läst ·
122 svar
14k läst
122 svar
Motorsåg - vad krävs?
En björk som ligger okapad torkar inte den ruttnar.B Byggarn33 skrev:Om den legat ett år är det bra. Då har den torkat upp bra.
Men såga inte själv om du inte gjort det innan. Det kan bli riktigt farligt.
Åk till nån bonne i närheten och prata med han.
Det är fin ved i den, och om inte han vill ha den vet han garanterat nån han känner som vill.
Eller som nån sa, sätt upp en lapp i närköpet.
Jag har förutom utmärkta filar från Oregon såväl röda, oranga och vit/orange skogsrelaterade produkter..A AndersS skrev:
Nä.J Jansson69 skrev:
Jag vet inte heller om forummedlemmarna är i majoritet på forumet eller om de är ohändigare än förra året eller för tillexempel tio år sen.
Är det bättre (och eller billigare) för TS än att köpa den elektriska kedjesågen från Oregon jag tidigare i tråden rekomenderat?Q Qjanto skrev:
Inte för ja läst alla inlägg. Men Köpte mej en alko eks 2400/40 16" 230v 1500 spänn kosta den. har sågat ner 20 träd (granar/tallar/lärk/björkar) samt den åkte i backen ifrån 10-15 meters höjd men överlevde. Misshandlad den duktigt med å dela stora stubbar. Ingen större erfarenhet av motorsågar men den har fått jobbet gjort. Visst e smidigt om man har långt svärd å kan kapa den i ett svep men lite längre svärd än stubbens halva diameter funkar me tar lite längre tid bara
Redigerat:
Jag tror att det är precis tvärtom. Idag kan du inte klara dig utan att vara händig som tonåring, på samma sätt som för femtio år sen. Det är bara händig inom andra områden än att såga träd …Alfredo skrev:
Sedan får man även lägga till att de kunskaper ungdomarna saknar är saknad endast för att vi äldre sket i att undervisa dem.L Lovan83 skrev:
Min egen erfarenhet av motorsågar är att din vaning är extremt överdriven. En såg har sina risker precis som en borrmaskin och vinkelslip samt allehanda verktyg med för den delen. Med normal försiktighet kommer man långt.Q Qjanto skrev:jag anser att du inte ska använda en motorsåg första gången utan närvaro av någon som är erfaren användare. Skyddsutrustningen, som är ett måste, kostar lika mycket eller mer än sågen. Hitta en granne, kollega eller vän som är erfaren med motorsåg och be de om hjälp med björken.
Jag antar att vill köpa fler verktyg framöver och vill ha kvar kroppsdelar som krävs för att använda de.
Fast någ är motorsågen bra mycket farligare ärm tex. en borrmaskin tycker inte att du ska alltid ska förringa riskerna man har bara ett liv, två ben, två armar och ett huvud av storlek😉Intet skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag har aldrig använt något annat än en hjälm med gallerskydd för fallande grenar, handskar och jag är över 60 med alla delar i behåll. Det extrema säkerhetstänket begränsar den nutida människan på många olika sätt. T ex kan man inte längre köpa alla de kemikalier som jag lärde mig massor med i min ungdom.
Den ängslighet som finns idag kommer inte tjäna oss särskilt väl om det blir ett nytt världskrig, vilket tyvärr inte längre bara är en avlägsen tanke utan en reell möjlighet.
Den ängslighet som finns idag kommer inte tjäna oss särskilt väl om det blir ett nytt världskrig, vilket tyvärr inte längre bara är en avlägsen tanke utan en reell möjlighet.
En sak är ju när man är uppväxt med yxa,kniv och sågar men har man aldrig i vuxen ålder använt något så ökar givetvis risken avsevärt då man inte har höndigheten att använda..
Med det sagt går det att lära sig men säkerhetsutrustning är att föredra för en novis..
Med det sagt går det att lära sig men säkerhetsutrustning är att föredra för en novis..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Den absolut viktigaste säkerhetsfaktorn finns mellan öronen.J Jansson69 skrev:
Givetvis ska alla som vill använda massa skydd, men jag vänder mig mot att staten lägger sig i alldeles för mycket. Det gäller inte bara detta utan i väldigt mycket annat också.
Säg det till alla som skadas och förolyckas, utbildning eller handledare som lär ut är ovärderligt samt skyddsutrustning som många gånger räddar en ifrån svåra skador och i värsta fall livet..MultiMan skrev:
Är närmare nästa årtal och i skogen är det alltid byxor och kängor/stövlar med sågskydd, förutom hjälm och ett första förband i ficka för mig, alltid mobil också.MultiMan skrev:
Jag har aldrig använt något annat än en hjälm med gallerskydd för fallande grenar, handskar och jag är över 60 med alla delar i behåll. Det extrema säkerhetstänket begränsar den nutida människan på många olika sätt. T ex kan man inte längre köpa alla de kemikalier som jag lärde mig massor med i min ungdom.
Har det det mesta tiden även på vedbacken.
Framförallt ingett ensamarbete för en som inte har hanterat en motorsåg är en enkel livlina..A AndersS skrev: