Behöver tips från er som kan.

Jag har en större björk liggande som tidigare ägare fält men inte tagit hand om.
För att kapa upp den behöver jag en motorsåg och undrar vad som krävs?
Björken är som max 40-50cm i diameter.

Motorsågande kommer troligtvis inte bli min nya hobby så är bara ute efter nåt som räcker för jobbet(tillsammans med sunt förnuft, försiktighet och skydd)… Behöver mao inte vara nåt fancy för sakens skull. Kollar i första hand beggat.

Hur är det med elektriska sågar tex, verkar skönt att slippa bensin tycker jag men är de starka nog?
Antar att jag behöver ett svärd som överstiger diametern?

Elektrisk såg med sladd bör vara stark nog.

Du behöver en svärsdslängd på minst halva diametern om du sågar från två håll ( i Sverige brukar det innebära att 13 eller 15 tums svärd är tillräckliga för skogs och vedarbete i de flesta fall)

Om du i framtiden behöver avverka nått rekomenderar jag att du istället kikar på bensindrivna proffsmodeller av Husqvarnas eller Sthils fabrikat.

• Gilla
Björne T och 5 till
  • Laddar…
Enklast är väl att hyra en såg tillsammans med skyddsutrustning istället för att köpa något billigt mög iom att det inte ska bli din nya hobby. Tänk på säkerheten.

• Gilla
EvertL och 16 till
  • Laddar…
Fairlane
Valfri sladddriven ska klara det. Är det en som är för klen så tar det bara lite längre tid, men går. Jag har bland annat en enkel från Bosch liggande. Den är på 1800 W och har tagit värre saker än det du har framför dig. Ska du inte köra ner än det där och inte har några planer på att köra mycket mer så är en elsåg perfekt, inget strul med tändstift, förgasare etc, tryck in knappen och kör.

Se till att du har skydd, där skulle jag hellre lägga pengarna om jag var i ditt läge. Åtminstone sågskyddsbyxor och hjälm med visir och hörselskydd.

• Gilla
Björne T och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
bensindrivna proffsmodeller av Husqvarnas eller Sthils fabrikat.
Proffsmodell känns överdrivet för något enstaka träd då och då, vilket jag tolkar TS behov som. För ett träd känns väl hyra/lån naturligt men vill man köpa något nytt borde en HVA/Stihl för max 5 tkr räcka väldigt långt.

• Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Proffsmodell känns överdrivet för något enstaka träd då och då, vilket jag tolkar TS behov som. För ett träd känns väl hyra/lån naturligt men vill man köpa något nytt borde en HVA/Stihl för max 5 tkr räcka väldigt långt.
Själ föredrar jag en lätt begagnad proffsåg framför en hobby modell för knappt 5tkr i skogen.

För TS beskrivna behov är nog en elektrisk såg med sladd lämpligt om trädet ligger på rimligt avstånd från ett elutag

F fribygg skrev:
Själv föredrar jag en lätt begagnad proffsåg framför en hobby modell för knappt 5 tkr i skogen.
Håller med. Dock krävs det viss kunskap för att hitta något vettigt begagnat. Kan TS få hjälp med det så är det absolut ett bra alternativ.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Håller med. Dock krävs det viss kunskap för att hitta något vettigt begagnat. Kan TS få hjälp med det så är det absolut ett bra alternativ.
Ställer du inte upp😢

• Gilla
hondamanne
  • Laddar…
Fairlane
F fribygg skrev:
Själ föredrar jag en lätt begagnad proffsåg framför en hobby modell för knappt 5tkri skogen.
Jag tänkte så också när jag skulle köpa min första såg för många år sen, även om jag nog tänker att man får en helt ok ny såg för 5000 kr om man inte sågar mycket.

Sen insåg jag att jag inte kunde ett smack om motorsågar så jag kunde inte avgöra om en begagnad såg var i gott skick eller nästan slut, så det blev en ny först, en billig Stiga. Den har fungerat, men skulle jag fått backa i tiden så skulle jag nog kanske lagt lite mer.

Vi är eniga om att en sladdvariant nog är det rätta för TS.

• Gilla
Kaffeskalle
  • Laddar…
K Kaffeskalle skrev:
Motorsågande kommer troligtvis inte bli min nya hobby så är bara ute efter nåt som räcker för jobbet(tillsammans med sunt förnuft, försiktighet och skydd)…
Ska du verkligen köpa en motorsåg (+ skyddsutrustning) bara för att såga upp en gammal björk som ligger och skräpar? Sätt upp en lapp i lokala mataffären eller posta i någon lokal facebookgrupp att du skänker bort björken till någon som kapar upp den och tar med sig veden. Finns garanterat någon vedeldare i närheten som blir glad åt lite gratis ved.

• Gilla
Mr Stirling och 13 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ska du verkligen köpa en motorsåg (+ skyddsutrustning) bara för att såga upp en gammal björk som ligger och skräpar?
Fel forum för att ge råd att inte köpa nya verktyg! 😉

• Haha
  • Älska
  • Gilla
TCG och 14 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fel forum för att ge råd att inte köpa nya verktyg! 😉
😆

En bågsåg och/eller en tigersåg är betydligt säkrare. Det är ju bara en björk som om den legat dessutom troligen är rutten.

Z z_bumbi skrev:
En bågsåg och/eller en tigersåg är betydligt säkrare.
Vi pratar trots allt om en rätt rejäl björk. Jag går nog hellre på opera än kapar en sån till ved med bågsåg eller tiger...

• Gilla
  • Haha
Fadai och 11 till
  • Laddar…
En Oregon CS 1500 kanske vore lämplig om det ska köpas elmotorsåg, då får man ett välkänt märke med 18tums svärd och kjedja för ca 1400kr

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.