C cpalm skrev:
Precis. Men det gäller att förstå att man inte bör använda skyddsutrustning för att det statistiskt sett är så vanligt med skador, utan för att skadorna, när olyckan är framme, blir så pass allvarliga att det kan vara gonatt direkt.
Kanske ändå statistiskt är vanligt med skador satt i relation till antal brukare? Och många skador med slip verkar vara av typen missade skyddsglasögon, medan dödsfall förekommer i motorsågsolyckorna.

A AndersS skrev:
Vi kan väl hålla oss till att använda en kedjesåg och skogsrelaterat.
Rekommendation är sågskyddsbyxor och kängor/stövlar med sågskydd, hjälm och i fickan första förband även mobil.
Sedan får var och en välja hur man gör, känns onödigt att kommentera varför man inte använder skyddsutrustning till de som är nybörjare med såg.

Kanske lite tjock och ska man vara petig borde byxorna vara utanför stövelskaften.
[bild]
Som jag uppfattade TS fråga så ligger trädet redan ner. Menar inte att vara muppig utan är genuint nyfiken på hur du motiverar hjälmen. Ordentliga Skyddsglasögon visst, men hjälm?

Jävla pudding förövrigt! Det är så en karl ska se ut 🤪 Det säger jag inte för att smöra utan för att jag ser likadan ut själv 😎

• Haha
Kaffeskalle och 1 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Jag har provat Stihl kombifil på Husqvarna kedja ( troligtvis SG33) det funkar inte.
Har du rätt storlek på filen då? Finns ju många storlekar och idiotiskt nog pratar man ofta om delningen i sammanhanget trots att samma delning kan ha olika tandprofiler ("normal" eller lågprofil, som Stihl kallar picco eller P).

Redigerat:
B Bästerortarn skrev:
Som jag uppfattade TS fråga så ligger trädet redan ner. Menar inte att vara muppig utan är genuint nyfiken på hur du motiverar hjälmen. Ordentliga Skyddsglasögon visst, men hjälm?

Jävla pudding förövrigt! Det är så en karl ska se ut 🤪 Det säger jag inte för att smöra utan för att jag ser likadan ut själv 😎
I mitt fall har jag hörselskydd och visir på hjälmen, så det blir den som åker på. Men finns ju alternativ beroende av vad ts kommer att använda.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
hsd
B Bästerortarn skrev:
Jag var i nästan samma situation fast jag hade en superfin flerstammad (säger man så?) Asp som till slut föll offer för ett par oväder.

Jag köpte en [länk] på rea som gjorde jobbet med bravur. Ryobin är dock väldigt smäckig, plastig etc och idag hade jag hellre valt den billigare [länk] som jag har testat hos en kollega.

Så länge du har el i närheten är dessa riktigt smidiga. Det är liksom bara att spänna kedjan, fylla på kedjeolja, stoppa i sladden och köra. Och dom klarar förvånansvärt mycket trots det låga priset.

När det gäller skyddsutrustning ska jag kanske inte uttala mig men byxor, hörselskydd och glasögon är väl självklart men hjälm är jag lite frågande till då trädet redan ligger.

Eller så kollar du om det inte är någon i trakten som vill ha ved och slipper jobbet helt. Men det är fan rätt kul jobb ......
Hjälm med visir, visiret skyddar ögonen och hjälmen ger ett visst skydd om man får kast på sågen

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hjälm med visir, visiret skyddar ögonen och hjälmen ger ett visst skydd om man får kast på sågen
Mjo, jag har förstått nu att hjälmen har allt inbyggt och att få småkast har jag själv varit med om men såna jävla kast så hjälmen skulle ta emot? Och om man motiverar hjälm med potentiella kast så borde man ju rimligen ha något slags metall-visir.

Men visst, man kan argumentera för att man aldrig kan vara nog säker.

C
B Bästerortarn skrev:
Och om man motiverar hjälm med potentiella kast så borde man ju rimligen ha något slags metall-visir.
Det är "kepsen" på hjälmen som skall fånga upp ett kast. Visiret är till för att man inte skall få spån i ansiktet, det stoppar knappast någon sågkedja.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag skulle framför allt rekommendera youtube som är en oändlig källa till information för oss nybörjare. Ge det några timmar och man får mycket information som kan rädda en från enkla misstag.
Självklart är bra skydd en billig livsinvestering men kostar 😢 men även billigare skydd är bättre än inga alls. Även det billigare skydden kan vara skillnaden mellan avsågad blodåder och bara en stort fult ärr för resten av livet 👍

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är "kepsen" på hjälmen som skall fånga upp ett kast. Visiret är till för att man inte skall få spån i ansiktet, det stoppar knappast någon sågkedja.
Fattar, men det förutsätter ju också att kedjan träffar så högt så "kepsen" tar emot. Med den logiken borde man ju ha långärmad skyddsjacka, halsskydd, visir modell stålbur etc. Det är väldigt mycket om & men.

Men skitsamma, nu ger jag mig 😇 Man kan ju som sagt aldrig vara nog säker.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T Tokenäs skrev:
Jag skulle framför allt rekommendera youtube som är en oändlig källa till information för oss nybörjare.
Man får inte koppla bort omdömet dock då det förekommer så väl goda som mindre goda exempel 😂

• Wow
Bästerortarn
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Mjo, jag har förstått nu att hjälmen har allt inbyggt och att få småkast har jag själv varit med om men såna jävla kast så hjälmen skulle ta emot? Och om man motiverar hjälm med potentiella kast så borde man ju rimligen ha något slags metall-visir.

Men visst, man kan argumentera för att man aldrig kan vara nog säker.
Min hjälm har inbyggda hörselskydd också..

C
B Bästerortarn skrev:
Fattar, men det förutsätter ju också att kedjan träffar så högt så "kepsen" tar emot.
Jo, det bygger nog både på att man håller i sågen ordentligt med båda händerna och att kastskyddet löser ut.
Så det är inte idiotsäkert på något sätt, nej.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
hsd
C cpalm skrev:
Kastskyddet på sågen ska stoppa kedjan men är man oförberedd så kan sågen knacka huvudet

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man får inte koppla bort omdömet dock då det förekommer så väl goda som mindre goda exempel 😂
[media]
Självklart behöver man ha ett filter 😮😂😮

F fribygg skrev:
Jag har provat Stihl kombifil på Husqvarna kedja ( troligtvis SG33) det funkar inte.
Vad var det som inte fungerade för dig? Jag har använt en sådan på både stihl, oregon, jonsered, husqvarna och några nonamekedjor utan problem. Så länge man har rätt modell för den aktuella kedjan så ska inte märke spela någon roll.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.