J Jansson69 skrev:
Det är inte bara att vi lagstiftar om allt utan även att vi blir ohändigare för varje år med, ungdomarna kan ju knappt använda en kniv längre😢
Att du blir allt ohändigare är nog sant eftersom du själv skriver det, så det vill jag inte protestera emot..

Forummedlemmarna brukar ju normalt försöka lära sig saker och pyssla själva i hus och trädgård och TS funderar ju på att ta hand om en liggande björk, det är såvitt jag vet inte nått tecken på ohändighet.

Tr
nanowire nanowire skrev:
[länk]

Väldigt väl tajmat erbjudande på enkla sågbyxor (har dem själv).
Det står ju inte Stihl på dem, kan man köpa sådana😉
När man ser inslag på TV i olika former och byggare/snickare och då oftast med elkedjesågar har jag hitintills inte sett någon med skyddsutrustning och då är det yrkesfolk, men de tycker kanske det är riskfritt...

A AndersS skrev:
Det står ju inte Stihl på dem, kan man köpa sådana😉
När det inte finns några lämpliga Jonsereds tillverkade produkter får man hålla tillgodo med vad marknaden erbjuder.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Att du blir allt ohändigare är nog sant eftersom du själv skriver det, så det vill jag inte protestera emot..
Du är så komisk så jag kissar med mig😂😆
F fribygg skrev:
Forummedlemmarna brukar ju normalt försöka lära sig saker och pyssla själva i hus och trädgård och TS funderar ju på att ta hand om en liggande björk, det är såvitt jag vet inte nått tecken på ohändighet.
Forummedlemmar är i klar minoritet i detta land ifall du inte viste det!😉

• Wow
kashieda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När det inte finns några lämpliga Jonsereds tillverkade produkter får man hålla tillgodo med vad marknaden erbjuder.
Men nu får du väl krypa till korset och handla Husqvarna istället😉

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Forummedlemmar är i klar minoritet i detta land ifall du inte viste det!😉
Du har ju rätt, men på byggahus.se skulle jag tro att forummedlemmarna är i stor majoritet.

• Haha
Kaffeskalle
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Du har ju rätt, men på byggahus.se skulle jag tro att forummedlemmarna är i stor majoritet.
Är du helt hundra på det?

F fribygg skrev:
Tyvärr tror jag att @Jansson69 har väldigt rätt. Jag tror exempelvis att en genomsnittlig femtonåring idag är betydligt mindre händig än vad en genomsnittlig femtonåring var för säg femtio år sedan. Ťror du vi har fel?

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tyvärr tror jag att @Jansson69 har väldigt rätt. Jag tror exempelvis att en genomsnittlig femtonåring idag är betydligt mindre händig än vad en genomsnittlig femtonåring var för säg femtio år sedan. Ťror du vi har fel?
Det var ordmärkeri, han skrev "vi blir allt ohändigare" :)

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det var ordmärkeri, han skrev "vi blir allt ohändigare" :)
Jo jag fattade det men ville bara lyfta fram det jag ser som jag ser som en tråkig utveckling.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
S svetsnisse skrev:
Hyr sågen av en privatperson via [länk]
Ja! Det lutar åt det faktiskt :)

• Gilla
svetsnisse och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag köpte en ny Husqvarna 137 (liten 13" hobbysåg) för 1700kr runt 2007. Den funkar perfekt fortfarande och jag har fällt flera så stora björkar som nämns i början, men man måste veta hur man gör. Vilket man alltid bör kunna oavsett maskin eller träd man ska fälla. Man behöver alltså ingen monstermaskin även om det såklart går fortare och blir lättare.

Titta på det du ska såga och tänk efter hur krafterna kommer verka beroende på hur du sågar, då slipper man överraskningar. Använde en motorsåg första gången i runt 10-årsåldern men det har alltid varit oregelbundet hobbybruk så någon expert är jag inte. Tänka efter före är det viktigaste i det läget.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Det hela handlar om känsla för saker, se, höra, känna vad man gör.
Vissa av oss har det inte alls, vissa kan lära sig det med övning, vissa har det i blodet.
Hjälpte en bekant för några år sen med vedhantering, han har nog kört motorsåg i 40 år, trots det blev det problem hela tiden, nöp fast, högg mm.
Jag som mycket mindre van stod bredvid och såg vad som skulle hända innan det hände, typ tänkte "Där kan du ju inte kapa, det kommer ju att nypa"
Jag lyckades sälja in "Du som är större o starkare kan väl bära ist, så kapar jag"
Ville ju inte stå där och bli vittne till en olycka.

• Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Q
Man kan hyra en såg med 20" svärd. Då kan man kapa genom hela stocken på en gång (nästan) så arbetet går mycket snabbare. Det minskar även risken för kast (så länge man inte går i något annat närligande med nosen), en term som man borde ha stenkoll på innan man ens närmar sig en motorsåg.
Jag skriver "man" och inte "du" för jag anser att du inte ska använda en motorsåg första gången utan närvaro av någon som är erfaren användare. Skyddsutrustningen, som är ett måste, kostar lika mycket eller mer än sågen. Hitta en granne, kollega eller vän som är erfaren med motorsåg och be de om hjälp med björken.
Jag antar att vill köpa fler verktyg framöver och vill ha kvar kroppsdelar som krävs för att använda de.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.