J Jansson69 skrev:
Fast någ är motorsågen bra mycket farligare ärm tex. en borrmaskin tycker inte att du ska alltid ska förringa riskerna man har bara ett liv, två ben, två armar och ett huvud av storlek😉
Visst är kedjesågar farliga, men det är nog fler svenskar som skadar sig vid användning av vinkelslip

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst är kedjesågar farliga, men det är nog fler svenskar som skadar sig vid användning av vinkelslip
För att inte tala om bomullspinnen ☝🏻

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag sågade många år innan lagstiftningen om såg-kort. Tog då A- B-kort på kurs hos Skogsstyrelsen.
Kursen gav ändå många bra insikter om ergonomi, säkerhet och ekonomi i sågandet. Väl värd investering tycker jag. Mycket lättare att såga, blir inte trött i rygg och axlar på samma sätt som tidigare. Blev helt enkelt mycket roligare att såga, en stort kliv att utvecklas vidare från.

Om man inte vill gå kurs så kan man köpa litteratur hos Skogsstyrelsen om sågning.
Att kunna slipa kedjan riktigt vass är viktigt! Om man kör Stihl finns filmamallar som gör det ganska enkelt att lyckas med filningen.
Vass kedja = lättare jobb (och mindre energi/bränsle).

https://sakerskog.se/utbildning/bocker-broschyrer-och-filmer/

Redigerat:
K Kreri02 skrev:
Jag sågade många år innan lagstiftningen om såg-kort. Tog då A- B-kort på kurs hos Skogsstyrelsen.
Kursen gav ändå många bra insikter om ergonomi, säkerhet och ekonomi i sågandet. Väl värd investering tycker jag. Mycket lättare att såga, blir inte trött i rygg och axlar på samma sätt som tidigare. Blev helt enkelt mycket roligare att såga, en stort kliv att utvecklas vidare från.

Om man inte vill gå kurs så kan man köpa litteratur hos Skogsstyrelsen om sågning.
Att kunna slipa kedjan riktigt vass är viktigt! Om man kör Stihl finns filmamallar som gör det ganska enkelt att lyckas med filningen.
Vass kedja = lättare jobb (och mindre energi/bränsle).

[länk]
Kan nog tycka att sågkortet i många fall är ganska onödigt för någon som tidigare har stor erfarenhet av motorsågsarbete. Själv höll jag i en motorsåg för första gången när jag gick a+b och för nybörjare är den väldigt bra.

Vi kan väl hålla oss till att använda en kedjesåg och skogsrelaterat.
Rekommendation är sågskyddsbyxor och kängor/stövlar med sågskydd, hjälm och i fickan första förband även mobil.
Sedan får var och en välja hur man gör, känns onödigt att kommentera varför man inte använder skyddsutrustning till de som är nybörjare med såg.

Kanske lite tjock och ska man vara petig borde byxorna vara utanför stövelskaften.
Person med skyddsutrustning inklusive hjälm och skyddsbyxor, håller en motorsåg i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kaffeskalle och 4 till
  • Laddar…
K Kreri02 skrev:
Om man kör Stihl finns filmamallar som gör det ganska enkelt att lyckas med filningen.
Olika typer av filmallar finns oavsett fabrikat på sågen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Olika typer av filmallar finns oavsett fabrikat på sågen.
Stihl är lite speciell, ”allt i ett” funktion med bra stöd för syftning av vinkeln. Tyckte den var dyr när jag köpte min första men vad enkel den var att använda!
Kräver olika mallar för olika kedjor så man måste välja rätt.
Stihl kedjefilningsverktyg med orange detaljer, används för att slipa kedjor med justerbar vinkel och olika mallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
F fribygg skrev:
Ja där ser du hur ohändiga svenne bananer är😉😆

C
F fribygg skrev:
det är nog fler svenskar som skadar sig vid användning av vinkelslip
Säkerligen, men jag gissar att dessa skador är betydligt mildare jämfört med ett hugg av en kedjesåg(?)

• Gilla
adron
  • Laddar…
K Kreri02 skrev:
Stihl är lite speciell, ”allt i ett” funktion med bra stöd för syftning av vinkeln. Tyckte den var dyr när jag köpte min första men vad enkel den var att använda!
Kräver olika mallar för olika kedjor så man måste välja rätt.
[bild]
Den typen av "allt i ett fil" lär finnas till flera märken än Stihl nuförtiden, dock är det ju en rätt dyrbar grej att skaffa för TS som inte avser att ha motorsågning som återkommande hobby.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Säkerligen, men jag gissar att dessa skador är betydligt mildare jämfört med ett hugg av en kedjesåg(?)
Det kanske är tio ggr så många som använder vinkelslip som motorsåg dessutom

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Det kanske är tio ggr så många som använder vinkelslip som motorsåg dessutom
Precis. Men det gäller att förstå att man inte bör använda skyddsutrustning för att det statistiskt sett är så vanligt med skador, utan för att skadorna, när olyckan är framme, blir så pass allvarliga att det kan vara gonatt direkt.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
J
Tydligen elektriker man ska bli om man vill vara med om minst olyckor på byggarbetsplatsen!
Finns säkert en bra förklaring för det?😉

F fribygg skrev:
Den typen av "allt i ett fil" lär finnas till flera märken än Stihl nuförtiden, dock är det ju en rätt dyrbar grej att skaffa för TS som inte avser att ha motorsågning som återkommande hobby.
Den funkar till alla sorters kedjor om man köper för rätt delning och filstorlek

P Prodigys skrev:
Den funkar till alla sorters kedjor om man köper för rätt delning och filstorlek
Jag har provat Stihl kombifil på Husqvarna kedja ( troligtvis SG33) det funkar inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.