14 453 läst ·
122 svar
14k läst
122 svar
Motorsåg - vad krävs?
Tänkte att den som redan satt på borde duga till en björk...F fribygg skrev:
Ryttarna kan man nog skippa för en björk om man ändå ska sätta dit en ny kedja efteråt. 😀F fribygg skrev:
Och någon gång är det väl dags för alla att börja lära sig att fila. Jag började för många år sedan och lär mig fortfarande... 😱
Om man själv inte har motorsåg och inte ens tänker hobbysåga i framtiden tänker jag att det är mycket begärt att man ska lära sig att fila.Alfredo skrev:
Biltemas 100kr kjedjor ett vettigt val, på samma butik kan man ju oxå med fördel inköpa 5l alkylatbensin för 189kr och en skvätt kjedjeolja
En motorsågen och full skyddsutrustning är inte direkt gratis så de vettiga valen är att dela upp det lite i tid och såga med säkrare sågar eller leja bort den. Är den inte barkad går det mesta troligen bara i komposten.Alfredo skrev:
Vill man knubba upp den till ved så lej bort det, vill man bara kunna flytta den något så när bekvämt funkar bågsåg/tiger.
Tvåtaktsbensin...
Sälj björken för någon hundring.
- Alltså. Har Du inte hanterat en motorsåg och vet hur kedjan ska filas, hur förgasare ska justeras
o s v, har inga skyddskläder, skyddsstövar o s v, så börja inte med allt detta gör ett enda träd!
Ingen nämner nåt om faran med att hantera motorsågar...
T ex ett kast. Inget att ta lätt på.
Min far var professionell skogsarbetare hela sitt liv.
Lärde upp mig från det jag var tonåring.
Jag vad säger jag? Riktigt farligt utan handledning o s v.
Men visst, man har ju två armar, två ben och tio fingrar. Klarar sig bra med en mindre.
Mina tre vuxna barn har insett att det är inget för dem.
Det viktigaste oavsett skyddsutrustning är att alltid ha en riktigt filad kedja.
- Alltså. Har Du inte hanterat en motorsåg och vet hur kedjan ska filas, hur förgasare ska justeras
o s v, har inga skyddskläder, skyddsstövar o s v, så börja inte med allt detta gör ett enda träd!
Men visst, man har ju två armar, två ben och tio fingrar. Klarar sig bra med en mindre.
Det viktigaste oavsett skyddsutrustning är att alltid ha en riktigt filad kedja.
Uppskattar varningen. Sarkasmen inte så mycket..H Hybro skrev:Tvåtaktsbensin...
Tar inte lätt på säkerheten, förstår att jag måste ta reda på, alt få vägledning kring hur och vad man gör. Nu var topic verktyget i sig.
Precis som många föreslagit har jag också såklart tänkt att få någon annan att göra jobbet en väg att gå.. Men sen tänker jag att det är också toppen att lära sig nya saker.
Det finns många farliga verktyg som någon person idag hanterar med stor skicklighet. Alla dessa personer har dock någon gång varit totala nybörjare. Visst ska man ha respekt för farliga verktyg men man ska inte ha så stor respekt att man inte vågar lära sig att använda dem på ett bra och säkert sätt.H Hybro skrev:
En inte försumbar andel har också sorterats bort på vägen genom att snitta sig i jumsken 😅Alfredo skrev:
Det finns många farliga verktyg som någon person idag hanterar med stor skicklighet. Alla dessa personer har dock någon gång varit totala nybörjare. Visst ska man ha respekt för farliga verktyg men man ska inte ha så stor respekt att man inte vågar lära sig att använda dem på ett bra och säkert sätt.
Redigerat:
Kände en skogsarbetare som fick ett kast.
Gick ned i vänster axel.
Klämde i en större sten och lyckades kalla på hjälp. Det gick fort till sjukhuset. Förlorade mycket blod. Där tuppade han av.
Klarade livhanken. Det första han frågade efter var dosan med snus.
Så fick dom s a s lägga om en muskel, för att kunna manövrera armen, något så när.
Han var högerhänt.
Lämnade skogsarbetet och försörjde sig många år som svetsare på Nordmodul i Torsby.
Gick ned i vänster axel.
Klämde i en större sten och lyckades kalla på hjälp. Det gick fort till sjukhuset. Förlorade mycket blod. Där tuppade han av.
Klarade livhanken. Det första han frågade efter var dosan med snus.
Så fick dom s a s lägga om en muskel, för att kunna manövrera armen, något så när.
Han var högerhänt.
Lämnade skogsarbetet och försörjde sig många år som svetsare på Nordmodul i Torsby.
En elektrisk motorsåg fungerar alldeles utmärkt. Själv har jag en av varje men använder bare fossilsågen 😁 när inte sladden räcker.
För det lilla sågandet skulle jag nöja mig med ett par handskar och stövlar.
Om TS använder sågens undersida är det nästan omöjligt att skada sig. Värre är det med spets och ovansidan. Då får man vara lite mer försiktig.
Själv har jag ingen speciell skyddsutrustning alls trots att jag är från lilla Fjollträsk.
För det lilla sågandet skulle jag nöja mig med ett par handskar och stövlar.
Om TS använder sågens undersida är det nästan omöjligt att skada sig. Värre är det med spets och ovansidan. Då får man vara lite mer försiktig.
Själv har jag ingen speciell skyddsutrustning alls trots att jag är från lilla Fjollträsk.