Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu kommer då fråga nummer 2
Finns det någon fördel med att sätta i en motor som på pappret skulle leverera mera.
Motorn som satt i levererade enligt typskylt, 2,2kw och 3hk.
Den motorn jag funderade på har 3kw och 4hk
Kompressorn är säkert ifrån -60 talet.
Finns det någon fördel med att sätta i en motor som på pappret skulle leverera mera.
Motorn som satt i levererade enligt typskylt, 2,2kw och 3hk.
Den motorn jag funderade på har 3kw och 4hk
Kompressorn är säkert ifrån -60 talet.
Du får lite större marginaler. Du skall välja en motor med samma varvtal. Och då kommer kompressorn att gå lika tungt som förr. Därför har du ingen direkt nytta av en högre effekt. Men det är ingen nackdel heller.
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Att motorn har brunnit beror sannolikt på att den överströmningsventil som skall koppla bort kompressorn under starten inte fungerat utan kompressorn ha varit inkopplad under startförloppet. Byt ut eller rengör ventilen och sätt dit en exakt lika stor motor som originalet.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Intressant... Jag läste att motorn slits snabbare utan överströmningsventili men inte att den skulle bränna motornS Sven Thomas Jansson skrev:
Asynkronmotorer finns inte med så många varvtal. En tvåpolig motor har ett varvtal strax under 3000 rpm. En fyrpolig motor har ett varvtal strax under 1500 rpm. Om vi som exempel säger att den gamla motorn är märkt 1420 rpm så spelar det ingen roll om den nya är märkt 1450. Men den skall inte vara märkt 2880. Samma poltal och därmed samma synkrona varvtal. Men skiljer det lite på märkvarvtalet spelar det ingen roll.B Byggdjuret skrev:
Motorn slits snabbare utan överströmningsventil. I extremfallet slits den så snabbt att lindningarna bränns på några misslyckade startförsök. Om du planerar att köra utan överströmningsventil så har du absolut nytta av en starkare motor. Men det är en alla kategorier bättre lösning att ha en fungerande överströmningsventil.
Det förklarar ju saken, både att motorskyddet löste och att motorn brunnit när det kopplades ur.S Sven Thomas Jansson skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Då får jag se till att lösa problemet med överströmningsventil. Perfekt att ha en misstänkt. För jag vill försöka undvika en favorit
i repris
Den här gången får det bli en helt ny tryckströmbrytare. Den gamla va förvisso helt ny, från den tiden då kompressorn föddes
Så nu får det bli en tryckströmbrytare som kommer från det här årtusendet.
i repris
Den här gången får det bli en helt ny tryckströmbrytare. Den gamla va förvisso helt ny, från den tiden då kompressorn föddes
Så nu får det bli en tryckströmbrytare som kommer från det här årtusendet.
Bästa svaret
Problemet med din kompressor är att avlastningsventilen som en del kallar överströmningsventil inte fungerar tillfredsställande. För att ta det från början, i cylindertoppen sitter två ventiler, den ena, insug, den andra utblås, därifrån går ett rör till avlastningsventilen som har en backventil som ska hindra att behållartrycket fortplantar sig bakåt till cylindertoppen. När inställt tryck på tryckströmbrytaren uppnåtts bryts strömmen till motorn och pumpning upphör, då ändrar backventilen i avlastningsventilen läge och släpper ut trycket i röret mellan cylindertopp och avlastningsventil, därför "pyset" som kan höras när kompressorn stannar. Nästa gång kompressorn startar, startar den inte mot mottryck utan startar trycklöst mot avlastningsventilen som då skiftar läge och släpper in tryck i tanken.
Har jag förklarat det här någorlunda pedagogiskt, eller ?.
Grundproblemet till det här är att man slarvat med "avblåsningen" av kondensvattnet som alltid bildas i tanken, så att rostflagor bildas i tanken och far vidare till avlastningsventilen som kärvar och ställer till det här. Receptet mot detta är att demontera avlastningsventilen och göra rent ordentligt så de kan röra sig obehindrat. Dessutom kan du ju fundera på om du skulle göra automatisk avblåsning med ett frånslagsfördröjt relä och magnetventil som blåser ut kondensvattnet i ca. 10 sek. vid varje start. Det blir ett jäkla blåsande men grejorna håller längre.
Har jag förklarat det här någorlunda pedagogiskt, eller ?.
Grundproblemet till det här är att man slarvat med "avblåsningen" av kondensvattnet som alltid bildas i tanken, så att rostflagor bildas i tanken och far vidare till avlastningsventilen som kärvar och ställer till det här. Receptet mot detta är att demontera avlastningsventilen och göra rent ordentligt så de kan röra sig obehindrat. Dessutom kan du ju fundera på om du skulle göra automatisk avblåsning med ett frånslagsfördröjt relä och magnetventil som blåser ut kondensvattnet i ca. 10 sek. vid varje start. Det blir ett jäkla blåsande men grejorna håller längre.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Väl förklarat! Tack så mycket.V vedklyv skrev:Problemet med din kompressor är att avlastningsventilen som en del kallar överströmningsventil inte fungerar tillfredsställande. För att ta det från början, i cylindertoppen sitter två ventiler, den ena, insug, den andra utblås, därifrån går ett rör till avlastningsventilen som har en backventil som ska hindra att behållartrycket fortplantar sig bakåt till cylindertoppen. När inställt tryck på tryckströmbrytaren uppnåtts bryts strömmen till motorn och pumpning upphör, då ändrar backventilen i avlastningsventilen läge och släpper ut trycket i röret mellan cylindertopp och avlastningsventil, därför "pyset" som kan höras när kompressorn stannar. Nästa gång kompressorn startar, startar den inte mot mottryck utan startar trycklöst mot avlastningsventilen som då skiftar läge och släpper in tryck i tanken.
Har jag förklarat det här någorlunda pedagogiskt, eller ?.
Grundproblemet till det här är att man slarvat med "avblåsningen" av kondensvattnet som alltid bildas i tanken, så att rostflagor bildas i tanken och far vidare till avlastningsventilen som kärvar och ställer till det här. Receptet mot detta är att demontera avlastningsventilen och göra rent ordentligt så de kan röra sig obehindrat. Dessutom kan du ju fundera på om du skulle göra automatisk avblåsning med ett frånslagsfördröjt relä och magnetventil som blåser ut kondensvattnet i ca. 10 sek. vid varje start. Det blir ett jäkla blåsande men grejorna håller längre.
Det fanns en överströmningsventil..Men den läckte som ett såll. Jag läste att man kan klara sig utan men högre slitage. Så ännu en av mina riskkalkyler... Resultatet vet vi.
Jag bytte ventilen till kondensvattnet.
De blev nog lite bättre flöde.
Tack för att du förklarade så bra!
Vad menar DU med en överströmningsventil, vad är det som "strömmar", över, är det en säkerhetsventil?B Byggdjuret skrev:Väl förklarat! Tack så mycket.
Det fanns en överströmningsventil..Men den läckte som ett såll. Jag läste att man kan klara sig utan men högre slitage. Så ännu en av mina riskkalkyler... Resultatet vet vi.
Jag bytte ventilen till kondensvattnet.
De blev nog lite bättre flöde.
Tack för att du förklarade så bra!
Redigerat:
TS har en gammal tråd där troligtvis denna kompressorn är i fokus. I den tråden tas allt upp som nämns nu kring vad olika komponenter gör och hur de kan ersättas med nya eller alternativ med magnetventil osv. Det verkar också som att det körts en del med den och starten gått bra oavsett så det som fattats i huvudsak och främst är ett korrekt motorskydd.
Så ny motor, gör ju inget med den större som nämns bara varvtalet är samma och motorskydd till den så kan avlastningen börja fixas till som ett eget spår.
Tråden är här och allt "babbel" är sen länge avklarat där:
Gammal kompressor
Så ny motor, gör ju inget med den större som nämns bara varvtalet är samma och motorskydd till den så kan avlastningen börja fixas till som ett eget spår.
Tråden är här och allt "babbel" är sen länge avklarat där:
Gammal kompressor
