Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag har blivit med kompressor... En stackare från - 63.
Nu inser man vad lite man kan om vissa saker. Därför tänkte jag helt enkelt ställa en dum fråga och det är vad det är för prylar. Längst fram borde vara en säkerhetsventil... Men den bakre.... Vad är det?
Tack!
Nu inser man vad lite man kan om vissa saker. Därför tänkte jag helt enkelt ställa en dum fråga och det är vad det är för prylar. Längst fram borde vara en säkerhetsventil... Men den bakre.... Vad är det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Den främre i bild är en säkerhetsventil. Men drar tillbaka mitt svar om att det bakre hör till avlastningen mellan block och tank. Är osäker var det är.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är inte orimligt. Det går ett rör till en ventil på tryckströmbrytaren. Ventilen ska öppnas när den tryckströmbrytaren bryter för högt tryck. Idag mår inte den ventilen helt bra. Den läcker en hel del. Men så är det en gammal slagskämpe.
Så en fundering som slog mig är kan man skippa den ventilen och förlita sig på säkerhetsventilen och tryckströmbrytaren att det inte blir en härdsmälta
Dubbel säkerhet
Så en fundering som slog mig är kan man skippa den ventilen och förlita sig på säkerhetsventilen och tryckströmbrytaren att det inte blir en härdsmälta
Dubbel säkerhet
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Vad tror ni att kopplat bort röret som går till den bruna cylindern? Och då bara köra med säkerhetsventilen? Det skulle underlätta annars måste jag jaga rätt på en ny ventil
Lite svårt att bedöma utifrån din bild. Det framgår ju inte vart rören tar vägen...B Byggdjuret skrev:
En lite mer utzoomad bild kanske kan ge mer klarhet?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det tunna till brytaren är som sagt till startavlastning så att det inte står tryck mot när motorn ska dra igång kompressorn. I princip är det en backventil som töms mot kompressorsidan via tunna röret till brytaren och tätar mot tanksidan. Har alltså inte med säkerhetsventilen eller sån funktion att göra så startar den vettigt utan går det bra risken är bara att skydd eller säkringar löser ut. Är ju trots allt enkelt att ersätta också med någon nyare del också
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tack så mycket för ett bra svar!GK100 skrev:
Det tunna till brytaren är som sagt till startavlastning så att det inte står tryck mot när motorn ska dra igång kompressorn. I princip är det en backventil som töms mot kompressorsidan via tunna röret till brytaren och tätar mot tanksidan. Har alltså inte med säkerhetsventilen eller sån funktion att göra så startar den vettigt utan går det bra risken är bara att skydd eller säkringar löser ut. Är ju trots allt enkelt att ersätta också med någon nyare del också
Jag tror jag chansar och kör utan... Då jag annars måste leta rätt på en ventil som fungerar och bråka med den fina "spak" i tryckströmbrytaren som ska påverka ventilen. De tester jag gjort hittills så har den klarat av att starta utan avlastningen.
Reservdelar är konstigt nog inte så lätt att hitta misstänker jag. Men jag fick med en ny tryckströmbrytare.... eller den är nog lika gammal som resten
Något tips på hur man kan ersätta startavlastningen?
Vanligen går startavlastningen till en anslutning i tryckströmbrytaren. Har inte din nya gamla tryckströmbrytare sådan anslutning? Eller har jag missuppfattat vad som är ditt problemB Byggdjuret skrev:Tack så mycket för ett bra svar!
Jag tror jag chansar och kör utan... Då jag annars måste leta rätt på en ventil som fungerar och bråka med den fina "spak" i tryckströmbrytaren som ska påverka ventilen. De tester jag gjort hittills så har den klarat av att starta utan avlastningen.
Reservdelar är konstigt nog inte så lätt att hitta misstänker jag. Men jag fick med en ny tryckströmbrytare.... eller den är nog lika gammal som resten. Men oanvänd... i äkta bakelit...
Något tips på hur man kan ersätta startavlastningen?
Den rostiga grejen med flänsar är backventilen mellan kompressor och tänk.B Byggdjuret skrev:
Är det en gammal Greiff?
Är det en gammal lackkompressor är det inte osannolikt att den är konstruerad för kontinuerlig gång med kompressionsavlastning.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jodå det stämmer. Problemet är den ventilen som satt där fungerade inte utan läckte ganska bra...nanowire skrev:
Sedan fick jag inte ihop funktionen...
Eftersom ventilen påverkas när tryckströmbrytaren slår ifrån... Men det slog mig att det kanske är tanken...
Frågan är klarar man sig utan den?
Den kommer användas inte så där jätte ofta
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Japp det är precis så... En gammal Greiff som använts för lackeringHuddingebo skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det lilla jag har kört den så är det inga problem. Magnetventilen ska den då sitta på backventilen direkt?GK100 skrev:
Jag håller just nu på att installerar den och drar rör... Jag kör med 22mm rör då kan ingen komma å klaga på att det är för klen dimension. (hemligheten är att jag hade massa 22mm rör till övers)

