Jag har blivit med kompressor... En stackare från - 63.
Nu inser man vad lite man kan om vissa saker. Därför tänkte jag helt enkelt ställa en dum fråga och det är vad det är för prylar. Längst fram borde vara en säkerhetsventil... Men den bakre.... Vad är det? Närbild av en gammal kompressor med säkerhetsventil och tryckmätare på ett grönt ställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
Den främre i bild är en säkerhetsventil. Men drar tillbaka mitt svar om att det bakre hör till avlastningen mellan block och tank. Är osäker var det är.
 
Det är inte orimligt. Det går ett rör till en ventil på tryckströmbrytaren. Ventilen ska öppnas när den tryckströmbrytaren bryter för högt tryck. Idag mår inte den ventilen helt bra. Den läcker en hel del. Men så är det en gammal slagskämpe.
Så en fundering som slog mig är kan man skippa den ventilen och förlita sig på säkerhetsventilen och tryckströmbrytaren att det inte blir en härdsmälta:)
Dubbel säkerhet:cool:
 
Vad tror ni att kopplat bort röret som går till den bruna cylindern? Och då bara köra med säkerhetsventilen? Det skulle underlätta annars måste jag jaga rätt på en ny ventil
 
C
B Byggdjuret skrev:
Vad tror ni att kopplat bort röret som går till den bruna cylindern? Och då bara köra med säkerhetsventilen? Det skulle underlätta annars måste jag jaga rätt på en ny ventil
Lite svårt att bedöma utifrån din bild. Det framgår ju inte vart rören tar vägen...
En lite mer utzoomad bild kanske kan ge mer klarhet?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
J Kompressor med röranslutningar i en verkstad, det tunnare röret anslutet till tryckströmbrytarens ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tunna röret går till en ventil som sitter på tryckströmbrytaren.
Det tjockare går till cylindern på bilden.
 
Det tunna till brytaren är som sagt till startavlastning så att det inte står tryck mot när motorn ska dra igång kompressorn. I princip är det en backventil som töms mot kompressorsidan via tunna röret till brytaren och tätar mot tanksidan. Har alltså inte med säkerhetsventilen eller sån funktion att göra så startar den vettigt utan går det bra risken är bara att skydd eller säkringar löser ut. Är ju trots allt enkelt att ersätta också med någon nyare del också
 
GK100 GK100 skrev:
Det tunna till brytaren är som sagt till startavlastning så att det inte står tryck mot när motorn ska dra igång kompressorn. I princip är det en backventil som töms mot kompressorsidan via tunna röret till brytaren och tätar mot tanksidan. Har alltså inte med säkerhetsventilen eller sån funktion att göra så startar den vettigt utan går det bra risken är bara att skydd eller säkringar löser ut. Är ju trots allt enkelt att ersätta också med någon nyare del också
Tack så mycket för ett bra svar!
Jag tror jag chansar och kör utan... Då jag annars måste leta rätt på en ventil som fungerar och bråka med den fina "spak" i tryckströmbrytaren som ska påverka ventilen. De tester jag gjort hittills så har den klarat av att starta utan avlastningen.
Reservdelar är konstigt nog inte så lätt att hitta misstänker jag. Men jag fick med en ny tryckströmbrytare.... eller den är nog lika gammal som resten ;). Men oanvänd... i äkta bakelit...
Något tips på hur man kan ersätta startavlastningen?
 
B Byggdjuret skrev:
Tack så mycket för ett bra svar!
Jag tror jag chansar och kör utan... Då jag annars måste leta rätt på en ventil som fungerar och bråka med den fina "spak" i tryckströmbrytaren som ska påverka ventilen. De tester jag gjort hittills så har den klarat av att starta utan avlastningen.
Reservdelar är konstigt nog inte så lätt att hitta misstänker jag. Men jag fick med en ny tryckströmbrytare.... eller den är nog lika gammal som resten ;). Men oanvänd... i äkta bakelit...
Något tips på hur man kan ersätta startavlastningen?
Vanligen går startavlastningen till en anslutning i tryckströmbrytaren. Har inte din nya gamla tryckströmbrytare sådan anslutning? Eller har jag missuppfattat vad som är ditt problem :thinking:
 
B Byggdjuret skrev:
Jag har blivit med kompressor... En stackare från - 63.
Nu inser man vad lite man kan om vissa saker. Därför tänkte jag helt enkelt ställa en dum fråga och det är vad det är för prylar. Längst fram borde vara en säkerhetsventil... Men den bakre.... Vad är det? [bild]

Tack!
Den rostiga grejen med flänsar är backventilen mellan kompressor och tänk.
Är det en gammal Greiff?

Är det en gammal lackkompressor är det inte osannolikt att den är konstruerad för kontinuerlig gång med kompressionsavlastning.
 
nanowire nanowire skrev:
Vanligen går startavlastningen till en anslutning i tryckströmbrytaren. Har inte din nya gamla tryckströmbrytare sådan anslutning? Eller har jag missuppfattat vad som är ditt problem :thinking:
Jodå det stämmer. Problemet är den ventilen som satt där fungerade inte utan läckte ganska bra...
Sedan fick jag inte ihop funktionen...
Eftersom ventilen påverkas när tryckströmbrytaren slår ifrån... Men det slog mig att det kanske är tanken...
Frågan är klarar man sig utan den?
Den kommer användas inte så där jätte ofta
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Den rostiga grejen med flänsar är backventilen mellan kompressor och tänk.
Är det en gammal Greiff?

Är det en gammal lackkompressor är det inte osannolikt att den är konstruerad för kontinuerlig gång med kompressionsavlastning.
Japp det är precis så... En gammal Greiff som använts för lackering
 
Orkar starten med bra utan är det inget större problem, annars går det bra att ersätta funktionen i brytaren med en magnetventil det är vanligt också.
 
B Byggdjuret skrev:
Japp det är precis så... En gammal Greiff som använts för lackering
Ok, har en liknande från 70-talet.
Original var min designad med annorlunda start/drift jämfört med de vanliga man köper idag.
Lyckades dock koppl om befintoiga ventiler osv så att den fungerar ok.
 
GK100 GK100 skrev:
Orkar starten med bra utan är det inget större problem, annars går det bra att ersätta funktionen i brytaren med en magnetventil det är vanligt också.
Det lilla jag har kört den så är det inga problem. Magnetventilen ska den då sitta på backventilen direkt?

Jag håller just nu på att installerar den och drar rör... Jag kör med 22mm rör då kan ingen komma å klaga på att det är för klen dimension. (hemligheten är att jag hade massa 22mm rör till övers)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.