B Byggdjuret skrev:
Var tvungen att obducera motorn...
[bild] [bild]
Typisk ”härdsmälta” bara att köpa en ny.
Du har väl inte en industriskrot eller maskinservice firma i närheten, någon hundralapp för en fungerande motor, men lyssna på lagren.
 
L Leif i Skåne skrev:
Typisk ”härdsmälta” bara att köpa en ny.
Du har väl inte en industriskrot eller maskinservice firma i närheten, någon hundralapp för en fungerande motor, men lyssna på lagren.
Haha jo det förstod jag snabbt. Förvisso går den säkert att linda om. Men det känns som det gör man om man har ett väldigt behov av att ha kvar original motorn dessutom bör man ha pengar i plånboken. ;)
 
Frågan är, varför den blev lite väl het..
Kan det ha någonting med kompressorn som den ska driva eller
Tryckströmbrytaren? Visserligen är saknad av motorskydd en sak.
 
Att en säkring ha löst ut i kombination med uteblivet motorskydd,
får motorn bara 2 faser så står den bara och brummar, och lindningarna brinner upp.
 
Det låter rimligt... Samtidigt så vore det en bra anledning. För då är det inget fel på kompressorn. Motorskyddet var en kalkylera risk. Jag hade ingen lust å köpa ett nytt. De jag hade köpt skulle passa motorn. Men även om jag vred upp till max så starta den inte...
 
Men tänk om motorn har gjort så att ena huvudsäkringen drog... Då kan det kanske innebära att det kompressorn bråkar...
 
Ett motorskydd som fungerar som det skall begränsar inte strömmen. Det kan bara bryta efter en tid av för hög belastning. Så baserat på vad du skriver kan jag inte komma till en annan slutsats att motorskyddet är trasigt.

Var motorn Y-kopplad eller D-kopplad? Om den tidigare använts i Norge och därmed var D-kopplad räcker det som förklaring.

Är det originalmotorn eller har någon bytt motor på den tidigare? Den som bytte kanske valde en för liten.

Om det stått med ström på när det trasiga motorskyddet var inkopplat så att endast två faser kom fram till motorn kan det också förklara vad som hänt.
 
Tja om motorskyddet fungerar eller inte vet jag inte eftersom jag hade kopplat förbi det. Jag gjorde en riskkalkyl... Å den vet vi hur bra den var.
Motorn var rätt kopplad. Jag tror att det är original motorn. Annars har den suttit där ett tag. Motorn har snurrat på ett tag... Eller tryck strömbrytaren har styrt
 
B Byggdjuret skrev:
Tja om motorskyddet fungerar eller inte vet jag inte eftersom jag hade kopplat förbi det.
Du skrev tidigare så här:
B Byggdjuret skrev:
Frågan är varför den inte startade med motorskyddet? Det löste aldrig ut, utan motorn orkade inte starta
Och jag hävdar att om motorn blir klenare när motorskyddet är inkopplat så är motorskyddet antingen trasigt eller felaktigt inkopplat.

Hur länge har du haft den? En möjlighet är att motorskyddet gått sönder så att det endast släppte igenom två faser. Vi kan även tänka oss att det varit för högt uppskruvat. Sedan har kompressorn stått obevakad och brummat tills lindningarna bränts. Då kanske den såg ut som den gör nu redan när du fick den, men det råkade fungera ett tag innan säkringen sköt.
 
A Avemo skrev:
Du skrev tidigare så här:

Och jag hävdar att om motorn blir klenare när motorskyddet är inkopplat så är motorskyddet antingen trasigt eller felaktigt inkopplat.

Hur länge har du haft den? En möjlighet är att motorskyddet gått sönder så att det endast släppte igenom två faser. Vi kan även tänka oss att det varit för högt uppskruvat. Sedan har kompressorn stått obevakad och brummat tills lindningarna bränts. Då kanske den såg ut som den gör nu redan när du fick den, men det råkade fungera ett tag innan säkringen sköt.
Motorskyddet är nytt men inte använt då motorn inte startade då. Då valde jag att koppla ur det.
Visst kan det vara så att den stått och inte kommit någon vart. Den har fungerat. Fram tills...
 
B Byggdjuret skrev:
Motorskyddet är nytt men inte använt då motorn inte startade då. Då valde jag att koppla ur det.
.
Vad hände med motorn ? Var den helt livlös eller stod den och brummade ?
Hur ser motorskyddet ut, har du en bild ?
 
Det luktade skumt så jag provkörde aldrig motorn jag meggade istället :D
Jag vet inte när det hände.
Motorskyddet har inte varit med i den här leken så den stackarn kan vi glömma.
 
B Byggdjuret skrev:
Motorskyddet har inte varit med i den här leken så den stackarn kan vi glömma.
I inlägg #15 skriver du
" Frågan är varför den inte startade med motorskyddet? Det löste aldrig ut, utan motorn orkade inte starta... "

Vad ska man tro, har du provat med motorskydd eller inte ??? eller satte du dit motorskyddet efter att motorn brunnit ??
 
Fick du med alla faserna, det är annars ganska klassiskt om den bara står och brummar. Någon fas som saknas. Då kan den inte starta
 
nisse123 nisse123 skrev:
I inlägg #15 skriver du
" Frågan är varför den inte startade med motorskyddet? Det löste aldrig ut, utan motorn orkade inte starta... "

Vad ska man tro, har du provat med motorskydd eller inte ??? eller satte du dit motorskyddet efter att motorn brunnit ??
Jag provade med motorskyddet först.
Självklart. Men då ville den inte vara med. Även om jag ökade värdet.
Jag kopplade då förbi motorskyddet.
Därefter har den brummar på, efter tryckströmbrytarens vals.
Så motorn har egentligen fått leka med. Motorskyddet.
Jag provkörde aldrig motorn efter att ena huvsäkringen gått. Det var en speciell lukt så jag meggade och ohm mätte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.