P
N Nicklas_gbg skrev:
Sedan måste mycket av omställningen av nödvändighet ske genom att man minskar transporterna. Samhällsservice av alla slag måste flytta tillbaka till de platser där människor bor och människor får arbeta närmare hemmet och inte pendla långa sträckor varje dag. Det sistnämnda behöver ske genom att både människor och arbetsplatser flyttar på sig.
Jag tycker att det ser ut som att utvecklingen går åt motsatta hållet. Ekonomisk verksamhet koncenteras allt mer i och runt de större städerna och alltfler människor bor längre ut från stadskärnorna längs bra kommunikationer eftersom det inte finns bostäder längre in.

P pmd skrev:
Ibland känns det farligt att cykla när det är is på vägar och gator. Jag motionerar hellre på en motionscykel inomhus i värmen hemma och åker bil i smällkalla vintern. Då slipper jag komma svettig och genomfrusen till matvarubutiken där jag ska köpa varor som behöver 3-4 kassar för att frakta hem på min cykel. Med så mycket på cykeln blir den ganska vinglig och ännu farligare i halkan. Sen ska jag cykla hem 1.5 mil på en hårt trafikerad riksväg utan vägren. Nä, jag tar nog bilen.

Du får förstås cykla precis så mycket du vill för min del.
Elcykel löser det där med svetten och dubbade vinterdäck på cykeln är en nödvändighet vintertid. Det var så jag löste åretruntcyklandet i stan. 1.5 mil på elcykel är inga problem, det cyklar man på 45 minuter. Sedan var det det där med trafiken. Om du läste hela mitt föregående inlägg så ser du att den är orsaken till att jag inte heller cyklar nu när jag bor på landsbygden.

Men menar vi allvar med omställningen så kommer det inte att vara ett problem längre, för då kommer din hårt trafikerade riksväg inte att vara hårt trafikerad längre och de få motorfordon som blir kvar kommer att vara vana att väja för cyklister.

P pmd skrev:
Jag tycker att det ser ut som att utvecklingen går åt motsatta hållet. Ekonomisk verksamhet koncenteras allt mer i och runt de större städerna och alltfler människor bor längre ut från stadskärnorna längs bra kommunikationer eftersom det inte finns bostäder längre in.
Om det av praktiska eller ekonomiska skäl inte längre är möjligt att pendla på det viset så kommer mönstret kring både var människor bor och var de arbetar att förändras.

Det man måste förstå är att om vi menar allvar med att ställa om så kommer människors liv att förändras dramatiskt. Hur vi jobbar, var vi jobbar, vad vi jobbar med, hur vi transporterar oss, hur (om…) vi reser, hur vi bor, var vi bor, vad vi äter, vad (om…) vi konsumerar osv. Om vi inte ställer om dramatiskt så kommer våra liv ändå att förändras dramatiskt, och förmodligen på ett mycket tråkigare sätt. Rent krasst har vi att välja på en dramatisk omställning där vi fortfarande behåller lite av kontrollen över vad som sker eller en kanske ännu mer dramatisk omställning där vi inte har någon kontroll.

• Haha
Tubes
  • Laddar…
N Nicklas_gbg skrev:
Då låter det som att det finns alldeles utmärkta förutsättningar för att bygga ut järnvägen hos dig! ”Bara” att bygga stationsplattformar lagom tätt och börja köra persontåg.
Järnvägen delar de flesta samhällena på aktuella området, det är svårt att bygga ut spåren genom samhällena.

I tex Kalmar så är det ganska trångt på spåret som går in till centralstationen, nej det går inte att bygga ut spåret, det enda alternativet är att flytta ut centralstationen till väster om E22an ungefär vid ”Kalmar södra” eller ute vid flyget.

Om jag idag (om det hade gått) skulle åka från Mönsterås till Oskarshamn med tåg så skulle bara själva restiden vara:
Mönsterås-Blomstermåla: ? 15 minuter?
Blomstermåla-Berga: 31 minuter
Berga-Oskarshamn: 20 minuter
Med bil tar Mönsterås-Oskarshamn ca 25 minuter.

N Nicklas_gbg skrev:
Samhällsservice av alla slag måste flytta tillbaka till de platser där människor bor och människor får arbeta närmare hemmet och inte pendla långa sträckor varje dag. Det sistnämnda behöver ske genom att både människor och arbetsplatser flyttar på sig.
Det där är en utopi, det går inte att lösas.
Det är sällan bägge personerna i ett hushåll jobbar ”nära” varandra. Jag & frugan har närmare 6 mil i skillnad mellan våra arbetsplatser. Jag hade gärna jobbat närmare hemmet men det är svårt med arbeten inom mitt område i vårt närområde. Det har varit några tjänster lediga, men då har det varit ca sex mil åt andra hållet.

• Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Finns stora områden i Stockholm där lägenheter bara kan få 16 A enfasanslutning, så ingen induktionshäll där...
Det trodde jag också, sen var jag med om en lägenhetsrenovering där innehavaren fick induktionsspis på enfas och 16 A säkring - med nackdelen att hon inte kan köra alla plattor och ugnen samtidigt. Ganska liten nackdel.

P
N Nicklas_gbg skrev:
Elcykel löser det där med svetten och dubbade vinterdäck på cykeln är en nödvändighet vintertid. Det var så jag löste åretruntcyklandet i stan.
Även med dubbdäck är det lite knepigt att cykla om det finns is- och snövallar. Sådana kan uppstå om det blåser, eller om slask fryser till. Blåst gör det f.ö. obehagligt att cykla på vintern.
1.5 mil på elcykel är inga problem, det cyklar man på 45 minuter.
Nej, det gör "man" inte. Att hålla 20 km/h i snittfart under 15 km med 4 matkassar på cykeln kräver en mer vältränad cyklist än normalcyklisten.

Jag gillar att cykla och har i över 25 år ägt och cyklat på en hyfsat avancerad mountainbike på grusvägar och skogsstigar, men jag betraktar cykling som en rolig hobby som ger mig motion under sommaren som bonus och inte som ett färdmedel i vardagen.
Sedan var det det där med trafiken. Om du läste hela mitt föregående inlägg så ser du att den är orsaken till att jag inte heller cyklar nu när jag bor på landsbygden.

Men menar vi allvar med omställningen så kommer det inte att vara ett problem längre, för då kommer din hårt trafikerade riksväg inte att vara hårt trafikerad längre och de få motorfordon som blir kvar kommer att vara vana att väja för cyklister.
Det räcker med en enda dåre för att jag ska bli handikappad för livet. Cykeltrafik och biltrafik ska inte blandas på samma vägbanor.

Vilken omställning syftar på? Jag har redan "ställt om" genom att flytta ut på landet för drygt 20 år sen. Det medförde att jag blev tvungen att skaffa bil för att livet skulle bli bekvämt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hemmakatten
Cykel är väl bra för de "unga" utan handikapp eller sjukdomar.

Så vad skall alla unga och äldre med förvärvad sjukdom eller handikapp göra? Tvingas flytta in på något "hem" i nån tätort? Hoppas innerligt jag slipper se en sådan utveckling.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nicklas_gbg skrev:
Det man måste förstå är att om vi menar allvar med att ställa om så kommer människors liv att förändras dramatiskt. Hur vi jobbar, var vi jobbar, vad vi jobbar med, hur vi transporterar oss, hur (om…) vi reser, hur vi bor, var vi bor, vad vi äter, vad (om…) vi konsumerar osv. Om vi inte ställer om dramatiskt så kommer våra liv ändå att förändras dramatiskt, och förmodligen på ett mycket tråkigare sätt. Rent krasst har vi att välja på en dramatisk omställning där vi fortfarande behåller lite av kontrollen över vad som sker eller en kanske ännu mer dramatisk omställning där vi inte har någon kontroll.
Finns ingen indikation på någon större omställning. Just nu håller 80-talisterna och 90-talisterna som bäst på att fly stadskärnorna och bosätta sig i bilbaserat småhusboende. Precis som tidigare generationer. ICA Maxi går bättre än någonsin och E4an här genom Sörmland har aldrig haft så många som åker på den.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A a128 skrev:
Motion till ordinarie föreningstämma 2022

Elbilar och laddhybrider blir vanligare till skattebetalarnas förtret, styrelsen bör
verka för att det inte behöver byggas några laddplatser för dessa fordon
en gemensam plats om behovet uppstår bör göras på en allmän plats där användarna står
för alla uppkomna kostnander i samverkan med Xxxxxxx Kommun utan bidrag
man ställer kärran på en sådan plats, laddar den och betalar med kort eller faktura

Motorvärmaruttagen som finns vid Carportplatserna:

En olägenhet med dessa är att man måste använda separat timer vid uppvärmning av
motorn, ett förslag är att byta dessa mot sådana som har timer inbyggd tex.
temperaturstyrd med en tillslagstid på 30>180 +30 Minuter, se bifogade bilagor
detta lämpligen i samband med att nuvarande har blivit uttjänta, kanske inte idag men
i framtiden när behovet uppstår och att detta läggs till framtida underhållsplan

En riktig personbil går på Bensin, framtidens motorbränsle kokar man på Stubbar och
Sågspån

Xxxxx Xxxxx __________

Xxxxxx Xxxxx _________

Bilagor:
[länk]
Garo PN300 kapsling med hel lucka och vred utan nyckel
[länk]
Garo PNFE plintprofil för enkelmontage på stolpe Ø60mm
[länk]
Garo Bilvärmaruttag AELN 206-1 6A

(6st av varje produkt behövs till 12-platser)

:cool:
Skön ironi det låter ju mycket bra. Sen drivs en riktigt bil av diesel.

Nicke Nyfiken
U Urban R skrev:
Sen drivs en riktigt bil av diesel.
Det är bara bilar som påminner om traktorer och lastbilar som drivs av diesel, inga riktiga bilar.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
De bara låter så.
En del låter riktigt bra.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Cykel är väl bra för de "unga" utan handikapp eller sjukdomar.

Så vad skall alla unga och äldre med förvärvad sjukdom eller handikapp göra? Tvingas flytta in på något "hem" i nån tätort? Hoppas innerligt jag slipper se en sådan utveckling.
Cykling är för alla, och ett mycket bra sätt att spara samhällskostnader i form av framtida utbyggnader av vägnät och sjukvårdskostnader.

Men tack för komplimangen, hälsar en "ung frisk" 53-åring med artros.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.