Motion till ordinarie föreningstämma 2022

Elbilar och laddhybrider blir vanligare till skattebetalarnas förtret, styrelsen bör
verka för att det inte behöver byggas några laddplatser för dessa fordon
en gemensam plats om behovet uppstår bör göras på en allmän plats där användarna står
för alla uppkomna kostnander i samverkan med Xxxxxxx Kommun utan bidrag
man ställer kärran på en sådan plats, laddar den och betalar med kort eller faktura

Motorvärmaruttagen som finns vid Carportplatserna:

En olägenhet med dessa är att man måste använda separat timer vid uppvärmning av
motorn, ett förslag är att byta dessa mot sådana som har timer inbyggd tex.
temperaturstyrd med en tillslagstid på 30>180 +30 Minuter, se bifogade bilagor
detta lämpligen i samband med att nuvarande har blivit uttjänta, kanske inte idag men
i framtiden när behovet uppstår och att detta läggs till framtida underhållsplan

En riktig personbil går på Bensin, framtidens motorbränsle kokar man på Stubbar och
Sågspån

Xxxxx Xxxxx __________

Xxxxxx Xxxxx _________

Bilagor:
https://www.elbutik.se/product.html/garo-pn-kapslingar-for-bilvarmarinsatser
Garo PN300 kapsling med hel lucka och vred utan nyckel
https://www.elbutik.se/product.html/garo-pn-plintprofiler-vaggmontage
Garo PNFE plintprofil för enkelmontage på stolpe Ø60mm
https://www.elbutik.se/product.html/garo-bilvarmarinsatser-aeln/maeln
Garo Bilvärmaruttag AELN 206-1 6A

(6st av varje produkt behövs till 12-platser)

:cool:

• Haha
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Hanatsu och 17 till
  • Laddar…
Nu talar du inte om vad för sorts förening det är, i en samfällighetsförening kan du nog vinna framgång (om än på andra grunder än de du anför), medan du i en BRF kan vinna en sådan här fråga med enkel majoritet.

I BRF-fallet skulle du nog kunna vara tydligare, typ:

Bla, bla, bla.

Därför yrkar jag
  • att föreningen bygger något jag är intresserad av, men
  • att föreningen inte bygger något jag inte är intresserad av.

Lycka till!

• Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Nu ska jag fila på denna fram till Julen, men ös gärna på med ideér

Jag har svårt att se poängen med att lämna in en motion om vad föreningen inte skall göra. Finns det en oro för att styrelsen skall springa iväg och göra något som den inte har medlemmarnas stöd för? Om inte så är det ju mest slöseri med tid för alla som är med på stämman. Det är ju fritt fram för framtida stämmor att besluta om motsatsen om majoriteten har ändrat sig.

• Gilla
  • Älska
Huzzbutt och 10 till
  • Laddar…
T
Börja med att lära dig hur man skriver motioner, hur tänker du dig att stämman ska kunna besluta något utifrån den där rappakaljan?

• Gilla
shtob och 44 till
  • Laddar…
Först och främst: Framtiden är batteridriven. Behov kommer att uppstå, oavsett vad du personligen tycker om det.

Med det sagt förstår jag ändå inte riktigt vad du är ute efter här. Ska styrelsen ta ett beslut om något INNAN det ens ställts någon fråga?? Låter lite omvänt i mina öron..

Är föreningen tillräckligt stor så kommer det gissningsvis ändå inom X antal år uppstå behov av X antal laddstolpar. (I takt med att folk skaffar sig dylika fordon..)

Det finns näranog ingen biltillverkare som inte redan har en uppsjö av diverse el/hybrid-varianter, så knappast någon fluga detta..

• Gilla
Huzzbutt och 13 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Riktigt dåligt skriven motion. Märklig struktur, obegripligt tema och mycket diffust vad stämman egentligen förväntas besluta om.

• Gilla
Huzzbutt och 20 till
  • Laddar…
Cheesen
A a128 skrev:
Motion till ordinarie föreningstämma 2022

Elbilar och laddhybrider blir vanligare till skattebetalarnas förtret, styrelsen bör
verka för att det inte behöver byggas några laddplatser för dessa fordon
en gemensam plats om behovet uppstår bör göras på en allmän plats där användarna står
för alla uppkomna kostnander i samverkan med Xxxxxxx Kommun utan bidrag
man ställer kärran på en sådan plats, laddar den och betalar med kort eller faktura

Motorvärmaruttagen som finns vid Carportplatserna:

En olägenhet med dessa är att man måste använda separat timer vid uppvärmning av
motorn, ett förslag är att byta dessa mot sådana som har timer inbyggd tex.
temperaturstyrd med en tillslagstid på 30>180 +30 Minuter, se bifogade bilagor
detta lämpligen i samband med att nuvarande har blivit uttjänta, kanske inte idag men
i framtiden när behovet uppstår och att detta läggs till framtida underhållsplan

En riktig personbil går på Bensin, framtidens motorbränsle kokar man på Stubbar och
Sågspån

Xxxxx Xxxxx __________

Xxxxxx Xxxxx _________

Bilagor:
[länk]
Garo PN300 kapsling med hel lucka och vred utan nyckel
[länk]
Garo PNFE plintprofil för enkelmontage på stolpe Ø60mm
[länk]
Garo Bilvärmaruttag AELN 206-1 6A

(6st av varje produkt behövs till 12-platser)

:cool:
Om det är en bostadsrättsförening så kommer ni att bli tvungna att installera laddstationer för elbil nästa gång ni gör någon ombyggnation av elen. Det lagförslaget har väl redan klubbats såvitt jag förstått. Dock vet jag ej vad påföljden blir om en bostadsrättsförening väljer att bryta mot elbilsladdarlagen.

• Gilla
Nicklas_gbg och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på den nya lagen (https://www.boverket.se/sv/om-bover...a-laddinfrastruktur-for-laddning-av-elfordon/) är det ju en tämligen meningslös motion.
Styrelsen kommer att rekommendera avslag med hänsyn till lagen ovan.

Frågan är ju vad som innebär "ombyggnad (påtaglig förnyelse)"? Den här lagen kan ju förhindra ombyggnation pga kraftigt ökade kostnader.
Vårt garage under huset med ca 35 platser är relativt trångt och lågt. Finns det laddningslösningar som inte har en stolpe, typ sladd som kommer ner från taket? Även om man uppfyller reglerna genom att installera tomrör lär det inte finnas plats att sätta en stolpe.

• Gilla
a_c och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A a128 skrev:
Nu ska jag fila på denna fram till Julen, men ös gärna på med ideér
Berätta vad det är för typ av förening! Är det en bostadsrättsförening som många gissar?

Det här kom passande efter humortråden... vad är syftet med inlägget? Humor, eller är det en seriös fråga bakom inlägget?

Det känns ungefär som att skapa en motion för att inte dra in el i fastigheten för riktiga lampor drivs med fotogen.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Maria T och 28 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Berätta vad det är för typ av förening!
Jag gissar på en trollförening, alternativt en förening med liberala stadgar som tillåter såväl fysiska som imaginära personer.

• Gilla
helder och 7 till
  • Laddar…
Jag uppfattar det som att du vill att motorvärmarplatserna förses med timer som i praktiken förhindrar elbilsladdning eftersom du anser att laddningen är en kommunal fråga och inte en fråga för er samfällighet/BERF?

Då bör du skriva det.

Ta även bort första stycket och sista meningen.

Jag uppfattade nog att det om motorvärmarplatserna var en separat fråga, bara för att slippa egna timers.
Så stryk allt om laddplatser.

Någon hade visst försökt ladda en elbil i ett vanligt uttag i vårt garage vilket inte hade gått så bra. Det är nu förtydligat att de eluttag som finns i garaget inte är avsedda för laddning av bilar, cyklar, mopeder eller vad man kan tänka sig.

Nissens
K kindvall skrev:
Vårt garage under huset med ca 35 platser är relativt trångt och lågt. Finns det laddningslösningar som inte har en stolpe, typ sladd som kommer ner från taket? Även om man uppfyller reglerna genom att installera tomrör lär det inte finnas plats att sätta en stolpe.
Men garaget har väl väggar? Där går det utmärkt att sätta laddboxar. Annar tror jag nog att stolpar går in om man vill det, de tar nästan ingen plats alls. :)

• Gilla
Dreadford och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.