24 275 läst ·
116 svar
24k läst
116 svar
Motion till föreningstämma för att förhindra att laddplatser till batteribilar byggs
Är det något en viss Mr Trump skrivit ihop?A a128 skrev:Motion till ordinarie föreningstämma 2022
Elbilar och laddhybrider blir vanligare till skattebetalarnas förtret, styrelsen bör
verka för att det inte behöver byggas några laddplatser för dessa fordon
en gemensam plats om behovet uppstår bör göras på en allmän plats där användarna står
för alla uppkomna kostnander i samverkan med Xxxxxxx Kommun utan bidrag
man ställer kärran på en sådan plats, laddar den och betalar med kort eller faktura
Motorvärmaruttagen som finns vid Carportplatserna:
En olägenhet med dessa är att man måste använda separat timer vid uppvärmning av
motorn, ett förslag är att byta dessa mot sådana som har timer inbyggd tex.
temperaturstyrd med en tillslagstid på 30>180 +30 Minuter, se bifogade bilagor
detta lämpligen i samband med att nuvarande har blivit uttjänta, kanske inte idag men
i framtiden när behovet uppstår och att detta läggs till framtida underhållsplan
En riktig personbil går på Bensin, framtidens motorbränsle kokar man på Stubbar och
Sågspån
Xxxxx Xxxxx __________
Xxxxxx Xxxxx _________
Bilagor:
[länk]
Garo PN300 kapsling med hel lucka och vred utan nyckel
[länk]
Garo PNFE plintprofil för enkelmontage på stolpe Ø60mm
[länk]
Garo Bilvärmaruttag AELN 206-1 6A
(6st av varje produkt behövs till 12-platser)
![]()
Vi är bara i början av den fossilfria och förnybara eran avseende fordon och transport. Om 5-10år finns en uppsjö av bilar och fordon som tar dig 150mil på en laddning. Laddningen av dessa fordon kommer att kunna utföras på under 5min via särskilda stationer (mackar) byggda för att kunna mata fram den höga effekt som krävs. Alla dessa hemmaladdare kommer att vara tämligen överflödiga. Varför bygga ut infrastruktur i en förening när du istället en gång i månaden, eller till och med varannan månad kan tanka upp hela batteriet på laddstationen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
För att det är billigare.
”till skattebetalarnas förtret”???A a128 skrev:Motion till ordinarie föreningstämma 2022
Elbilar och laddhybrider blir vanligare till skattebetalarnas förtret, styrelsen bör
verka för att det inte behöver byggas några laddplatser för dessa fordon
en gemensam plats om behovet uppstår bör göras på en allmän plats där användarna står
för alla uppkomna kostnander i samverkan med Xxxxxxx Kommun utan bidrag
man ställer kärran på en sådan plats, laddar den och betalar med kort eller faktura
Motorvärmaruttagen som finns vid Carportplatserna:
En olägenhet med dessa är att man måste använda separat timer vid uppvärmning av
motorn, ett förslag är att byta dessa mot sådana som har timer inbyggd tex.
temperaturstyrd med en tillslagstid på 30>180 +30 Minuter, se bifogade bilagor
detta lämpligen i samband med att nuvarande har blivit uttjänta, kanske inte idag men
i framtiden när behovet uppstår och att detta läggs till framtida underhållsplan
En riktig personbil går på Bensin, framtidens motorbränsle kokar man på Stubbar och
Sågspån
Xxxxx Xxxxx __________
Xxxxxx Xxxxx _________
Bilagor:
[länk]
Garo PN300 kapsling med hel lucka och vred utan nyckel
[länk]
Garo PNFE plintprofil för enkelmontage på stolpe Ø60mm
[länk]
Garo Bilvärmaruttag AELN 206-1 6A
(6st av varje produkt behövs till 12-platser)
![]()
Låter som att trådstartaren har missuppfattat hur systemet med premier för elbilsköp fungerar och tror att dessa premier betalas av ordinarie skattemedel. Detta är ju inte alls fallet. Systemet är ju utformat så att de som köper miljödåliga bensin- och dieselbilar betalar lite extra medan de som köper inte riktigt lika miljödåliga elbilar får rabatt. Så det är inte skattebetalare generellt som betalar elbilsägarnas elbilar, utan det är de som köper bensin- och dieselbilar som betalar (en liten del av) elbilarna.
Sedan måste bensin- och dieselbilarna självklart bort. Biodrivmedel på stubbar och spån kan möjligtvis vara ett alternativ för lantbruksfordon och liknande men inte för personbilar. Batteri- eller vätgasbilar är inte heller ett alternativt storskaligt utan framtiden stavas cykel och tåg.
Varför inte? Kommer skogarna inte att räcka till för att tillverka HVO till dieselbilarna? Andelen dieselbilar kommer ju knappast att vara lika stor som nu eftersom fossilbilar ersätts mer och mer av elbilar.N Nicklas_gbg skrev:
Cykel och tåg är inget bra alternativ för oss som bor på landet. Tåg är ett bra alternativ för långresor och cykel ett hyfsat alternativ för mycket korta resor utan bagage när det är cykelväder, men för de vanligaste resorna man gör som lantis duger de inte.
Medlem
· Stockholms
· 170 inlägg
Det är lätt att lura sig på vikten vad gäller gas, 4,5 kg vätgas är en rätt försvarlig mängd gas. Ser du istället till tankvolymen är den ca. 120 liter och med tanke på att trycket är 700 bar så väger tankarna också så klart en hel del.P Peter787 skrev:
Inte på långa vägar så illa som för en batteridriven bil förstås, men som andra påpekat är inte bilens vikt den enda faktorn i ekvationen.
Hur mycket ska järnvägen byggas ut?N Nicklas_gbg skrev:
I dagsläget har jag 1 mil till närmsta järnvägsstation (ja järnvägen går bara 1km från huset, men idag är det bara gods till/från ”bruket”), å från min arbetsplats till närmaste järnvägsstation är det ca 2,5 mil. Jag har ca 5,5 mil enkel resa till/från jobbet.
Inga av ovan nämnda järnvägsspår är elektrifierade utan det går idag diesellok.
Hela sträckan från Kalmar till Linköping är utan el förutom någon kilometer i vardera ände.
Jag har svårt att förstå huruvida motionen är tänkt att vara för eller mot laddstolpar. Man skall motverka att behovet uppkommer? Genom att bemöta det i förväg? Eller? Dessutom är kommateringen och meningsbyggnaden så dålig att det är än mer förvirrande. Nu vet jag att man inte skall klaga på grammatik och stavning på BH, men TS vill ha input på sin motion, och jag tycker att det är mer än argumenten som behöver filas på i första hand.
Så är det för många och även för godstrafik... Tåg kompletterar övrig trafik. De konkurerar inte med varandra.Demmpa skrev:
Hur mycket ska järnvägen byggas ut?
I dagsläget har jag 1 mil till närmsta järnvägsstation (ja järnvägen går bara 1km från huset, men idag är det bara gods till/från ”bruket”), å från min arbetsplats till närmaste järnvägsstation är det ca 2,5 mil. Jag har ca 5,5 mil enkel resa till/från jobbet.
Hela sträckan från Kalmar till Linköping är utan el förutom någon kilometer i vardera ände.
När det gäller det första så är svaret ja. Det kommer inte att kunna tillverkas tillräckligt mycket biobränsle så det kommer att behöva ransoneras och användas där det gör mest nytta. Det handlar både om brist på råvara och att biobränsle är så oerhört ineffektivt att tillverka. Exakt hur mycket energi man får ut på insatt energi är lite oklart, det beror så mycket på var systemgränserna sätts vid beräkningen, men det är troligt att man inte ens får ut det dubbla jämfört med insatt energi.P pmd skrev:Varför inte? Kommer skogarna inte att räcka till för att tillverka HVO till dieselbilarna? Andelen dieselbilar kommer ju knappast att vara lika stor som nu eftersom fossilbilar ersätts mer och mer av elbilar.
Cykel och tåg är inget bra alternativ för oss som bor på landet. Tåg är ett bra alternativ för långresor och cykel ett hyfsat alternativ för mycket korta resor utan bagage när det är cykelväder, men för de vanligaste resorna man gör som lantis duger de inte.
Cykel fungerar alldeles utmärkt i alla väder, det är bara en fråga om kläder. Det går dessutom att lasta ganska mycket på en vanlig cykel och väldigt mycket på en lastcykel eller cykel med kärra. När jag bodde i storstan kunde jag till och med ta cykeln till byggvaruhuset för att köpa brädor.
Numera bor jag också på landet och ja, vi har en massa bilar tyvärr. Vi använder våra elbilar (köpta begagnade till mycket rimliga priser) till de flesta av våra resor men jag skulle mycket hellre cykla nu också. Men det som hindrar cyklande på landet är varken sträckorna eller lastkapacitet utan det handlar om infrastrukturen. Det känns helt enkelt sällan säkert att cykla när timmerbilarna till sågverket eller bruket dundrar förbi. Men om personbilarna försvann och fler cyklade så skulle det lösa sig automatiskt. Skulle både bli färre bilar på vägarna att tampas med och samtidigt skulle lastbilschaufförerna bli vana att det var cyklar på vägarna att hålla avstånd till.
Då låter det som att det finns alldeles utmärkta förutsättningar för att bygga ut järnvägen hos dig! ”Bara” att bygga stationsplattformar lagom tätt och börja köra persontåg. Elektrifiering av banan vore ju att föredra men även dieseldrivna tåg är effektivare än vägtransporter tack vare lågt rullmotstånd. För banor som ännu inte elektrifierats kan dessutom vätgasdrivna tåg vara ett alternativ. Är det någonstans som jag tror att vätgas kan tänkas passa som drivmedel så är det just för tåg.Demmpa skrev:
Hur mycket ska järnvägen byggas ut?
Och det är just denna sorts järnvägsutbyggnad som jag tror på. Att bygga perronger och återupprätta persontrafik på alla småbanor där man bara kör gods (eller inget alls…) idag. Kanske till och med lägga nya spår på de platser där järnvägen har försvunnit men där banvallen ligger kvar. Det handlar om att göra det möjligt att ta tåget i hela landet. Snabbtåg mellan storstäderna däremot - nej tack!
Sedan måste mycket av omställningen av nödvändighet ske genom att man minskar transporterna. Samhällsservice av alla slag måste flytta tillbaka till de platser där människor bor och människor får arbeta närmare hemmet och inte pendla långa sträckor varje dag. Det sistnämnda behöver ske genom att både människor och arbetsplatser flyttar på sig.
Ibland känns det farligt att cykla när det är is på vägar och gator. Jag motionerar hellre på en motionscykel inomhus i värmen hemma och åker bil i smällkalla vintern. Då slipper jag komma svettig och genomfrusen till matvarubutiken där jag ska köpa varor som behöver 3-4 kassar för att frakta hem på min cykel. Med så mycket på cykeln blir den ganska vinglig och ännu farligare i halkan. Sen ska jag cykla hem 1.5 mil på en hårt trafikerad riksväg utan vägren. Nä, jag tar nog bilen.N Nicklas_gbg skrev:
Du får förstås cykla precis så mycket du vill för min del.